rogersolmyr

Tør man kjøpe brukt Saab?

44 innlegg i emnet

Jeg er ute etter å bytte ut den gamle Mercedesen med noe litt nyere, og har egentlig satt meg en prisgrense på rundt 200.000 kroner. Er selvsagt mye å velge i, men har alltid likt Saab 9-5 godt og ser jo at det er mulig å få mye bil for pengene nå som Saab er konkurs.

Har f.eks notert meg denne bilen, men det finnes ganske mange til salgs. Vil ikke ha diesel, så det reduserer utvalget en god del. Spørsmålet er jo om man faktisk våger å kjøpe en brukt Saab nå. Vil reservedelstilgangen være god i uoverskuelig framtid, og vil det være mulig å selge den igjen om 5-6 år?

Om det er noen som har kjennskap til og erfaring med biltypen er jeg også glad for tilbakemeldinger på om det er spesielle ting jeg bør se etter av feil og feller.... Har hørt at 120.000 km service er svært dyr, men stemmer det?

Og hvordan er bilen å jobbe med rent detailing-messig? Har vel vært skrevet litt om vanskelig lakk her inne om jeg ikke husker feil, men var det kun spesielle modeller.?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... det er omtrent umulig å selge Saaber i dag, så jeg ser ikke for meg at det blir bedre om 5-6 år med mindre Saab plutselig vinner i Lotto...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er billigere å ha den på service enn min audi i hvertfall. Betaler vel 2500 ca for hver service på saab, for aero'n.

Synes ikke lakken er så forferdelig å jobbe med, men beregn litt mer tid enn vanlig.

Tror ikke reservedeler er noe problem da Det meste er vel bosch. Veldig mye av delene er Det samme som Opel bruker.

På modellen før kjenner jeg til følgende problemer:

-dørhåndtak der flasser lakken fort.

-hjullager må byttes oftere enn dekk

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reservedelene lages ikke av Saab, men av mange andre firmaer, så det er ikke noe problem. Dessuten deler Saab modellene platform med mange andre GM biler. Svenske stat har også gått inn som eier for å sikre reservedeler.

Fra kompiser som jobber på Thrane Steen så er den gjennomsnitlige Saab kunden sykt nøye med servicer på bilene sine, så en godt vedlikeholdt bil vil være ett bra kjøp.

Svart Saab lakk er ikke det letteste å polere, men det er ikke umulig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saab Automobile Parts er ikke konkurs. Ingen fare. Dessuten er man beskyttet av forbrukerkjøpsloven her i Norge, så importør ta over garanti-ansvaret (hvis det blir aktuelt med reklamasjon / garanti-henvendelser)

Det er kjøpers marked over hele linja nå - gjelder ikke bare Saab. F.eks Audi A6 flytter seg heller ikke akkurat på finn.no for tiden.... Så lenge oljeskift er gjort skikkelig og veivhusventilasjon er fulgt opp/oppgradert så er Saab kongebil det.

Fine biler å detaile - så lenge man "knekker koden" på aktuell lakk på den aktuelle bilen. Sleit fælt med svigermors røde 2006 9-3 den første gangen, men nå er det "tut og kjør". Akkurat den linkede bil-typen er meget god å kjøre, men er en latomat. Mye mer morsomt med manuell kasse. 135.000 ferdig regget ut døra og du gjør et bra kjøp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og 2.3T'en er hysterisk morsom å kjøre i tillegg. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saab Automobile Parts er ikke konkurs. Ingen fare. Dessuten er man beskyttet av forbrukerkjøpsloven her i Norge, så importør ta over garanti-ansvaret (hvis det blir aktuelt med reklamasjon / garanti-henvendelser)

Har en kamerat som jobber på en tidligere Saab forhandler, og det finnes ikke noen importør i Norge lengre, da Saab eide denne. Det er den aktuelle forhandler hvor bilen er solgt ny som har tatt over garanti ansvaret.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har helt rett - jeg som forvekslet "importør" med "forhandler" her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saab Automobile Parts er ikke konkurs. Ingen fare. Dessuten er man beskyttet av forbrukerkjøpsloven her i Norge, så importør ta over garanti-ansvaret (hvis det blir aktuelt med reklamasjon / garanti-henvendelser)

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg mener å huske at Saab Automobile med alle datterselskaper ble erklært konkurs, og det vil vel da også inkludere Saab Automobile Parts?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man være på den sikre siden er det antakeligvis best å bare styre unna..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garanti er uansett ikke så viktig på en bil eldre enn 5 år, men viktig med tilgang på deler.

Regnes 9-5 fra 2006 og fremover som en driftsikker og grei bil uten for mange overraskelser?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner noen som har hatt pålitelige 0 feil sabber og en uheldig jævel som har hatt 50k i året (i 3 år) på utbedring av feil sabber, dette var 06 og 07 mod med bensin, ikke så mye å trekke en konklusjon ifra men.... ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg mener å huske at Saab Automobile med alle datterselskaper ble erklært konkurs, og det vil vel da også inkludere Saab Automobile Parts?

Nei, Svenske stat gikk inn og tok over denne delen

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte min 2003 9-3t i august med det for øyet at jeg kom til å beholde bilen i laaang tid fremover.

Ser ut som de fleste er enige om at det vil være litt panikk nå, og mulighet for billige kjøp, men at det så vil stabilisere seg.

Noen mener jo at SAAB har et såpass bra rykte at de kan bli mer ettertraktet etterhvert...men jeg vedder ikke på det...

Reservedelproblematikken holder ikke meg våken om nettene, der har jeg som andre sier inntrykk av at det ikke kommer til å bli noe stress.

Og min 279 stålgrå er iaffal ganske hard å fin i lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge folk kjøper, og noen kan tjene penger på å selge reservedeler, vil det sikkert være greit tilgjengelig.

Fordelen med å kjøpe en SAAB er jo at "inngangsbilletten"/kjøpesummen er lav. Bilen i linken er nok ikke kandidat for samleobjekt med det første, så regn med å få tisvarende lite igjen når den skal selges.

Mitt inntrykk foruten biler i millionklassen og store bensinSUV, er et årlig verditap på nyere bruktbil rundt 20-30.000,- uansett populær eller ikke i bruktmarkedet.

Det man altså sparer på å kjøpe en ukurant 2-5 år gammel bil, er renteutgifter, siden kjøpesummen er lavere. De taper seg årlig omtrent det samme uansett.

Hvis du liker bil med "briller" er det bare å kjøpe denne, setene er fantastisk gode :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

....med fare for å drite meg helt ut her nå : hva er "bil med "briller" "?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på bildet av bilen i linken i første post så skjønner du det ^_^ ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde misstanke om det ja. Men var redd det lå noe annet bak ;)

Joa, det er vel noe "Dame Ednask" over den fronten og lyktene. Alltid syntes de dro den liiit langt der ja. Og det forsterkes jo bare av den mørke fargen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en '07 2.0t Biopower og er ihvertfall utrolig godt fornøyd med min!

Vet ikke hva du er vant til å betale for service, men jeg synes ikke det har vært noe å si på prisen når jeg har vært inne hos Din Bil (Saab og Trondheim) ihvertfall. 120.000-service var akkurat tatt på min når jeg kjøpte den, men etter hva jeg husker er det vel stort sett oljeskift i automatkasse som er spesielt for den servicen.

Biopower har litt større servicer med litt hyppigere intervall, men tror ikke jeg betalte mer enn 2-3000kr for service sist.

Deletilgang skal ikke være noe problem, men selv går jeg å venter på nye speil som står i restordre fra fabrikk. (Får nye på garanti pga korrosjon så de går inn/ut av seg selv, men det var aldri snakk om at det var problemer med garanti...)

Det eneste jeg har hørt at er vanskelig å få tak i er de nevnte speilene og støtfangere, men det blir nok ikke et langvarig problem.

Ting du bør se etter:

Tja, den motoren der hadde tidligere et problem med veivhusventilasjon, men det skal være helt borte på den årsmodellen der såvidt jeg vet.

Har også hørt om tilfeller med useriøs chiptrimming og automatkasser som går. -kassen min (usikker på om det er samme på den der) skal holde 450nm såvidt jeg husker, men det er girskift som er den kritiske fasen, så de mer seriøse legger inn en momentbegrensning ved girskift. Kassen skal vel holde mer moment når den ikke girer, og 450nm er jo litt, men om du vil strekke den langt må du være litt obs.)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Roger.

Du er i samme situasjon som min mor, nemlig vurdering av Saab. I tillegg til det som blir nevnt over, sjekk bremsene. Disse holder ikke lenge på biler med automatgir. Regn med å skifte 30 000-40 000 kilometer.

Ellers synes jeg den gamle typen er ser bedre ut, og er litt "bedre" priset.

Huk venter på at det skal komme en riktig bil for henne. Siden det i stor grad er jeg som skal betale bilen, vil jeg gjerne ha en finger med i spillet. Jeg vil at bilen skal være en 2005-modell i mørk grå med Utstysrpakken Vector Sport. DET SKULLE VISE seg å være lettere sagr enn gjort. Om du ikke allerede har gjort dey, sjekk ut en lignende bil som meg, så blir vi kanskje to stykker på jakt etter samme bil.

Ps.Skriver på mobilen, har faktisk ikke dysleksi.

Endret av jalmar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive