Gå til innhold

Glasspolish


Gry

Recommended Posts

Har kjøpt 3M sin glasspolish og tilhørende pads til maskin, egentlig for å fikse viskermerker.

Men kan jeg bruke denne også for å rense ruta før jeg legger på ny forsegling? Ser forsåvidt at andre her har brukt vanlig polish til dette så det skulle vel ikke være noe problem?

Eller bruker dere rensen i tillegg? Sist jeg testet Nanolotus-settet brukte jeg mye mer av rensen enn av forseglingen, så jeg trenger noe som kan duge som rens..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

"Glasspolish" er et ord jeg mener ikke fortjener livets rett, da glass ikke kan poleres. Jeg bruker clay og glassrens før jeg legger forseglingen.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/11463-guide-rutepolering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Glasspolish" er et ord jeg mener ikke fortjener livets rett, da glass ikke kan poleres. Jeg bruker clay og glassrens før jeg legger forseglingen.

Den utdypingen er jeg litt spent på å høre... ;)

Veldig god den guiden til fosse, men veldig fint med litt tilbakemelding på dette Gry når du kommer så langt. :)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Glasspolish" er et ord jeg mener ikke fortjener livets rett, da glass ikke kan poleres. Jeg bruker clay og glassrens før jeg legger forseglingen.

Er vel fult mulig å polere glass, men d er hardt, så det er ikke bare enkelt å få god "cut" i glass.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man KAN fjerne riper fra glass men det tar tid og er nok som oftest ikke verdt bryet og risikoen.

Hvis man søker litt burde man klare og finne en tråd fra 08(?) der "virtual" våtslipte og korrigerte noen ruter med variert resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Kan ta det meste av riper og slitasje såvidt jeg vet.Men er litt i tvil om 3 timer med maskinarbeid der maskina er glovarm er verdt det.. Men har lyst å prøve en gang!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass er glass. Frontruten er laminert og består av flere lag. Der er største riskikoen med varme at plasten som ligger mellom glassene "forvrenges" pga varmen. Side og bakruter består som regel av solid herdet glass. Disse eksploderer.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksploderer faktisk? Høres småskummelt ut. Skal vel mye til?

Apropos glasspolish så fikk jeg TurtleWax Glasspolish av tanta mi til jul. Men den har jeg kasta nå. ;)

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Har hatt omega med bakrute som bare eksploderte ei natt :) Også naboens A8 skjedde det på noen år før.Trodde det var herværk siden det var glass i HELE kupeen, men fant ikke steiner eller noe annet inni eller rundt :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det som menes med at glasset eksploderer er at når et glass som er herdet (som bakruter og sideruter på bil er) knuses så knuses det i masse små biter, som gir en følelse av en eksplosjon pga disse bitene spruter overalt i det glasset knuses.

Fant et bilde igjenom google som viser hvordan (og hvor små bilter) glasset knuses.

Dette glasset er sånn bla så vinduene kan brukes som nødutgang.

herdet_glass.gif

Derfor sier man at glasset eksploderer.

En frontrute er anderledes da den består av flere lag med laminat imellom og får gun en rose eller en sprekk hvis det knuser. Dette er pga det ikke skal regne glass f.eks f.eks ved en kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få en side- eller bak-rute til å eksplodere skal utrolig mye til. Da jeg polerte mine vinduer ble de glovarme og måtte kjøles over lengre tid før arbeidet kunne fortsette. Dette måtte gjentas til det kjedsommelige for å få 'ønsket' resultat. Frontruten sprakk så fort det ble lunk. Mitt forsøk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et halvhjertet forsøk med bakruta i går, mye stygge riper i den. De fleste er sikkert altfor dype til at jeg klarer korrigere selv.

Men jeg tok halve ruta i en smekk, og beveget meg ganske fort over med liten filtpute, maks tre sekunder på horisontal bevegelse, nettopp for ikke å bygge opp for mye varme på ett sted. Og opplevde flere ganger at polishen bråtørket, men fikk aldri noe mer enn bittelitt lunk, omtrent så lite at jeg var usikker på om det var innbilning.. Gikk over delen tre ganger til polishen tørket, dvs omtrent tre ganger tre pass med endel press på hver runde. Ingen synlig endring.

Helsikes mas med all polishen som sprutet overalt, det er min konklusjon.. Må finne ut hva bakrute til en E87 vil koste meg før jeg tør prøve igjen :ph34r:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Steinsprut i bakrute? Den går de vel ikke på :huh:

En kompis fikk nylig byttet bakrute grunnet "steinsprut". Det var lite på ruten som minnet om steinsprut, men det brydde bilglassjappen seg lite om og skrev steinsprut på saken likevel. Han betalte 1500 i egenandel og forsikringsselskapet punget ut for resten. Win-win for alle parter (kanskje unntatt forsikringsselskapet, men de tjener pinadø nok penger som det er og dermed er det ikke synd i dem).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter en pose med julegaver i bagasjerommet på en Passat over natta mellom blokkene i nabolaget hjemme hos mor mi så eksploderer også ruta bak...pluss at julegavene dine blir borte...true story...non år siden nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...