Gå til innhold
Alpejohn

Valg av pader og voks/rens osv til DA maskin

Recommended Posts

Alpejohn    6
Alpejohn

Hei,

Har fått meg en poleringsmaskin, som jeg trenger pader til, men vet ikke hva jeg skal velge for en nybegynner. Har kikket mye rundt, og funnet ut at der finst 100 typer i alle mulige farger, og samme med voks og andre ting.

Har også lest mye på dette forumet, søkt litt her og der, men føler jeg ikke helt tør og satse på noe før jeg har fått litt råd :)

Jeg vil gjerne prøve og få til dette med polering med maskin, så jeg kan få bmw'en min skikkelig svart selv :) Men som sagt så aner jeg ikke hva som går sammen av pader og voks osv.

Her er maskinen jeg har;

post-3892-0-00765000-1325028948_thumb.jp

Noen som kan gi meg noen start tips, og hvilken pader og voks osv jeg bør gå for? :)

Bilen min har veldig mye vaskestriper som går i sirkel og buer og jeg vet ikke hva, den er også ganske mye gråskjær i lakken. Tenkte og få en proff til og ta den skikkelig til sommeren, for og bli kvitt alle striper og slikt. Men tenkte og prøve litt selv først. :)

Ser fremtil og teste ut maskinen :)

Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Hei, og velkommen :) Jeg foreslår at du ser over noen av s&s trådene til øhn her på forumet.Han er effektiv med DA maskine!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bigbird    11
Bigbird

Velkommen til forumet! Valg av pad kommer litt ann på hvilke poleringsprodukt(polish) du skal bruke, og poleringsprodukt kommer igjen ann på hvilken tilstand lakken er i. Det er mange merker og velge i. Gå for eit merke/system som passer lommeboka og som du kan lese litt om på forhånd. s&s er fulle av tips som hmsilset sier over her. Scholl, Meguiars, 3M, Menzerna er populære valg her på forumet. Det kan lønne seg og holde seg til eit merke/system

http://www.detailersclub.no/forum/forum/8-produkter/ Her kan du lese litt om produkt. I dei 2 prioriterte trådene finner du god info om Scholl og CG. I Scholl tråden får du tips om Pad og Polish valg.

Voks legges etter polish(korrigering) er gjennomført. Valg av voks er meir åpent enn pad og polish. Det er hundrevis av varianter med forskjellige egenskaper og prislapper. Her lønner det seg å lese litt og velge ut ifra anbefalinger og pris. Swissvax, Collinite, Meguiars, Chemical Guys er populære valg og har alternativer ifra 200kr til 20 000kr.

Håper dette hjelper deg litt på vei!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Velkommen hit og gratulerer med fin maskin. :)

Start med en fin og en grov polish

En grov, en medium og en fin poleringspute.

Du får til det meste med dette utstyret. Når du ser behovet, supplerer du med andre ting.

Det spiller mindre rolle hvilken produsent du velger, men Scholl, Meguiars, 3M, Menzerna er populære valg her på forumet. Velger du en av disse er det mange som har erfaring med de, og kan hjelpe.

Jeg bruker mest Meguiar's til polering fordi jeg synes det er lett å jobbe med og gir fine resultater både på roterende og DA-maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alpejohn    6
Alpejohn

Hei, takk for det! :)

Har sett veldig mye i S&S forumet, har sett meg laangt bak på flere sider, mye spennende og se og lese der. Men føler jeg detter litt av lasset når jeg leser listene av produkter som blir brukt. Mange av produktene begynner og bli kjent for meg, så noe vet jeg hva er, men mye av det er fortsatt ukjent. :) Har forøverig kikket en del her på forumet, på sticky tråder og slikt, og lest litt om forskjellige ting. Men føler jeg ikke helt har fått svar som passer akkurat MEG :blush: Men dem har hjulpet meg langt på vei! :thumbs:

Jeg har kikket en del på Meguiars, og syns det virker veldig greit, med tanke på at dem har merket produktene 1,2 og 3 osv. Så da føler jeg at jeg har passe god kontroll på hva som er hva osv. ^_^ Og har også som sagt sett på flere nettbutikker på pader i alle farger, men der finst så mange at jeg kikker, og føler jeg finner det jeg burde kjøpe, men så plutselig dukker det opp flere av noen lunde samme sort, men som heter noe mer og så blir jeg usikker på om jeg faktisk har valgt den rette :unsure:

Men har lest såpass her inne og fått med meg at jeg (som ØHN sier) at jeg bør vertfall ha en grov, medium og fin pad. Eventuelt et sett til med mindre diameter for og komme til på kronglete plasser :)

Jeg hadde ikke som mål og fikse lakken på bilen min nå, det har jeg ikke nok peiling til og få til. Det jeg var tenkt til var og få en proff til og fikse alle vaskestriper og slikt, og deretter holde meg til "vedlikehold" i første omgang. Brodern har dessuten en gammel rød 240, som selvfølgelig er falmet, så tenkte jeg heller kunne "øve" meg på denne, og se hva jeg får til helt fra starten av liksom. :P

Når det kommer til pader, har jeg sett mye på nettbutikker, og ser der finst hex-logic (tenker da på mønsteret på disse), og de som er som små fjelltopper over hele paden, og dem som ikke har mønster i det hele tatt (helt flate).

Hvilken av disse bør jeg egentlig gå for? Vist vi sier at jeg bruker Meguiars produkter.. Og er fargene noe og gå etter, eller varierer dette fra produsent til produsent? :wacko:

Føler jeg ser frem til og prøve, blir spennende! Og når jeg ser hvor blanke og "våte" svarte biler blir i S&S forumet, får jeg nesten tårer i øynene når jeg ser for meg hvor fin bmw'en hadde bitt med sånn fin lakk :shocking2: Gleder meg til sommeren! :D

Takk for hjelpen så langt, kommer nok til og trenge mer peking i rett retning fremmover :ph34r:;)

Hilsen Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
audimannen    0
audimannen

Hei. Jeg var der du er nå for 2 mnd siden. Kjøpte pads grønn orange hvit av merke genuin cyclo så en prewax og en Polish medium. Tok ikke sjansen på den groveste Polish for korrigering enda. Bli mer vant med maskin. + lakk ikke er gammel . Jeg skrev til blankbil.no og så jeg var "blank" og dem laget en fin pakke med pads osv. Da må du oppgi type maskin pga pads. Jeg leste meg litt forvirret selv i jungelen her. Men bra du kan øve på volvo : bli VIP. Rabatter sparer du fort inn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Jeg syns Meguiars har en håpløs merking av produktene sine, siden de bare har et nummer. 105 er grov polish, 205 er fin polish som et eksempel.

Når du snakker om 1-2-3 step serien er dette en enkel forbrukerserie som er beregnet for håndmakt om jeg har skjønt det rett, med en lakkrens, forsegling og voks?

Du fjerner ingen riper med de produktene, da må du over på produkter som er beregnet på maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 033
rogersolmyr

Det er et bra tips audimannen kommer med om å sende en mail til DCN's samarbeidspartnere og be om forslag til en pakke. Du vil selvsagt få forskjellige forslag avhengig av hvem du spør, men du kan nok være trygg på at du får noe som funker uansett :-) Selv bruker jeg Menzerna polish av ulike typer og pads fra Rubbish Boys :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Gul, grønn og blå pad fra Über (to av hver som passer til størrelsen på bakplata på maskinen din)

Meguiars #105 og #205 eller Scholl S02O og S30+

En haug med mikrofiber

Hvilken som helst voks / sealer - smaken er som baken, og du vil få ørtifjørten anbefalinger her inne :)

Håndpads til voks / sealer-påføring

Wipedown lager du selv (kalles IPA, 50/50 batterivann og isopropanol)

God såpe og skikkelig vaskeutstyr (etter korrigering ønsker du vel å vedlikeholde bilen på en mest mulig skånsom måte)

Da har du det du må ha som minimum nå i starten. Ta kontakt med noen av samarbeidspartnerne her inne for forslag til en pakke.

#205 er usannsynlig bra saker - etter et par år så føler jeg at jeg først nå begynner å "skjønne" produktet. Tok rød Saab-lakk med #205 og gul Über (myk, sticky og hologram-dævelig lakk) med DAS6-Pro maskin nå sist. Gikk som en drøm. Alt av swirls borte, og RDS nesten full-dempet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alpejohn    6
Alpejohn

Takk for mange interesange svar! :)

Spørs om jeg ikke skal sende en mail til blankbil og forhøre meg ja, det var ikke dumt. :)

Når det gjelder merking av produktene til meguiars, så må jeg innrømme at jeg har ikke sjekket om de 1 2 3 greiene er beregnet for maskin, så bare at det virket oversiktelig og jeg vet hvilken rekkefølge dem skal brukes i, blir veldig forvirret når det snakkes om mange forskjellige merker, etter hverandre, vet liksom ikke hva det er snakk om :blush: Og når jeg skal prøve på min egen bil, tar jeg ikke sjangsen på og fjerne noe, hvem vet hvordan det ville enda :P

Når det gjelder microfiber, har jeg kun 1 tror jeg, som jeg bruker til og vaske bilen innvendig :rolleyes: Og en til glass, om dette også kvalifiseres som microfiber. Vaskeutstyr har jeg litt av, eller dvs. jeg har turtlewax( :blush: ) vaskehanske, og NXT gen såpe, har kun hatt vanlig bøtte, men aldri lagt hansken ned i bøtta kun på kanten ^_^ Kjøpte meg en tørkehånduk fra meguaiers, men den var ikke så mye og skryte av, og det leste jeg senere her inne også tror jeg. Så har kjøpt meg en annen skikkelig tjukk og go en, samt fått meg vaskebøtte med gritguard :fun: Så på vaskefronten føler jeg at jeg er på vei opp og frem! :thumbs: Tror faktisk jeg har en del slike håndpads liggende som jeg kjøpte en gang og :)

Men er det slik at man MÅ ha masse microfiber, eller klarer man seg med mindre? Det er vel for og tørke over etter man er ferdig og polere?

Og wipedown eller IPA, er dette noe man bruker før man starter, eller etter man er helt ferdig? Isopropanol virker litt skummelt og skulle rote på lakken med? :shocking2:

Ser også det er mange uttrykk og forkortelser ute og går her på formet, RDS for eksempel, finnes det en tråd med forklaringer på slike ting? :ph34r:

FANT DENNE NÅ: http://www.detailers...dens-betydning/ :thumbup:

Er det 3 steg som gjelder, altså lakkrens(?) voks og polish? Eller er det omvendt? Leste om dette for en tid tilbake, men husker ikke helt hvordan det var, og i S&S trådene står det ofte bare navnet på produktet dem bruker, og det sier meg ingenting :blush: FANT DENNE OGSÅ: http://www.detailersclub.no/forum/topic/33-ny-mht-bilpleie/ ^_^

Tror jeg må gå forumet i sømmene og se hva jeg finner av god informasjon! :D

Men skal sende en mail til blankbil og se hva dem kan tilby :) Må vel ha en del maskeringstape også :)

Tusen takk for hjelpen så langt! :D

Hilsen Fredrik

Endret av Alpejohn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Det blei diskutert hissig i en annen tråd hva tre steg egentlig skal bety, men for min del betyr tre steg at jeg bruker tre forskjellige typer polisher/puter, fra grov, medium til fin, for å få det resultatet jeg er ute etter.

Vask, voks, forsegling og slikt er ikke med i steg-tellinga som sådan, for det er jo ting man må gjøre uansett...

Polering kan gjøres i flere steg, alt ettersom hvor slitt lakken er, hvor myk/hard lakken er og hvor mye du vil korrigere.

På BMWen min nå kunne jeg faktisk bruke Scholls S02 Orange med orange vaffelpute som ett steg... Blei blankt og fint, tok alle vaskeriper, dempet rdser og avsluttet hologramfritt. På panseret, vel og merke. På døra klarte jeg ikke lage nok press (og derav ikke nok varme) så der måtte jeg gå over med S17+ på sort vaffel for å fjerne hologramtendenser. Og så hadde jeg våtslipt litt og tok spotkorrigeringer med gul pute og S03Gold... Så den jobben ble en slags 1-2ogenhalvstegs...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Microfiber bør du ha MINST 10 stk av, men dette er heller ikke en stor utgift om man kjøper på rette plassen. Om man utfører en 1, 2 eller 3 stegs polering bestemmes av resultatet du er ute etter og type lakk. Grovt sett så kan man si at man går på med en grov polish for å slipe ned riper, en medium polish for å fjerne "ripene" den første polishen lagde og så en veldig fin polish til slutt som får opp glansen maksimalt og fjerner evt spor etter medium polishen. Da snakker jeg om hologrammer eller kjørespor som det heter, som du får i lakken hvis du ikke avslutter med fin nok pad og polish. Dette er en 3 stegs jobb :)

Når man polerer jobber man på et lite felt om gangen til man er fornøyd med korreksjonen før man forflytter seg til neste felt. Man trenger vanligvis 2-3 "sett" med polering på hvert felt. Man jobber sakte over området i overlappende pass så lenge polishen tillater, deretter tørker man av restene og inspiserer. Er det ikke bra nok har man på mer polish og jobber over området en gang til. Dette gjentar man helt til man er fornøyd.

Polishen tørkes av fortløpende etter hvert felt man jobber på, den har ingen andre egenskaper enn sliping og skal alltid tørkes av med en gang. Det blir etter hvert mye polish i kluten og derfor trenger man flere enn 1. Når man da har tatt hele bilen starter man på nytt med neste steg/polish. Denne prosessen tar oftest 10-20 timer ettersom type lakk og størrelse på bilen. Voks legger du på til sist for å beskytte lakken etter at du er fedig med å polere. Da bruker man vanligvis ikke maskin. Denne skal bare spres på.

Noen velger å kalle grov polish for "lakkrens" men dette er ikke et ord som er mye brukt her inne. IPA brukes for å fjerne oljene etter polishen som ligger nede i lakken og skjuler riper slik at du kanskje ikke ser det virkelige resultatet. Det beste er uansett å bruke wipedown produktet tilhørende polish serien da dette stort sett har bedre effekt enn IPA.

For å gjøre det veldig enkelt så ville jeg kjøpt et par forskjellige pads, f.eks en mild og en medium og en flaske ultimate compound som du får kjøpt på bl.a bilxtra. Dette er en ganske idiotsikker løsning sammen med maskinen du har, og er enkelt å komme i gang med. Da er det snakk om 1 steg, selv om denne også sannsynligvis vil kunne ta en god del riper hvis du jobber litt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alpejohn    6
Alpejohn

Igjen takk for utfyllende svar! Føler jeg kommer mer og mer inn i dette nå! :thumbs:

Tror nok jeg blir og starte enkelt, bare for og prøve og polere den litt svartere og blankere først :) Slik jeg får øvd meg på og bruke maskinen, og bevegelsene osv. :)

Ang. microfiber, er det noen spesielle sorter?

Funker denne?:

http://www.blankbil.no/ds_product_info.php?cPath=22_53&products_id=471

Vis jeg kjøper et par slike sett for eksempel :)

Når jeg får svar fra blankbil ang en "startpakke", vil den være beregnet på et produkt, eller kan jeg gå over til et annen produkt uten og bytte pader? :)

Hilsen Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 033
rogersolmyr

Du kan bruke pad's på forskjellige produkter, men ikke uten at de har blitt grundig vasket mellom hvert produkt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Er delvis enig med Roger. Du kan fint bruke mildere polisher og gå oppover i grovhet uten å vaske paden..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bigbird    11
Bigbird

Igjen takk for utfyllende svar! Føler jeg kommer mer og mer inn i dette nå! :thumbs:

Tror nok jeg blir og starte enkelt, bare for og prøve og polere den litt svartere og blankere først :) Slik jeg får øvd meg på og bruke maskinen, og bevegelsene osv. :)

Ang. microfiber, er det noen spesielle sorter?

Funker denne?:

http://www.blankbil....products_id=471

Vis jeg kjøper et par slike sett for eksempel :)

Når jeg får svar fra blankbil ang en "startpakke", vil den være beregnet på et produkt, eller kan jeg gå over til et annen produkt uten og bytte pader? :)

Hilsen Fredrik

Eit tørkehåndkle kan være greit å ha med i bestillingen for å speede opp den obligatoriske vaskingen før du starter å gå over med maskin.

Om du tenker på at padsene funker med andre produkt, dvs bytte merke, så gjør dei det :) Men ikkje bland fleire produkter på samme pad. Eksempel: mixer grov og fin polish på samme pad etter hverandre uten å rense. da kan du ende opp med dårlig resultat da det vil sitte rester igjen av grov polish som ødelegger egenskapene den fine har til å avslutte jevnt og blankt.

Pad børste koster rundt 100 kroner og renser greit, men billigere børster kan også brukes. Dei fleste pads tåler maskinvask.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alpejohn    6
Alpejohn

Ser den at man ikke kan bruke fin for så gå over til grov :) Får kjøpe meg en slik børste også :)

Tørkehåndkle man tørker bilen med etter vask har jeg, kjøpte et meguaiers for en stund siden, men var ganske skuffet over det, og leste på forumet her at det var dårlig, så kjøpte et microfiber madness ultra soft drying towel, har ikke fått testet det enda, og da jeg kjøpte vaskebøtte med gritguard kjøpte jeg også et av samme leverandør, men som heter ultra soft detailing towel.

Så rundt grunnvasken begynner jeg og få litt peil. og diverse greier :) Må begynne og studere avfetting som ikke fjerner fett fra lakken nå. :)

Hilsen Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
audimannen    0
audimannen

Men hvor er tråd ,link til Polish,steg 1-2-3 ( ser den ikke) korrtråd":)

MUC = grov??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Meguiar's Deep Crystal-serien med steg 1-2-3 er ment for håndbruk og bør ikke diskuteres her mer, da han har maskin og skal ha poleringsmidler beregnet for maskin :)

Ultimate Compound er vel regnet som en middels grov polish som avslutter veldig blankt og fint og klart for LSP.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig