Gå til innhold
sw77

Detaljert arbeidsbeskrivelse ønskes

Recommended Posts

sw77    1
sw77

Endelig har jeg dristet meg til innkjøp av poleringsmaskin. Det ble Flex pakken (3403 VRG) fra SS.

Har overhodet ingen erfaring med maskinpolering, så den roterende Flex'n blir mitt første møte med dette.

Jeg har ikke noe vrakpanel for å øve på, men et utrolig stygt panser :lol: fullt av swirls, noe RDS og en god del steinsprutskader. Noen inn til grunningen og et par helt inn til metallet. Panseret skal lakkeres til våren, så jeg hopper rett i det med begge beina og bind for øynene, å bruker dette til mitt første forsøk.

Har lest mye her inne på forumet og lært masse, teori ihvertfall, men har ikke fått svar på alt jeg lurer på. Derfor ønsker jeg er en punktvis arbeidsbeskrivelse for hvordan jeg skal gå frem. Hvilke hastigheter, hvor lenge osv.

Produkter til rådighet:

-Flex 3403 VRG

-Gul, hvit og blå Sonus pad

-Menzerna Power Gloss, SIP og PO85RD

Bil: 1993 BMW E36 diamantschwartz metallic

Tenker jeg starter med SIP på hvit Sonus. Tviler på at dette vil utgjøre noe på min harde orginallakk, men starter her for å få litt feel med maskinen.

Deretter SIP på gul (evt. PG på gul, så SIP på hvit) og PO85RD på blå, før jeg avslutter med Jetseal 109 for hånd.

Hva jeg håper å få svar på:

1. Bør jeg vaske bilen etter clay, spyle med vann, eller holder det å tørke av clay lube før maskinpolering?

2. Slik jeg har forstått det, så bør pad fuktes med litt vann før produktet påføres?

3. Hvilke hastigheter (3403 VRG) til hvilken pad/produkt combo og hvor lenge anbefales?

4. Etter et produkt er brutt ned. Bør jeg da vaske av panelet eller bare kjøre rett på med neste produkt?

5. Når korrigeringsprosessen er ferdig å før påføring av sealer, hva da? Ny vask, avspyling eller bare tørke av produktrester?

Noe vesentlig jeg har glemt eller bør vite om før jeg starter?

Beklager hvis dette ble et langt innlegg og mange spørsmål. Men som sakt er jeg helt blank når det kommer til maskinpolering.

Håper bare noen gidder å ta seg tid til hjelpe en noob.

Endret av sw77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

1. Bør jeg vaske bilen etter clay, spyle med vann, eller holder det å tørke av clay lube før maskinpolering?

Holder med å tørke av clay luben, men personlig skyller jeg bare over bilen kjappt

2. Slik jeg har forstått det, så bør pad fuktes med litt vann før produktet påføres?

ja, greit å fukte paden både før og under polering om produktet begynner og tørke, det øker arbeidstiden din med produktet og du får litt mer ut av det

3. Hvilke hastigheter (3403 VRG) til hvilken pad/produkt combo og hvor lenge anbefales?

hastighet er litt vanesak også, starter ofte å spre på 600rpm, så opp til 1500-2000 rpm og jobber produktet med litt press første gangene over, så slipper jeg opp og lar bare vekten på maskinen jobbe noen runder, så er det ned til 600 rpm en el to overganger. ferdig, innspiser, ikke bra? samme igjen

4. Etter et produkt er brutt ned. Bør jeg da vaske av panelet eller bare kjøre rett på med neste produkt?

Tørk over panelet, benytter Menzerna Top Inspection selv, dette for å se at panelet er bra etter polering.

5. Når korrigeringsprosessen er ferdig å før påføring av sealer, hva da? Ny vask, avspyling eller bare tørke

av produktrester?

Wipedown med Menzerna top inspection (mangen benytter 50/50 alko, vann kom til wipedown, men du kan gjerne kjøre ut bilen og spyle den med vann og tørke den etterpå, noe vask trenger du normalt ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chris-520e39    1
Chris-520e39

Syns det er greit å vaske når man er ferdig for å bli kvitt poleringsstøv og lignende som kan ligge i kriker og kroker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

triple duty, qd og en Microfiber funker fint til det synes jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fiesta_xr2i    0
fiesta_xr2i

helst IKKE skriv alt i forkortelser ....

hva betyr SIP å sånn for en som er HELT fersk i faget ????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorke    377
bjorke
helst IKKE skriv alt i forkortelser ....

hva betyr SIP å sånn for en som er HELT fersk i faget ????

Menzerna Super Intensive Polish eller PO83 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorke    377
bjorke

BTW jeg liker å vaske bilen med noe sterk såpe etter polering for å få vekk alt av polishrester etc som Chris sier. Så går jeg over med IPA eller Top Inspection :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Enda ett lite tips;

Legg ett gammelt (eller nytt..) dynetrekk e.l over frontvinduet og under ved viskerene, der er det kjipt å vaske vekk støv/sprut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Bare ikke kjør maskinen innpå det dynetrekket....det har jeg testet og det var ikke stas.... snurrer seg fort rundt da gitt, men å dekke til vinduer/viskere er smart, får du sprut, flekker der er det ofte mas å få det fjernet igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil    257
Scandic Shine / Ketil

Har ikke mye å tilføre her gitt. Gode tips! Bare husk å ikke vær for nervøs når du starter opp!

Lykke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Ok ta det med ro og slapp av i armer og skuldre, lett for at maskinen kan "spore" litt i begynnelsen.. Jo mer du kjemper imot, jo mer sporer den også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sw77    1
sw77

Takk for gode svar folkens :)

Starer forhåpentligvis i morgen med min aller første maskinpolering. Skal prøve å få tatt noen bilder før og etter, så dere får sett resultatet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig