• 0
Kim

Makita 9227CB vs Flex 3403 VRG vs Flex PE 14-2 150

Spørsmål

Jeg har suset gjennom trådene her inne angående valg av roterende maskin, men ble ikke noe klokere.

Om man ser bort i fra pris, hva er det aller beste kjøpet for meg her? Jeg vet det er en del forskjell på støy og vekt mellom disse 3. Jeg vet også at mange av dere her inne liker at maskina veier litt, samtidig som mange synes det er mye enklere med en lett maskin, som Flex PE14-2 150.

Er det noen som har prøvd 2 eller 3 av di maskinene jeg har listet opp her? Eventuelt en maskin de synes var bedre enn de jeg har listet opp?

Makita 9227CB

Flex 3403 VRG

Flex PE 14-2 150

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

• 0

Makita leeeenge før Flex 3403 VRG ihvertfall :) PE 14 har jeg ikke testet, så den skal jeg ikke uttale meg om..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Etter jeg har hatt Makita sin og nå har Flex PE14-2 150 så er jeg ikke i tvil lenger..det bare Flex som gjelder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Utelukker Flex 3403, vil ha muligheten til å spre på lavere enn 1100 rpm :) Tror jeg så på youtube at den hadde en usedvanlig kjip lyd også

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Flex PE 14-2 150 er GARANTERT beste maskinen her hvis du tenker på den som er snillest for kroppen og best å jobbe med, denne har også et meget godt håndtak som er sentrert rett over spindel, som gjør maskinen meget stødig. Disse kom jo i 2011 så det er "siste skrik" av utvikling.

Makita 9227CB er en god gammel sliter, den tøffeste i klassen, denne kan du ligge på uten problemer. Meget pen softstart og en MEGET sterk motor som tåler masse juling før den blir varm. Men er desverre en god del tyngre en Flex sine maskiner, håndtaket krever også endel mer tilvenning, men uten tvil en meget stødig maskin.

Flex 3403 VRG er en "gammel" maskin som er helt ok, men starter på over 1000rpm, noe som gjør at den er noe værre i bruk.

Har en tendens til og bli fort varm under hard rubbing og endel press.

Jeg har jobbet masse med alle disse maskinene, og har mange hundre timer med alle.

Min favoritt er Festool RAP 150 uten tvil, dette er bare den beste, er ganske lik den siste av Flex men har et bedre håndtak som er rundere, noe som gjør at du har bedre grep.

post-507-0-54858500-1326312109_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det beste er og bruke hørselværn uansett om en skal stå med disse i timesvis, er en frekvens på de som kan skade hørsel ved mye bruk, så det er det sikreste:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Festoolen hadde jo en jævlig høy-pitchet hvining som holdt på å drive meg fra vettet på kurset... Håper det bare var den maskinen og at ikke alle er sånn, for det var virkelig ille.

Så ja, hørselsvern er å anbefale :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg har også den festool maskinen, å har gått over en del biler/timer med den, å det er den desidert beste maskinen jeg har prøvd. Den er faktisk relativt stillegående i forhold til en del andre maskiner å den er lett (noe jeg personlig liker) Makitaen er som nevt over her, en skikkelig arbeidshest, men jeg føler den blir for tung (for mine pinglete overarmer)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Festoolen hadde jo en jævlig høy-pitchet hvining som holdt på å drive meg fra vettet på kurset... Håper det bare var den maskinen og at ikke alle er sånn, for det var virkelig ille.

Så ja, hørselsvern er å anbefale :)

Vår maskin er det nokk noen som har startet med låsen inne, så da blir det litt ekstra kvining;P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ikke glem metabo sin maskin.

jeg liker denne MYE bedre enn makita sin. Mye bedre å jobbe med og tåler mer enn nok!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Liker også godt Metabo her det lille jeg polerer, mindre/lettere og god å holde i når en jobber.. Har solgt alle de andre roterende maskinene her (Flex og Hitachi)

Flex bråka for mye og starta for høyt

Hitachi (type str som Makita) syntes jeg var ok, men etter at Metabo kom i hus ble den liggende og støve ned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Liker også godt Metabo her det lille jeg polerer, mindre/lettere og god å holde i når en jobber.. Har solgt alle de andre roterende maskinene her (Flex og Hitachi)

Flex bråka for mye og starta for høyt

Hitachi (type str som Makita) syntes jeg var ok, men etter at Metabo kom i hus ble den liggende og støve ned.

Er den gammle flex du mener her? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jupp er den gamle.. Den nye hadde akkurat kommet når vi var i Verdal sist... kan såvidt errindre at du kom med den utpå kvelden ja, god å holde i den, men likt bedre håndtaket til Festool

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det blir vel å kjøpe Flex PE 14-2 150 da tenker jeg. Noen som vet hvor den kan anskaffes billigst?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ikke glem metabo sin maskin.

jeg liker denne MYE bedre enn makita sin. Mye bedre å jobbe med og tåler mer enn nok!!

Jeg har metaboen også, men synes denne ble rett å slett litt uhamslig å holde i, etter at jeg fikk festool maskinen, å så er det litt bakvendt med hastighetsreguleringen helt i bakkant, men for all del, jeg polerte vel i et par år med denne før jeg fikk festool maskinen, å nå er den nedgradert til spotpad maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive