Gå til innhold

Speilreflekskamera.


Bent

Recommended Posts

Heisann.

Har vurdert å kjøpe nytt kamera. Hva er å anbefale i dagens jungel?

Har sett på ett par andre tråder, men de begynner bli litt gamle nå.

Vil ha ett kamera som er enkelt i bruk siden jeg kun har brukt kompakt kamera fra før.

Ønsker å kunne bruke det nye som ett allround kamera.

Gjerne konkrete tips med link, håper på litt romjulsalg eller januar salg.

Evnt tips om brukte pakker som er bra og til bra pris.

Takker for tips som kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Bent

    13

  • Bjerknez

    12

  • Reidar

    4

  • bsa

    4

Mest aktive i dette emnet

Er fan av Canon sine kameraer jeg da, selvom jeg ikke har testet så mye annet. Fattern har ett litt eldre 350D som jeg synes er temmelig bra, han har brukt det mye i mange år og aldri hatt noe problemer med det. Og fruen fikk et 1100D av meg til jul i år. Testa det litt sjæl også, og vi er enige om at vi liker kameraet. Oser kvalitet og soliditet (eh, er det et ord? Hmmm...) - jeg går hvertfall god for Canon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstegsmodellene til både Canon og Nikon er bra. Du må prøve de selv for å sjekke hvilket hus som ligger best i dine hender. Så er det bare å spare til bedre optikk. Selv har jeg D7000, men en D5100 vil være mer enn bra nok. Muligens også et D3100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv Canonmann, og liker mitt 40D meget godt. Men må si at både Sony, Nikon og Canon er gode alternativer. Rimelige Nikon føles langt mer solid enn rimelige Canon, feks D3100 vs. 1000/1100D.

Sony A33/A35 er meget gode kameraer som er enkle i bruk, ellers er både Nikon D5100, og Canon 600D bra. Mitt tips, som EssieK sitt tips, kjenn hvordan kameraene ligger i hånden, dette er langt viktigere enn specs, og tall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt: Hvis du er sikker på at det er et speilrefleks du skal ha, så blir det ikke feil uansett om du velger Nikon eller Canon. Som andre har sagt, passform i hånda og hvor knapper og sånt sitter er viktig. Kan jo også være kjekt å velge samme merke som kompiser og familie, så kan man låne litt optikk av hverandre og sånt. :)

Bruktmarkedet har jeg bare positive erfaringer med. Masse nesten ubrukt utstyr som folk som skal ha det aller nyeste kvitter seg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Sony Alpha350 av litt eldre årgang, og for meg med pølsefingre så er det et genialt kamera. Meget enkelt å bruke om du vil ha det kun i Auto-funksjon, heller ikke problematisk å justere litt om du er amatør++ Tipper de nyere modellene av Sony ikke står noe tilbake for det. Min anbefaling der :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har vurdert å kjøpe nytt kamera. Hva er å anbefale i dagens jungel?

Har sett på ett par andre tråder, men de begynner bli litt gamle nå.

Vil ha ett kamera som er enkelt i bruk siden jeg kun har brukt kompakt kamera fra før.

Ønsker å kunne bruke det nye som ett allround kamera.

Gjerne konkrete tips med link, håper på litt romjulsalg eller januar salg.

Evnt tips om brukte pakker som er bra og til bra pris.

Takker for tips som kommer:-)

Du er sikker på at speilrefleks er det "riktige" valget for deg med tanke på det du skriver over?

Det virker som om du vil ha et speilrefleks med en klassisk allround zoom og skyte bilder i Auto... ?

Da kan du få like gode eller bedre bilder med kameraer som Sony NEX-5 etc.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ett kompakt kamera har vell ikke samme mulighet når man lærer seg litt mer regner jeg med.

Blir det samme som jeg begynte med Meguiars DA maskin før jeg kjøpte flex etter en liten stund, da var MEGS maskina bortkasta penger.

Regner med man lærer litt etterhvert som man bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant Bent, og så lenge du ikke forventer at bildene blir knall med hjulet innstilt på auto og KIT-objektivet forankret forran så ser jeg bare fordeler med å starte der.

Men tenk deg nøye om før du går for et "mest-mulig-zoom-for-mins-mulig-penge" - objektiv. Tenk litt i gjennom hva du kommer til å ta bilder av og kjøp objektiv som passer til formålet.

Det blir som en "polish". Man får ikke maks shine/maks holdbarhet/rubbing etc. i en og samme tube. Her må man frem med spesialprodukter for å få det beste resultatet.

Kommer du feks. til å ta mest portrettbilder, så ville jeg feks. satset på en lyssterk 50mm. Hvis det er landskap/natur så trenger du feks. en vidvinkel eller en vidvinkelzoom.

For sport ala fotballkamper/bilder av biler i fart på bane etc. så er det lyssterk telezoom som gjelder og det er her prisene begynner å svinge, hehe.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill nok bli mest bilder av familie, S&S og biltreff tenker jeg.

Vill ikke bruke altformye penger med en gang, heller handle inn når man evnt får lært seg å bruke kamera litt.

Takker ellers for tips Bjerknez :thumbup:

Endret av Bent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da annbefaler jeg deg å kjøpe kameraet med et "allround KIT-objektiv"

Etter noen uker finner du ut hvilkenbrennvidde du bruker mest og du kanderetter handle inn evt. lyssterk fastoptikk i favorittbrennvidden din.

Uansett så kan jeg annbefale en 24mm fast objektiv til Crop kamera. (Det samme som 35mm til FF som jeg har) og dette er en perfekt brennvidde til såkalte familiebilder etc. En 50mm. er det ultimate portrettbrennvidden.

Har du disse to sammtidig som en god og rimelig telezoom som feks. 70-200 f/4L så er du godt dekket. Da skal du se at KIT-objektivet raskt havner på hylla :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Hvis du ikke har tenkt til å bruke mange timer på å lære deg lukker, blender, iso osv osv for å få til ett bra bilde ville jeg mye heller gått for ett proft speilløst kamera, feks Canon G12. Dette er ett knall bra kamera som tar gode bilder i automodus. Ønsker man etter hvert å stille inn kamerat selv så har man alle muligheter her. Man kan også bytte linse senere hvis man ønsker. De har det på tilbud på fotovideo nå og er billigere enn ett speilrefleks kamera.

http://fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Canon-PowerShot-G12-10-MP,-720p,-5xZoom,-RAW-122756-p0000130949.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er mer fornuftig å kjøpe vanlig kamera Andreas?

Hvis det er veldig mye å sette seg inn i for å få tatt gode bilder av funker sikkert vanlig best for meg.

Men man lærer vell fort litt ang speilrefleks også.

Ikke lett dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå på 3.5 år kjørt omtrent 35.000 eksponeringer med mine to speilreflekser - det tok 2-3.000 eksponeringer før jeg "tok" mekanikken bak blender, ISO og lukkehastighet. Jeg har kjørt 95% på A-mode (ikke Auto, men Aperture, står vel Av på Canon-hus tror jeg). Da bestemmer _du_ blender (hvor mye / lite lys som objektivet slipper igjennom) mens kamera justerer lukkehastighet. ISO bør så lavt som mulig, men ikke lavere enn at du holder deg under 1/30 - 1/40 i lukkehastighet (altså høyere tall etter 1/ er bedre).

Nå kjører jeg stort sett M (manuell) mode - da har man full kontroll på huset og sluttresultatet, men krever tilnærming og en del "prøv og feil". Så læringskurven kan være bratt i starten, men hjelpe meg for en mye bedre bildekvalitet det blir med speilrefleks kontra vanlige kompakt-enheter.

Nyere speilløse (hybrider) har også meget god billedkvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

man lærer mye i starten ja, men det tar lang tid før alt sitter og man skjønner hva man skal gjøre der og da. Det sitter ikke hos meg enda heller og det blir mange prøv og feil bilder.

Gode speilreflekser tar gode bilder ja, men det gjør hybridene (som g12) også.

Hva med det her?

http://www.japanphot...ershot-sx40-hs/

"vanlig digital", men ser ut som det har en del muligheter.

Bra kamera det ja, men blir hakket mellom vanlig kompakt og g12 igjen. Her har du enda mindre instillingsmuligheter og du kan ikke bytte linse

Nye Panasonic Lumix har også fått veldig skryt http://fotovideo.no/Produkter/Hybridkamera/Panasonic/Panasonic-Lumix-DMC-GF3-14-42-KIT-sort-Sort,-12,1Mp,-Full-HD,-3-Touch-LCD-125293-p0000138744.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...