Gå til innhold

TEST: Sammenligning av 4 til dash'en


bsa

Recommended Posts

Intro:

Jeg har over litt tid nå ervervet meg endel ulike produkter til dashbordet og annen interiørplast. Har slitt litt med å finne noe som overbeviser der; Var ikke helt fornøyd med den første jeg kjøpte, fikk en vareprøve av en annen, slang med den tredje da jeg hadde en bestilling der allikevel, og den siste tenkte jeg at nuh, til denne prisen, er jakten endelig over!

...eller er den det? :ph34r:

Dette blir litt stykkevis, og bildene er ikke fantastiske, men de får nå frem poenget til slutt mener jeg.

Flere av disse produktene kan brukes på mer enn dashbord og interiørplastikk, men det er der jeg primært har testet de.

Korriger meg seff hvis jeg sier noe feil og kom gjerne med egne erfaringer i kommentarene :)

Kandidatene:

Alle disse skal jo da etter sigende revitalisere, smøre og beskytte og inneholder allslags herligheter som skal holde smuss, støv og UV stråler litt unna. Og alle skal kunne gi en matt finish.

Poorboy's Natural Look

Er en "dressing", litt tykkflytende sak med en gøyal farge. Sprayer ikke så veldig godt, litt for tykk til det, kommer originalt med en sånn liten "helletut-kork". Helt grei og jobbe inn allikevel. Allsidige bruksområder som lær, vinyl, gummi, plastikk og dekk reklameres det med. Både rengjør og beskytter.

Lukter: Litt som den ser ut, gøyalt og kunstig. Fikk assosiasjoner til dårlig godterier fra Sverige og den lukta forsvant ikke helt med det første heller, så jeg ble nesten litt bilsyk. Grunnen til at jeg skaffet et alternativ.

Carpro PERL i 1:3

Denne kan blandes ut i ulike forhold litt avhengig av hva du vil bruke den til. 1:3 som jeg testet her, foreslåes til utendørs plastikk. Til interiørtrim foreslåes egentlig 1:5. Sånn sett kan den bli ganske rimelig i bruk på sett og vis. PERL- Plastic, Engine, Rubber, Leather, så ganske så allsidig sak dette her. Melkekonsistens, sprayer fint på, veldig lett å jobbe med.

Lukter: Ikke rart, litt behagelig Lano aktig. En lukt som ikke vedvarer lenge.

Lexol Premium Protectant

Det var vel et tilbud og jeg tenkte ja, ja, vi kan jo prøve denna og. Til plast og vinyl. Også melkekonsistens. Veldig behagelig sprayflaske med mist og sprut setting. Like fin som de andre å få på. UV factor 60 sier flaska. Både rengjør og beskytter.

Lukter: Heller ikke så mye, litt grønnsåpe-assosiasjoner. Også en lukt som går bort nesten før du har jobbet det inn.

Swisswax Protecton Matt

Denne er også tynn som melk. Kommer på den vanlige sorte stilige flaska til Swisswax. Jeg er livredd for å ta feil av de to produktene jeg har! Knepp-ned-på-ene-siden-hell-fra-andre-siden-tut. Heller ikke vanskelig å jobbe med. Skal gnies hardt inn og er visst bare til plast.

Lukter: Så lite at jeg ikke klarer å si noe om det ;)

Så til billedbevisene:

Slenger med dette bildet som viser bakdøra vasket og teipet opp. Dessverre så er nok lyset på bildene noe uheldig, da det kommer litt mye fra høyresiden som gjør at det gradvis blir mørkere mot venstre. Verdt å ha i bakhodet.

post-3379-0-56456300-1323632447_thumb.jp

Her er da den første puljen. Swissvax kommer litt lengre ned da den ikke var anskaffet ennå.

post-3379-0-92109700-1323632450_thumb.jp

Alle produkter påført og jobbet inn med MF, fått trukket inn og tørket litt.

post-3379-0-47040900-1323632455_thumb.jp

Det er her bildet lyver en aldri så liten dæsj. Poorboys ser jo ut til å ha et lite hestehode foran, men i virkeligheten var det nok bare et dvergponny-føll hode. Et halvt et. De var kjedelig like alle sammen både i matthet og mørkhet. Hva de presterer av UV beskyttelse og slikt er jo litt vanskelig å uttale seg om men under er et bilde litt over en måned senere og det har ikke skjedd noe mer spennende på den tida iallefall.

Konklusjon så langt: Så å si uavgjort. Alle gjør på sett og vis det de sier de skal gjøre, men vi er liksom langt unna Polytrol-følelsen her. Er liksom som om det blir litt grått igjen så fort man snur ryggen til.

Litt skuffa måtte jeg bare konstantere at jakten ikke var over ennå :(

(en mnd senere)

post-3379-0-57556000-1323632458_thumb.jp

Jeg har dessverre ikke noe bilder av dette, men jeg testet overnevnte tre på noen gummimatter også. Det samme resultatet der og. Forskjellene var så små at jeg ikke hadde noe tro på at jeg fikk frem de nyansene som var. Poorboys var en aldri så liten tanke dypere i fargen enn de to andre, men også da en liten anelse blankere. PERL i 1:3 var pittelitt svakere i fargen enn Lexol. I ublandet var den på "høyden" med Poorboys, men enda blankere enn den.

Så var det et tilbud igjen da. Og jeg trengte noe skinnpleie og da kunne jeg jo like godt slenge med Protecton Matt også. Denne hadde jeg hørt mye bra om, legendariske, top of the alps, Swissvax. Jeg antok at 319 kr for 250 ml (ca dobbel så dyr og halparten så lite som resten av gjengen) ville gjøre susen. Endelig skulle jeg få Polytrol-følelsen. Jeg teipet opp og jobba det inn. Hardt. 20 min senere (for den skal ha det før den når optimal matthet) så det sånn ut:

post-3379-0-11121900-1323632463_thumb.jp

Litt annen vinkel:

post-3379-0-36380700-1323632467_thumb.jp

Og da kan jeg jo nevne at det er Lexol...til høyre ja!

Det var her jeg dobbelsjekka at jeg ikke hadde tatt skinnmelka...det hadde jeg seff ikke.

Jeg gjentok prosessen et strøk til, for å se om det hadde noe å si, men jeg synes vel ikke det.

post-3379-0-39663900-1323632471_thumb.jp

Konklusjon:

Ja hva skal man si da? De er så like at det er nesten litt urettferdig å skulle si at den ene er bedre enn de andre. De lukter litt forskjellig, de tre første koster ganske likt, de er omtrent like matte, noen har den fordelen at de kan brukes på flere ting. Muligens vil de også kunne oppføre seg forskjellig på andre materialer enn der jeg har testet de på.

Jeg kan jo fortelle hva fremtiden blir for mine flasker: CarPro PERL har jeg så lite av at den sprayer jeg nok dekkene mine med før jeg slenger de vekk for lagring (joda jeg har bytta bare ikke pakka de vekk ;) )

Poorboysen kan spre litt godtterilukt i motorrommet. Lexol og Swissvax blir nok brukt om hverandre på dash'en, men når Swissvax ikke gjør noe mer enn de andre, og til den prisen, så er det Lexol som blir kjøpt igjen når jeg en gang går tom.

...hvis det ikke dukker opp noe annet spennende innen den tid da ;)

FIN :)

Les også Simens erfaringer med Protecton Matt her.

Oppdatering 28.1.2012

Jeg la merke til her om dagen da jeg feide over interiøret at det nok var på tide å gi dashen og dørene en liten oppfrisking. Forrige runde var nesten borte så jeg tok noen siste bilder.

Under er f.v. Poorboys, PERL og Lexol. Neeesten ikke noe igjen men så er dette da også tre og en halv mnd etter påføring.

post-3379-0-45530500-1327763819_thumb.jp

Under er da f.v. Protecton og Lexol. De er også så å si vekke. Og nå hadde plutselig Protecton et aldri så lite forsprang, men jaggu ikke mye. Dette er en og en halv mnd etter påføring.

post-3379-0-69148000-1327763816_thumb.jp

Endret av bsa
  • DCN Poeng 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test, bsa! Og ja, den kom veldig plutselig som du sa! :P Fint med litt sammenligning også, men siden jeg allerede har kjøpt meg Protecton Matt så tenker jeg at jeg fortsetter med den, siden den ser ut til å være ca. like god som de andre (og kanskje en del drøyere i bruk?). Tror hvertfall SV PM er en flaske som holder lenge, så det veier vel litt opp for prisen.

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ble litt ivrig her selv jeg nå, så jeg tok en tur ned i kjelleren og fant en ting å teste på jeg og. Valget falt på en gammel høytaler i plast. Kanskje ikke den samme plasten som er i bilene, men det var det jeg hadde for hånden.

Her testet jeg SV Protectant mot VP Talos Protectant. Har ikke testet sistnevnte så mye, men det virker som et fin fint produkt.

Vasket panelet med VP Interior APC og tapet opp området. SV ble påført på venstre side og VP på høyere side.

Bildene taler for seg.

IMG_6681_1024x683.jpg

IMG_6682_1024x683.jpg

IMG_6683_1024x683.jpg

IMG_6684_1024x683.jpg

IMG_6685_1024x683.jpg

IMG_6686_1024x683.jpg

IMG_6687_1024x683.jpg

IMG_6688_1024x683.jpg

IMG_6690_1024x683.jpg

IMG_6691_1024x683.jpg

Her synes jeg faktisk at VP gav et penere resultat. Skal teste dette på noe annet en annen dag og se hvordan det går.

