Dette er et populært innlegg Simen 1 329 Skrevet 26 Desember, 2011 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2011 (endret) Show & Shine VW Passat 2003 (tidsforbruk: 66,5 t.) Forord. På tide med en returnerende kunde, nemlig Stig R. Vormestrand her fra forumet. Jeg gjorde jo en liten vinterprepp på bilen hans i høst, og avtalte allerede da at jeg skulle gjøre en "full detail" på bilen hans denne våren. Han dro på 3 ukers ferie til Tyrkia i april, så da passa det bra å ha bilen hos meg imens. På denne måten hadde jeg god tid på bilen, og trengte ikke å begynne med en gang. Det passa meg bra, for jeg syk den dagen jeg fikk bilen, så jeg venta ett par dager med å starte. Bilen skulle lakkeres på nytt foran pga. diverse defekter, så jeg skulle droppe forskjermer, panser og fangeren, bilen mangler også frontleppa. Tok noen bilder av bilen den dagen jeg starta, da var det nydelig vær også... Produktliste. Vask og lignende. Mother's dekkbørste Mother's felgbørste SV Wheel Brush SV Detail Brush Zymol-svamp SV vaskebøtte m/ GG Prickbort Surfex HD P21S Powergel CarPro IronX CG Grime Reaper CG Citrus Wash & Gloss DoDo Juice Sour Power SV XL Drying Towel CG Miracle Dryer Cobra GuzzlerLakk- og glassbehandling.Swissvax mild clay DP Rinseless QD 3M blå maskeringsteip Halogenlampe 1000w x2 PTG Paint Detective lakkdybdemåler p2000 + p3000 papir m/ kloss 3M Fast Cutt Plus 3M Extra Fine Compound 3M Ultrafina SE 3M Grønn pute 75mm Scholl gul rubbingpute 145mm 3M Gul pute (75mm + 145mm) 3M Oransj pute (75 mm) 3M Blå pute (75mm + 145mm) CG Hex Logic gul rubbingpute CG Hex Logic grønn pute 3M Kontrollspray 3M Glasspolish Filtpad til glass CG Black Light Nanolotus Engros Mikrofiberkluter Eurow Shag Fluffy MikrofiberInteriør. CG Green Clean (1:8-1:15) Surfex HD (1:5-1:10) Meguiar's tekstilbørste Stiv neglbørste Liten børste Foma munnstykke Nanolotus Mikrofiber SV Leather Cleaner SV Skinnbørste SV Leather Milk Frotéhåndkle Stoffpad SV Protecton Matt SV Seal Feed SV Pneu + Pneu kost CG Fabric Guard Andre produkter. [*]Unik stålullpads [*]Autosol kromglans [*]CG Metal Shine [*]SV Autobahn [*]SV Pneu + Pneu Glossy [*]SV Pneu kost [*]3M Tyre Restorer [*]Meguiar's gul pad [*]Torky papir [*]Trykkluft på boks [*]Nanolotus Glassforsegling Maskiner. [*]Makita Roterende [*]Flex DA (3401) [*]Biltema DA [*]Karcher K7.450 [*]BilXtra Tørr- og våtstøvsuger Dag 1 (tidsforbruk: 5,5 t.) Vask av dekk, felger og hjulbuer. Har bestemt meg for å ha dette som fast rutine; å starte med vask av hjulbuer og hjul. Utstyret som ble brukt til dagens økt: Startet med Prickbort på tørre felger, for å ta asfalt, tjære osv.: Så ut til å være en del asfalt her... Etter 7-8 minutter ble felgene spylt grundig med HT. Renere, men fortsatt mye som PB ikke rører... Så da finner vi frem P21S (ublandet)... Noen minutter senere: Så ble felgene spylt grundig igjen, spyler fra 15-20 cm. avstand og vinkler lansen i alle retninger slik at alle eikene blir spylt på hver side. Nå var det ikke mye igjen på felgene... Men, IronX pleier å finne ting man ikke ser med det blotte øyet... Så dro jeg frem bøtten. Påførte tynn P21S (1:4) på to felger av gangen, og "jobbet det inn" med wheel brush fra Swissvax. Skyller den myke kosten i vannet ofte, og dypper for å få såpevann å vaske med (CW&G). Etter å ha vasket alle, oppdaget jeg at den ene felgen hadde ett par små asfaltprikker som ikke hadde gått bort, så da ble det strafferunde med Prickbort... Tok mekanisk vask etter det igjen, for å bli kvitt hinnen som PB legger igjen på lakken. Så var alle felgene ferdigvasket på utsiden: Så ble bilen jekket opp, og høyre fremhjul gikk først av... Før start så det slik ut i hjulbuen... ...og på innsiden av felgen: Starta med å påføre ren P21S. Imens det fikk stå og godgjøre seg tok jeg for meg hjulbuen. Prickbort først igjen... Spylte hjulbuen så grundig med HT. Spylt: Så fant jeg frem Surfex HD 1:5... Imens det fikk virke ett par minutter, undersøkte jeg virkningen i felgen... Lot det stå litt til imens jeg tok mekanisk vask i hjulbuen. Brukte Mother's felgbørste, og samme såpevann som tidligere... Spylte så av... Så var det på tide å gå løs på felgen. Nå hadde det fått virke 10-15 minutter, og det så slik ut: Spylte av med HT, ganske nærme igjen, og da ble det slik: Mye renere, men fortsatt en del igjen. Valgte dog å flytte felgen litt lengre bort pga. at det spruta litt felgrens på bilen, ikke bra... Påførte P21S 1:4 igjen, og fant frem børstene... Ferdig børstet (brukte SV-kosten på eikene og Mother's rundt ellers): Avspylt: Så temmelig rent ut, men igjen må man gi IronX en sjanse til å bevise at det er mer. Ett minutt etter påføring: Cirka 5 minutter etter påføring: Spylte av igjen, og tørket felgen... Så var det Prickbort sin tur på tørr felg. Påført jevnt over hele: Som vist på bildet ovenfor var det ikke så mye mat for Prickbort denne gangen. Spylte med HT etter drøye fem minutter, gikk over med børsten nok en gang (pga. hinnen som PB legger igjen), så avspylt igjen. Ren felg: Så fant jeg frem dekkbørsten og CG Grime Reaper i sterk blanding, påførte og lot virke ett par minutter før en skikkelig runde skrubbing... Spylte av, og tok andre siden også... Så ble hjulet spylt grundig, og montert på bilen igjen. Ferdig med hjul nr. 1: Innså fort at jeg hadde lagt dette hjulet litt vel langt ned. Er ikke vant med kantfelger, så det gikk litt på automatgir og behandla den som en vanlig felg når jeg la den ned for å vaske på baksiden. Det straffa seg i form av noen hakk på fremsiden. Kunne vært verre, men det var selvfølgelig veldig surt... Sa det til Stig over e-mail med en gang, og vi har skværet opp i dette. Heldigvis gjaldt det bare den ene felgen, så la selvfølgelig ikke resten like langt ned under vasking på innsiden. Moving on... Hjulbue før start: Etter vask så det ikke bra ut, men det var hvertfall rent... Ferdig vasket felg, samme fremgangsmetode som sist: Så flytta jeg meg til venstre forhjul. Den ene bolten satt så godt at pipa jeg brukte knakk: I denne hjulbuen prøvde jeg Grime Reaper istedenfor Surfex HD etter Prickbort, men merka strengt tatt ingen forskjell på de to. P21S virker... God klaring fra felgkanten og ned til bakken... Avslutta dagen med venstre bakhjul, før det ble mørkt denne gangen... Ferdig: Så ble bilen rygget inn i garasjen, og sakene ble ryddet opp. Tok kvelden.. Dag 2 (tidsforbruk: 4 t.) Kjørte bilen ut og plasserte den på min standard "vaskeplass"... ...men det var utrolig fint vær og det betyr også... Når jeg skal bruke sterke avfettinger som skal virke så lenge som mulig er ikke dette optimalt, men trengte ikke å flytte bilen langt heldigvis: Forvask. Dro frem utstyr til forvask og høyttrykksspyleren. Startet med å påføre Prickbort på tørr bil. Sprayes på nedenfra og opp, inkluderte all lakk på bilen... Det blåste noe helt forferdelig denne dagen, så det ble Prickbort-smak i munnen og tildekking av ansikt underveis. Halvparten av PB'en blåste bort også. Dette bildet sier vel det meste: Endelig fått påført på hele bilen her... Etter drøye 5 minutter begynte jeg å spyle grundig av, starta der jeg hadde starta å påføre selvfølgelig. Nedenfra og oppover... Etter avspyling la jeg merke til at lakken flasset av på et deksel nederst på sideskjørtet, spylte ikke nærmere enn 20 cm. så jeg sa til Stig (eieren) at han må klage på dårlig grunnarbeid til lakkereren, det må jo kunne tåle HT. Så var det klart for Surfex HD 1:5 på våt bil. Påføres igjen nedenfra og opp: Viktig å ta godt "under" bilen... Sprayet også godt inn i alle trange plasser/sprekker: Lot det virke noen minutter. Så ble bilen grundig høyttrykksspylt: Igjen, godt inn i sprekker og langs vinduslister osv. Etter avspyling flytta jeg bilen tilbake til vaskeplassen da det skyet til litt (mye mer praktisk å stå der). Berøringsvask. Bilen var nå mer enn ren nok for en håndvask. Grønn bil, grønn såpe (DoDo Juice Sour Power)... Starta med detaljkost og ren Surfex HD i dørkarmene. Deretter gikk jeg over vinduslister og andre detaljer med såpevann og detaljkosten. Prøvde å røre lakken så lite som mulig, da kosten mest sannsynlig lager litt vaskeriper. Tok av drivstofflokket for å komme til skikkelig, men passa på å ikke søle noe inn der. Med litt varsomhet går det helt fint.. Så var det på tide å legge bort detaljkosten (etter skikkelig skylling) og håndvaske hele bilen med Zymöl-svampen. Skyllte tilslutt grundig med hageslangen, og inkluderte også nøysommelig spyling på felgene... La merke til at Collinite 476s fortsatt holdt utrolig bra fortsatt, det var rask avrenning og temmelig fin beading etterpå... Concorso som var på resten av bilen holdt fortsatt greit, og alt vannet rant av. Lot bilen stå slik og tørke litt imens jeg tok en middagspause. IronX. Etter et par timer hadde bilen lufttørket såpass at jeg valgte å dra frem vidundermiddelet IronX for å ta piggstøv og slikt. Hele bilen utenom fronten som skulle omlakkes fikk smake. Fant litt av hvert på lakken ja, til tross for at bilen så veldig ren ut... Etter avspyling... Clay. Clay er alltid obligatorisk. Fant en del, men ikke noe voldsomt... Dag 3 (tidsforbruk: 5 t.) Ny dag, nye muligheter. Nå var det bare en ting som gjaldt, og det var å komme igang med maskinen. Men det var ikke helt klart enda, måtte jo maskere hele bilen, gikk med ett par timer til det. Fikk også beskjed fra lakkereren om å maskere slik at jeg ikke rørte forskjermene med maskinen under korrigering. Ikke skjønte jeg hvorfor, men det ble gjort allikevel... Kombotestingen ble lagt opp på taket denne gangen... Inspeksjon. Så flyttet jeg litt rundt på halogenlampene mine, og så over lakken. Har blitt noen RDS her og der på dørene: Noen plasser så veldig fine ut, f.eks. dette området på venstre bakskjerm: Bakfangeren har fått gjennomgått litt av last/bagasje desverre... Noen vaskeriper og RDS på taket: B-stopler så ikke ut, men disse skulle visst byttes senere så jeg trengte ikke å bruke så voldsomt mye krefter på disse... Dører på høyre side hadde diverse småtteri... Fant et par dypere RDS ved vinduslistene... Bakskjerm på denne siden var også ganske strøken fortsatt... Kombotesting. Først noen bilder av testboksen før start: Vel, denne lakken kjente jeg jo til, så jeg visste at det var 3M FCP som gjaldt her. Ladet en ny gul Scholl-pute med den grove polishen. Var lei av den grønne 3M-puta som gikk i oppløsning halvveis (takk for tips til god rubbingpute, fosse240!). Kjørte over områedet på en ganske 'standard' måte som jeg føler meg tilfreds med; spredde på laveste hastighet, så 3-4 pass med mye press på hastighet 3 (cirka 1600 rpm), så et pass med medium press, deretter 0 press (bare maskinens egenvekt). Overkjørt med 3M FCP og en liten dråpe Ultrafina for bedre glid og lengre kjøretid: Buffet: Kontrollspray (litt varmt ennå, derfor røyk): Dette fungerte greit... Men trengte en strafferunde, da det var noe igjen... Grovkorrigering - del 1. Fortsatte bortover taket på samme måte, og det meste forsvant av to runder. Ferdig korrigert tak: Så prøvde jeg å ta noen 50/50 bilder langs der teipen hadde vært, men slet med å få noen gode biler desverre. Følte at belysningen kom i for stor vinkel til å se noe særlig. Her er de beste bildene jeg fikk tatt... Så fortsatte jeg på høyre side av bilen... 50/50 fordør: Fikk tatt ripene, og følte faktisk at de forsvant lettere enn på taket, men er nok samme klarlakk så det var nok bare den intense grønnfargen som hypnotiserte meg. Noen riper under håndtaket. Før: Kjørt over ett par ganger, så kontrolleres det... Etter: Ikke mange ripene, men 50/50 fremdør vs. bakdør: Hadde ikke mulighet til å ta noe mer denne dagen, så måtte fortsette dagen etter. Dag 4 (tidsforbruk: 8,5 t.) Grovkorrigering - del 2. Fortsatte der jeg slapp naturligvis denne dagen. Øverste del av høyre bakdør, før: Etter, 50/50: 50/50 på en søt ripe litt lengre ned: Så kom jeg til den litt større ripa som var øverst til venstre på samme dør: Etter en runde: Etter to runder: Vurderte våtsliping, men hadde ikke lyst til å teste det for første gang oppi ett slikt hjørne. Etter tre runder med hardkjør ble den mye mindre: Bevegde meg nedover på døra. 50/50 nedre del (litt dårlig bilde, vanskelig farge å ta gode bilder av dette, men her var det en fin forskjell egentlig)... Så opp igjen til øverste del av bakskjermen. Kjørt over to ganger: Fjernet teipen og gikk over med kontrollspray... 50/50, beklager litt feil fokus, men ripene forsvant... De få ripene som var ellers på skjermen forsvant også etter et par runder. Så tok jeg a-stolpen og videre langs taket med spotpad, organsj 3M-pad her, da det var mindre riper... Imens jeg hadde liten bakplate på, tok jeg også B- og C-stolper ett par runder. Gikk ikke inn for å gjøre disse perfekte, siden de uansett skal byttes, men kjørte et par kjappe runder. 50/50: Så var det på tide å bytte maskin for å ta plastikk. Fant frem Flex DA med gul Hex-logic pad... Begynte med speilet på høyresiden. Ferdigkorrigert etter et par runder... Så var det bakfangeren sin tur, og jeg starta med det verste. En runde med hardkjør fram og tilbake 5-6 pass: To runder kjørt: Etter tre eller fire runder begynte det å komme seg: Men oljene skjuler mye, så det må som vanlig sjekkes med kontrollspray: Ble mye bedre hvertfall, men de dypeste sårene fikk jeg ikke gjort noe med desverre. Før og etter: Tok resten av bakfangeren med samme kombinasjon naturligvis. Så gjorde jeg et forsøk på 50/50 baklykt: Det ble mattere, men færre riper (mattheten rettes opp i senere)... Etter dette fortsatte jeg med bakluka, først på vingen. Kjørte over fram og tilbake ganske mange ganger, på hastighet 4, to runder. Kontrollspray etterpå og 50/50... Så var det å ta resten på samme måte. Fortsatte så nedover på bakluka. 50/50 etter kontrollspray: Enderør eksos. Avslutta dagen med en aldri så liten eksos-shine. Maskerte litt på bakfangeren, over eksosrørene for å unngå å komme borti lakken med noe. Før start så det slik ut: Følgende utstyr ble brukt til grovarbeidet: 50/50 ubehandlet vs. stålullrenset: 50/50 stålullrenset vs. Autosol: Så gikk jeg over høyre eksosrør med CG Metal Shine og SV Autobahn, for å se om det ble enda større forskjell... Så ble Autosol brukt igjen på venstre endestuss. Mikrofiberfilla ble greit stygg etterhvert... Så ferdig resultat. Dette var da morro! En liten oppsummering, før og etter: Dag 5 (tidsforbruk: 2 t.) Måtte ordne et par ting, i tillegg til jobb, så fikk bare satt av et par timer denne dagen. Frontlykter. Skulle jo ikke røre fronten, men tenkte hvertfall at jeg skulle prøve å gjøre lyktene litt klarere da de var utrolig matte og stygge. Før start: Startet med å slipe de ned med p2000-papir... Etter å ha gått over lyktene 8-10 ganger med dette (vannrett sliping), kombinert med god smøring fra DP Rinseless, så det slik ut: Så slipte jeg med finere papir, denne gangen p3000. Nå slipte jeg opp og ned (loddrette linjer) for å kunne se hvor mye som var nødvendig før de vannrette ripene etter p2000 forsvant. Etter mange runder, rundt 6-7, ble det slik: Da var det på tide å polere opp dette med 3M FCP på grønn spotpad: Etter to runder og kontrollspay (viktig): Så fortsatte jeg med 3M EFC (den gule) på oransj pad. Brukte denne pad'en for å få litt mere cutt enn i den gule puta... Etter en god del runder med dette ble det slik (kontrollspray brukt igjen): Så kjørte jeg tilslutt over med 3M Ultrafina SE på blå pad for siste finish. Denne pad'en er veldig myk, så viktig å kjøre den rett og kontrollert hele veien... Ble ikke fornøyd, og kjørte alle tre poleringsstegene om igjen på venstre lykt (den var klart styggest), men måtte nøye meg med dette resultatet... Virka som at det var mye rart på innsiden av glasset, så jeg tror Stig må kjøpe nye lykter for å få dette helt bra. Ble hvertfall en liten forbedring, igjen kan vi sammenligne før og etter, venstre lykt: Vask av gummimatter. Fikk også vaska gummimattene før jeg måtte stikke. Fant frem CG Grime Reaper 1:5 og detaljkost til dette... Lot først GR virke noen minutter, så høyttrykksspylte jeg mattene for å få bort det verste (veldig møkkete matter!): Ristet av vann etterpå. Ny påføring av GR: Jobbet inn med detaljkost: Spylt, og lagt på gelenderet til tørk: Så fikk jeg ikke tid til mer, ble en kort økt denne dagen. Dag 6 (tidsforbruk 5,5 t.) Grovkorrigering - del 3. Satte meg som mål å få korrigert ferdig bilen denne dagen, halve taket og hele høyresiden gjensto. Startet naturligvis på taket, og teipet opp for å se om jeg kunne få til ett greit 50/50 bilde her... Kontrollspray etter to runder... Fikk tatt to bedre bilder her: Fortsatte videre og fullførte taket. Så var det førerdøra som sto for tur. Kontrollspray etter to runder her også: 50/50-bilder fra øverste del av døra: Så nederste del av døra, her ble det også noen greie 50/50-bilder... Det meste gikk veien denne dagen. Etter førerdøra fortsatte jeg videre på øverste del av bakdøra. Igjen, to runder og sjekk med kontrollspray: Var ikke like mye å ta bilde av her, men noen riper var det jo, spesielt nederst... 50/50 nedre del av bakdør: Bakskjerm ble også fin(ere)... ...men oppdaga tilslutt stygge merker etter sliperondell (?) øverst til høyre på bakskjermen, ikke pent: Kjørte et par ekstra runder over dette, og fikk dempet den tåkeaktige overflaten, men merkene forble: Tok enda en runde med maskinen, men det ble knapt synlig forskjell... Stig hadde gitt klarsignal til å prøve på våtsliping, selvom jeg ikke hadde gjort det før, så jeg tenkte "hvorfor ikke prøve det nå?", så jeg tro frem våtslipersettet. Visste at denne bilen hadde et veldig generøst lag med klarlakk, men måtte dobbeltsjekke med PTG'en for sikkerhets skyld. Startet med p2000 papir i vannrette linjer... Deretter slipte jeg med p3000 i loddrette linjer til jeg ikke kunne se de vannrette linjene etter p2000. Da ble det tilslutt slik: Så polerte jeg dette opp, og jeg ble overrasket over hvor mange ganger jeg måtte kjøre over området for å få tatt det. Slet med å få bort mønsteret etter p3000-slipinga, og gav opp etter cirka 15 runder med ufattelig mange pass. Det ble akseptabelt tilslutt, men kunne skimte konturen av den loddrette slipinga i lakken. Var vanskelig å ta bilde av det, da det var lite synlig, men her kan man såvidt se det på venstre lys: Litt misfornøyd med våtslipinga fortsatte jeg videre langs taket og ned a-stolpen... Med liten bakplate og spotpad gikk jeg over b-stoplene noen runder også, og fikk gjort de mye finere hvertfall (kontrollspray er brukt på ferdigbildet), før og etter: Avslutta korrigeringen med Flex DA på speil. 50/50 etter kontrollspray: Ferdig: Dag 7 (tidsforbruk: 9 t.) Korrigering - steg 2. Så var det på tide å ta hologrammene jeg hadde lagd, ble en del å fjerne etter den grove kombinasjonen. Fikk inntrykk av at denne lakken var hard å korrigere, men forholdsvis enkel å ripe også - så det spesielt på mikrofiberbuffing, kunne ikke gnikke spesielt hardt før det ble små riper. Lagde en testboks igjen, på den plassen det så ut til å være mest/kraftigst kjørespor. Det var faktisk der jeg starta... En liten sjekk før start, på disse bildene kan man se hologrammene: Syntes hologrammene var såpass heftige at jeg kjørte på med 3M EFC på gul 3M-pute... Gikk over med kontrollspray to ganger etterpå, for å være sikker: Da så alt bra ut... Så da var det bare å fortsette slik. Kjøremetode: Spredde på laveste, kjørte opp på 1600 rpm, noen pass med medium press, slapp opp og kjørte 2 pass med lite press, så ett siste pass med 0 press. Sjekka litt med LED-lykt underveis på plasser jeg visste hadde hatt mye kjørespor, bare for sikkerhetsskyld, men alt så bra ut etter gul 3M... Fullførte høyresiden... Baklyktene ble også mye finere etter gul 3M: Ferdig tak: På bakfanger og vinge i plast brukte jeg Flex'en igjen. Kjørte 3M EFC på grønn Hex-logic pad... Speil også... Fullførte bilen med gul 3M og fjernet maskering underveis, så var tilslutt bilen klar for polishvask. Men ville gjøre et forsøk på å gjøre bakruta litt penere først... Glasspolering. Bakruta var utrolig stygg etter viskeren som ikke var der lenger, så jeg tenkte jeg kunne prøve å gjøre noe med saken. Før start: Ladet Makita'en med filtpad og 3M Glasspolish: Spredde utover først på hastighet 1, så en runde på 2, for så å øke til cirka 1800 rpm og veldig mye press. Bare et par pass før jeg lot ruta kjøle seg noen minutter. Gjentok dette noen ganger, og sjekka hvor mye dette hadde tatt. Ble absolutt en betydelig forskjell her følte jeg. 50/50: Så gjentok jeg på andre siden... Syntes fortsatt det var mye riper, så gikk over hele ruta ett par ganger tilslutt. Pressa enda mer, og kjørte på ca 2100 rpm. på det meste. Null problem dette... Sa meg ferdig når det så slik ut... ...fortsatt veldig mange dyyype riper, men det ble mye bedre hvertfall. Vinduslister. Gjorde et forsøkt på å gjøre vinduslistene i "krom" penere, da de var utrolig skjoldete og stygge. Maskerte opp rundt for å ikke være borti lakken... Prøvde med Autosol... Ble jo en del bedre da. Så da fortsatte jeg med Autosol siden det ble såpass mye bedre. Brukte bomullspad til dette... Polishvask og motorvask. Så var det på tide med en skikkelig polishvask for å fjerne polishrester, støv osv., og tenkte jeg skulle prøve meg på en motorvask samtidig, da Stig hadde gitt klarsignal på dette. Har alltid vært litt nervøs for motorvask, men dette var diesel og så lenge jeg tar forhåndsregner går det jo som regel bra. First things first, Surfex HD 1:5 påført på hele bilen i garasjen... Når jeg hadde dynket hele bilen i Surfex, rygga jeg bilen ut og spylte godt. Spylte ekstra i sprekker, på kanter, og andre plasser som polishrester fort kan legge seg... Så var det motorrommet sin tur, tok dette før håndvask da det er lurest å ikke la bilen stå for lenge ute og fange opp partikler. Før start så motorrommet slik ut: Dekket til alle potensielle problemelementer med plastposer. Fant så frem CG Grime Reaper 1:5 og Surfex HD 1:5. Påførte først GR, ventet litt, også la jeg Surfex HD over... Gikk så over med detaljkost umiddelbart... Deretter spylte jeg det av med HT i dusjmodus: Fjernet plastposene og tørka bort det verste med et par mikrofiberkluter. Så starta jeg bilen for at resten skulle fordampe: Så imens bilen sto og gikk, håndvasket jeg hele bilen med CG Citrus Wash & Gloss. Ett stemningsbilde her, ble voldsomme såpebobler under vasken... Etter avspyling med HT gikk jeg over hele bilen med åpen hageslange, siden vannet sheddet ganske greit nå. Så kjørte jeg bilen inn, tørka over den og satte opp dørene... For å få bort vann fra van(n)skelige punkter ble det brukt trykkluft på boks (sukk!)... LSP-prepp, glass: clay og wipedown. Gikk over alle rutene (utenom bakruta) med clay fra Pinnacle og DP Rinseless som lube... Etterpå avfettet jeg med 3M Glassrens og tørket av med MF-glassklut. Syntes glasset så skjoldete og stygt ut, så måtte dobbeltsjekke innvendig, og joda det var der det var skjoldete.. Gikk deretter over dørkarmene med QD... Tok så kvelden. Dag 8 (tidsforbruk: 3 t.) Høyglanspolering. Liker å alltid avslutte med Ultrafina SE, siden den gir bilen en veldig blank og fin overflate. Før start dobbeltsjekka jeg med LED-lykta at det fortsatt ikke dukka opp noen hologrammer etter wipedown-vask... Kjørte så over bilen med Ultrafina SE. Kjørte store områder om gangen, og brukte bare medium press og lav hastighet. Avslutta med 0 press. Kjørte over hele sia før jeg buffet. Polert: Buffet: Fortsatte så med hele bakluka og bakfangeren, før jeg tok den andre siden og taket. Ultrafina gir en vanvittig fin glans på svart lakk: ...og grønnfargen ble hvertfall ikke noe mindre blank. Glaze. Så la jeg Black Light som glaze, noe jeg liker først og fremst fordi det er fort gjort, og det forenkler voks-leggingen noe voldsomt. En annen grunn til at jeg gjør det er for at bilen skal ha litt beskyttelse der jeg eventuellt skulle være uheldig å misse med voksen (men er veldig nøye med å få lagt overalt, så tror ikke det er tilfellet). Kjørte over hele bilen... ...så begynte jeg å buffe av fra der jeg hadde begynt: Det var alt jeg rakk denne dagen, ble en kort økt igjen dette. Dag 9 (tidsforbruk: 11 t.) LSP: Hjul og hjulbuer. Dette ble LSP-dagen, og jeg valgte å starte med felger, dekk og hjulbuer - på samme måte som med vask. Starta med å ta av ett og ett hjul, først høyre forhjul. Først måtte jeg vaske over innsiden av felgen med QD for å få bort litt møkk/rustvann som hadde rent fra bremsene e.l. Så la jeg Swissvax Autobahn på felgen. Brukte gul applikatorpad fra Meguiar's på de store flatene og fingrene på de mindre delene av felgen... Imens voksen fikk haze/tørke i 15 minutter (bruker nedtellingsklokke på telefonen til dette), fikk hjulbuene et lag med CG Bare Bones - påført med en billig skumpad. Før og etter: Så hadde jeg også god tid til å påføre 3M Tyre Restorer på dekksiden bak på hjulet. Påføres med en skumpad fra Meguiar's: Så hadde det etterhvert gått 15 minutter, så da begynte jeg å buffe av voksen... Ferdig resultat hjul/hjulbue: Er 19"-felger dette, men bredden på dekket er faktisk ikke større enn på mine 17" til egen bil (225/45)... Så ble hjulet montert på bilen igjen, og strammet til med kort latmannsarm. Påførte så SV Pneu Glossy med Pneu-kosten: Tørket så av felgen med mikrofiber, og fant frem SV Autobahn. Denne gangen påført kun med fingrene. Så fikk det stå og haze i 10-15 minutter... Buffet av igjen: Her ser vi noe av grunnen til at hele fronten skal omlakkeres: Etter buffingen fikk felgen stå med god varme fra halogenlampa for å hjelpe voksen å svette/hefte: Så gjorde jeg samme prosess på bakhjul/hjulbue på samme side: Deretter ble det andre bakhjulet tatt av... Sola titta frem gjennom vinduet, og jeg fikk sett litt på lakken i solskinn. Så bra ut. Avslutta så med venstre forhjul/hjulbue: LSP: All lakk. Så var det klart for å finne frem voks til lakken, men sveipa først av støvlaget som hadde lagt seg på bilen, det hadde kommet mye iløpet av natta... Valget falt på følgende voks, etter ønske fra eier... Påførte jevnt, i et passe tynt lag. Viktig å huske under vingen også (undersiden har blitt avfettet, vasket og clayet): Etter jeg hadde tatt cirka halve bilen hadde det gått 15 minutter buffet jeg av fra der jeg startet. Jobbet ganske sakte med det for å sikre minimum 10 minutters hazing overalt. Det var veldig høy temperatur i garasjen pga. begge varmeviftene + halogen. Utrolig lett buffing... Så ble resten av bilen vokset og buffet. Setter på lokket på voksen mellom hver "priming" av pad'en. Litt tungvindt, men Swissvax anbefaler det jo selv... Ferdig buffet bil: LSP: Glass. Renset alle rutene igjen med 3M Glassrens (pga. litt spruting fra Ultrafina SE). (PS: Er klar over at det ser stygt ut med glassrens-boksen rett på kanten der, men jeg la den inntil utrolig forsiktig!) Så påførte jeg Nanolotus Glassforsegling Pro med en nanosvamp: Lot det haze i cirka 20 minutter før jeg buffet fra der jeg hadde startet. Etter-buffet enda en gang etter noen timer pga "svette" fra forseglingen. LSP: Motorrom. Begynte å bli veldig sent nå, men allikevel ble det ett par timers natt-shine av motorrommet. Før start så det slikt ut: Behandlet så plast med Pneu, og brukte Seal Feed på gummislanger og pakningen rundt. Bare Bones ble sprutet ned på vanskelige områder for å gjøre det mørkt og pent. Buffet overflødig Pneu etter 20 minutter, og Seal Feed etter en halvtime... Vasket også undersiden av panseret med CG Green Clean 1:10 og mikrofiber: Behandling av takrails. Forutenom et par skader, så takrailsene veldig bra ut fortsatt, så de fikk bare en lett runde med CG Metal Shine. Syntes ikke forskjellen ble så stor, men denne inneholder jo beskyttelse også og det er jo kjekt med tanke på f.eks. fugledritt. Påført... Buffet: Det var tydelig at CG Metal Shine fra i høst har holdt railsene blanke og fine siden da. Ett lite tilbakeblikk på S&S i høst: Dag 10 (tidsforbruk: 11t.) Interiør - del 1. Så var det på tide å ta interiøret, tok dette over to dager da det var en del jobb i denne bilen, og ville gjøre dette skikkelig også siden eksteriør hadde fått en så grundig runde. Hadde faktisk gleda meg til å ta interiør fra jeg fikk bilen, da jeg syntes det lukta skikkelig vondt i bilen (mugg-aktig lukt) og holdt til og med litt for nesa når jeg f.eks. flytta bilen. Rydding og støvsuging. Begynte med å rydde bilen for alle løse gjenstander. Samla alt som lå løst i bilen, og alt som var i hanskerommet og alle andre rom og lommer. Kastet også P-lapper og annet søppel i en plastpose. Samlet sammen alt i poser og satte det for seg selv i hjørnet av garasjen, og fant frem støvsugeren. Dro forsetene helt frem, og satte igang på gulvene bak. Før start: Etter en grundig runde med forskjellige munnstykker: Så dro jeg setene helt bak igjen for å ta gulvet på førerplassen og passasjersia. Før start: På førerplassen var det så mye grus og store partikler at jeg starta med å holde tuten 1-2 cm. over teppegulvet for å få opp det verste først... Når det var gjort begynte jeg å støvsuget teppet helt inntil uten noe munnstykke først... Så satte jeg på munnstykket med "spiss" for å komme til skikkelig inntil sprekker plasser som jeg ikke fikk tatt like godt uten munnstykke: Ferdig støvsugd, men ikke pent i det hele tatt ennå: Våtrens. Så var det frem med CG Green Clean 1:8 og tekstilbørsten. Tok ut støvsugerposen og satte på våtsugerfilteret. Fremgangsmetoden var å spraye på Green Clean, lot virke 1-2 min. maks, børstet det inn i stoffet, og sugde det opp igjen med våtstøvsugeren... Gjentok prosessen enda en gang og noen steder en tredje gang også, da gulvet var svært møkkete og stygt - spesielt på førerplassen. Etter siste gangen dynka jeg områdene med rent vann (varmt, for å hjelpe til på tørkeprosessen) og sugde opp en gang til, for å fjerne såperester i stoffet. Begynte på passasjersiden, foran, og etter rens så det slik ut: Så dro jeg setet helt frem og fortsatte videre på gulvet bak, og på store deler av midtdelen (resten ble tatt på andre siden)... Så over til venstre side bak førerstolen. Før rens: Og etter: Så var det det verste området som gjensto. Startet med en rask shine av pedalene og hvileplata. Før start så det slik ut: Følgende utstyr ble brukt: Surfex HD 1:5, liten børste og neglbørste med stiv bust. Sprayet på Surfex og lot virke litt: Børstet så de flate "firkantene" med neglbørsten: Deretter i sprekkene med den lille børsten: Så spylte jeg av med ren vann på flask: Tilslutt tørka jeg over med en mikrofiberklut. Denne var ikke fluffy, men tror det hadde vært bra å bruke en fluffy klut her for å få tørka det litt bedre i sprekkene også. Men det betydde bare litt lengre tørketid. Tok deretter gasspedalen og hvileplaten på samme måte, men sistnevnte hadde en stygg og stiv flekk som var umulig å få bort. Fikk skrapt bort det meste av den så den ble godt "dempet", men måtte la litt bli igjen for å ikke ødelegge noe. Etter det var tatt gikk jeg løs på gummimatten under pedalene, på samme måte (forutenom at jeg brukte våtsugeren for å få opp vannet fra de dype sprekkene): Ferdig vaskede pedaler og matte: Så ble stoffet renset 2-3 ganger (litt ekstra i kroken der): Ferdig renset førerplass: Tilslutt gikk jeg løs på taket som også var ganske stygt. For å få tatt hele taket måtte jeg sitte oppå den treplata som var i bagasjerommet, men det var ikke noe problem da den var tilsynelatende solid bygd (til anlegg dette). Måtte jobbe litt ekstra med et par flekker i taket. 50/50 takrens (dette er også etter at det hadde fått tørka): Fullførte taket og konkludere med at det satt mye dritt i tekstilen her. Vask av plast/vinyl og glass. Så var det på tide å vaske med CG Green Clean 1:15 og et par mikrofiberkluter. Bruker bøtten med varmt vann til å skylle kluten når det er på tide, vrir så opp og sprayer litt GC på kluten før jeg vasker flatene. Brettet kluten to ganger for å ha 8 rene flater å bruke til vaskingen. Buffet av med tørr klut der det var nødvendig for å ikke få stygge merker etter den fuktige kluten (f.eks. på krom-døråpnere). På vanskelige flekker sprayet jeg på og lot virke ett par minutter imens jeg vaska videre ellers... Men dashbordet hadde noen stygge hvite flekker som ikke gikk bort med Green Clean: Så da jeg fant jeg frem Surfex HD 1:5 isteden, og sprayet på flekkene. Fant også frem den lille børsten... Lot det virke et par minutter før jeg skrubbet litt med børsten, brukte den mykeste siden som har bust i samme stivhet som en typisk tannbørste: Tørket så av med mikrofiber, og flekkene var borte: Resten gikk uten tilsvarende problemer... Skyllevannet før og etter: Etter jeg hadde vasket ferdig interiør gikk jeg løs på dashbordet med SV Protecton Matt, påført med en mikrofiberklut primet med 3-4 sprut. Her er 50/50 dash: Alle tørtrekkene fikk også et strøk med PM (men ikke området i midten som er av skinn, kommer til det senere). Førerdør: Tok også ut gummi-innleggene i sidelommene og et annet rom i dashbordet før vask, og etterpå vaska jeg dem med Surfex HD 1:5 og en neglbørste... Tilslutt vasket jeg over rutene med Meguiar's NXT Glass Cleaner... Behandling av gummilister og dørpakninger. Så var det på tide å gi gummipakningene litt kjærlighet. Først renset jeg dem skikkelig med Surfex HD 1:5 - sprayet på en liten bit og dro over med mye press, flere ganger fram og tilbake, ble ekstremt møkkete papir av dette så det gikk med mye Torky. Etter dette gikk jeg tilbake til plassen jeg starta å rense (pga. tørketiden), for å påføre SV Seal Feed. Ble påført med fingrene... Ferdig påført på alle lister og pakninger: Fikk stå slik over natta. Dag 11 (tidsforbruk: 2 t.) Interiør - del 2. Ble såpass sent at jeg trengte en kjapp økt på den ellevte dagen også. Startet med å buffe av Seal Feed som hadde blitt påført kvelden før: Skinnbehandling. Så var det på tide å rense skinnet på setene. Fant frem Swissvax Leather Cleaner Kit, og renset først setene med Leather Cleaner. Det ble først påført... ...så børstet godt inn... ...deretter tørket av igjen: Fant en del møkk i porene av skinnet: 50/50 på førersetet (siden til venstre som er renset, tydelig at skinnet trenger melk etter en rens): Sidene ble tatt med Green Clean 1:10. Som vist så funker denne geniale APC'en godt til skinn også... Hodestøttene og baksetene ble også tatt med Green Clean, først og fremst fordi jeg hadde veeeldig lite Leather Cleaner igjen... Etter ferdig renset skinnseter, fant jeg frem Leather Milk og påførte med stoffpad'en. Etter å ha lagd en stor dråpe på pad'en bretter jeg den og gnir litt for å få en litt mere primet pad... Alle setene fikk selvfølgelig LM, og inkluderte også skinnet på dørene... Renset også Alcantara'en på setene med mikrofiber og Green Clean 1:15. Hadde bestilt SV Alcantara Cleaner ganske lang tid i forveien, men det gikk veldig treigt med bestillingen så fikk den desverre for sent. Startet en tråd her for å finne ut den beste løsningen for å få rensa setene uten Alcantara-cleaner. Takk for tips, ØHN og Christian / WeShine! Gummimatter. Gummimattene ble jo vasket på dag 5, men merket at de fortsatt luktet vondt da jeg tok dem med inn (ref. denne tråden), så vasket dem igjen på dag 7 eller 8. Den gangen vasket jeg med Surfex HD 1:2 og en stivere børste. Så fikk de ligge ute og "lufte" seg et par dager før de ble tatt med inn - dette hjalp på lukta. Gummimattene ble behandlet med Swissvax Pneu innendørs. Før påføring, ganske bleke: Sprayet utover så jevnt som mulig: Så ble det fordelt utover med Pneu-kosten: Tekstilforsegling. Tiltlutt påførte jeg tekstilforsegling på gulvet av bilen. Bruker Fabric Guard fra Chemical Guys. Sprayes først utover... Så brukte jeg Pneu-kosten igjen (den ble skyllt grundig etter påføring av Pneu, som alltid!), for å fordele det utover... La et par ekstra lag med litt tørketid mellom hver gang. Så etter det hadde fått tørka la jeg inn gummimattene... Og innleggene til dørlommer og dashbordrom ble lagt tilbake. Når jeg skulle kjøre ut bilen for ferdigbilder tok jeg på meg poser på bena for å unngå å gjøre pedaler og slikt møkkete med skoene mine. Ser i tillegg veldig bra ut... Ferdig resultat. Så endelig til ferdigbildene fra denne 66-timers jobben. Hadde holdt på såpass lenge med denne, at det var deilig å kunne ta bilder av resultatet og nyte synet litt. Noen dager etter ble bilen kjørt rett til lakkereren, så eier (Stig) fikk desverre ikke se bilen slik... Oppsummering. Dette ble en veldig lang økt, mye lengre enn forventet. Jeg kunne nesten ikke tro det selv når jeg regna ut at jeg hadde brukt over 66 timer (cirka 70 om vi regner med S&S-skriving) på denne bilen, og da var ikke fronten engang tatt. Men, når man går såpass grundig til verks og skal gjøre noe med absolutt "alt" på/i en bil - i tillegg til mye knipsing med kamera - går timene fort unna. Har lært et par ting denne gangen nå, og det er blant annet om våtsliping; ganske tidkrevende å polere skikkelig opp igjen, og vrient å få "konturen" etter slipinga helt vekk igjen. Har også fått trening på motorvask og eksos-shine denne gangen, noe som jeg bare må beklage at har vært fraværende på tidligere S&S. Har også funnet ut at jeg må finne en annen måte å få tatt 50/50-bilder fra tak på biler på. Ellers syntes jeg det var hyggelig å få hjelpe Stig, som jo er handikappet, å få en strøken bil. Han fikk også en god pris av meg. Synes det er hyggelig å kunne gjøre en god gjerning for Stig som jeg vet er veldig glad i bilen sin. Håper du ble fornøyd med bilen din, Stig! Takk for at du leste min S&S. På gjensyn plutselig! Endret 21 Mai, 2012 av Simen 54 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 18 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 "Nytt emne"-knappen ville ikke la meg lage ny tråd, så jeg redigerte "Mine samlede S&S" isteden, inntil videre. Håper dere liker denne S&S'en folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 (endret) Det tror jeg er første gang jeg har brukt så lang tid på å lese en S&S, noe som betyr bare en ting; Knall jobb og detaljert skrevet S&S! Du gikk virkelig grundig til verks får å få alle detaljene perfekte! Helt strøkent, perfekt etc. Cred og HOF er fortjent fra min side! Endret 18 Mai, 2012 av Anders_Aa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Sykt! Ikke rart "nytt emne" knappen vegret seg for å ta tak i denne Første gang jeg prøvde å åpne tråden kvelda pcn og restartet. Andre gangen kræsja bare browseren. Og dama er gretten fordi jeg har sittet å glodd på pcn så lenge. Drøyt! Vanvittig detail i allefall. Du er nok en perfeksjonist ja! Jeg fatter ikke at du har tid til å lage en sånn S&S etter så mange timer med jobb. Det må jo ha tatt en del timer i seg selv. Creds har du fortjent mange av i allefall! Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj john 163 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Kjempe bra utført jobb her.Cred for ærligheten din med skade på felgen,de fleste vill vell ikke tatt dette med mens du fortalt og viste det fram med bilde og tekt.Viser jo at du er en detailer man trygt kan stole på med utmerked resultat..med andre ord,strøkent!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Steike for et fantastisk stykke arbeid! Jeg er særlig imponert over alle rundene med felgvask. Hva kan man si? Cred en selvfølge, og nominasjon for HOF er etter min mening på sin plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JustinCase 2 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Utrolig bra S&S, med mye tekst og bilder. Ble virkelig inspirert, browseren min kræsjet også 2 ganger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 18 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Det tror jeg er første gang jeg har brukt så lang tid på å lese en S&S, noe som betyr bare en ting; Knall jobb og detaljert skrevet S&S! Du gikk virkelig grundig til verks får å få alle detaljene perfekte! Helt strøkent, perfekt etc. Cred og HOF er fortjent fra min side! Hehe kan skjønne det, ble mye dette gitt.. Takk for det Anders, godt å høre at du likte denne S&S'en. Sykt! Ikke rart "nytt emne" knappen vegret seg for å ta tak i denne Første gang jeg prøvde å åpne tråden kvelda pcn og restartet. Andre gangen kræsja bare browseren. Og dama er gretten fordi jeg har sittet å glodd på pcn så lenge. Drøyt! Vanvittig detail i allefall. Du er nok en perfeksjonist ja! Jeg fatter ikke at du har tid til å lage en sånn S&S etter så mange timer med jobb. Det må jo ha tatt en del timer i seg selv. Creds har du fortjent mange av i allefall! Hehe nei tror det ble for mye for den knappen gitt. Såpass ja, er vel ikke så rart når det er cirka 750 bilder på rundt 3-4 mb hver.. Men det gikk fint på min PC hvertfall, bruker bare litt ekstra tid på å laste ned alle bildene. Skal jeg gjøre bildene litt mindre for deg neste gang, Geir? Nei jeg jobber 50% da, så har hatt litt tid til overs, men så er det cirka 3 uker siden jeg ble ferdig med bilen og begynte ikke å skrive S&S før tidligere denne uka, har vel gått med noen timer til det også ja, men synes det bare er kos jeg. Takker for cred! Kjempe bra utført jobb her.Cred for ærligheten din med skade på felgen,de fleste vill vell ikke tatt dette med mens du fortalt og viste det fram med bilde og tekt.Viser jo at du er en detailer man trygt kan stole på med utmerked resultat..med andre ord,strøkent!! Takk. Ja jeg tenker at det er viktig å si ifra om sånt. Steike for et fantastisk stykke arbeid! Jeg er særlig imponert over alle rundene med felgvask. Hva kan man si? Cred en selvfølge, og nominasjon for HOF er etter min mening på sin plass. Tusen hjertelig. Utrolig bra S&S, med mye tekst og bilder. Ble virkelig inspirert, browseren min kræsjet også 2 ganger Thank you. Hehe såpass ja, skal se om jeg kan resize bilder heretter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj 7 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Wow -- flott! Og veldig bra bilder! (Til de som sliter med browser-krasj mm.: prøv Google Chrome og se om det hjelper; har lest hele denne på en liten EeePC 1GB RAM og Fedora Linux uten problem. Firefox pleier å gå tom for RAM med så mange bilder.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 (endret) Skulle onske jeg fikk lest denne, men nå har jeg prøvd refresh på pc'en sikkert 10 ganger, uten at den laster inn mere en ca 20-30 bilder, resten kommer bare opp med en rødt X eller ingenting. EDIT: Da har jeg installert Google chrome, for å få lest denne S&S, å jeg må si meg mektig imponert over både jobb og writeup. Cred er selfølgelig levert, og en plass i HOF synes jeg du fortjener. Endret 18 Mai, 2012 av Tommy Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Makki_ 1 099 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Simen! You're my man! KOOOONGE ! Jeg blir så glad når jeg leser slike tråd at folk rundt meg begynner å se rart på meg. Fantastisk detailing! Nå har jeg bare kommet til vask av felgene og kjapt sett gjennom bildene men dette ser jo er epic ut. Det ordner seg for snille gutter vettu, husk det og lykke til i nye jobben. BTW: Ser at du bruker originale flaska til P21S, kast den og kjør på med Kwazar Dual Action. Mye bedre å holde, samt bruker mindre produkt og du får bedre spredning av produktet. Man får jo Kwazar Mercury i diverse størrelser vettu. Jeg har også brukt den originale P21S flaska lenge men prøv Kwazar. Ellers likte ikke helt denne klossen du legger under felgene, bytt ut til treverk eller noe. Better save than sorry. Den pippa som knakk ser ut som biltema sin, been there done that Jeg begynte å blir litt redd da du begynte å rubbe bakruta.. Det går jo, men tja. Om det er vits å bruke så mye tid på det? vet ikke helt vs resultatet man oppnår. Kjenner ikke 3M glasspolish men CarPro CeriGlass Glass Polish er også fin, regner med at du vet at det skal brukes cerium (III) oxide til glasspolering og det er noe skittarbeid Resten av denne skal jeg kose meg med i morgen! Knall Siter Makki's CarSPA Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 HOF - HOF - HOF Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Utrolig bra utført jobb og ikke minst veldig bra dokumentert. Det er en fryd å lese dine S&S. Cred, selvfølgelig. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 18 Mai, 2012 Admins Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Helt vannvittig jobb på denne her Simen.. Denne kommer def inn på HOF for utsøkt jobb og suveren writeup her Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig R. Vormestrand 14 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Knall fornøyd Simen! Eneste er jo at jeg ble nesten på gråten ang felgen men, nok en grunn til å bestille 9,5x19" felger bak det ;-) Cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Første PC slo seg av, andre PC låste seg (med IE), force close på telefornen men da jeg prøvde Opera på andre PC gikk det greitt Flott lesning og knall writeup Resultatet ble også topp. Grattis med HOF! Synd med felgen da..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 18 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Wow -- flott! Og veldig bra bilder! (Til de som sliter med browser-krasj mm.: prøv Google Chrome og se om det hjelper; har lest hele denne på en liten EeePC 1GB RAM og Fedora Linux uten problem. Firefox pleier å gå tom for RAM med så mange bilder.) Ja google chrome har jeg hørt mye bra om. Takk! Skulle onske jeg fikk lest denne, men nå har jeg prøvd refresh på pc'en sikkert 10 ganger, uten at den laster inn mere en ca 20-30 bilder, resten kommer bare opp med en rødt X eller ingenting. EDIT: Da har jeg installert Google chrome, for å få lest denne S&S, å jeg må si meg mektig imponert over både jobb og writeup. Cred er selfølgelig levert, og en plass i HOF synes jeg du fortjener. Godt å høre at du fikk lest den tilslutt da hehe. Takker ydmykt for flotte ord, Tommy. Ser opp til arbeidet du gjør også, så dette er veldig hyggelig å høre. Simen! You're my man! KOOOONGE ! Jeg blir så glad når jeg leser slike tråd at folk rundt meg begynner å se rart på meg. Fantastisk detailing! Nå har jeg bare kommet til vask av felgene og kjapt sett gjennom bildene men dette ser jo er epic ut. Det ordner seg for snille gutter vettu, husk det og lykke til i nye jobben. BTW: Ser at du bruker originale flaska til P21S, kast den og kjør på med Kwazar Dual Action. Mye bedre å holde, samt bruker mindre produkt og du får bedre spredning av produktet. Man får jo Kwazar Mercury i diverse størrelser vettu. Jeg har også brukt den originale P21S flaska lenge men prøv Kwazar. Ellers likte ikke helt denne klossen du legger under felgene, bytt ut til treverk eller noe. Better save than sorry. Den pippa som knakk ser ut som biltema sin, been there done that Jeg begynte å blir litt redd da du begynte å rubbe bakruta.. Det går jo, men tja. Om det er vits å bruke så mye tid på det? vet ikke helt vs resultatet man oppnår. Kjenner ikke 3M glasspolish men CarPro CeriGlass Glass Polish er også fin, regner med at du vet at det skal brukes cerium (III) oxide til glasspolering og det er noe skittarbeid Resten av denne skal jeg kose meg med i morgen! Knall Hahaha godt å høre at jeg fikk deg til å smile og være glad. Vet jeg brukte den originale flaska på denne, men gjør ikke det nå lenger. Har bytta til en slik CG flaske som jeg bruker til det meste annet, sorry ass men den er favoritten her. Skal ikke bruke den murklossen noe mer heller nei. Vært veldig forsiktig med å legge dekket forsiktig ned på det, men skal gi meg med den da det er bedre å være trygg som du sier. Biltema sin pipe ja, haha. Angående glasspolering så går det fint det, brukte ikke så mye tid på det nei. Har gjort det på min egen frontrute sammen med fosse240 og vi fikk bort nesten alle riper (!) utenom en kraftig ripe etter viskeren i hjørnet. Ruta til Stig ble også mye bedre. Kos deg med denne imorgen du! HOF - HOF - HOF Hehe takk takk. Utrolig bra utført jobb og ikke minst veldig bra dokumentert. Det er en fryd å lese dine S&S. Cred, selvfølgelig. Takker og bukker, cotte! Helt vannvittig jobb på denne her Simen.. Denne kommer def inn på HOF for utsøkt jobb og suveren writeup her Takk for det Truls! Ahh tusen takk for det. Det var faktisk et mål for meg, så det gjorde veldig godt i detailerhjertet mitt. Knall fornøyd Simen! Eneste er jo at jeg ble nesten på gråten ang felgen men, nok en grunn til å bestille 9,5x19" felger bak det ;-) Cred Godt å høre! Men ja uff, ble så lei meg når jeg så hva jeg hadde gjort. Beklager så mye! Men.. Bak, sier du? Var ikke bakfelgen dette skjedde med, så om du har fått noen stygge hakk på en av bakfelgene så er det noe annet som ikke jeg har gjort. Men husk at du har fått noen tusenlappers avslag tilsammen på de to jobbene jeg har gjort på bilen din da. 9,5x19" høres bra ut. Disse Monaco-felgene er jo fine, men de var full av dype riper, så ville enten kjøpt nye eller prøvd å fått korrigert ripene med maskin. Vet ikke om det lar seg gjøre, men kanskje. Takk for cred, Stig! Husk å komme innom for å få din nye voks-krukke en dag også da. Og bare si ifra om du trenger hjelp med vask e.l. en dag. Første PC slo seg av, andre PC låste seg (med IE), force close på telefornen men da jeg prøvde Opera på andre PC gikk det greitt Flott lesning og knall writeup Resultatet ble også topp. Grattis med HOF! Synd med felgen da..... Hehehe skaper PC-trøbbel for folk jeg gitt. Tusen takk for det! Takk det smakte godt. Veldig synd ja, lenge siden jeg har vært så sint på meg selv, skal aldri skje igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Makki_ 1 099 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Google chrome ruller ja for slike tråd. Jobb pcen nekter fortsatt å åpne tråden. Jeg gir den ikke flere muligheter Siter Makki's CarSPA Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 18 Mai, 2012 Admins Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 IE her og det funker snus Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Makki_ 1 099 Skrevet 18 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 Mai, 2012 Ang denne: Kjenner jo ikke til grunnarbeidet her men de plassene som denne er genereltsett meget utsatt for steinsprut. Er du litt uheldig meg HT og treffer en slik skade så forsvinner lakken fort her... Lurt å se litt over de utsatte steder før man kjører i gang med HT spyling. Sier ikke at det er din feil her men liksom teoretisksett.. Siter Makki's CarSPA Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.