Gå til innhold

Valgets kvaler.. kjøpe poleringsmaskin.


Kika

Recommended Posts

Har tenkt å gå til innkjøp av maskin og grubler i den anledning litt på om jeg skal gå for DA eller roterende maskin..

Har kikka stort sett på Flex sine maskiner og valget står vel i mellom PE 14-2-150 eller

XC 3401 VRG.

Jeg er helt nybegynner og eneste jeg veit om polering er det jeg har sett her inne og på youtube,

Ser egentelig mer behagelig ut å bruke ei roterende med tanke på vibrasjon, støy og slikt, men samtidig ser jeg jo at mange anbefaler XC 3401 VRG som ei fin maskin å begynne med.

Har kikka på GTechniq sine vannbaserte polisher og det virker jo som det på ei roterende maskin kan være en ganske "safe" kombinasjon å begynne med.

Noen som har noen råd??? :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kjøp deg DA først, så handler du deg roterende innen 2 månder.. greie verktøy begge to, og det er greit å ha en DA i bakhanda om det går skeis mht en sort lexus/toyouta/saab etc...

Handla DA her først og brukte vel den på 6-7 biler før jeg handla roterende, grei prøvefase der du er garantert et bra resultat uten hologrammer og kjørespor..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg kjøpte roterende først, og ikke DA!

Slik jeg har forstått det, får du tatt en god del defekter med DA og rett pad og produkt, samtidig som du er garantert et holofritt resultat som truhaa sier.

DA har nok en slakkere lærekurve samtidig som den nesten er idiotsikker, en egenskap f.eks JEG kunne dratt nytte av...

Jeg har ikke fått prøvd DA enda, men gleder meg til jeg skal invistere. :P

Nei kjør på med DA, så får du ett idiotsikkert grunnlag før du begynner med roterende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ein Flex DA først. Og er glad for eg gjorde det:) Snill maskin i startfasen/lite erfaring. Har kjøpt meg Flex roterende som eg smått prøver meg litt på. Er ikkje helt stødig på den ennå, men jammen biter den godt:p Gleder meg til eg får mer kontroll på dem:p Så er det deilig å gå over med DA etterpå for å fjerne kjørespor:) Kjøp deg DA. Bruk det på noen biler, og kjøp roterende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare litt kronasjer, så kan du kjøpe deg Krauss-DA på Scandicshine til 1299 kr :) Så kan du teste denne litt siden du er ny, og deretter kjøpe deg en roterende etterhvert. Jeg har en biltema-da, som er en ok nybegynnermaskin, og nå har jeg også kjøpt en Krauss-DA, en maskin som klarer de fleste jobber, og som ikke koster allverden :) Tenker det er litt overkill å kjøpe en maskin til 4299 kr som første-maskinen din jeg da... Du har råd til en god roterende og Krauss-DA for samme pris som en Flex :) Men er ikke noen fasit på dette... ;)

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Jeg gikk rett på roterende, og har ikke testet noe annet foreløpig. Jeg måtte øve meg endel før jeg begynte å få det til, men det sitter ikke helt inne enda.

En DA-maskin krever mindre tilvenning vil jeg tro, så hvis ikke du har mye testpaneler du kan øve deg på med en roterende, vil nok en DA være best i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Sitter i akkurat samme situasjon som TS og forsøker å mekke sammen en handleliste.

Tips. AutoGeek har 15% og free shipping for alle medlemer på ordre over $125 ut helgen. Meld deg inn, og får du ikke rabatt koden er den: JAN2012

Planlegger å sende varene via JetCarrier tror jeg.

Tror det blir handel der i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Det er vel ikke gratis frakt til norge?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gjordt som du lurer på å gjøre, kjøpte FLEX PE 14-2-150 og Gtechniq sine polisher og pad swap system (padder og bakplate), angrer ikkje på dette i det heletatt! Bare husk at polishene til Gtechniq ikkje er anbefalt å bruke på mer en 1100 rpm, eg bruker maks 1200rpm. Får fint fjernet det meste at riper og RDS. litt blir det nok igjen, men det tar den nok med ullpad, det ahr eg ikkje prøvd enda. Har kun brukt denne på svart BMW lakk, som eg har lest at skal være en hardlakk, så tar den mye der, tar den nok bra på mykere lakk også :) Eg sjøl er kjempefornøyd med maskinen og polishene. Lett å jobbe med og gir bra resultat. Bråker lite og har ingen problemer med vibrasjoner. Det flotte med Gtechniq er jo at den er vannbasert, altså lett å fjerne rester av både på lakk og å reingjørepaddene :) Som du sikkert har sett på youtube, skal det mye til å brenne seg gjennom lakken med ullpad og Gtechniq sine polisher :)

Lykke til med kjøpet og happy detailing :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye bra tips :D

Saken er den: har fått et greit tilbud på poleringspakke med roterende og har en del paneler å øve meg på så jeg tenker:

prøver litt på noen gamle dører og slikt før jeg går løs på noen biler, stort sett mine egne biler det blir aktuellt å polere noe på i første rekke, og etter det jeg har lest meg fram til er det ganske "safe" med GTechniq sine produkter og lave turtall (>1200).

Tenkte kanskje at hvis jeg lærer meg å bruke en roterende med en gang at jeg kanskje kunne klare meg med en maskin.

Er nok enig at det kan være litt "overkill" med en så dyr maskin, men har gått på noen smeller før med tanke på "billigverktøy".. :mad:

Er liksom litt betryggende med verktøy som er "made in germany"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt DA først jeg, og ville hvertfall ikke hatt bare en roterende. Jeg har hvertfall vært borti en bil jeg har slitt å få holofri selv med DA, og med roterende hadde det vært mye vanskeligere tenker jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg må si jeg synes det var lettere med roterende enn jeg trodde.. Men synes det er forskjel på maskinene også. Har festool selv, og er veldig fornøyd med den. Bruker også Makita mye, men synes den er tung å bruke mye.. Så vekt synes jeg du bør tenke på:) Også kan du f.eks kjøpe deg Das-6 pro Da-maskin for å ta kjørespor, og legge lsp, eller polere med den.

det var mitt tips:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har festool selv, og er veldig fornøyd med den. Bruker også Makita mye, men synes den er tung å bruke mye..

En av hovedgrunnene til at jeg har begynt å trene igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for inspill :)

Fant faktisk en sånn biltema DA maskin i garasjen til fattern i dag.. kan vel kanskje bruke den da til å komplettere en eventuell roterende Flex..??

Forstår det sånn at det kan være greit å ha begge deler, men til dere som har det: hvilken maskin bruker dere mest?? eller sagt på en annen måte hvilken maskin er det lurt å legge mest penger i ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har både Flex DA og Flex roterende. Nå fikk jeg den roterende helt på tampen av sesongen, så jeg har ikke brukt den enda...

Jeg hadde Makita roterende tidligere, men solgte den da jeg ikke ble venner med verken vekt eller kontrollplassering, så jeg har hovedsaklig brukt Flex DA så langt.

Satser hardt på å få brukt roterende mer nå til våren, både for mer effektiv jobbing og bedre korrigeringsevne på jobber jeg gjør.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Da ble det DAS6-Pro på meg fra England(Shinearama) og masse stash for AutoGeek. Gratis frakt fra AutoGeek til JetCarrier så får vi se hva prisen på transporten til JetCarrier blir til slutt. Litt uklart om det sendes med båt eller fly enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...