Gå til innhold

Objektivjungelen - trenger litt inspill.


Maarten

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har i disse dager handlet ett Nikon D300s. Det som står for tur nå er objektiver til herligheten.

Jeg skal i utganspunktet fotografere landskap, dyr og litt makro. Til portretter har jeg ett Nikon 50mm 1.8.

Det blir nok litt filming innimellom med det, og der er jeg faktisk litt blank på hva som fungerer.

Hva bruker dere i de nevnte kategorier? Jeg vil ha kvalitet fremfor kvantitet.

Tar imot alle tips med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hellige tre-enighet til Nikon dekker alt (jeg eier ingen av de, men har tilgang ved behov):

14-24 f2.8

24-70 f2.8

70-200 f2.8

Noe utpreget makro er det dog ingen av her, anbefaler en tur på dpreview.com og sjekke ut reviews der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sigma sitt 18-200 mesteparten av tiden selv. Ganske bra allround-objektiv. Men når man først har hatt f.eks et 70-200 f2.8 på huset så er det med vemod man tar det av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hellige tre-enighet til Nikon dekker alt (jeg eier ingen av de, men har tilgang ved behov):

14-24 f2.8

24-70 f2.8

70-200 f2.8

Noe utpreget makro er det dog ingen av her, anbefaler en tur på dpreview.com og sjekke ut reviews der.

De er ikke feil! Spare spare!

Jeg har nikon 35mm 1.8 og det tar fantastiske bilder, dog kanskje ikke det du er etter :(

Jeg har faktisk den i tankene! Men lurte på om jeg skulle gå for noe med enda mer vidvinkel i. Da er Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X ikke så gal i prisen heller. Jeg leste hos kenrockwell at dette objektivet overgår selv Nikons objektiv.

Jeg bruker sigma sitt 18-200 mesteparten av tiden selv. Ganske bra allround-objektiv. Men når man først har hatt f.eks et 70-200 f2.8 på huset så er det med vemod man tar det av :)

Det er f2.8 som som står høyest på lista ja, men det er noe annet med peng boka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tokina 11-16 f2,8 som brukes til landskap. Ikke fått testet dette skikkelig enda men det får mye skryt.

Siden du har DX format kan jo Nikon 17-55 f2,8 være et alternativ, fungerer bra som walk around objektiv også om en skal ha med seg bare ett objektiv.

På macro siden er Sigma 105mm f2,8 og Sigma 150mm f2,8 to gode kandidater. Tamron 90mm har også fått mye skryt.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hellige tre-enighet til Nikon dekker alt (jeg eier ingen av de, men har tilgang ved behov):

14-24 f2.8

24-70 f2.8

70-200 f2.8

Noe utpreget makro er det dog ingen av her, anbefaler en tur på dpreview.com og sjekke ut reviews der.

De som er nevnt over + nikkor 105mm vr så har du det beste som er til nikon. Dog er ikke 14mm sånn SUPER vidvinkel på DX kamera, så du kan eventuelt vurdere sigma 8-16mm for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro Sigma 150mm f2,8; mulig jeg tar feil, men denne har ikke 2.8 i hele fokusområdet, det har Nikon sine. Verdt å tenke på iaffal.

sigma 8-16mm; har jo dette utstikkende frontelementet som kan være litt upraktisk ved filterbruk (?)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid både sigma 150mm f2.8 og nikon 105mm vr, så jeg har allerede hatt gleden av å bli retta på av andre når jeg forbannet sigma linsa opp og ned i en post på ett annet forum om dette at den ikke er f2.8 hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har i ettertid ervervet meg flere nye objektiver til mitt Nikon D300s.

Det har blitt en 50mm f/1.8 en 35mm f/1.8, en 18-200VR f/3.5-5.6 og ett Sigma 100-300 f/4. Må si meg godt fornøyd med alle objektivene. Jeg sleit litt i begynnelsen med Sigmaen, men etter å ha justert litt på blender er det også ett utmerket objektiv.

MEN, feriepengene er på konto og jeg sitter å sugler på objektivsalget hos JP.

Noen her som har erfaringer med Nikkor AF-S 200mm f/2.0 IF ED VR?

Objektivet skal brukes til fugler i flukt, eller generelt dyr i bevegelse. Har da også i tankene å benytte en converter. Kamraet mitt er ikke fullformat slik at jeg har 300 effektive mm. Med en converter på 1,7 eller 2 så burde dette fungere greit til formålet jeg har nevnt. Men dersom noen har erfaringer de ønsker å dele, så kom gjerne med noen innspill!

Endret av Maarten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Men nå snakker dere om FX objektiver til et DX kamera, da må dere huske crop-faktoren. Hvis planen etter hvert er å gå for et fullformat hus, så er 70-200 fantastisk (men også veldig dyr!)

Oppgraderte akkurat fra D300 til D800 - helt rått med FX! Har en Nikkor 50mm og den ultra skarpe wide-zoom Nikkor 16-35mm VR. Hvis man ikke planlegger med FX, så kan man spare endel på å gå for DX objektiver. Jeg kommer til å droppe 24-70 og gå for 70-200 VRII og sikkert en 85mm fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Jeg har hatt Nikon AF-S 200 f2 VR og det er det råeste og skarpeste jeg noen gang har prøvd både når det gjelder autofokus og skarphet/bildekvalitet.

Den er hakket over Nikon AF-S 400 f2,8 VR som jeg også har hatt. Byttet faktisk ut 400mm mot 200 f2 og konvertere da dette gav meg større fleksibilitet. Og ja, 200 f2 med 2x konverter gir også veldig bra resultater og gir deg en 400 f4 VR :)

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå snakker dere om FX objektiver til et DX kamera, da må dere huske crop-faktoren. Hvis planen etter hvert er å gå for et fullformat hus, så er 70-200 fantastisk (men også veldig dyr!)

Crop faktoren gjelder uansett. Hvis du tror DX objektiver ikke er påvirket av det så har du missforstått. Og jeg foreslo D7000 nettopp fordi han vil ha mest mulig rekkevidde. Var det bare snakk om bildekvalitet så ville ett brukt d700 vært ett mye bedre kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Crop faktoren gjelder uansett. Hvis du tror DX objektiver ikke er påvirket av det så har du missforstått.

Forklar? Det jeg mente var at å sette et FX objektiv på et DX kamera "kan" gjøres, men man må da ta hensyn til mindre sensor som betyr at f.eks en 50mm FX må ganges med 1.5 = 75mm på et DX hus. Hvordan et DX objektiv justeres for et DX hus forstår jeg ikke, annet enn at det bør passe ganske greit. Dog har du nok rett i at det er noe rart, da jeg og en kollega testet en 10-22 Tokina på et D200 mot min 16-35mm - det snodige er at jeg får med mer i bildet på nøyaktig samme kameraposisjon (vhp stativ) - denne testen er nok ikke helt nøyaktig heller, da mitt 16-35 er lengre (alstå er bildet tatt nærmere bokhylla vi testet på, men igjen kan jeg alt for lite om slike ting).

Så dermed har du kanskje et godt poeng at en 10mm på DX også har noe form for crop? Uansett, kan ikke være mer fornøyd med endelig å komme opp i FX verden... jeg trodde D300 var bra på lite lys/høy iso... men etter FX må jeg bare innse at jeg har tatt alvorlig feil. D800 støyer ikke overhodet på ISO3200 og ISO6400 er heller ikke noe problem. Din anbefaling på et D700 støtter jeg 100% - og heller gå for noen få men meget skarpe FX objektiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...