Gå til innhold

2009 Audi A5 coupé


Master

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg har vært anonym student her inne en stund og lest minst 1 million show&shine tråder, samt mange guider, så tenkte det var på tide å bli en del av dette fantastiske forumet :)

Som nybegynner her inne er det jo som å bli født skrikende inn i en jungel av ord, uttrykk, forkortelser og produktnavn, men etter et par mnd kommer det seg stadig mer og mer. - Og jeg som trodde bilpleie var å avfette bilen med litt bensinstasjonmiddel, vaske med biltemasvamp og såpe, og tørke med pusseskinn. - Så feil kan man altså ta.

Har hatt et par biler opp igjennom tidene, og siste bilen jeg hadde var en svart Lexus IS220. Denne var det noen som hadde gått fullstending amokk på da den var full av hologrammer og ikke minst swirls over hele bilen. Hadde den inne på et bilpleiefirma, men den ble ikke helt bra. Hologrammene forsvant, men det var fortsatt noe swirls igjen. Uansett, den bilen er nå solgt, og jeg har nettopp fått meg en 2008/2009 Audi A5 ibishvit. Denne er ikke fullt så ille i lakken, men den har jo sine swirls og småriper her og der. Denne gangen tenke jeg at dette skal jeg klare selv! Og med hjelp fra all den infoen som fins her inne, tror jeg faktisk det kan gå. -Bare jeg tar tålmodigheten til hjelp. Dessuten, den erfaringen man oppnår kan man jo bruke livet ut og hjelp andre med. :)

Litt om bilen:

2009 Audi A5 3.0TDI Quattro Tiptronic

- 2xS-line

- Audi drive select, magnetiske dempere, dynamisk styring, gass, girkasse osv

- S-line sportsunderstell

- 19" RS6 II felger sommer

- fjernstyrt webasto

- B&O anlegg med 14 høyttalere

- 7" mmi navi

- avtagbart hengerfeste

- 240hk/500nm.......

- keyless

- alt elektrisk

- soltak

- bluetooth lyd, mobil

- pluss en hel del mer snacks

Dette er en helt fantastisk bil å kjøre. Jeg og en kamerat var helt sør i Tyskland og henta den i høst, og kjørte da 3500km tilbake til Norge. Den gjør 250km/t på Autobahnen. Lett. :D Dvs, fartssperra. Og nå om vinteren er det jo som å kjøre på sommerføre med Quattroen. Første 4-trekkeren jeg har, og tror det blir hardt å gå tilbake til noe annet nå! (samme gjelder forsåvidt automat også) :)

Jeg har gått til anskaffelse av en Makita 9227cb roterende etter mye lesing både her inne og andre plasser. Jeg synes den hørtes midt i blinken ut for mitt behov, samt at jeg har trua på Makita som merke. Det neste blir nå å gå på produktjakt (skal finkjemme nybegynnersidene) og bestille mye poleringspadder, middel, såvel som alt annet jeg trenger til våren kommer når bilen skal totalrenoveres. I mellomtiden skal jeg prøve meg frem på div paneler osv, for å få teknikken i boks før jeg går løs på Audien, så det ikke blir Auda... :D

Her er noen bilder av bilen så dere kan se hva jeg har å bryne meg på. Den har et par heftige steinsprang i front som jeg må skaffe lakk til. Her blir det nok ødegård lakk. Så må jo litt våtsliping ting for å få det 100%. Igjen, her må jeg trene på skrot-paneler først.

Her er bilen i Tyskland, første dagen. Sommerluggene på :)

post-3768-0-82160700-1325795897_thumb.jp

I sør-Sverige en plass. Litt skitten kanskje ?

post-3768-0-05187000-1325795942_thumb.jp

Hjemme med vinterfelger på

post-3768-0-92114600-1325795977_thumb.jp

post-3768-0-37080700-1325796005_thumb.jp

post-3768-0-09886300-1325796016_thumb.jp

Steinsprang:

post-3768-0-32310200-1325796034_thumb.jp

Ennå et stort:

post-3768-0-87665200-1325796049_thumb.jp

Til og med park-sensoren foran har fått juling:

post-3768-0-97188900-1325796059_thumb.jp

Her tror jeg de har leka seg med en tilhenger på bakfangeren:

post-3768-0-28410400-1325796085_thumb.jp

Sånn er hele bilen ca. Regner med det er greit å få fjerna med passe grov polish og pad (hard lakk på disse Audiene sant?)

post-3768-0-61494100-1325796110_thumb.jp

Panser

post-3768-0-61735100-1325796221_thumb.jp

Sorry dårlige bilder. Skal få tatt noen bedre bilder etterhvert, men det er jo så mørkt her nord!!

Kommer show&shine tråd til våren en gang, i mellomtiden skal jeg suge til meg så mye kunnskap som mulig.

/Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Utrolig flotte disse A5'ene, så grattis med grom bil :thumbup:

Bruk tid på den i vinter/til våren så blir den nok bra :)

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fin a5 du har handlet deg :) Pass godt på den :) Scholl s17+ med scholl orange pad evt grønn uber pad på makitaen så skal du nokk få den fin igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Gratis!

Er selv ikke så veldig glad i A5 pga frontlyktene men denne 3.0TDI motoren er et kunstverk!

300hk og 600Nm klarer den lett :)

IronX og Prickbort er et must med ibishvit!

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger A5´en pga fronten og frontlyktene :D Synes også de før 2012 faceliften er finere enn etter. Men smaken er som baken, som de sier ;)

_Makki_: ja jeg dro veldig på antall hk/nm i første post av en grunn.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...