Hvis TS vil at jeg skal ta dette vekk, så er det bare å si ifra. Følte ikke å lage en egen tråd for det lille her

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test, bsa! Og ja, den kom veldig plutselig som du sa! :P Fint med litt sammenligning også, men siden jeg allerede har kjøpt meg Protecton Matt så tenker jeg at jeg fortsetter med den, siden den ser ut til å være ca. like god som de andre (og kanskje en del drøyere i bruk?). Tror hvertfall SV PM er en flaske som holder lenge, så det veier vel litt opp for prisen.

Joa, SV PM er nok drøy den, problemet er at det synes jeg det virket som de andre var og, så da er liksom ikke det noe mega argument i min bok. Det som jo kan bli spennende å se er om det skjer noen forskjeller over tid, men vinterhalvåret er jo liksom ikke tida for å sette sånt på skikkelig prøve, da jeg vel antar at det er sola som er den største fienden her? :)

Synes Purlpe 9000 er kanon på interiørplast

Da kan det se ut som vi har neste kandidat allerede ;)

Edit:

Suvverent Øyvind, cred for kvikk test på på strak arm! :) Veldig fint å få flere innspill :)

Det bildet av produktene på høytaleren er jo ganske klar tale ja! :)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, "...du vet du er avhengig av DCN når du tar med deg iPhonen UT til et kveldsbad i boblebadet!" :P

Bra minitest Øyvind! Men ja, så er det jo dette med holdbarhet - blir spennende å følge med på kandidatene dine, bsa. Jeg vet ærlig talt ikke hva som 'sliter' mest på dashbordfinishen, men sollys høres jo ganske logisk ut selvom jeg ikke trodde sol hadde samme effekten gjennom glass...(?)

Angående glans så er det jo også viktig at det ikke blir for mye av det gode også, skal jo ikke skinne voldsomt i sollys f.eks. - der syntes jeg SV sin var akkurat passe. De andre produktene ser veldig bra ut, men det noe med Swissvax som gir meg 'vil ha'-følelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Fin test begge to:) Jeg ble veldig nysgjerrig på den VP saken... Er jo en del plastikkfornyere der ute, og virker som de er noenlunde like i prestasjon. Så blir jo litt smak og behag oså:) Bruker Scholl purple selv og synes den er finfin. Har noen andre også, men de kan bli litt glinsete synes jeg..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre produktene ser veldig bra ut, men det noe med Swissvax som gir meg 'vil ha'-følelse :P

Merkevarebygging ;)

Gull verd det.

Flott med flere tester av samme produkter her, gir et godt og helheltlig bilde av hvordan de forskjellige produktene fungerer. :)

Noen av dere som har prøvd Black WOW på interiør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker helt feil så er fjerner glass (generelt) endel UVB, men slepper igjennom all UVA. Dvs at vi mennesker blir tregere "brune" bak glass, men like fort "aldret". Så det tar nok litt på dashen og ja.

Synes alle i testen er så å si like matte på den overflaten jeg testet de på i allefall. Noen blir litt mer shiny ved påføring av strøk nr to.

Ikke testet Black WOW nei, men det er wow følelsen jeg leter litt etter fortsatt ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får litt mer tid skal jeg guffe det på håndtaka inne i bilen min, de ser litt matte ut nå..

Prøvde på utsiden og det så bedre ut, men holdt ikke lenge, så blir nok Polytrol utvendig fremover, men har et svakt håp om at Black WOW holder på interiøret siden det ikke blir surfex'ed så ofte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duragloss 201 blir mest brukt her for tiden, gir en ny naturlig look, det som skal være blankt blir blankt, det som skal være matt blir matt, gir også god beskyttels med et snev av beading. Eneste minuset er at det lukter old spice i et par dager etter påføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet den mot 303 Aerospace Protectant, Swissvax Protecton Matt og Optimum Protectant Plus (denne var nest best).. Har ikke fått testet PERL enda, men den blir nestemann :)

Se her ja! Noe bilder av dette noe sted? :)

Har en skvett igjen av PERL tester'n min hvis du vil arve den? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er nok bare i hodet mitt... Har PERL selv; har bare testet den på bildekk og barnevogna (vinyl/kunstskinn); barnevogna har ihvertfall vannskrekk nå 3-4mnd etterpå, og den var fin og holdbar på dekk også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fin test :)

Den fra Poorboy's har jeg forelsket meg i! Jeg synes den lukter veldig digg jeg da.. hehe.. litt marsipanlukt! Bruker den med en sprayer, sprayer litt på en microfiber-applicator, da synes jeg den fordeler seg best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkeråbukker :)

Ja, lukt er jo veldig individuelt. Og det er jo absolutt ikke noe galt med resultatet fra den. :)

Kan nok hende at det to-kroners sprayhodet jeg brukte på den ikke var det beste nei, et skikkelig et gjør sikkert litt bedre jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...