Gå til innhold

BSA sin SAAB 9-3SS, 2.0t | Oppgradering til xenon prosjektor


bsa

Recommended Posts

Øyvind G

Nå så jeg ikke så nøye på hva som var i settet som du linket til, men hvis det er mye tomme verktøy der, så ville jeg vurdert å plukket litt verktøy selv isteden (hvis ikke du har bruk for det da).

Som regel er det mye man ikke har bruk for i de største setta. Da er det bedre å kjøpe det man har bruk for og en verktøykasse, koffert eller skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du snakker om 1". Det var det ikke noe av nei. 1/4"- 3/8"- 1/2".

Ser den med å plukke selv, men jeg tenker at det er jo fordele/ulemper uansett. Kjøper jeg denne kofferten får jeg sikkert endel jeg aldri bruker samt at jeg kommer sikkert til å mangle noe uansett. Skal jeg plukke selv, og kjenner jeg meg selv rett, må jeg nesten være midt i en jobb før jeg vet hva jeg trenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Tenker på fastnøkkler og piper i tomme.

Det du tenker på er størrelsen på skrallene og 4 kant hullet i pipene? Det er alltid i tomme.

Skjønner hva du mener. Har du planer om å skru litt fremover, så anbefaler jeg deg å kjøpe dette settet først også skrive ned hva du savner på en lapp samtidig som du jobber. Dermed vil du til slutt sitte igjen med det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør visst det. Du skjønner hvor landet ligger ;)

Str på piper og fastnøkler er oppgitt i mm. Og det så ut til å ha godt av Torx også, noe jeg så det var endel av på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremse/håndbrekk spørsmål:

Etter at jeg monterte de nye klossene og skivene var håndbrekket litt slapt. Bremsene funker fint ved bruk av pedal, men bilen bråstopper ikke akkurat når jeg bruker håndbrekket. Merkbar mindre motstand og må dra det mye lengre opp. Nevnte dette for en nabo av meg, og han mente jeg skulle ha nesten null klaring når jeg trer kalippern over klossene. At det punktet jeg skrur stemplet tilbake til blir startpunktet på sett og vis. Og jeg skrudde jo de bare tilbake sånn at jeg hadde plenty plass over klossene og slapp å fikle med det. Han mente at håndbrekket fikk for lang vei å presse stemplet.

Stemmer dette? Og hvis ja så må jo det bety at det er litt viktig at begge sider har lik "reisevei" da, sånn at de tar jevnt.

Snodig at ikke Haynesboka nevner sånt?

Innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mulig du må stramme opp vaieren til brekket også? Har vært borti etpar biler der brekket går på kalipper, og brekket er helt slapt etter bytte som du opplever. Da var det en strammeskrue i nærheten av kalipperen som måtte skrus i en retning for å stramme til ting igjen. For meg var det helt rart da jeg er vant til at når man bytter fra utslitte bremsedeler til nye bremsedeler, så strammes ting automagisk fordi det er kortere vandringsvei enn tidligere.

Ellers skal ikke bilen bråstoppe når du bruker håndbrekket :)

Nå husker jeg ikke hvilken bil du har, men det kan være tilfelle med din. Du kan evt sjekke i manualen til bilen, selv om jeg tviler på at det står noe der... eller finne en annen servicehåndbok på nettet og se om det står noe lurt om saken i den.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt brekk går på kalippern ja, og jeg også skulle til å finne den justeringsskruen (ved håndbrekket), men det var visst ikke nødvendigvis løsningen mente nabo'n.

Skal ikke håndbrekket primært være en nødbremseløsning å mer eller mindre låse bremsene da? Om bilen faktisk bråstopper er jo en annen ting forsåvidt.

Jeg har en SAAB 9-3ss. Jeg får ta en kveld å Google litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo skrustempel som du sier, så dette skal stramme seg automatisk ved å dra gjentatte ganger i brekker. Da man skrur stempelet tilbake så tilbakestiller man det som har blitt strammet automatisk etter siste klossbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Var en 9-3 Sport Sedan jeg så dette på også, faktisk... Vi gjorde ikke noe med brekket på bilen der og da, og hørte aldri noe fra eier om at brekket var på tulltur heller, så jeg tror det gikk seg til. ...eller så forsvant hele temaet når ene kalipperen bak holdt på å ta fyr fordi den satt fast :ph34r:

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å putra litt i dag, pumpa litt pedal og dro febrilsk i brekket flere ganger før jeg begynnte, og synes liksom det tok bra da. Både brekk og pedal virket mer responsiv hele turen. Stoppa i en oppoverbakke å testa litt og jeg hang greit der. Hmm...får holde litt øye med detta...

...og kanskje skaffe et brannslukkingsapparat just in case ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer på om en av kalipperne henger kan du ta deg en runde rundt bilen etter en kjøretur, og kjenne om det er noen av bremseskivene som er veldig mye varmere enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, tror ikke de henger. (Når jeg skrev "hang greit der" over var det bilen jeg snakket om) Men jeg kjente etter i går (blir jo litt paranoid når det er første gang jeg har gjort noe sånt selv ;) ) og alt kjentes like varmt ut der. Bak litt kaldere enn foran og det er jo normalt.

Men nå etter jeg har vaska skikkelig baki der synes jeg det knirker og knepper mer enn noen gang før ;) Har nok noen pakninger og div som må byttes gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hadde en seanse med litt mere rutepolering i går. Tok ene halvdelen for lenge siden og nå var det vel på tide og ta andre halvdel :)

Jeg har brukt CarPro CeriGlass og et par filtpader på roterende. (CeriGlass er vel på vei inn hos Parts&Retards snart også visst.) Disse padene er fin-fine i bruk da de nesten ikke utvikler varme. Jeg testet med en skumpad også, og det blir ganske varmt ganske fort i forhold. Jeg holdt farta rundt 1100-1200 rpm, da gikk det ikke så fort tørt og jeg kunne holde på litt. Hadde en spruteflaske med vann for å forlenge kjøretida litt. Brukte lite press. Liker å la maskina og produktet jobbe :)

Sånn så altså ruta ut. Høyre siden allerede tatt. Denne var like ille som venstre siden.

_BSA8325.jpg

Venstre. Fullt av masse småriper og noen dypere som nok ikke blir borte. Tenkte jeg skulle kjøpe en litt mindre rondell og gå litt mer spesifikt til verks på de en vakker dag.

_BSA8315.jpg

Og da et dårlig bilde av høyre.

_BSA8320.jpg

Og tilslutt en video med siste halvdel. Videoen er dessverre relativt løen i kvaliteten, men den gir da et lite inntrykk av hva som kan fikses.

Og ja, det er både støv og polishrester igjen i små hakk i ruta. :)

th_ceriglass.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vakke feil å få gjort nei :)

Spesielt når det var mørkt begynte alle gatelys, møtende billys og bremselys å gjøre en kjøretur til en litt sånn kvasi-syre-disco-psykadelisk-ala aune sands dis-aktig opplevelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...