Are G

Hvor reint bør blandevannet være?

Hvor mye trenger man egentlig batterivann til?

Og hvor reint er batterivann?

Jeg har kjøpt noe CG vindusvask og såvidt jeg husker burde denne blandes med batterivann, samme med IPAn.

Er det vits å kjøpe batterivann eller kan jeg bruke filtrert vann fra krana? Har kjøleskap med vannfilter :)

Er det noe annet man burde bruke det til?

Folket bruker vel springvann til det meste av uttynning uten å tenke på det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Springvann til det meste av utblanding ja, batterivann til IPA, og "beading-sjekk" i garasjen. :P Men har lurt på det samme sjæl, hva med f.eks. First Price vann u/ kullsyre? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flaskevann er ikke reint.

Det er jo stappfullt av mineraler og annet skvip.

Derfor jeg tenkte på vannet fra kjøleskapet da det faktisk har blitt filtrert og skal egentlig være ganske bra.

Renner ikke så skrekkelig fort at det gjør noe, så litt investering er det jo å få ut noen liter, men det er vel bedre for både lommebok og miljø enn å handle flere dunker med batterivann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"En utmerket indikator for vannets renhetsgrad er dets elektriske ledningsevne som avtar med voksende renhet."

sitat Store norske leksikon.

Springvann og kildevann

Filtrert vann (kan være mye rart, kull er det første jeg tenker på)

Deionisert vann (skapt for å forlenge levetiden på batterier, likt antall OH- og H3O+ ioner) muligens det samme som avionisert vann

Destillert vann (renses ved fordampning etterfulgt av kondensasjon, brukes også til "bilakkumulatorer" sitat Store Norske)

Revers osmose (sorterer ut partikler på størrelse 0.3-5nm over en membran med høyt trykk, brukes bl.a for å lage ferskvann av saltvann og brakkvann)

Litt forvirrende angående forskjell i renhet på deionisert og destillert vann, da det i mange artikler står at de fleste nå heller bruker ionebyttere heller en destillasjonsprosesser.

Du kan vel enkelt teste kjøleskapsvannet ditt for kalk, ser mange filtre også fjerner kalk, ved å spraye på et reint speil og se om du får flekker når det tørker. Er vel kalken som ingen av oss vil ha på lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..

Dette står det på filteret:

"This NSF® Certified filter reduces chlorine taste and odor, particulates (class II), lead, and mercury. The contaminants or other substances removed or reduced by this water filter are not necessarily in all users' water."

Class 2 er visst 50-75% fjerning av klor.

Får sprute litt på speilet og se hvordan det ser ut.. Vet forøvrig ikke hvor mye dritt det er i vannet fra før av, men får teste filtrert og rett fra springen.

Har endelig fått dualaction sprayflaskene mine nå!! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalk er vel det verste i vannet for vår del... Det er det som blir synlig og det ser ikke ut som om filteret ditt tar det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobben lager vi batterivann selv, kjører kranvann via en destileringsmaskin.. Vannet som kommer ut er så reint som man egentlig kan få det. Det tar noe tid. Tar ca en times tid og lage en liten 20 liters dunk. Men har du først kjøpt maskinen er det jo bare og fylle opp og ha stående..

Kan skaffe navn på den neste gang jeg er på jobb om det er interesangt.. ( jobber på båt, så enda 2 uker til)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel litt i drøyeste laget å ordne et destillasjonsapparat for å spare 50kr på en dunk med vann ;)

Med mindre man ønsker å destillere hjemmelaget vin uten smak......

Men har funnet fram to sprayflasker så skal teste de senere i kveld eller i morra tidlig for å se hvordan det ser ut på speilet når det tørker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har funnet fram to sprayflasker så skal teste de senere i kveld eller i morra tidlig for å se hvordan det ser ut på speilet når det tørker.

Husk at speilet må være helt rent før testen. Ingen rester av tidligere rengjøringsmidler eller annet på glasset. Det vil blande seg med vannet du spruter på, og da får du flekker uansett hvor rent vann du spruter på. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..

Det ser ikke ut til å være noen spesiell forskjell på kjøleskapvannet og springvannet når det gjelder avleiringer på speilet nei..

Det var noe dritt.. får vel ut å handle meg biltema vann da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det kanskje hvert lurt å bruke destilert vann når man blander ONR som skal brukes som QD?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger jeg helt rent vann bruker jeg de-ionisert vann fra filteret jeg bruker når jeg skyller av bilen. 0ppm og renere enn destillert vann. Men er skjelden jeg trenger. Aldri hatt problem med å blande de "vanlige" tingene med springvann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive