Gå til innhold

TEST: Carpro iron-x vs wolf's deironizer


Mighty

Recommended Posts

Har gjort litt testing på disse to produktene i det siste og deler her noen av mine erfaringer og resultater i form av bilder:

Her har vi en ekstremt møkkete (og rusten) stålfelg som sannsynligvis aldri har blitt vasket:

IMG_2291.jpg

Her har jeg brukt de 2 øvre feltene eller "eikene" og lagt på iron-x til høyre og deironizer til venstre:

IMG_2292.jpg

Etter et par minutter blør iron-x ganske bra. Det skjedde ikke så mye med deironizer på denne felgen:

IMG_2293.jpg

Etter bortimot 20 minutter, her har jeg også lagt på en 50/50 med iron-x og deironizer nede til venstre for å teste dem med kort arbeidstid og uten berøring:

IMG_2301.jpg

Her har begge de 2 øvre feltene blitt børstet lett med en pensel og så har alt blitt spylt av. Ikke vanskelig å se hva som gjorde best jobb av iron-x og deironizer på 50/50 området i allefall:

IMG_2304.jpg

Iron-x closeup:

IMG_2305.jpg

Deironizer closeup:

IMG_2306.jpg

Så til noe mer sannsynlig

Jeg la på deironizer til venstre og iron-x til høyre på denne felgen, ventet ca 10 minutter, børstet og spylte av med høytrykk. Denne brune ringen av brent bremsestøv tok iron-x på en hit, mens deironizer ikke rørte den selv om jeg lot den ligge på over natta 2 ganger:

IMG_2282.jpg

IMG_2283.jpg

Her er en annen felg der jeg har brukt deironizer over natta 2 ganger for å få tatt alle metallpartikler. Det blør noe hver gang før det gir seg. Denne gangen la jeg på iron-x. Det eneste stedet som ikke blør er området opp til høyre der jeg har brukt iron-x en gang før:

IMG_2310.jpg

IMG_2311.jpg

Ut i fra alt dette så må jeg se at deironizer rett og slett ikke har like mye effekt som iron-x. Noe som egentlig prisen burde tilsi også. Desverre må jeg jo egentlig si, siden jeg hadde troen på wolf's deironizer og likte prisen på denne mye bedre inn iron-x.

Deironizer fjerner også metallpartikler greit nok, men trenger nok betydelig mere hjelp enn iron-x på det som er inngrodd. Et eksempel på deironizer som jobber:

IMG_2262.jpg

  • DCN Poeng 9

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har jo sett at det er vesentlig forskjell i hva produktene gjør innenfor et gitt tidsrom, men at det var stor forskjell hadde jeg faktisk ikke trodd. Særlig ikke at DeIronizer faktisk ikke klarer å fjerne fastbrent bremsestøv selv om det får ligge over natten.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Ble ikke en veldig "pen" test dette, men informativ håper jeg.

Det har alltid blitt argumentert med at deironizer reagerer tregere og blør mindre enn iron-x på grunn av at den er i gel form, men etter det jeg kan se så er siste versjon av iron-x minst like tykk som deironizer og den blør fortsatt like kraftig og reagerer like raskt, selv om den også henger bra på.

Hvis noen lurer på hva som ble brukt på den nederste eiken på en første felgen der så var det megs wheel brightener. "Syrebasert" felgrens.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Takk for tilbakemeldinger. Ble ikke en veldig "pen" test dette, men informativ håper jeg.

Det har alltid blitt argumentert med at deironizer reagerer tregere og blør mindre enn iron-x på grunn av at den er i gel form, men etter det jeg kan se så er siste versjon av iron-x minst like tykk som deironizer og den blør fortsatt like kraftig og reagerer like raskt, selv om den også henger bra på.

Hvis noen lurer på hva som ble brukt på den nederste eiken på en første felgen der så var det megs wheel brightener. "Syrebasert" felgrens.

Ser at du har lagt ned litt arbeid her og det fått til en bra test selv om den ikke gikk helt veien for min del denne gangen.

Vil dog kommentere et par av tingene du har skrevet, ikke for å si at resultatet er feil eller for å starte en stor diskusjon om akkurat dette.

Det som er det "offisielle" ang. blødingen til DeIronizer kontra gamle versjonen av Iron X er at siden IX er tynnere vil den renne vekk og vil derfor gi en illusjon om at den tar mer siden den vil renne nedover, mens DeIronizer blir liggende lengre på samme sted.

Dette er vel annerledes i den nye versonen av IX som jeg ikke har fått prøvd ennå, men har en halvliter liggende som skal prøves etterhvert.

DeIronizer har tilsatt noe ekstra avfetting som gjør at den vil begynne å blø med en lilla farge som er noe lysere enn IX for så å gå over til å bli gullaktig.

Dette er med på å skape en illusjon om at DeIronizer ikke jobber, selv om den gjør det den er laget for.

Jeg ser også at du skriver at du har latt DeIronizer ligge på i 2 døgn uten at det har blitt rent.

Å la den ligge på i 2 døgn er egentlig bortkastet tid ettersom den slutter å arbeide når den tørker inn.

En ting som jeg har gjort som en vane og som sparer noe tid for min del er at jeg legger DeIronizer på hjul og nedre panel før jeg henter HT spyler, ordner vaskebøtte osv. da merker jeg ikke så mye til at den har noe lengre virketid.

Denne metoden passer selvfølgelig ikke for alle, men fungerer fint for min del.

[url="http://www.autobua.no"]Autobua[/url]
[url="http://www.stjarnagloss.no/"]Stjärnagloss.no[/url]
[url="http://www.wolfschemicals.no/"]Wolfschemicals.no[/url]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ofte blir påpekt at Deironizer av div grunner ikke vil ha den kraftige synlige effekten som iron-x har, men at dette ikke skal ha noe å si for ytelsen. Det blir også ofte påpekt at deironizer vil ha samme eller bedre effekt enn iron-x hvis den blir gitt nok tid til å jobbe. Derfor ønsket jeg her å fokusere på hva produktene kunne få til som et endelig resultat hvis de ble gitt nok tid. Ikke hvilket produkt som jobbet raskest. Det var også derfor jeg lot begge produktene ligge på i 20 minutter selv om dette er lenger enn det som står oppgitt i bruksanvisningen.

Det var av samme grunn jeg la deironizer på samme felg 2 dager på rad for å se hva den fikk til hvis den ble gitt så lang tid som mulig. Den lå ikke på 2 dager i strekk, men ble vasket av og lagt på på nytt etter første natt, altså påført 2 ganger og fikk stå til den tørket inn begge gangene. Jeg kunne jo også testet på en av disse stygge stålfelgene med et par timers jobbetid istedenfor 20 minutter hvis det er ønskelig. Men det er jo uansett ikke ideellt mener jeg, at et produkt skal trenge timer på å utrette samme resultat som et annet greier på 5 minutter :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at hvis noen har forslag til hva som kunne vært gjort annerledes så har jeg flere møkkete felger å teste på :) Leste forresten på DW at både deironizer og iron-x skal ha innebygde "avfettinger". Jeg har ikke sett så mye av dette fra noen av produktene men. Ikke noe av typen som tar tjære, etc i allefall.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Har tilgang til en hvit vw caddy der det sikkert sitter mye dritt i lakken. Usikker på hvordan man skal få vist resultatet visuellt men får prøve :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Hva med å gå over med respektive produkter og gå over med clay etterpå? Da får man ihvertfall en god indikasjon på hva som fungerer.. Eventuelt hvit dør, vinkelsliper og spurte ned døra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Joda. Har tilgang til en hvit vw caddy der det sikkert sitter mye dritt i lakken. Usikker på hvordan man skal få vist resultatet visuellt men får prøve :)

Du skal få samme lilla bløding på lakken som på felgene.

Alternativt kan du gå over med clay etterpå som Bernhard har nevnt.

Du bør også følge bruksanvisningen til punkt å prikke for å få testen realistisk.

Altså maks 3 min. ventetid på IX og 5-10 min på DI.

Har fått opplyst en orsak til at IX jobber raskere enn DI, men har ikke villet skrive særlig om det før jeg hadde fått testet selv.

Fikk i dag slikt bånd for å teste pH verdi og her viser det seg at DI har pH på 7 og IX ligger på rundt 6(har tidliger fått opplyst 5-5,5) etter hva jeg kunne se.

Dette er nok til at IX fungerer raskere, men betyr også at DI er tryggere å bruke på chromefelger og lignende.

[url="http://www.autobua.no"]Autobua[/url]
[url="http://www.stjarnagloss.no/"]Stjärnagloss.no[/url]
[url="http://www.wolfschemicals.no/"]Wolfschemicals.no[/url]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hva med å gå over med respektive produkter og gå over med clay etterpå? Da får man ihvertfall en god indikasjon på hva som fungerer.. Eventuelt hvit dør, vinkelsliper og spurte ned døra...

Hvis du spruter på døra med en vinkelsliper, så får du det nok ikke bort igjen pga det brenner seg fast.

Fler som har gjort denne feien mot vinduer. Det brenner seg fast i glasset og du får det aldri bort igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...