Gå til innhold

Fjerne riper i aluminium? Er det håp for denne?


Haakon O

Recommended Posts

Dette går vel under tvil inn under bilpleie, eller i det minste bil(stereo)pleie?

Saken er at jeg har kjøpt meg en forsterker ifra utlandet, som var spesielt billig pga stygg finish. Det er da et avtagbart lokk på toppen i aluminium som har endel riper i seg, og samtidig har dekselet en børsta look som man vil beholde/ikke ødelegge. Legger ved et bilde av den aktuelle forsterkeren, har en maken som er i strøken tilstand her hjemme.

Slik ser den ut:

DSCN4743.jpg

Er det mon tro noe håp å få den fin igjen, og hva vil i såfall være framgangsmåten?

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det skal gå ann å pusse med alt fra p600 sandpapir til 1500, steg for steg. Altså ikke rett fra p600 til p1500. Det avhenger jo av hvor dype enkelte av ripene er. Men tror det skal funke å få de bort.

Til slutt ville jeg gått du over med Autosol, for å få en blank finish.

Har gjort det med en aluminiums-ramme til sykkel, og da fungerte det veldig bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lokket er avtagbart så kan du legge folie på ;)

Tror det fungerer dårlig, mtp at dette skal lede bort varme fra forsterkeren.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som Anders_Aa sier, sliping som er tingen her. Ved sliping beholder du/eller oppnår den børstede effekten ved parallelle linjer. Bruk ein treklosse som er rundt samme lengde som stykket du jobber på for å holde slipepapir/slipeklosse parallell og unngå sliping på skrå.. Slip heile lengden av dekselet i 1 bevegelse, flytt papir/klosse og slip på nytt med 50% overlapp.

Noko som gir slipepapiret bedre glid mot overflaten gjør resultatet finere, men er usikker på kva som er best på alu. Såpevatn o.l brukes på lakk f.eks.

Pass på den skriften som er over lampene osv. Der kan du kanskje prøve å polere for hånd for å dempe ripene. Det er jo ikkje der det er verst heller, så du klarer kanskje å unnpå å ta skriften.

Edit: la til litt meir info

Endret av Bigbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på generell basis har Tommy helt rett, men denne er litt ukonvensjonelt oppbygd og den har egne kjøleribber innvendig, med doble vifter i fronten som drar inn kaldluft til hvert sett med kjøleribber. Så lokket her er av ren kosmetisk art, og er ikke koblet mot underlaget bortsett fra skruehullene og en tynn kant i hver ende.

Men å foliere den er siste utvei, vil helst ha den så fin som mulig i den originale finishen. Og det er verdt å spandere et par lapper om noen kan få den bortimot normal bruksstand igjen, om enn ikke som rett fra esken, det toget har kanskje gått allerede..

Får se når den dukker opp her i løpet av neste uke, hvor dype riper det er i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok overflatebehandlet på et eller annet vis, ellers så ville aluen veldig fort blitt matt/oksidert, men er nok heller en form for eloksering heller enn lakk på denne. Har sett litt nærmere på den jeg har hjemme, tok vel kanskje litt i da jeg kalte den strøken, den har et hakk og en ripe i seg den også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...