Svg1974

Forskjeller på clay?

Er det stor forskjell på claybars? Prisen varierer forholdsvis mye, men forutsatt at man bruker ren clay, claylube, sunn fornuft osv, finnes det dårlig clay? Jeg ser det varierer med ultra fine / fine / medium osv, noen som har delte erfaringer på dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker en grisebillig, medium-fin clay jeg kjøpte på eBay. Betalte 170 kroner inkl frakt for 5 claybars á 160g fra Kina til Norge. Den funker som den skal, er lett å jobbe med, fjerner drit fra lakken, og etterlater lite til ingen merker.

Har ikke merket noen vesentlig forskjell på disse og Meguiar's-clayen jeg hadde før, annet enn at Magic-clayen er lettere å bearbeide selv når det er kaldt.

"Fine", "medium", "regular" indikerer etter hva jeg har forstått "grovheten" på clayen, men har ikke helt skjønt hva dette egentlig innebærer ut over at jo grovere den blir, jo mer merker lager den...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på dette jeg å. Har blå og gul clay fra swissvax. Hva er forskjellen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her får du fem stk for ca 180 fritt tilsendt :D

http://www.ebay.com/...=item256a38c6c2

Det er vel faktisk den der jeg har. Kan anbefales; ser ingen grunn til å betale 100-200 kroner for en leireklump hvis en til 30-40 kroner gjør samme jobben.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt endel billigclay, og noen har veldig lett for å gå i oppløsning, andre etterlater noe som ligner fett på lakken.

Så du kan være heldig eller uheldig alt ettersom.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på dette jeg å. Har blå og gul clay fra swissvax. Hva er forskjellen?

Gul er mild og blå litt sterkere tror jeg.Tar mer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grovere slipemidler i clayen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter egen erfaring får du merker (marring) av clay uansett hvor fin den er, dette varierer kanskje fra lakk til lakk. Jeg tar i hvertfall ikke sjansen på å få merker, så jeg bruker clay bare hvis bilen skal gåes over med maskin uansett. Ellers går det i avfetting :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt endel billigclay, og noen har veldig lett for å gå i oppløsning

x2 på den.

Jeg synes Pinnacle sin ultra poly clay er mye bedre enn TW sin ICE-clay...

Etter egen erfaring får du merker (marring) av clay uansett hvor fin den er, dette varierer kanskje fra lakk til lakk.

Jeg fikk utrolig nok IKKE clay-merker på min bil, og jeg har svart silkemyk japselakk...

Edit: Brukte denne.

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul er mild og blå litt sterkere tror jeg.Tar mer.

Blå er mild og gul er medium :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blå er mild og gul er medium :)

Hehe, så feil kan jeg kunne jeg altså ta.Vanskelig å føle forskjellen ;)

Jeg bruker forresten alle clayer jeg kommer over for tida, men liker den gule x-clay best.Vet den tar mye siden jeg klarte å få en hel Silverado fri for lakkspray prikker med en sånn claybar. bruker heller ikke clay uten en runde med maskina etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være forsiktig med billig clay fra eBay (KIna). Lest om flere på DW som har fått alvorlig marring etter å ha testet... Men hvis du ikke har så myk lakk, så kjør på :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som andre har nevnt her så er det fullt mulig å bruke billigclayen fra kina uten marring. Dette er noe som går igjen mye med all slags clay på DW da det er mange der som clayer bilen ofte og unødvendig og mange ganger ikke har tatt steget opp til maskinpolering enda heller. Dessuten har de ikke prickbort i england :P

Jeg har aldri sett det stått advarsel på clay om at det kan oppstå sånt, så mange nybegynnere blir nok overrasket og forbanna når det skjer. Selv clayer jeg som de fleste andre her aldri uten at det skal poleres så det er egentlig et ikke-tema for min del.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive