Gå til innhold

Bilstereo


iMAGINE

Recommended Posts

Dette er jo et bil forum, så regner med at det er noen her som har peiling på bilstereo og her!

Jeg har en alpine 104-bti og en dynabel forsterker i bilen. Etter jeg koblet høytalerene på forsterkeren så skjedde det noe rart. Det kommer en pipe lyd fra spilleren som er synkron med turtallet. Typ en turbo lyd. Fikk høre at det kanskje var jordingen og la derfor en 1,5mm2 kabel så forsterker og spiller hadde samme jording. Nå får jeg DC error på spilleren og har fortsatt pipelyden...

Enda en rar ting, er at når jeg har den på USB audio sourcen og har lysene mine i denne stillingen VW_Passat_2006_Light_Switch.jpgSå skurrer det og knaker i høytalerene + at det komme noe som player error eller noe. Husker ikke helt her og nå.

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dynamostøy. Kan være fleire ting, men den eine er at signalledningen plukker opp støy ifra strømledningen.

Prøv å la signalledningen gå inni bilen eller ut via ei dør og inn i bagasjeluka for å teste.

Du har vel ikkje lagt signal og strøm på same plassen?

Du har skikkelig signalledning?

Hugs at ved all bilstereokobling skal anlegget være strømløst. Kobl ifra minusledningen ifra batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm og signal ligger i hver sin side av bilen. eneste er at det møtes rett før de går inn i forsterkeren, kanskje det har noe å si?

Signalkabelen er kjøpt på bilXtra så håper den er god nok.. Lyden er der uansett om volumet står på 0 eller ikke. Om jeg kobler fra signalkabelen og det ikke kommer støy da, tydet det på at det har noe der å gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juniormathisen

Etter hva som står her så har forsterker og spiller 1,5mm2 jord ledning.? En forsterker bør ha minnimum samme dim på jord som batteriet orginalt har i bilen. eller enda større. jo større jo bedre og så kort som bare mulig fra forsterker. spiller bør jordes på så kort ledning som mulig og ikke samme sted som forsterker og ingen av de to skal jordes direkte på batteriet, men i karroseri.

Og viktigste av alt er å koble jord på forsterkeren som det første du gjør før alt annet kobles til.

Å bruke godt skjermet signal er en god start som nevnt over her, og legg den utenom annet elektrisk så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker har 16mm jord i beltet bak, godt jordet. Spilleren er jordet på samme plass med 1,5mm. Skal koble den tilbake til original jordingen og leke litt med signalkabelen.

Gain vil si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig R. Vormestrand
Forsterker har 16mm jord i beltet bak, godt jordet. Spilleren er jordet på samme plass med 1,5mm. Skal koble den tilbake til original jordingen og leke litt med signalkabelen.

Gain vil si?

Gain er "volumet" på forsterkeren. Eller med faglig så med gain stiller du hvor høyt du må spille på spilleren din før forsterkeren også forsterke signalet. Jeg tviler på at gain er problemet her.

På jordings punktet ditt, pusset du dette ned til blankt stål?

Hvilken forsterker er dette snakk om? Spiller? Hvor tykk strøm ledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pusset ned...

Forsterker: http://www.judysbils...-2x200-watt-rms

Spiller er en alpine 104-bti som nevnt tidligere og strøm til forsterker er 20mm på positiv og 16mm på jord

Om det ikke er rent metall mellom jordingskabel og jordingspunkt, så har du knapt jording.

Det MÅ pusses til rent metall.

Jeg ville også kjørt mer en 16mm2 på både strøm og jord på denne ampen.

Er også smart å kjøre lik diameter på både strøm og jord.

-n

Endret av nope-mx5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke feil på forsterkeren om for dårlig jord ihvertfall... Men da skal jeg pusse med en gang.

20mm er vel greit? Det når jeg tenker meg om er det faktisk 16mm på positiv og 10mm på jord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10mm2 er iallefall for liten for den forsterkeren.

Og skikkeligt jordingspunkt er meeeget viktigt! Her er det mange som synder. Er vel ikkje akkurat fåe som har fått feil på spiller/forsterker etter å ha synda mot dette.

Og so er det mange som kobler uten å ha kobla vekk strømmen. Dette er og ein grunn til at ting ryker.

Kortversjonen på inntilling av gain er: Skru gain på minimum. Juster volumet på spilleren til ca 75% av maks. Skru opp gain på framhøgtalerene til dei spiller ganske høgt. (men ikkje for høgt)

Juster gain på suben til den er integrert med framhøgtalerene. (skal ikkje overdøve framhøgtalerene som mange gjere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig R. Vormestrand

Du bør ha større jord en positiv :) det er en tommelfinger regel.. Du får kansje ikke feil med jordinga på forsterkeren, men du kan ødelegge den med for lite jord. Når den begynner å trekke mye strøm og ikke klare slippe den gjennom til jord så ødelegger man fort transistorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg litt mer å fikse, hehe. Noen som vet om det er noe jeg kan gjøre med radiosignaler? Det skurrer skikkelig på radioen uansett hvilken kanal

Som regel 1 eller 2 av 2 ting :)

1. Dårlig antenne.

2. Dårlig radiodel i spiller.

Sistnevnte er vanlig, dessverre.

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet antenne og jeg kan da aldri tro at en helt ny alpine spiller kan ha så dårlig radio? Var like dårlig før jeg bytta spiller og egentlig. Kan det være dårlig kontakt en plass da, eller kanskje det filteret som ligger bak spilleren er dårlig og må byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...