Gå til innhold

Meg wheel brighter VS Scholl rim7


bilmagikeren

Recommended Posts

bilmagikeren

Jeg tenkte bare å dele litt erfaringer angående overnevnte produkter. Da jeg jobber vpå Vianor har jeg gode vaskemuligheter på vinteren, driver med bilpleie der også og det er Norsk prol som leverer produkter. Jeg har jo egene produkter som jeg bruker på mine biler. I går skulle jeg vaske bilen, og tok med surfex,rim7,dodo btbm,bøtte&mitt pluss tørkehåndkler. Etter vask av egen bil, måtte jeg ta en ganske ny v70. Brukte da mine produkter. Tenkte å ta en test av felgrensene, så tok rim7 på venstre side og wheel brightener på høyre side. Felgene var ganske møkkete, men mest bremsestøv. Tenkte for meg selv at dette blir vel rått parti:) Rim7 var blandet 1:1.. Spylte av og ispiserte felgene. Ble veldig overasket da faktisk meguiars(1:4) knuste rim7!!! Det skal sies at produkt var på felgen 5-10min. Felgene med meg, ble gullende rene og de andre var fortsatt brune og ikke rene.. påførte wheelb på venstre side, og spylte av og voila reint:)

Er det syre i wheel brightener?

Er det sånn at rim7 bør ha 20min på felgen?

Jeg blander 1:1, men burde kanskje bruke 1:0?

Jaja dette var jo ikke noe fasit, men ble veldig overasket. Skal teste litt mer senere, med Bilbery og Espuma også..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt usikker, men har lest på både autogeek og DW at MG er syrebasert. Står også på MG sine sider at man ikke burde bruke den på chrome og høyglanspolert alu, dette kan være en grei indikator på at det er syrebasert..

Rim7 blander jeg aldri ut, ivertfall ikke så mye som 1:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg brukte Rim7 på noen skittne mondeofelger på jobb.. Det var sykt hvor bra de virket, da det meste av skitt rant av. Jeg erfarte da at felgene ble brune etter HT-vask.

Tror nok felgene bør skrubbes med kost etter rim7. De andre som du nevner har jeg ikke testet.

Jeg tror også at virketiden på Rim7 er alfa omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Har ikke rukket å teste rim7 enda, men er den like bra som p21 så er den bra nok.Bruker altid børste på felger 5 min etter å ha spraya på avfetning.Uansett hvor bra avfetning/felgrens det er.Sprayer på mere avfetning etter børsting og lar de stå 5 minutter til.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheel brightener er vel i teorien ikke syrebasert men er vel lettere etsende pga lav ph, skal virke i 10-15 sekunder før den spyles av. Inneholder "Ammonium Bifluoride" som ikke er veldig forskjellig fra "Hydrofluoric acid"..men er ifølge folka over dammen ikke syrebasert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Nei, jeg mente også at den var syrebasert, men skal visst ikke være det.. Jeg har ikke pleid å blande rim7. Det er vel kanskje litt forskjell på hva de fosrkjellige felgrenser tar av møkk,salt,bremsestøv,asfalt osv...

Meringdal: samme som deg, ble "reine" men brune:)

Dette var en liten test som jeg valgte å kjøre uten kost denne gangen..

Bilberry synes jeg ikke er helt værst, men fin til vanlig skitne felger. Espuma kanskje hakket råere?

Er jo ikke dårlige noen av de!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheel brightener er sterke saker selv om det kan diskuteres om den er syrebasert. Hvis du lot den ligge på i 5-10 min så glemte du vel å lese på flasken først? Kunne fort blitt skader på felgene da. Den skal kun virke i noen sekunder. Den svir på huden også har jeg lagt merke til.

Wheel brightener tar alt men er IKKE til dagligvask. Matter fort ned finishen på felgene da.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg bruker ikke wheel brightener på egen bil, men har ikke særlig valg på jobben.. Er som regel Bruktbiler som skal "shines". Jeg har lest at den ER syrebasert, også har jeg lest at den IKKE er syrebasert. Han sjefen min sier Norsk prol har sagt at det ikk e er syre i den og at det skal gå fint:)..!? Uansett pleier jeg ikke la den ligge særlig lenge, men lenger en 10-15sek.

Den lå litt lenge da jeg ville ha rim7 lengst mulig.

MEN er det virkelig sånn at "vanlige" felger blir skadet av Wheel brightener etter 5min?

Er vel mange meninger om dette, så det beste er vel å bruke alle produkter med måte og forsiktighet:) Takk for innspill:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er så skremt over WB, greit at den er sterk, men brukte Bilberry 1:5 (brått 10) på ubehandlede felger, fikk en grei pussejobb etter det for å si det sånn..

WB bruker jeg på alle jobber jeg har, gjør vask av felger til en lek hver gang..

Vil du ha den mindre "skadelig", blander man den mildere ut! Og lar man den ikke ligge altfor lenge, er det ikke noe problem uansett.. Bare å ta felger mens man tar avfetning, eller ta ferdig felgene først ;)

Knallprodukt (man ser jo på "The Studio" hva de bruker der til felger, veldig, veldig ofte WB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

:krisfje: prøvde jo det jo:)

men som sagt var det 1:1 og wb 1:4(tror jeg)

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye WB, blandet 1:4, men lar den aldri ligge på mere en toppen 1 minutt. Tok en bil for en tid tilbake, hvor klarlakken var fjernet på den ene felgen (noe jeg ikke var klar over) og fikk da en ufrivillig poleringsjobb på denne.

Slik ser felgen ut.

IMG_4228_2.JPG

Etter wb, uten klarlakk

IMG_4196_1.JPG

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hmm, man må være forsiktig:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har brukt både Scholl Rim 7 og WB, og synes at SR7 gjør virkelig jobben, og den sliter ikke på felgen. Min erfaring er at jeg nesten slipper å bruke kost selv om felgene er svært møkkete. Har prøvd SR7 på flere av mine kompiser sine felger, og de bare står å gaper når de ser resultatet :) SR7 foran WB any day

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...