Anaxyd

Førstegangskjøp av bolig, noen tips og triks?

34 innlegg i emnet

Heisann!

Runder snart 22 år, og det er snart på tide å finne seg en egen bolig. Bor på Hadeland, men hadde i en periode lyst på noe i Oslo, men syntes prisene er et par hakk for heftige der inne.

Ser også at prisene øker med omlag 10% hvert år (når skal det stoppe?), så det kan være greit å hive seg på fortest mulig.

Har dere noen tips og triks til en uvitende gutt i 20 åra?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Størst mulig garasje.

5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri, aldri, aldri kjøp noe med lavt innskudd og skyhøy gjeld. Særdeles vanskelig å selge igjen, og en dag "smeller det" mht innbetalinger på det lånet

Ellers vær "edruelig" mht opptak av lån. Ta høyde for at renten kan triples / fire-dobles. Nå er flytende rente usannsynlig lav, så de "laurbærene" der hviler man ikke på.

Det er viktigere nå å komme seg inn på markedet uten at lommeboka skriker i redsel, og "oppgradere" etterhvert - enn å betale seg blakk hver bidige måned i lån, avgifter og renter. Man skal leve også.

Og nevnte jeg dette med aldri å kjøpe noe med lavt innskudd og skyhøy gjeld? Største bondefangeriet i boligmarked-historien - og det kommer bænkers til å smelle stygt når avdragsfrihetene rundt omkring forfaller...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Oslo hadde jeg kun hatt råd å bo i husvogn på bogstad camping tror jeg ;) Ville kjøpt litt utenfor Oslo.Lørenskog kanskje. Har aldri kjøpt hus selv, men følger med på prisene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her på Rykkinn så har prisene på 90++ kvm leilighet steget med ca 1 mill på 9-10 år (fra ca 1.3 til 2.3 - 2.4 mill)

Hus her ute koster fra 4.5 mill og oppover

Leiligheter på 55kvm går for rundt 1.5 mill.

Så fremt man ikke har et par mill i egenkapital så kan man nesten glemme å kjøpe hus i "nær"-området til Oslo ihvertfall. Hvis man ikke tjener over 1.2 - 1.3 mill i året da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du sparer i BSU idag, så unngå å bruke den om du kan. Det rådet får du sannsynligvis av banken også

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du sparer i BSU idag, så unngå å bruke den om du kan. Det rådet får du sannsynligvis av banken også

Hvorfor det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det?

Gode skattefradrag, og en genial mulighet til å foreta en kjempenedbetaling på sikt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det?

Det har seg sånn at BSU får man bare 1 gang. BSU garanterer lån til laveste rente og 90% av lånesummen dekket. Dei fleste starter med å kjøpe leilighet, og kjøper hus seinere. Enebolig ligger gjerne ifra 2,5million og oppover, og da er det greit å være sikret beste rente og eit mindre krav til egenkapital. I tillegg vil du vanligvis ha oppspart ein del på BSUkontoen når huskjøp blir aktuelt. Opptil 4000kr i direkte skattefradrag og god sparerente er jo ein bonus som kommer kvart år :)

Fleire banker har egne lån for unge som låner til første bolig og dei har mange av samme fordelene som BSU. Dermed er det lurt å fortsette med BSU til det store boligkjøpet kommer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Budrundene i Oslo ender ofte (iallefall om boligen ser bra ut) på godt over takst.

En leilighet til 1 mill kan fort ende opp 200" over i budrunden.

Så du bør vurdere de som ligger litt under makstaket ditt. (Som du bør bestemme deg for før du går på visning og budrunde.)

Det er veldig kjekt å ha litt å gå på i budrunden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal hellerikketrenge å bruke bsu for å få ett såkalt bsu-lån om de eksisterer enda

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BSU garanterer lån til laveste rente og 90% av lånesummen dekket.

Hvor har du det fra?

__

Uansett, første jeg ville gjort (gjorde..) var å gå til alle banker du kan tenke deg og høre med de hva de vil gi deg av lån.

