Gå til innhold

Noen som kjenner til A6 2.7 Biturbo?


Are G

Recommended Posts

Hiver inn en ny tråd her jeg.. Får alltid mye bra svar uansett hva jeg spør om så.. :)

Får stadig mer eller mindre interessante tilbud på min A8 for innbytte og denne frister litt..

Noen som kjenner til denne type bil?

Ser at interiøret ser grusomt ut, men får vel gjort mye med en dag med våtsugeren.

Det som er av rust er kanskje ikke så ille å ta med litt utbedringslakk og god polering etterpå?

Har forstått at turbo er svake punktet på disse bilene, men disse er visstnok ordnet nylig, og det er ikke tiptronic-girkasse og manuellkassene til Audi er vel ikke fullt så ubrukelige som de automatiske?

Noen tips/erfaringer osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hiver inn en ny tråd her jeg.. Får alltid mye bra svar uansett hva jeg spør om så.. :)

Får stadig mer eller mindre interessante tilbud på min A8 for innbytte og denne frister litt..

Noen som kjenner til denne type bil?

Ser at interiøret ser grusomt ut, men får vel gjort mye med en dag med våtsugeren.

Det som er av rust er kanskje ikke så ille å ta med litt utbedringslakk og god polering etterpå?

Har forstått at turbo er svake punktet på disse bilene, men disse er visstnok ordnet nylig, og det er ikke tiptronic-girkasse og manuellkassene til Audi er vel ikke fullt så ubrukelige som de automatiske?

Noen tips/erfaringer osv?

Har prøvd en 2001(tror jeg) stasjonsvogn.Går ikke så verst :) Eier har måtta hatt den mye på verksted siste 2 åra enda han kjører veldig pent.60000 ble det vel når snurrboene gikk i stykker. Ville gått for noe annet.. Ihvertfall om du er ute etter en billig bruksbil.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe kjennskap med hverken bil eller motor, men har hørt at alfa omega er å påse at turboene har blitt skiftet.

Uansett er det sikkert mye artigere med 2.7tt, enn hvilken som helst TDI(i samme klasse).. ;)

Var mye rust til å være Audi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler er bra om en vet hva en bør passe på.Er nok lurt å lese litt ja.Kan spare masse penger på det, og særlig på disse :)

Derfor jeg spør her inne ;)

Er mange som kan mye om mye rart virker det som, spesielt når det kommer til bil :)

Har prøvd en 2001 stasjonsvogn.Går ikke så verst :) Eier har måtta hatt den mye på verksted siste 2 åra enda han kjører veldig pent.60000 ble det vel når snurrboene gikk i stykker. Ville gått for noe annet..

Vet du hva det var snakk om?

Mange km hadde den?

Er vel ofte at slike biler har blitt skamkjørt tidligere i livet, så selv om han kjører pent er det vel ofte ikke slik det var fra tidligere eiere..

Kan se for meg at det er ikke en bil man kjøper om man kun lunker 5 km/h under grensa mens man prøver å se i speilet om hatten sitter korrekt.

Har ikke noe kjennskap med hverken bil eller motor, men har hørt at alfa omega er å påse at turboene har blitt skiftet.

Uansett er det sikkert mye artigere med 2.7tt, enn hvilken som helst TDI(i samme klasse).. ;)

Var mye rust til å være Audi..

Er nok mye som sparker mer enn min TDI ja, men går egentlig helt greit. Er jo en bra motor, den er bare bygget av dårlige materialer..

Synes også det var mye rust der men utenom det på taket burde det vel være kurant å få flekklakket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg langt unna den bilen der om jeg hva deg..Både turboene og coilene er et problem på de motorene..Og så har den høy kilometer stand..Og den rusta er et svar på dårlig vedligehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

De er også svindyre å ta service på, tung skrudde og leie. kanskje litt bedre i A6 en i S4 men alikevel ikke alt som sitter tilgjenlig..

2 dager jobb å skifte register f.eks.....

turboer holder normalt 100-150 tusen og koster skjorta er vel ca 30laken i innkjøp bare turboer....

Kjøper man en slik bil bør en hvertfall vere klar for vedlikehold.

Det er gode biler ellers og de går godt, koster litt å holde i orden. koster mer å fikse når det ikke er i orden

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg langt unna den bilen der om jeg hva deg..Både turboene og coilene er et problem på de motorene..Og så har den høy kilometer stand..Og den rusta er et svar på dårlig vedligehold..

X2

Jeg TROR at denne bilen vil bli et økonomisk helv.... på sikt, uten at jeg egentlig har så mye erfaring med nevnte modell.

Det virker som bilen bærer preg av elendig vedlikehold, og at eier har tatt noen skippertak for å i det hele tatt ha en sjangs til å få den solgt, og de som trimmer disse bilene gjør det skjelden fordi de har tenkt å følge fartsgrensen og trafikkreglene slavisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Jeg har 3 kompiser som har 2.7TT manual. Kjempe bil og masse power. Klart de er dyre å eie i Norge. Men trenger vel ikke å ta service hos Audi da vel?

Du har jo også tilgang til å ta service og kjøpe deler i utlandet.

Rust er også et kjent problem på disse..

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeid koster vel 65€/timen på Audiverkstedet jeg har brukt i Slovakia.

Vet ikke om det er bra eller dårlig, vet du hva det koster i Polen?

Er i alle fall litt billigere enn timeprisen i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Mellom 400-500kr i timen. Men ingen bruker merkeverksted på en så gammel bil i Polen.

Like greit å bruke verksted som er godkjent men uten Audi logo på..

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo nye turbo til 10000,- vist man ser seg litt om i verden, manuell gir er vell ett pluss, men dette er jo en bil man kjøper ved og ha lyst på en slik og ikke bare tar i innbytte for og bli kvitt sin egen bil, de er nok litt dyrere enn standard og vedlikeholde.

Disse bilen sliter nok med ryktet som man ser i de andre posten og man må være forbered på at den ikke er lett og selge vist den ikke er i perfekt stand og det ikke kommer en entusiast, er det vell ikke så bra pris heller. Men jeg trur det er kjempe morsom bil som går godt og god å kjøre når den er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du har et poeng makki.

Valgte audi-verksted for A8n i stor grad fordi jeg vil tro at de har mer peiling enn et "tilfeldig" verksted + at jeg tror den litt høyere timeprisen nok fort sparer seg om man skal selge bilen igjen.

Folk er redd for at de kjøper en bil som en utlending har skrudd på, så da er det greit at det står Audi på kvitteringa :D

Ang turbo så er visstnok disse skiftet på denne bilen for 10 000 km siden sammen med regreim (av tidligere eier, så dette kan ikke dokumenteres)...

Grunnen til at jeg tenker på å ta innbytte i denne eller SLK som diskutert i en annen tråd er at A8 er ikke en lettsolgt bil, og jeg som kjører bare småturer til barnehagen og tilbake i 99% av tilfellene ikke er interessert i å ha en dieselbil stående på "lager", og spesielt med en 2.5 TDI motor og automat er det mange som er redd for denne bilen, og dermed er det greit å ta en også "litt mindre kurant" bil i innbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg drev å så på samme type bil selv for et par år siden.. Er vel kanskje like glad det ikke ble noe kjøp:) Høres ut som det kan bli en rimelig dyr afære om man ikke får et "bra" eksemplar. Har ike prøvd den så vet ikke ytelser, men synes jo 2,5tdiv6 er en fin motor, men det er vel litt samma greia. Hadde passat 2.54motion før vi byttet i sommer. Jeg må si det var en bil vi hadde MYE glede av, synes den går veldig godt og satt ikke fast en gang. Vi hadde kanskje litt flaks, og slapp unna store reparasjoner.Du har vel samme motor i din?

hva med å kjøpe en litt billigere bil for å shine opp? om det er det som er planen,tror jeg det kan være like lurt å kjøpe en litt "sliten" familiebil, for så å ta en liten service og kanskje noen smårep, pluss full shine, for så å selge til en familie som vil ha en ryddig og ren bil, uten alvorlige el noen feil?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de færreste her tar i betraktning, er at Are allerede har en A8 fra samme tidsrom og A6´en er i bunn og grunn ikke så forskjellig fra A8´en.

-Ja det er dyre servicer på disse bilene, men på en så gammel bil tar man service selv.

-Motorene er deilige når alt fungerer som det skal (mye slik som 2.5tdi´en du allerede har), drar fra bunn og holder trykket utover på topp. Kan ikke sammenlignes med trimmet 1.8t feks. Ulempen er jo at med to sylinderrekker er det dobbelt opp av ting som kan ryke, og turboer KAN ha kort levetid alt etter bruk. Dette skyldes veldig trange downpipes orginalt, som gjør at det blir veldig varmt.

-6-trinns kassen er skuddsikker, og håndterer 2-3 ganger denne effekten.

Største minusene med A6 C5 er sinkslipp/lakkskader som fort blir til rust. Det skal dog MYE til for at det blir gjennomrustning, men det er jo irriterende kosmetisk.

Mekanisk og elektrisk sett er det veldig gode biler, Espen skriver et godt innlegg over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Større downpipes og f.eks RS4 manifold om du passer i A6 også, vil redusere baktrykket i systemet og dermed minste tempraturen i turboen og det rundt som fører til mindre slitasje og lenger levetid...

Mye av grunnen er at mange ikke er flinke nok til å la turboene kjøre/roe seg ned før de stopper motoren og dermed også oljen som er levebrødet til dem.

Og 10-11tusen for 2 turboer........ skeptisk.

Har vert borte i noen turboer for å si det slik.... men vis meg gjerne hvor jeg får 2 nye KKK snurrer til 10 laken..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...