Gå til innhold

S&S: Vinterprepp Carisma 2003 - oppdatert 01.03


Simen

Recommended Posts

Hei folkens!

Forord

Vel, jeg skulle jo selge denne bilen siden jeg hadde kjøpt meg ny bil for noen uker sia. Hadde planer om en "full detail" igjen, inkludert fjerning av så mye riper som mulig før jeg fikk en kjøper, men så viste det seg at kjøperen ble madammen... Med andre ord får jeg lov til å stelle videre med denne også. Tenkte jeg skulle ta den verste korrigeringa til våren, men lakken måtte jo få litt omsorg og en skikkelig LSP til vinteren selvfølgelig...

Når det er sagt så ble ikke denne S&S'en like omfattende som de andre jeg har gjort denne høsten, men tenkte det var nok til å hvertfall dele det. Har ingen før-bilder, men før jeg begynte så den antakelig cirka slik ut:

bilde2.jpg

Steg 1: Grundig vask.

Startet som vanlig å legge Prickbort på tørr bil. Hele bilen ble dynket ned, og det fikk virke cirka 5 minutter. Påført nedenfra og oppover:

IMG_3187.jpg

Spylte så av Prickbort'en, og påførte en sterk blanding Surfex HD (1:8-ish).

IMG_3191.jpg

Så ble bilen forvasket omhyggelig med høyttrykk...

IMG_3190.jpg

Så ble bilen håndvasket, tørket, og kjørt inn. Hadde gått en runde med IronX tidligere denne høsten, men brukte det allikevel et par steder denne gangen også (lett å se piggstøv på denne lakken).

Steg 2: Clay.

Så var det på tide å rense lakken med en leireklump fra Pinnacle...

IMG_3194.jpg

Tak:

IMG_3197.jpg

Hele venstre side:

IMG_3203.jpg

Panser og frontfanger:

IMG_3207.jpg

Steg 3: Maskinpolering.

IMG_3211.jpg

Planen var å bare kjøre over med finpolish, for så å legge voks. Men på panseret brukte jeg litt ekstra tid på å bli litt kjent med lakken så jeg vet hva som venter meg til våren. Hadde alltid trodd at bilen hadde myk lakk, men så feil kan man ta... Måtte ned på medium polish og medium press med Flex DA for å få tatt noe særlig swirls på panseret;

IMG_3212.jpg

IMG_3214.jpg

IMG_3235.jpg

IMG_3221.jpg

Høyre side av bilen ble omlakkert ifjor høst, og etter en inspeksjon av lakken kunne jeg ikke se noen swirls i det hele tatt. Jeg har tydeligvis gjort noe riktig, og/eller så er den omlakkert med hard lakk. Kjørte kjapt over med Ultrafina SE...

IMG_3222.jpg

...maskering ble gjort litt sånn underveis.

IMG_3220.jpg

Men fant en aldri så liten RDS jeg ville ta:

IMG_3225.jpg

Kjørte over med grønn, gul og blå 3M (brukte faktisk Biltema DA'en her (Flex'en hadde begynt å tulle med partikler på panseret), og mye press måtte til. Kontrollspray etter blå 3M...

IMG_3226.jpg

...og borte vekk!

IMG_3227.jpg

Høyre side fullført:

IMG_3237.jpg

Joda, ser jo greit ut dette;

IMG_3239.jpg

Ferdig polert, og klar for poleringsvask;

IMG_3208.jpg

Steg 4: Voks.

Vasket bilen med Surfex HD og håndvask, så tørket jeg bilen omhyggelig. Blåste ut vann fra kriker og kroker med trykkluft (på boks!).

IMG_4244.jpg

Så var det på tide med LSP. Valget falt på denne go'voksen:

IMG_4250.jpg

Påført et greit lag. Vanskelig å se noe på sølvfarga lakk, og en smule dårlig lys, så det ble ikke akkurat det tynneste strøket, men ikke noe problem...

IMG_4253.jpg

Avbuffet panser, looks good;

IMG_4254.jpg

Det nærmer seg både jul og vinter med stormskritt, så jeg skiftet også dekk på bilen, slik at dama kan føle seg litt mer trygg til tross for lave temperaturer om morgenene. Frem med jekk og latmannsarm lokalisert i bagasjerommet, og av med hjul...

IMG_4258.jpg

IMG_4274.jpg

Smurte boltgjengene med kobberfett, og nav + boltkanter fikk alufett...

IMG_4272.jpg

IMG_4266.jpg

IMG_4275.jpg

Ferdigbilder.

Her er noen bilder av eksteriør ferdig behandlet (siste bilde ble tatt rett etter første vask)...

IMG_4283.jpg

IMG_4285.jpg

IMG_4287.jpg

IMG_4298.jpg

IMG_4289.jpg

IMG_4301.jpg

IMG_4292.jpg

IMG_4296.jpg

476230DC-orig.jpg

Da skulle bilen være ganske klar for vinteren. Dagen etter vokslegging kjørte jeg bilen ut av garasjen og dro frem hageslangen. Hadde gleda meg til å se live beading av Collinite 915, og det skuffet ikke! Men oppdaga at jeg hadde vært slurvete på den ene forskjermen;

IMG_4317.jpg

Spylte området godt og tørket av med MF. Var overraskende mildt ute, så jeg la litt voks der i full fart utendørs..

IMG_4318.jpg

Lot det stå og haze en god stund, før jeg buffet det av igjen. SÅ, ble det bra. For å veie opp for en litt tam S&S, miksa jeg sammen en liten demonstrasjon av den flotte vannskrekken som bilen har fått nå. Enjoy!

Håper dere likte denne også, selvom dette ble en litt annerledes S&S herfra.

Endret av Simen
  • DCN Poeng 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo ut som det ble bra det her, kult at madammen overtar bilen :)

Skal man påføre bare 1 lag med voks på søvfarget bil må man nesten ha "korrigeringslys" for å være sikker på å ha fått full dekning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundig shine dette :) Selv om den var ganske kort så får du cred av meg.For resultat,film og ekte detailerglede :)

Takker. :) Joa den ble ikke akkurat den lengste shinen, men har planer om et mye større røsk på denne til våren. Skulle ha tatt rust i den ene hjulbuen også, da det begynner å bli litt vel mye. Får se om jeg kan få ordna med sandblåsing og opplakkering av den tilvåren. :)

Deilige vannskrekken! :)

En god, alternativ S&S fra deg, som fremdeles viser at du har lagt listen høyt. +1 og klapp på skulderen.

Yes! Er den beste vannskrekken jeg har sett 'live' noengang må jeg si. :thumbup:

Takker og bukker. Hehe trengte en klapp på skulderen nå ja! :P

Cred for filmen. Bra sammensatt.

Ja syntes den ble grei egentlig. Takk Petter! :)

Fin shinings og bra film ;)

Cred

Thanks! ;)

Peent arbeid, Simen! :) Bilen ser utrolig våt ut også!! :) Cred så klart ;)

Takker for det, Christoffer. :) Ja den fikk grei "wetlook" nå synes jeg. Ultrafina SE skuffa ikke her heller. :thumbup:

Så jo ut som det ble bra det her, kult at madammen overtar bilen :)

Skal man påføre bare 1 lag med voks på søvfarget bil må man nesten ha "korrigeringslys" for å være sikker på å ha fått full dekning ;)

Ja det syntes jeg var gode nyheter. :)

Mhm jeg merka det, brukte lykta mye underveis, særlig på sidene. Så ut til at jeg klarte meg bra, forutenom det lille punktet på forskjermen. Heldigvis gjorde jeg en beading-test med en gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen en flott jobb, fin writeup, og flott med en filmsnutt (skulle i grunnen ønske at jeg kunne mekke sammen slike snutter)

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tommy! Ja jeg liker å lage slike. Gikk media på videregående, og da gikk jeg meg inn for å lære programmet Adobe Premiere Pro, og det drar fordelen av det den dag idag. Kommer nok flere lignende snutter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Simen

En liten "oppdatering" her. Selvom det strengt tatt ikke var nødvendig, voksa jeg denne bilen igjen igår. Denne gangen brukte jeg annen voks, og syntes resultatet ble såpass pent at jeg fikk lyst til å dele det...

Vask bestod av Prickbort, HT-spyling og håndvask med DoDo Juice BTBM. Tørka bilen med Cobra Guzzler og Swissvax XL tørkehåndkle inne i varm garasje (antakelig ble det rundt 25 grader der inne), og lakken var veldig glatt og god etterpå, så da var det klart for litt voksing. Prøvde ut to forskjellige vokser, som jeg har lest mye skryt om mtp. "wetlook" på sølvfargede biler.

CG Celeste Detalgo ble lagt på panseret (takk til _Makki_ for lånet!). Denne var ganske tung å legge/buffe, så jeg orka bare å prøve den på panseret.

IMG_1833.jpg

IMG_1839.jpg

Etter jeg hadde buffa ferdig panseret, fikk jeg ingen WOW-følelse, men følte heller ikke at lyset i garasjen hjalp til så veldig. Så litt tamt ut der, men la skylda på belysning osv.

IMG_1841.jpg

IMG_1842.jpg

Så valgte jeg å legge Meguiar's #16 på resten av bilen.

IMG_1824.jpg

Merker fort om man har lagt litt for mye, men stort sett fikk jeg lagt det temmelig tyyyyynnt til tross for vanskelig farge. Jeg la forøvrig voksen med Swissvax' hvite stoffpad - anbefales virkelig, det gjorde alt mye lettere. Tok noen bilder i garasjen etter buffing:

IMG_1855.jpg

IMG_1853.jpg

IMG_1854.jpg

IMG_1851.jpg

IMG_1848.jpg

IMG_1847.jpg

IMG_1822.jpg

IMG_1818.jpg

Må innrømme at jeg ble litt overraska over hvor "stor" forskjellen ble, lakken hadde tydelig bedre wetlook og god dybde. To tomler opp til #16 her!

Hjulene fikk også litt behandling igår. Avfettet felgene med P21S 1:3 i to omganger; først med lang virketid og HT-spyling etterpå, deretter litt kortere virketid og innjobbing med SV-kost. Dekksidene ble skrubbet med ren Surfex HD og Mother's dekkbørste. Etter de hadde fått lufttørke i maaange timer, fikk de ett lag SV Pneu Glossy, og alt så straks MYE bedre ut...

IMG_1858.jpg

Etter en natts herding i garasjen ble bilen kjørt ut, og jeg knipsa noen bilder av bilen i sin helhet. Desverre skikkelig grått og kjedelig vær da, men..

IMG_1912.jpg

IMG_1893.jpg

IMG_1900.jpg

IMG_1898.jpg

IMG_1904.jpg

IMG_1903.jpg

IMG_1905.jpg

IMG_1897.jpg

Kommer kanskje ikke så godt frem på bildene, men jeg mener (fast bestemt) at det ble en synlig forskjell fra Collinite 915 til Meguiar's #16 og Celeste Detalgo på panseret. Beadingen ser også ut til å være ekstremt bra, gleder meg til første vask.

Det var det.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takker og bukker Christoffer! Ja får nesten gjør det, hehe.. Regner med en fantastisk avrenning ved første vask. Får kanskje filme litt igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...