Gå til innhold

Lastebiler på snø med sommerdekk..(!!)


Are G

Recommended Posts

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan folk kan med god samvittighet kjøre rundt på norske veier med sommerdekk i desember..

http://www.fvn.no/lokalt/lister/12-tonn-elendig-sikret-last_-og-pa-sommerdekk-2168896.html

Her fikk 15 av 87 lastebiler umiddelbar kjørenekt og 14 til fikk skriv om mangel..

Så over 17 % av lastebilene kontrollert på en kort periode var uforsvarlige å kjøre med, kan ikke forstå hvorfor det ikke blir flere og enda strengere kontroller av dette.

Burde vært kontroll på alle grenser kontinuerlig med krav om kjetting i bil året rundt og vinterdekk fra august til mai.

Burde vel også vært innført en ordning slik at man måtte ha bergningsforsikring ved kjøring inn i Norge, slik at det ikke ble slik som i dag at de blir stående i 10 ++ timer fordi de nekter å ta imot hjelp fra Viking siden det er fort dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt på vei enig, men hvorfor skal vi dra på kjettinger året rundt? Vinterdekkpåbud fra August til Mai er et dårlig forslag, vinterdekk har dårligere egenskaper på sommeren enn sommerdekk. Lastebiler sliter vanligvis ca. 2 sett med dekk årlig, derfor venter jeg og de fleste andre norske sjåfører lengst mulig, helst til slutten av oktober, før vi legger om til vinterdekk. Hvis de blir lagt på i August, vil de være utslitt allerede i Januar, kanskje enda tidligere pga varmen i August/september. Da vil du kanskje si at det bare er å legge på nye vinterhjul, joda, men da har vi allerede kjørt en stund på dårlige dekk.

Enig med deg at de må bli strengere kontroller, men da må det skje på grensa og ikke når de har kommet til Rogaland.

Politiet har nå myndighet til å beordre berging av biler som er til hinder for annen trafikk, nettopp for å få slutt på det du nevner, håper blir flinke til å gjøre det.

Det som ofte skremmer meg når jeg møter disse utenlandske klenodiene, er den totale mangel på respekt for føre. Jeg har kjørt fast på sørlandet i mange år, og utviklingen ser ikke bra ut, farten er altfor stor og det er ufattelig at det ikke skjer mer alvorlige ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg bor på Gol og det er drøyt når det kommer en luring med sommerdekk og det er bare full storm og masse snø. Men har intrykk at trailere har litt bedre feste enkelte ganger. Om det er p.g.a last eller hva det er vet jeg ikke, men fort kjører de iallefall.. Er vel mest utenlanske som ikke har utstyret i orden. Det burde gått prestige og ære av å ha ting på STELL! Så en egen "unit" som bare gikk etter dekk etc.. på grensa hadde vært fint:) En annen ting er at det er veldig mange trailere som kjører rundt uten eksosannlegg virker det som. Man hører de en mil nedi dalen og hører de en mil oppover dalen, og ettersom de ofte kjører på natten er det ikke noe gunstig..

Kan jo skjønne at det er dyrt å bytte dekk på store doninger, kanskje flere kontroller og kanskje noe subsidieringer kunne "stimulert" dekkbytte etc. Er jo tross alt viktig med sikkerhet på så store kjøretøy. Jaja er det ikke det ene så er det det andre, sa reven da den ble flådd:()

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sier vinterdekk fra august er at det er en del som kjører over fjellet og der kan det fort bli glatt.

Og jeg mener selvfølgelig at alle skal kontrolleres på grensa og sendes direkte tilbake til Sverige/Danmark om de ikke tilfredsstiller dekk-standarden vi krever i Norge.

Er totalt og komplett idiotisk at det kun skal være kontroller når det er slaps på veien, det er jo i utgangspunktet det samme som å gi tillatelse til kjøre som man vil uten at folk forstår alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Ett ekstra sett i året hadde kostet nærmere 5,2 mill i året der jeg jobbet før. Pluss ståtid så hadde det fleste kontrakter blitt terminert.

Utfordringene er speditør og kunde som skal ha det billigst mulig frem og det finnes ennå ikke solidaransvar i transporten. Samt EU med sine m+s regler. M+s på kontinentet kan ikke sammenlignes med m+s dekk for nordiske forhold! Så klart en kan få taki regummi på høsten og så pigge å " seipe" opp når vinteren kommer...

