Hans Marius

Hvor mye for å få tilbake rødfarge?

28 innlegg i emnet

En kamerat av meg har spurt om jeg kan prøve å få rødfargen på bilen hans litt finere. Bilen er en Volvo 940 litt usikker på hva slags mod, men rødfargen er ganske falmet! Han ville helst ikke at jeg skulle maskinpolere den (noe jeg egentlig er glad for akkurat nå ;)) så tenkte på at jeg kunne bruke Megs DC 1 og 2 og legge på et lag med Meguiar's#21 til slutt. Tror dere de vil gjøre biffen? Så hvor mye ville dere ha tatt for denne jobben? Har antydet at det kan bli rundt 5-600 kr, slik at jeg heller kan gå ned på pris. Han jobber på et Opel verksted som lærling så han har kompetanse til å hjelpe meg en del med bilen min, så det gjør egentlig at jeg kan ta igjen en del i gjentjenester.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke du får fjernet noe av oksideringen for hånd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tror nok ikke du får fjernet noe av oksideringen for hånd.

Ok, men klarer Meguiar's#80 det da eller må jeg opp på Meguiar's#83? Eventuelt hva ville dere tatt for jobben da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått mange røde biler fine igjen med Step1-2-3! Men selvfølgelig, det blir mye bedre med roterende og proffmidler.

Det er som du vet forskjell på lakk, og jeg har hørt om tilfeller der de måtte til med hardere stuff for å få det bra, så jeg foreslår at du tester først.

Men uansett, for 5-600 kroner hadde jeg ikke giddet å ta på meg jobben. Hvis bilen kommer helt nyvasket og tørket sparer du jo masse tid, men "mannen i gata" gjør jo ikke akkurat de beste vaskejobbene..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ville han ikke at den skulle maskinpoleres?

Høres jo bare teit ut egentlig..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvorfor ville han ikke at den skulle maskinpoleres?

Høres jo bare teit ut egentlig..

Han ville ikke det pga at han ikke vil bruke så mye penger på den siden han sparer til cosworth. Ville bare prøve å få den litt penere uten å bruke så mye på den. Han skulle foresten vaske den før den kom, men som sagt er det ikke den beste vasken som blir gjort.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få farga tilbake ved håndpolering, det er fordi at det fylles i oljer og slikt..

Men så snart disse forsvinner, så blir den akkurat like ille igjen som den var.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å håndpoler panseret, så avfett det. Back to start.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg nok høre med han om han er villig til at jeg maskinpolerer den eller ikke.... Men klarer Meguiar's#80 biffen da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prøv å håndpoler panseret, så avfett det. Back to start.

Stemmer overhodet ikke overens med mine erfaringer. Da jeg jobbet med disse produktene hadde vi ofte med røde, oksiderte pansere til å demostrere på f.eks Autofil-messa. Disse panserne ble ubrukelige som demo-panser etter at de var kjørt DC1 eller Scratch-X på, uansett hvor mye vi prøvde å avfette. Prøvde til og med Liquid Buffer uten at det gjorde noe med fargen, den ødela kun glansen og "livet" i lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags avfetting ble brukt da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5-600 kr for å polere en bil med DC 1-2-3 serien for hånd?

Vel jeg kunne muuuuuligens vurdert det for 600 kr men det hadde blitt med DA maskin, skulle jeg tatt det for hånd hadde jeg slengt på ett 1 tall foran i allefall, det er greit med jobb å ta det for hånd om det er oksidasjon det er snakk om, å rense en lakk som er ok glatt er en ting en lakk som er matt er noe annet..

Om det er en kompis av deg, og det ikke nødvendigvis er pengene du tjener på jobben som er viktig her, hadde jeg dratt igang DA maskinen og DC 1-2-3 serien (eventuelt Meguiar's 21) alternativt er roterende og Meguiar's 80 bare for å dra av det værste, du bruker nok mindre tid på det en 1-2-3 serien om du skal ta bilen nøye, samt at Meguiar's 80 og Meguiar's 21 vil se enda litt bedre ut en DC serien (selv om begge ser bra ut)

5-600 med roterende maskin og det er BILLIG kan du si

Har samme erfaring med DC serien jeg også, den holder den, får ikke avfettet det vekk. Den bløter jo ikke opp lakken og legger den tilbake på bilen igjen ;) riper og swirls etc er en annen sak..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere har tydeligvis ikke prøvd alkalisk avfetting før.. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva forklarer da at bilen begynner å bli falmet etter 2-3 mnd igjen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Dere prøvd Deep Crystal cleaner wax OG avfetting da ;)

Normalt sett regner jeg ikke med at kompisen hans benytter Alkalisk avfetting. At oksidasjonen kommer tilbake etter 2-3 månder kan jeg være med på til en viss grad, men det er senere en 1 vask og så er de3n der igjen...

At den begynner å oksidere igjen etter en stund er for att lakken også oksiderer videre, alle lakker uten klarlakk vil gjøre det om de ikke blir tilført noe.. dete r jo også et poeng å llegge noe over dette igjen for å hindre at det blir borte etter x antal vasker..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ville frem til, at oksidasjonen blir ikke fjernet. Men ja, holder 2-3 mnd med vanlig vask osv. Skikkelig rubbing og polering vil heller ikke fjerne alt, da pigmentene kan være døde. Dette er verst på panser, tak og bagasjelokk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi enige....;)

Skal han ha en quickshine på bilen DA og DC serien... 5-600 kr

Litt mer avansert Meguiar's 80 og Meguiar's 21 og roterende.... 1000,-

Jobben for hånd fikser han alene, den er ikke noe hokuspokus.. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si meg enig med Ketil her.

Testet på panseret til en gammel saab med SS lakk for en tid tilbake med dc1 og dc3 og etter voksen var vekk etter 3-4 uker var lakken like oksidert igjen.

Dc1 tilfører bare "fettstoff" til lakken og fresher den opp midlertidig til fettstoffet er vekk og da er det tilbake til start igjen.

Skal du fjerne død lakk må det rubbes vekk,helst med #83 som er et kjempe produkt som du kommer til og like.

Bruk gjerne burgunder pad.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en bil jeg tok for evigheter siden, første året var en test m,ellom DC 1-2-3 fra Meguiars og Autoglym Rens, SRP og EGP (mener det var venstre side for Autoglym og høyre for Megs, som sagt evigheter + kg vis med løsemidler siden) brrRRouiiit

Vel her er den før jobben, mener jeg benyttet Biltemas 2 hoder på denne her og cyclo pads.. gikk fra sykt oksidert til mer en bra nok med både Autoglym og Meguiars i mine øyne, denne bilen hadde ikke blitt polert på mange mange år før dette her.

Før:

IMG_1551-1.jpg

IMG_1552.jpg

Etter: (stripe sef etter tapen, husk den...)

IMG_1565-1.jpg

IMG_1566.jpg

IMG_1567.jpg

OK... året etter, fremskritt på poleringsfronten har skjedd, roterende maskin er på plass samme er Meguiars Meguiar's serie og Meguiars pads, bilen ble igjen ett test objekt, men vel så viktig, hvordan hadde forrige poleringsjobbklart seg, var det like dårlig som før jeg startet med Megs vs Autoglym? eller hadde den klart seg ok de 6 el 7 måndene den hadde stått ute?

Slik¨så den da ut før jeg rørte den med noe som helst.

IMG_5638.jpg

IMG_5642.jpg

den ble vasket og clayet og polert igjen med roterende om en megs kombo

IMG_5999.jpg

IMG_6015.jpg

IMG_6002.jpg

Så den hadde klart seg bra, som du ser på merket til venstre etter tapen sist gang (der ble det ikke gjort noe sist) og skille fra jeg benyttet Meguiar's serien på roterende har ikke lakken gått tilbake til å være fulstendig oksidert igjen, jo den var blitt værre, men ikke så ille som den var før hele test opplegget startet, og JA den ble mye, mye bedre med roterende og Meguiar's serien til Meguiars også når det ble gjort, så håndpolish kommer aldri i nærheten av noe maskinpolering, men det gjør definitivt en forskjell, og det henger på lakken etterpå, bare ikke saus in bilen med avfetting eller lignede, poenget med polering er jo også at du ikke trenger noe trailer avfetting etterpå, lakken er glatt og uten for mye bøss på seg og slipper derfor møkk lett uten noe form for kjemisk krigføring mot bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg nevnte alkalisk avfetting her, er at jeg bruker den etter maskinpolering, for å fjerne oljene av poleringsproduktene på lakken. Slik at jeg får en perfekt overflate for voks eller lakkforsegling.

Dem fester seg ikke så godt når det ligger en hinne igjen av poleringsproduktene som er brukt.

Man bruker jo selvsagt ikke avfetting på en bil som har beskyttelse på seg.

Jeg har lest at det kan være lurt å bruke en glaze før lakkforsegling, på biler som har vært oksiderte.

Pga alle oljene de gir til lakken.

Skal ta en blå oksidert Volvo 740 snart, blir å teste litt der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive