Gå til innhold

Fjerne produkter med nanoteknologi?


Geir

Recommended Posts

Jeg fant ingen annen tråd om dette. Oppretter av den grunn en ny tråd.

Hvordan fjerner man nanoprodukter fra en overflate? Da tenker jeg kun på fjerning, ikke å løse det ved å legge på et nytt lag for å "reparere".

I mitt tilfelle handler det om Nanolotus Glassforsegling, men denne tråden kan kanskje omhandle andre typer nanoprodukter også, da en eventuell løsning på denne utfordringen vil fungere på nanoprodukter generelt.

Jeg la på Nanolotus Glassforsegling på bilen til søsteren min og hennes mann i sommer. De klarte ikke å bli vant til hvordan vannet oppførte seg på frontruten, og av den grunn ønsket de å ta det av igjen. Jeg har forsøkt følgende uten hell;

  • Rensen som følger med i pakka til glassforseglingen.
  • Nanolex Lakkrens.
  • Avfetting.

Må jeg ty til sprit? Må det slipes bort med maskin og en glassrens? Det positive her er jo at det sitter som f**n på ruta, hvilket betyr at det er rimelig god holdbarhet, eller? :D

Mvh,

Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

turtle wax av-isnings guffa tok forseglinga mi med en gang.Spray på og la ligge over natta ;) Etter det kan jo DA maskine og middels grov pute og produkt få vekk det lille som er igjen :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen spesiell måte å fjerne noe som er laget med nano teknologi i forhold til andre produkter så vidt jeg vet. Den eneste sikre måten å fjerne hardføre produkter er å polere de bort med en slipende polish/glasspolish. Sprit tror jeg ikke har noen særlig effekt. Det fjerner ikke engang vanlig voks :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det jeg også har tenkt, men akkurat i mitt tilfelle skulle man tro det var herdingen fra helvete som hadde lagt seg på den ruten :D

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg det var litt rart at forseglingen ikke forsvant etter forseglingsrensen fra NL, den inneholder jo slipemidler...

Men Geir (TS): Er du sikker på at du ikke har klart å fjerne forseglinga? En rute som er 100% ren/nyrenset kan også se ut til å ha glassforsegling. Her er ruta mi etter clay og forseglingsrens:

Jeg synes hvertfall dette også ser ut som rester av glassforsegling.

Uansett, bare poler en kjapp runde med maskin og f.eks. Ultimate Compound, så er du sikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det er ingen spesiell måte å fjerne noe som er laget med nano teknologi i forhold til andre produkter så vidt jeg vet. Den eneste sikre måten å fjerne hardføre produkter er å polere de bort med en slipende polish/glasspolish. Sprit tror jeg ikke har noen særlig effekt. Det fjerner ikke engang vanlig voks :)

Sprit virker på rain-x.Er overbevist :) gikk fra å være helt topp og virke fra 40kmt til å virke fra 80kmt etter kun en gang med tw sin av isningsspray :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen: Jeg er egentlig litt usikker siden jeg har gått over med NL rens. Ser liksom ikke logikken i at produktets egen rens ikke klarer å fjerne det.

Det vi ser når vi spyler på vann er at deler av ruta perler vannet, mens andre deler ikke lenger gjør det. Der det perler ligger det også igjen litt gråskjær som rett og slett ikke går vekk.

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Geir: er det Nanolotus eller Nanolex du har lagt??

Mekanisk slitasje (maskin) fjerner det meste, som nevnt over her.

Håvard

Er du VIP? Da gir vi deg hele 25% rabatt på alle bestillinger.

Sjekk ut vår nye nettside og ikke minst vår splitter nye nettbutikk.


Web: http://www.nanolex.no
Butikk: http://www.nanolexbutikken.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir: er det Nanolotus eller Nanolex du har lagt??

Mekanisk slitasje (maskin) fjerner det meste, som nevnt over her.

Håvard

Nanolotus, men jeg har bl.a. forsøkt lakkrensen deres også under prosessen hvor jeg har forsøkt å få det fjernet :)

Begynner å skjønne at en maskin må inn i bildet her. Kan noen linke til et produkt som kunne egnet seg? Vil en DA-maskin kunne produsere for mye varme for glasset, slik en roterende kan finne på å gjøre?

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Oki.

DA eller roterende med medium kombo burde få det bort.

Post gjerne resultatet. Nice to know :)

Er du VIP? Da gir vi deg hele 25% rabatt på alle bestillinger.

Sjekk ut vår nye nettside og ikke minst vår splitter nye nettbutikk.


Web: http://www.nanolex.no
Butikk: http://www.nanolexbutikken.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvem som nevnte det, men mener bestemt han sa frontruta blei renset med roterende på noe sånt som 10 sekunder... Det er jo bare snakk om å kjøre lett over og ikke stå og gnage på ett sted..

Brukte glasspolish på min egen bil i går, litt for å teste, roterende Fixit på hastighet 4, liten bakplate med glasspad, 3M glasspolish, dynket godt. Kjørte fram og tilbake halve bakruta i godt tempo for å unngå å gi varmegang, kjørte ganske lenge også, prøvde å gi trykk, og etter to minutter var det fremdeles ikke antydning til lunk. Torte ikke gi på mer, orker ikke kjøpe ny rute akkurat nå.. Må lese rutepoleringsguiden igjen før neste forsøk.

Men ser at den halvdelen av ruta er litt reinere enn den andre, selv om merkene i ruta ikke endret seg.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har det i dag fint liten sammenheng mellom produkter som heter et eller annet med nano, gud og hvermann får jo lov til å bruke ordet nano om produktene sine i dag om det gjelder shampoo, polish, lakkrens, voks osv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig den trogha, bare se på TW sine "nanoprodukter" - f.eks. Felgforseglingssprayen, snakk om ubrukelig skvip..

Men så har du Nanolotus og Nanolex sine produkter, det er jo noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at alle som klarer å inkludere partikler i størrelsesorden 1 nm (en milliontedels millimeter) i produktene sine får bruke ordet nano, så da blir det vel slik at noe funker og noe funker ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano "for meg" er egentlig bare produkter fra Nanolex og Nanolotus, men jeg vet jo at det kan være flere produkter som er i samme gate. Selv er jeg enig med trogha og Simen ift at det er for mange som kaller ditt og datt for nano.

Jeg var inne på IPA også, men da jeg forsøkte å fjerne dette var det julaften og etter Biltema var stengt. Har planer om å forsøke batterivann og kondensfjerner fra Biltema neste gang før jeg evt går løs med maskin. Det må da kunne gå an å få dette av uten maskin :D

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å forsøke batterivann og kondensfjerner fra Biltema neste gang før jeg evt går løs med maskin. Det må da kunne gå an å få dette av uten maskin :D

Bare legg merke til om det er isopropanol eller etanol i kondensfjerneren, skal ikke være etanol så vidt jeg vet, og det er ofte det hos Biltema og også andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags avfetting har du prøvd forresten? Kanskje du skulle prøvd ren Surfex HD noen runder? Det er jo rimelig sterkt... Eventuellt spylervæske med tenzider? :)

Forsøkte Prickbort. Har 5L Surfex stående. Spylervæska har jeg ikke tenkt på :)

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om spylevæske med tenzider er skadelig for forseglingen over tid så tror jeg ikke den er særlig effektiv til å fjerne den sånn kjapt. Da tror jeg du skal stå der i noen dager. Sprit/IPA er veldig effektivt på oljer, men mindre effektivt på vokser. Jeg tviler på at det vil fjerne en syntetisk film også, selv om det sikkert vil svekkes.

Den enkleste måten er som sagt å fyke over med maskin og en vanlig medium polish med slipemidler. Det er ingen fare for glasset da du må jobbe HARDT og lenge for å lage nok varme til å skade glasset :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...