iMAGINE 15 Skrevet 27 November, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 November, 2011 Prøvde å søke her, men klarte ikke finne noe... Noen som kan forklare hvorfor man legger flere lag med voks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 27 November, 2011 Rapporter Share Skrevet 27 November, 2011 For å sikre full dekning/metning på lakken. Mer enn 2 lag har ingen hensikt Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iMAGINE 15 Skrevet 27 November, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 November, 2011 Så det har ingen ting å si på tykkelse av voksen eller noe? Og er det nødvendig med 2 lag om man vet man er 100% nøyaktig med første laget? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 27 November, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 27 November, 2011 Og er det nødvendig med 2 lag om man vet man er 100% nøyaktig med første laget? Nei 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 28 November, 2011 Rapporter Share Skrevet 28 November, 2011 Enkelt og greit svar fra ØHN der. Pleier alltid å bare legge et lag jeg, men er jo da veldig nøye og legger ikke så tyyyyyyyyyyyyyyynt at jeg ikke vet om jeg har lagt eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 28 November, 2011 Rapporter Share Skrevet 28 November, 2011 Her er litt mer info om 2 lag osv: http://www.detailersclub.no/forum/topic/11323-meguiars-nxt-wax-lsp-eller-ikke/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oppdatert 14 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 (endret) . Endret 21 Januar, 2019 av oppdatert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 Ok, petroliumsbasert voks løser opp voks, dermed vil mer enn to lag være liten vits, det er vi enige om. (stort sett ) Men hvis man følger den logikken, løses da en sealer opp også? Eller inneholder en sealer magiske ting som tåler voks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 Har vært sagt tidligere at skal man legge voks på sealer så burde det ikke være petroleumsbasert, så jeg antar at dette vil drepe sealeren ganske greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 Sealere er ofte basert på helt andre løsemidler og tåler derfor til en viss grad at det legges voks over. Men dette er da snakk om skikkelige sealere av typen som binder seg til lakken og trenger lang herdetid. Jalla sealere tror jeg løses opp med en gang. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 ...hmm...ok, jalla-sealere, har vi en liste over de? Og vil det si at hvis jeg legger Victoria Concours Red eller CG xxx over CG Blacklight så så blir den løst opp? Og har vi noen smart måte og teste dette "løser seg opp" fenomenet på, annet enn holdbarhet illustrert ved half 'n' half ett eller annet smart sted på bilen? Skulle fått blanda inn noe farge på hvert lag og sett om det virkelig blanda seg eller hva, synes liksom det er mye gjetting og antagelser på akkurat dette feltet. Keiserens nye klær og tro kan flytte fjell og alt det der?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 Og vil det si at hvis jeg legger Victoria Concours Red ... over CG Blacklight så så blir den løst opp? Det håper jeg ikke, fordi det er det jeg har på bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 Det er stort sett bare antakelser, også fra min side ja. Det finnes svært lite konkret informasjon annet enn synsing og antakelser. Jeg har aldri greid å påvise noen forskjell selv da det virker som det er det siste laget, uansett hva det er, som bestemmer holdbarheten uavhengig av det som ligger under. Sånnsett kan jo jeg egentlig anta at det aller meste løser opp det aller meste annet. Black light er det jeg vil kalle en "jalla sealer" på linje med jetseal, og merka heller ingen forskjell i holdbarhet der jeg la denne under voks og der jeg la kun voks. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 Men er det nødvendigvis en sealer? Jeg tenker på BL som en glaze, og jeg føler at den funker veldig bra som glaze, dog har jeg ingenting å sammenlikne med, selv om jetseal og wet mirror finish står på hylla Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 22 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2011 Hva man liker å kalle den er vel egentlig likegyldig. Jeg synes den gir bedre beskyttelse enn jetseal og er syntetisk, så da kaller jeg den en sealer. En voks er det ikke siden den er fullsyntetisk og en ren glaze er det vel heller ikke siden den er laget for å gi beskyttelse. Den beste forklaringen CG har gitt er vel at det er en blanding mellom en glaze og en sealer. Selv har jeg ingenting til overs for glaze da jeg mener at oljene og løsemidlene i voksen erstatter det glazen legger igjen uansett Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 23 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 23 Desember, 2011 Angående Glaze så har jo den i de fleste tilfeller også en "rensende" effekt som f.eks lime prime eller cleaner fluid. også er de utmerket til å fjerne eventuelle oversette "sjolder" etter wipedown. Jeg skal se om jeg kanskje kan få vasket Poloen i kveld å skyldt over noe vann. Har jo en grei test på gang med diverse under voksen. Sist jeg vasket var alt helt likt og lite antydning til svekkelse i voksen.. Har ikke akkurat vert flink til å oppdatere heller... Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 23 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 23 Desember, 2011 Glaze med rens kan sikkert være fint for mannen i gata før voks påføres, men her ser jeg ikke behovet for mer rens (og oljer) etter korrigering/polering og wipedown... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 23 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 23 Desember, 2011 Hele hensikten med glaze er jo å tilføre lakken "riktig" typer oljer og fjerne eventuelle rester av wipedown. Før en legger voks. Slik at voks får ende dypera og våtere look. Også cleaner fluid er en type "glaze" men inneholder ikke noe beskyttende element, og hoved oppgaven er å rense lakken. Men opprinnelsen til glaze er ikke en så flott historie for oss "detailere". Glaze ble laget for bilindustrien for å hjemme skule eventuelle feil (les hollos, kjørespor, haze osv) på nye biler etter en 2-stegs roterende polish på "fersk" lakk (grov+fin polering.....) Det er også praktisert i stor grad i dag hos bilprodusenter. Mye handler her om personlige preferanser. lite som er "riktig eller galt" Men det er en god del her som bruker glaze før voks. Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 23 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 23 Desember, 2011 Nå er plutselig hensikten med glaze å fjerne rester etter wipedown(?) i tillegg til å legge igjen en del oljer? Jaja, det er mye man ikke alltid får med seg på disse forumene, men så lenge jeg ikke opplever forbedring av utseendet eller holdbarhet bruker jeg den tiden på noe annet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 23 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 23 Desember, 2011 Wipedown, inneholder i stor grad "alkoholer" og vann eller andre væsker. som f.eks i IPA isopropanolen "løser" opp oljer og alkoholen fordamper slik at "polish" rester blir igjen i vannet som vi "smører" utover og tørker opp. selv om vi kanskje fjerner mesteparten av "polish" restene før vi tar inspeksjon vil det alltid være igjen noe smått. Men vi "tørker" også ut lakken når vi gjør dette. spessielt på SS lakk.... Glaze er da med på en lett resende prosses og tilfører lakken stoffer i likhet med f.eks ikke naturlige vokser og syntetiskevokser. Det blir da bare en "ekstra" kilde for "næring" til lakken før jeg legger beskyttelse. Vet det ikke finnes noe "konklusjon" på dette. Er jo "bare" å kjøpe seg glossmeter å sjekke om det blir noe forbedring med eller uten. Spørsmålet er jo også om det har noe for seg å gjøre wipedown for annet en inspeksjon, gjør det av voksen holder lenger.... Tror det er minimale forskjeller ute å går her. Jeg har testet ganske mange varianter med/uten wipedown, med/uten sealer, med/uten glaze.... Selv liker jeg å bruke det (mulig placebo effekt) Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.