Jeg bor på Gol og det er drøyt når det kommer en luring med sommerdekk og det er bare full storm og masse snø. Men har intrykk at trailere har litt bedre feste enkelte ganger. Om det er p.g.a last eller hva det er vet jeg ikke, men fort kjører de iallefall.. Er vel mest utenlanske som ikke har utstyret i orden. Det burde gått prestige og ære av å ha ting på STELL! Så en egen "unit" som bare gikk etter dekk etc.. på grensa hadde vært fint:) En annen ting er at det er veldig mange trailere som kjører rundt uten eksosannlegg virker det som. Man hører de en mil nedi dalen og hører de en mil oppover dalen, og ettersom de ofte kjører på natten er det ikke noe gunstig..

Kan jo skjønne at det er dyrt å bytte dekk på store doninger, kanskje flere kontroller og kanskje noe subsidieringer kunne "stimulert" dekkbytte etc. Er jo tross alt viktig med sikkerhet på så store kjøretøy. Jaja er det ikke det ene så er det det andre, sa reven da den ble flådd:()

De uten eksosanlegg er rookies som skal ha scania v8 r700 xxl med hypro og hele pakken før de i det heletatt vil snakke om å starte kjøringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett ekstra sett i året hadde kostet nærmere 5,2 mill i året der jeg jobbet før. Pluss ståtid så hadde det fleste kontrakter blitt terminert.

Utfordringene er speditør og kunde som skal ha det billigst mulig frem og det finnes ennå ikke solidaransvar i transporten. Samt EU med sine m+s regler. M+s på kontinentet kan ikke sammenlignes med m+s dekk for nordiske forhold! Så klart en kan få taki regummi på høsten og så pigge å " seipe" opp når vinteren kommer...

De uten eksosanlegg er rookies som skal ha scania v8 r700 xxl med hypro og hele pakken før de i det heletatt vil snakke om å starte kjøringa...

M+S merking for EU, er ikke lenger godt nok for kjøring i Norge, det skal være et "typisk" vinterdekk i tillegg. M+S merkede dekk, kan ha nærmest rent rullemønster.

De fleste norske tranportører benytter dekk med "helårsegenskaper" på sommeren, da takler vi stort sett våren og høsten i høyden også.

Speditørene ble i utgangspunktet etablert av transportører for å gjøre omlasting/megling av gods lettere og mer effektivt, og at kundene skulle slippe å forholde seg til et utall transportører. I dag har speditøren utviklet seg til en motpart for transportørene, ikke bare kundene, og det er i praksis "de tre store" som kontrollerer markedet. :ph34r:

De kjører ikke uten eksosanlegg, det er ikke lovlig og kjøretøyet ville heller ikke bli godkjent. (årlig eu-kontroll på tunge kjøretøy)

De modifiserer anlegget (danskepotter) slik at desibelnivået skal holde seg under maks grense. Skjønner derimot ikke at de orker, skal love deg at det er ikke noe bedre lydnivå inne i hytta, umulig å prate med folk. Jeg kjørte en slik et par uker og måtte selvsagt over fjellet til Bergen, returen opp Måbødalen satte fart på Paracet-salget på Geilo :wacko:

Vil bare nevne at Scania har V8 og modellbetegnelsen R, men det er Volvo som har 700 hk og xxl hytte. Hypro levers til de fleste. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare 2 typer lastebil, nemlig ny og gammel Scania. (hilsen en som sliter med en volvo, å lengter etter å komme tilbake i en scania igjen....å den skal være på plass i mai måned neste år.)

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SHK: Du vet hva jeg mener selv om jeg glemte de siste 30 hestene på vabisen ;-)

:shocking2:

Det finnes bare 2 typer lastebil, nemlig ny og gammel Scania. (hilsen en som sliter med en volvo, å lengter etter å komme tilbake i en scania igjen....å den skal være på plass i mai måned neste år.)

Sliter med Volvo for øyeblikket jeg også, men satser på at det blir vabis igjen om ca et år. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Kanskje litt off topic men må bare fortsette litt på eksosen.. Det er jo heelt sinnsyk ly på noen av de doningene som druser over fjellet her oppe, om det er like ille inni kupen, er det jo peltor med radio som gjelder:)? Trodde det var defekt eksos. Vi bodde 15m fra Riksvei 7 for en tid tilbake, og det var ikke morro til tider, hele huset rista!:) Men er jo strengt tatt lydforurensing så det holder! men men, hver sin greie..

Off topic2: Jeg tok en innvendig Vask av en Scania trekkvogn i uken som var. Er jo morsomt med litt "uvanlige" jobber også:) Var køye og masse plass. Fikk litt lyst til å begynne å kjøre trailer, for det var riktig koselig arbeidsplass/gutterom/soverom..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...