Du må huske på at de aller fleste vil kreve 15% egenkapital nå, slik at boliger skal bli billigere (ja ikke sant veldig smart og godt gjennomtenkt....). Har du medlemskap hos en spesialisert fagforening er det godt mulig du får bedre rente hos en bestemt bank, vet ikke om/hva slags utdanning du har men det er verd å sjekke.

Det betyr at om du vil ha en bolig til 2 mill må du ha egenkapital på 300 000 kr, i tillegg kommer kostnader til dokumentavgift, tinglysning osv. Det er verd å vite at om du kjøper borettslagsleilighet betaler du ikke dokumentavgift og avgiftene havner normalt på 1-10 000 kr alt etter forkjøpsrett og gebyrer for dette. Ved kjøp av selveier betaler du 2.5% av kjøpesum til staten i dokumentavgift, dette tilsier 50 000kr på 2 mill.

Tenker du på borettslag så er det veldig smart å kjøpe seg et medlemskap i boligbyggelaget hvor du tenker å flytte, f.eks. skal du til Oslo eller området rundt melder du deg inn i OBOS, da har du "ansiennitet" og kan benytte deg av dette ved budgivning. Det er slik at når budrunden er ferdig kan en med lengre ansiennitet enn budgiveren tre inn i budet og overta kjøpet. Hvorvidt dette har noe for seg i dag når det ikke er prisregulering på boliger kan diskuteres men det tar vi ikke nå. Bare husk at 1 uke ansiennitet er bedre enn ingen, og du må uansett kjøpe medlemskap om du skal bo i borettslaget.

Kjøper du borettslagsleilighet må du også se nøye på fellesgjelden, er det avdragsfrihet nå? Hvor mye er renta på? Er den fast eller flytende? Det er veldig mange som glemmer at husleia også går opp når renta går opp, slik at du får et ekstra spark i baken der med litt uflaks. Det er dog mange borettslag som har bundet renta i den senere tiden. Du kan også se på borettslagets regnskap og se om de går i underskudd eller ikke, regnskapet får du alltid hos megleren og står som regel fast i prospektet.

Det er som sagt viktig å huske på at renta kan fort gå oppover, jeg ville nok satset på et fastrentelån slik ting står i dag da det er en relativt billig forsikring mot hva som kan gå virkelig galt. Det du må huske på er at du ikke kan flytte lånet om du har fastrente, du kan heller ikke gjøre ekstra innbetalinger om du skulle ønske det. Om du av en eller annen grunn vil/må flytte og selge boligen må du gjøre opp differansen med renta og har du faktisk spart penger på å ha fastrentelån må du erstatte bankens tap på dette (dvs din gevinst).

Å bruke opp BSU kontoen er dumt så lenge du har høyere rente på BSU enn du har på boliglånet, dette er normalt i disse dager men er ikke normalt på sikt, derfor er det sannsynligvis en god ide å spare BSU så lenge du har muligheten til dette, men det er nå engang ikke slik at det er mange som kan hoste opp noen hundre tusen og la BSU kontoen stå igjen slik at den som regel må knekkes ved første kjøp uansett.

Det vil nok lønne seg å forhøre seg med noen som har litt kjennskap til et sted om du vil flytte langt, så du ikke bare kjøper noe i full fart i en ukjent by. Det viktigste i dagens marked er at du finner deg en boenhet som du kan bo i en stund, i tilfelle det går ille med markedet og du sitter "fast" med mer lån enn du har verdi på boligen og dermed ikke får solgt. Da er det veldig dumt å sitte på en 1 roms og plutselig ha kjærring som er gravid :D. Som Tommy sa, kjøp noe med garasje om du har muligheten til dette da det er noe du garantert vil sette pris på. Og husk, i gode marked selger alle boliger, i dårlige markeder selger bare noen få, det er de som er unormalt praktiske, har spesielt god utsikt eller ligger spesielt godt til. Vil du flytte når markedet raser må du ha en bra bolig for å få den solgt.

