Gå til innhold

Noen tanker om bilpolitikken i Norge.


Are G

Recommended Posts

Dette begynte som et svar i en annen tråd men fant ut det ble for mye off-topic, så hvorfor ikke poste en ny tråd :)

Dumt at ikke noen politikere ser verdien av å ha skikkelig standar på veiene. Det blir en spiral av hele sulamitten. Feks. i forhold til miljø. Gode veier gir jevnere kjøring, mindre slitasje, mindre reservedeler, penger spart, trenger ikke produsere så mye, arbeidstimene kunne blitt brukt på viktigere ting osv....Samferdsel: mindre bruk av drivstoff, hurtigere frem, tid spart, miljøet spart. Det er jo nesten bare gode eksempler

Helt klart gode eksempler på hvor lønnsomt det er å ha dårlige veier.

Alle disse tingene gir jo mer avgifter inn til staten i form av bl.a. arbeidsgiveravgift, moms, toll og gebyrer..

Så må du ikke glemme at vi skal kjøre drittbiler til vi blir blå i trynet av å spare miljø slik at 250 millioner amerikanere fortsatt kan dasse rundt i V8 og drikke 7 liter på mila..

Men skal vi komme til alvoret her så er det også et stort problem i Norge at vi har det klima og den geografien vi har.

Det er veldig mye slitasje på veiene her i forhold til mange andre land hvor temperaturen svinger veldig, det er stor slitasje på veiene grunnet både gjentatte ganger forbi frysepunktet hvert år, men også utbredt bruk av piggdekk og kjettinger (en del steder).

I tillegg til dette koster det veldig mye penger å vedlikeholde veier da alle som skal jobbe med dette får veldig godt betalt, det er strenge regler på hvor mye de kan jobbe og hvor mye fri de skal ha, slik at det blir komplisert å arbeide 24/7 i en kort periode for et godt stykke arbeid, og mye av veiene ligger lite tilgjengelig slik at det blir enda mer komplisert.

I tillegg til dette bruker vi enormt med resurser på å tilrettelegge for små bygder som ingen under 50 vil bo i, var jo ikke lenge siden de brukte 230 millioner på en bro med 72 innbyggere.

Det var et annet tilsvarende prosjekt men husker ikke detaljer og det kan forsåvidt være det samme, det andre brukte de 20 år på å planlegge og når det først endelig var klappet og klart hadde flerparten av innbyggerne allerede flyttet vekk, men likefullt så skal de bygge det for de få som er igjen.

Dette mener jeg ødelegger mye av samferdselen i Norge, ikke bare at det bygges ut steder hvor det kanskje burde vært vurdert at de får "klare seg selv", men også at det skal ta så skrekkelig mange år å legge alt til rette og få ting gjort, dette er vel mye takket være våre ekstremt vennlige regler ovenfor hippier og andre som vil bevare en eller annen froskedam fordi det tross alt lever en frosk der, og den må tas vare på fordi den er grønn og blablalbla.. Forstår godt at det er surt for frosken å få dammen sin fjernet, men er det verd 15 år med kjøring på drittveier for at den frosken skal få svømme fritt på bekostning av andre? Dette gjelder vel forsåvidt de relativt få som blir ekspropriert, det er selvfølgelig surt, men man må ofre litt for en felles fordel, og det er vel egentlig ikke vits å drøye det lengre enn det må drøyes?

Det var jo også i aftenposten kort tid siden flere artikler om denne utbyggingen, det var ferdige planer om 4-felt fra Oslo til Porsgrunn allerede på 60-tallet, men dette har de ikke fått i stand ennå fordi utbyggingen av veier må bevilges penger fra statsbudsjettet hvert år, og da bygger man klattvis par kilometer til en ekstrem kostnad, istedenfor som i Sverige (som alle elsker å sammenlikne seg med) hvor de bygger hele veistrekninger sammenhengende, fordi de får ikke lov til å begynne på veien før hele er finansiert. Noe mer detaljer er vel neppe interessant.

Enda bedre er det jo at de bruker millioner av kroner av bompenger på å lage gang- og sykkelstier, her i Agder ble det nylig bestemt at de skulle utvide tollstasjonen som står mellom Grimstad og Lillesand fordi dette gjør at de som bor i Lillesand og jobber i Kristiansand (det er en del av disse), kan kjøre gratis til jobb. Så da tok de likegodt og utvidet agder-pakken eller hva det nå heter, slik at de kan bygge litt mer vei mellom Arendal og Tvedestrand (5 mil nordover). Hvor i alle dager er dette egentlig på vei? Det som helt sikkert er tanken bak dette er at de som bor i Lillesand er hovedsakelig Kristiansand-tilknyttede mennesker som ikke har noe forhold til Arendal, som er fylkeshovedstad, og den nye bomstasjonen setter en enda større fysisk sperre mellom dette, og som politikere vil man jo unngå "lekkasje" til et annet fylke. Bomstasjon er bra da? Og, for å sukre pillen litt ble prisen på den gamle stasjonen delt i to, slik at det blir nå 2x15kr istedenfor 1x30, med andre ord, doble utgiftene til innkreving av bompenger, og samtidig ikke tjene spesielt mye og i tillegg irritere mengder av mennesker. Hurra for politikken!

Da tror jeg at jeg må sette strek, kunne sikkert holdt på i dager...., ble litt på spissen, men dette er stort sett sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Et stort problem med planlegging og ikke minst gjennomføring av veiprosjekter i Norge er at bevilgende myndigheter (dvs sittende Stortingsrepresentater) ikke vil binde seg til prosjekter som tar mer enn fire år (altså en Stortingsperiode), siden de da ikke vil få æren for at et prosjekt ble gjennomført.

Det felles ned i Nasjonal Transportplan hvor og hvor mye og hvor langt det skal bygges, brukes og hvordan det skal se ut på større, overordnede prosjekter (som fergefri E39, som nå faktisk er inne i NTP og kan bli en realitet i vår levetid). Problemet med disse enorme prosjektene er at de koster lidderlig mye penger, og ingen har baller nok til å faktisk si "sett i gang" fordi kostnaden er så stor. Selv om NTP skal være unntatt "vi vil ikke sette igang noe stort som tar mer enn fire år for da får noen andre æren for det"-mentaliteten, så har jeg inntrykk av at de drøyer veldig, veldig lenge før det blir noe av.

Angående bompenger for å finansiere veiprosjekter, så har jeg ingenting i mot å betale bompenger så lenge jeg ser at pengene jeg betaler faktisk blir brukt til å forbedre og utbedre eksisterende veier og til å bygge nye veier for å gjøre trafikkbildet mer effektivt. Det jeg har noe i mot når det gjelder bompenger, er at 70% av bompengene forsvinner i byråkratisk fjas og at det ikke skjer noe med veiene jeg kjører på.

Skal heller spare dere for en lang rant om hvor og hvordan pengene blir brukt lokalt i Bergensområdet, men de blir hvertfall ikke brukt til å fikse veiene... Bybanen blir derimot finansiert av min kjøring - og jeg bruker ikke Bybanen engang. Gir det mening? Nei.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svært interessant spørsmål er egentlig hvordan bompenger skal brukes.

Det vil si, når de skal samles inn. Det vil jo være deilig å kjøre på en vei med nylagt vei, og spytte noen kroner i dette. Problemet her er at det er enorme renteutgifter som påløper.

Det er da mye bedre å samle inn penger før veien er bygget, men hvem vil vel betale for det?

Jeg synes vi burde lære av utlendingene og la private bygge veier, så får de konsesjon på å samle bompenger i en gitt periode for deretter takke for seg å overlevere veien til staten med en viss kvalitet.

Dette tror jeg hadde vært langt mer effektivt enn slik det er i dag. Det ville selvfølgelig vært utbygger som stod ansvarlig for vedlikehold og vi hadde blitt kvitt problemet som vi har i dag med dårlig bygde veier siden nå etableres selskaper for en veistrekke og nedlegges, slik at ingen kan stå ansvarlig etterpå når veien ikke tåler snø og 5cm frost i bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det er jo i hovedsak slik bompengeordningen fungerer i dag. Man søker staten om tilskudd til å bygge vei, veien blir bygget (etter mye om og men og sutring fra grunneiere og tree-huggers) og så blir det smelt opp en bompengering et eller annet sted for å nedbetale gildet.

Men du har helt rett i at private utbyggere gjør jobben mye raskere, og i mange tilfeller bedre og billigere også.

Et eksempel er det nye monsterkrysset i Åsane ved nye Ikea. Ikea spyttet inn masse penger for å få fortgang i byggingen, og nå er det nesten ferdig. Dette er også en del av E39, mind you. Hadde staten skullet betale for dette, hadde Ikeas åpning sannsynligvis fremdeles vært i mai '12, men infrastrukturen hadde vært like latterlig dårlig som den var for et år siden, og veiprosjektet hadde blitt trenert fordi enhver gnom og sau i Åsane og omegn skulle fått mene noe om saken.

...og der er mye av grunnen til at det aldri skjer noe med veibygging i Norge: Siden vi er et demokrati må alle få si hva de mener, og det gjør at alle må tas hensyn til. The needs of the few hampers the needs of the many, eller noe sånt.

Og med det tror jeg at jeg gir meg for i kveld og sletter innlegget mitt i morgen. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...