En annen ting som er verd å huske er at det er lett å pusse opp noe, det er vanskelig å få ny beliggenhet, så beliggenhet er langt viktigere enn riktig kjøkken, bare vit at oppussing er tidskrevende og tar mer tid og energi enn du tror, og koster mer også, jeg har erfart dette men sikkert ikke lært noe av det :)

Puh.. det var langt, kommer mer om jeg får sjansen tenker jeg :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sparte BSU i sin tid, men var nødt til å bruke den for å få nok kapital til den første boligen min, leeeenge før jeg hadde fått brukt den fullt ut. Og da er det løpet kjørt, gitt. Hadde dette vært idag hadde banken vært mer velvillig på å låne bort mer ved å se på at du faktisk har en BSU og har evne/vilje til å spare, heller enn å kreve at du må bruke den opp.

Vi ser etter hus nærmere Oslo, men fremdeles så nære Hønefoss at jeg kan oppfylle forpliktelser mtp på tilkallingsvakter.. Og prisene øker fort straks man drar ut av Ringerike.

Ekko (radioprogram på P2) hadde noe sendinger de viet boligkjøp, med bl.a en jus-ekspert i studio. Noen interessante ting derfra og andre ting jeg har sitti og fundert på:

-Mange bruker lenger tid på å kjøpe bil/vaskemaskin/sko enn de bruker på å kjøpe bolig... Hvis du noensinne har måttet lide deg gjennom en dag på kjøpesenteret med ei dame som ser etter kjole har du sikkert stått oppgitt utenfor _enda_ et omkledningsrom.. Mens plutselig på en leilighet, som ikke kan byttes og du kan ikke angre på kjøpet heller, så faller folk helt i staver over det fine nabolaget og den delikate fargen på veggene og blomstene og bare må ha! Må ha! Tenk, bare 300' mer enn vi egentlig har råd til B)

-Det du spør om på visning, som ikke står nevnt i prospektet, er ikke verdt noenting før du får det skriftlig. Står det ingenting om tilstand på rør på badet og megler svarer noe halvkvedet om at det sikkert blei byttet med resten, få med dette som forbehold hvis du gir bud. Ta forbehold når du gir bud og er usikker på slike viktige ting! Alle disse forsikringene som har dukket opp rundt eierskifte er først og fremst noe forsikringsselskapene skal tjene penger på, det er ikke akkurat lett å få igjennom krav når forsikringsselskapet folk mener at dette er noe du burde ha skjønt og tatt høyde for. Jeg sier ikke du klarer deg uten forsikring, men det beste er å gjøre det man kan for å stille seg slik at man ikke trenger den.

-Les prospekt og takst og reguleringsplan grundig. Flere ganger. Ta notater. Ring og spør. Er det noe du ikke skjønner, spør. Er noe litt muffens, spør. Takst er ofte håpløs, "det elektriske anlegget er ikke vurdert da det er utenfor takstmannens fagområde" "Kryploft er ikke inspisert" "Krypkjeller er ikke inspisert men antas å være jordgulv" "Tak er kun inspisert fra bakken men eier opplyser at takstein er fra husets byggeår". Har du en kompis som er ekspert på et eller annet håndverk, faren din, onkel som har pusset opp alt sjæl og du synes det ser bra ut, prøv å få med på visning.

-Gå på noen visninger. Bare for å se og øve et kritisk blikk, for å få en følelse av hva som er viktig for deg. Ta med noe å skrive med/på (ta notater på prospektet), en lommelykt for å lyse inn og se på rør/ledninger/sikringsskap, på gammelt hus er en syl for å sjekke om treverket er morkent en billig forsikring mot overraskelser. (Du kjøper vel ikke bil uten lakkdybdemåler?)

-Første bud skal alltid være skriftlig. Har du reist langt for å gå på visning og vil legge inn bud for å være med på runden (som ikke starter før siste annonserte visning har vært) by enten 1 krone eller en realistisk sum. På en leilighet til 1.5mill så er det bare dumt å by 1.2mill med mindre du seriøst mener at den ikke er verdten krone mer og ikke kan skjønne at noen andre skulle være dumme nok til å by mer heller. Og byr du 1 krone har du sagt du er interessert, men så vet du kanskje ikke om du egentlig har råd til 1.5 før du har tigd forskudd på arv hos foreldrene dine, besteforeldre, solgt bilen og pantsatt nyrene, og da rekker du ta den runden frem til budrunden faktisk starter.

-Det er ikke lov å selge et hus før etter siste annonsert visning (med mindre de har endret reglene i det siste). Går du på den første av tre visninger og legger inn et bud på nevnte kronestykke har du noen dager på å tenke skikkelig gjennom sakene. Og kanskje gå på en ny visning og finne noe du liker bedre!

-Ser du etter andelsleilighet (altså borettslag): kjøp andel. Hvor mye koster det? 500kr? 1000kr? Billig investering og som regel inkludert medlemsrabatter du kan bruke både her og der på toppen. Min første leilighet fikk jeg på ansiennitet. Jeg hadde to dagers medlemskap. Han andre hadde ikke medlemskap.

Spesifikke ting å se etter: el og vann og vinduer. Og fyring.

Er det gjort ting med det elektriske/røropplegget som ikke er godkjent? Er det elektriske anretninger som ikke er koblet til sikringsskapet ennå? Er det varmekabler i gangen som ikke er koblet til lukter det ufaglært håndverk alternativt "Värmekabbbler made very cheaply in Ugastan" som norsk elektriker har nektet å koble til. Når har det vært el-tilsyn, var det anmerkninger? Har det vært lekkasjer som er utbedret? Når ble de utbedret? Av hvem? Er kjøkkenet fra IKEA? Inkudert armaturen (mine rørleggere nektet å installere IKEA-armatur i rom uten avløp i gulv)?

Hvor gamle er vinduer/dører med glass? (Står inne i karmen mellom glassene). Er de allerede punktert? Gamle vinduer taper mye varme, men er forsåvidt ikke det verste å bytte ut. I taksten min står det at et vindu går tregt.. Eller sagt sånn som jeg ser det, den holder på å ramle fra hverandre..

Jeg er den gammeldagse paranoide sorten, jeg liker å ha ved/parafin-fyring i tillegg til strømbaserte alternativer.

Og så husker jeg fra sist jeg kjøpte leilighet at noen tror man kan prute på hus. Det er ikke biler, faktisk. Det nytter ikke stå og si at "se, den lista er skeiv" "jeg kan jo høre naboens katt drite gjennom disse veggene". Oppdager du noe som drar ned verdien i dine egne øyne så må du bare ta en vurdering på hva du allikevel er villig til å by, og snakke dritt om boligen høylydt i nærheten av andre kunder blir lagt merke til. Det er ingen lov som sier at høyeste bud vinner, megleren følger med og kan finne på å huske at han som kommer med det høyeste budet var en kødd som laget dårlig stemning på visning.

Av og til blir ting ikke solgt, spesielt her ute i Hole/Ringerike med alle de råtne rare husa folk tror de skal få fire millioner for bare fordi de ligger litt nærmere Oslo enn nabohuset, og prisantydning går nedover.

Du vet, Nittedal er også ganske nære Oslo. Og fremdeles levelige priser på en tomt med garasje. For langt unna Hønefoss til å hjelpe meg dessverre.

Langt x2

En annen ting som er verd å huske er at det er lett å pusse opp noe, det er vanskelig å få ny beliggenhet, så beliggenhet er langt viktigere enn riktig kjøkken, bare vit at oppussing er tidskrevende og tar mer tid og energi enn du tror, og koster mer også, jeg har erfart dette men sikkert ikke lært noe av det :)

X200! Seriøst! Helt alvorlig!!

Jeg er oppvokst med en far som er petimeter og vet forskjellen på en kjørner og en dor, så jeg gjør gjerne ting selv. Men det tar alvorlig lang tid! Det er jo greit når man bor aleine, evt har så stor plass at man kan ta et rom av gangen. Jeg har tatt halvparten av alt, uten å gjøre meg skikkelig ferdig med noe... Trivelig å bo i. Vet ikke om så mange andre damer som hadde synes det var ålreit med nesten seks måneder uten innlagt vann :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Les prospekt og takst og reguleringsplan grundig. Flere ganger. Ta notater. Ring og spør. Er det noe du ikke skjønner, spør. Er noe litt muffens, spør. Takst er ofte håpløs, "det elektriske anlegget er ikke vurdert da det er utenfor takstmannens fagområde" "Kryploft er ikke inspisert" "Krypkjeller er ikke inspisert men antas å være jordgulv" "Tak er kun inspisert fra bakken men eier opplyser at takstein er fra husets byggeår". Har du en kompis som er ekspert på et eller annet håndverk, faren din, onkel som har pusset opp alt sjæl og du synes det ser bra ut, prøv å få med på visning.

Henger meg på her. Undersøk alt du kan fra alle kilder du kan.

Hvert hus og leilighet har en byggsaksmappe hos kommunen. Prøv å få fatt i denne og les alt som ligger der..

Der kan det ligge mange rare servitutter, og andre ting som absolutt er verdt å vite om stedet du kjøper.

Tegn ALLTID eierskifte forsikring som kjøper. Skulle du få problemer i ettertid har du da et firma med advokater som kan kjøre sak for deg.

Når jeg kjøpte hus fant jeg i ettertid ut mye rart om huset som ikke sto i taksten, og som ikke ble nevnt av megler eller selger.

Feks, feil i oppmåling av huset. 20m2 mindre enn i takst. For lav takhøyde i trapp i forhold til regelverk. Skjevheter i huset på oppmot 20cm. Reguleringsplan på å utbygge vei inntil tomten, og tredoble trafikkmengden på denne veien, samt å ta ca 40m2 av tomten til å bygge vei. Dette ble godkjent av gammel eier, uten at jeg ble informert.

Hvis folk har en litt merkelig grunn til å selge huset, er det som regel et godt tegn på at det er noe muffens.

Som flere andre har nevnt her. Vær ekstremt forsiktig når du kjøper hus/leilighet. Som regel er det bare gamle pensjonister som har en god grunn til å flytte..

Egentlig burde man ha med seg snekker, taktsmann, geolog, rørlegger, elektrikker og murer på visning for å se at huset er i grei stand..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har blitt sagt noen ganger at eierskifteforsikring for kjøper er bortkasta og det er dobbeldekning i forhold til innboforsikring som ofte vil dekke dette.

Det tror jeg nok har noe for seg og det er klart at de gir deg aldri forsikring uten at det er noe de selv kan tjene penger på :D

Eierskifteforsikringen som du får fra selger er heller ikke verd papiret det er trykket på da du må finne ganske store mangler (type 10 % av kjøpesum) før det er noe å tenke på.

Megler skal fremlegge alle servitutter og gi deg kopi av grunnboka og reguleringsplan om du vil se dette, så skal ikke være nødvendig å gå til kommunen.

Om det er tilfellet at megleren og selger har holdt tilbake opplysninger som kan ha innvirkning på kjøpet (slik det virker som i saken over) så er det jo svært graverende og helt klart grunn for avslag i pris eller eventuelt heving av kjøpet.

Det er mange andre enn pensjonister som selger, jeg vil f.eks. ha større garasje (!!!!).

Målefeil er det greit å sjekke selv, da du kan enkelt kjøpe en m2 måler på clas ohlson og måle opp selv på visningen om du er seriøst interessert. Det vil i alle fall jeg gjøre om jeg er i minste tvil, da får jeg jo en unnskyldning til å kjøpe dette også! :) Du får også en fuktmåler hos Clas til 250kr som helt klart er gull verd å ta med seg å sjekke her og der om veggene er tørre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

Det står i avtalen. Om du tegner avtalen idag så står det nok 85%. Sjølv fekk eg låne 100% uten å bruke bsu når eg kontaktet rett bank

Endret av Bigbird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok bare piss, jeg får lavere rente fordi jeg har fagforeningsmedlemskap enn fordi jeg har hatt en BSU konto.

100% er det veldig vanskelig å få.

Jeg fikk ingenting over 90 % når jeg søkte lån for litt over et år siden, og det inkluderte selge bil og tømme BSU kontoen.

Klarte heldigvis å få skrapet sammen nok penger uten å selge bilene men det er jo en annen ting.

Jeg mener å huske at det var noe i retning at BSU garanterer deg 3x innestående i lån, men det er jo lommepenger i forhold til hva man faktisk trenger i dag for å kjøpe en bolig.

Min personlige mening er at BSU er en gavepakke for fornuftige mennesker, og ikke har spesiell betydning for andre. De som klarer å spare penger sparer utenom BSU, de som ikke klarer å spare har ikke mye på BSU uansett, og spesielt slik som det er i dag trenger man en god del ekstra utenom BSU kontoen for å få kjøpt seg noe. Dette resulterer i at vi gir en liten skatterabatt til de som uansett hadde spart, og litt ekstra rente.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

_

Jeg fikk ihvertfall lånt 90% med laveste rente, selv med bare en liten sum på bsu.. Men noget billigere for en enebolig i Hokksund enn innover mot Oslo selvfølgelig... 1.8 for enebolig på 175 kvm (inkl kjeller), LITEN dobbelgarasje (10 cm foran og bak A6'n når den står inni der) og 1 mål tomt..Oslo priser er jo helt vilt.. :P

Uansett, trådstarter, lykke til med boligkjøp! :) Akkurat runda 22, og bodd for meg selv i snart 2 år, og det er absolutt å anbefale ihvertfall. hehe. :)

Endret av -Håkon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[klippe...]

Takst - altså det som egentlig heter Verdi- og lånetakst - er ikke det samme som en tilstandsrapport eller Boligsalgsrapport (BSR). En takst beskriver bare bygningen overfladisk og har til hensikt å få frem eiendommens markedsverdi - ikke tilstanden. Tilstandsrapporten/BSR fokuserer derimot på eiendommens tilstand - ikke verdien. Å si at "takst er ofte håpløs" er i utgangspunktet like lite meningsfullt som å si at til salgs lappen på en bil er "håpløs" fordi at det ikke står på den at det er alvorlig rust i traversen som ligger skult under et plastdeksel. "Sitatene" du referer til i teksten din er ikke enbetydende med at taksten er "håpløs", men et utrykk for at takstmannen av en eller annen grunn ikke har hatt mulighet til å sjekke krypkjeller, kaldtloft, takstein, whatever. Dersom takstmannen ikke har el. faglig bakgrunn sier det seg selv at h*n ikke kan friskmelde el. anlegget. Derfor skriver h*n i takstdokumentet at dette er utenfor vedkommendes kompetanseområde, nettopp for å unngå at kjøper unnlater å undersøke dette selv, jfr. forskjellen på "takst" og tilstandsrapport/BSR. Det er altså helt legitime opplysninger om viktige og spesifikke ting som da altså ikke er vurdert av en fagmann.

Når det gjelder å ta med seg ymse onkler og kompiser som er gode på tapetsering og sælvlærte oppussingsguruer på visning kan backfire så det rekker. Det er flere eksempler fra rettspraksis som viser at saken går i selgers favør fordi kjøpers medhjelper - som da blir regnet som fagkyndig - ikke har oppdaget åpenbare feil og mangler. Skal man først ta med en fagmann på visning, ta da med en fagmann som du kan stille til ansvar i ettertid hvis noe kostbart viser seg å ha en mangel. Å saksøke onkelen eller kompisen som visst ikke hadde så god peiling likevel er ikke like enkelt for alle...

Megler skal fremlegge alle servitutter og gi deg kopi av grunnboka og reguleringsplan om du vil se dette, så skal ikke være nødvendig å gå til kommunen.

Om det er tilfellet at megleren og selger har holdt tilbake opplysninger som kan ha innvirkning på kjøpet (slik det virker som i saken over) så er det jo svært graverende og helt klart grunn for avslag i pris eller eventuelt heving av kjøpet.

Her generaliserer du kraftig. Fast eiendoms rettsforhold er kronglete saker, og det er ikke alltid like lett å bevise at informasjon er holdt tilbake. Kjøpers undersøkelsesplikt er også en faktor å ta med ved kjøp av eiendom. Dessuten er det verdt å huske på at selger - i alle fall hvis h*n har skjulte "svin på skogen" - som oftest er dekket bak en eierskifteforsikring. Det er forsikringsselskapet kjøper må forholde seg til, og det sier seg selv hvem som har både tid og ressurser på sin side der...

Det er mange andre enn pensjonister som selger, jeg vil f.eks. ha større garasje (!!!!).

Målefeil er det greit å sjekke selv, da du kan enkelt kjøpe en m2 måler på clas ohlson og måle opp selv på visningen om du er seriøst interessert. Det vil i alle fall jeg gjøre om jeg er i minste tvil, da får jeg jo en unnskyldning til å kjøpe dette også! :) Du får også en fuktmåler hos Clas til 250kr som helt klart er gull verd å ta med seg å sjekke her og der om veggene er tørre.

Det er riktig at hvem som helst kan kjøpe en lasermåler på Clas Ohlson, men kjenner alle til takstbransjens retningslinjer for arealmåling som ligger til grunn for arealene som oppgis i verdi- og lånetakster samt BSR? Neppe. Det er ikke så beint frem etter nesen å måle areal som du åpenbart tror. Her er det altså store muligheter for å trakke i salaten - ikke der og da gjerne, men hvis du oppgir feil areal når du skal selge igjen kan det koste penger...

"Fuktmåleren" til 250 kroner er ikke en fuktmåler men en fuktsøker. Den trenger kanskje noen cm inn i underlaget og gir deg null og niks informasjon om det er skadelig fukt i konstruksjonene. Fuktsøkere reagerer i tillegg på alt mellom himmel og jord, bla. armeringsjern, vannrør, el. kabler osv. Skal du måle fukt må du ha en fuktmåler med pigger som trenger inn i treverket (overflatemålinger), hammerelektroder eller prober som du forborrer hull for. Dette måler imidlertid bare fukt i trevirke. Skal du måle fukt i betong osv. er det å bore hull for sk. hygrosticks som gjelder. Du måler da den relative fuktigheten i nær sagt et hvert materiale.

Kort sagt; å svime rundt med en fuktsøker og en lasermåler fra Clas Ohlson i den tro at dette er barnelek er ikke et sjakktrekk når du tross alt skal lette lommeboken for en mill eller tre. Lei heller inn en egen takstmann som kan verifisere en evt. BSR og undersøke eiendommen. H*n kan du i det minste trekke for retten hvis h*n ikke skjøtter sitt virke profesjonelt og innenfor det man med rimelighet må kunne forvente fra en fagmann.

Og for de som lurer nå; ja, jeg er takstmann selv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok bare piss, jeg får lavere rente fordi jeg har fagforeningsmedlemskap enn fordi jeg har hatt en BSU konto.

100% er det veldig vanskelig å få.

Jeg fikk ingenting over 90 % når jeg søkte lån for litt over et år siden, og det inkluderte selge bil og tømme BSU kontoen.

Klarte heldigvis å få skrapet sammen nok penger uten å selge bilene men det er jo en annen ting.

Det er jo det som er litt av greia med bsu, at du skal få låne til bankens beste utlånsrente. Om medlemsskap i fagforening gir deg bedre rente enn bsu så ville eg ha tatt dette opp med banken. Då har dei tydeligvis noko å gå på. Har sjølv ein sånn avtale gjennom ein annen bank, men den kommer ikkje i nærheten av det eg får i banken som eg bruker idag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive