Larsen

Kjøpe brukt motorsykkel - Hvor mye kan en prute?

22 innlegg i emnet

Om et par timer skal jeg ut og kikke på en lekker liten sak fra 1998 ^_^

Saken er den at etter det jeg har hørt har sykkelen litt hullete servicehistorikk og en del vedlikeholds\driftskostnader like om hjørnet.

Når en sykkel har utropspris på 45 000,- og den trenger ventil og reimservice for 14-15 000,- på merkeverksted, nye dekk til 3 000,- og antagelig drevpakke til nye 3 000,-, hvor mye kan jeg slå av i pris uten å bli ufin?

Sykkelen ligger ca 5 000,- under like sykler i utropspris.

Med tanke på at man snart går på en ny årsavgift, det er -6°C og snøen er like om hjørnet....

Setter pris på noen kjappe tilbakemeldinger før jeg stikker :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville prøvd meg med å prute den ned ca-prisen for nødvendige påkostninger, evt få det skriftlig i kontrakten at selger besørger dette før salg/overtagelse.

Prøv deg med ca 27-30k siden ventil/reimservice og drevpakke koster såpass mye. Dekk er jo forbruksvare, så det spørs om det er så mye å hente der, men du kan prøve å få slått av litt for dekkene også.

Eventuelt stikke og se på en med bedre servicehistorikk og i bedre stand...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.du er grei om du byr 30.000 for denne når du må ut med så mye for å ha den i god stand.Da regner jeg ikke årsavgift inn i prisen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Harde bud gitt!

Sykkelen ser hel ut på bildene ihvertfall, vi får gjøre en grundig runde på det tekniske siden en ordentlig prøvekjøring ikke kommer på tale med det føret som er nå...

Det er en Ducati ST2 det er snakk om det her og de første enhetene som dukket opp har en håndfull ting som må sjekkes.

Andre her inne som har prøvd seg på italiensk sykkel? Grugleder meg til å muligens stifte nærmere bekjentskap med desmodromisk ventilstyring :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykkelen er verdt det du er vilig til å betale mtp. påkostninger og generell tilstand, vil han ikke selge til den prisen er det strengt tatt "bare" å finne seg en annen kandidat. Men prisen virka relativt stiv mtp. alt som måtte utbedres.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og prutingsmonnet på en av de andre syklene som du nevner som ligger rett over denne i pris er nok ganske romslig på denne tiden av året.

Ikke vits å kjøpe noe du ikke er 100% fornøyd med nå, og er sjelden gunstig å kjøpe noe "repobjekt" om du skal sette det på verksted.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det berre å by lågt. Markedet for salg av mc har vært litt dårligt i år. (eg følger godt med, blir antagligt mc på meg til neste år)

Når eg kjøper ein sykkel, so forventer eg at eg kan køyre ei stund før eg trenger å bruke penger på vedlikehold.

So her ville eg ha betalt 20 000,- mindre enn for ein tilsvarende sykkel med bra deler.

Er ikkje akkurat vanskeligt å finne mc til salgs på finn, so viss selger er sta, so er det berre å gå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei kompis!

By til du skammer deg!

Det er alltid kjøpers marked, med noen få unntak.

En sykkel som ligger til 45.000 hadde jeg lett bydd 30.000kr for, gjerne begynt på 25.000kr og runna opp til 30.000 hvis dette er biken du vil ha!

Den forrige motorsykkelen jeg hadde var en 2005 modell med 17.000km på telleren, pris hos forhandler var 74.000kr. Fikk den til slutt for 60.000kr inkl koffortsett til en verdi på 5000kr. Sykkelen jeg kjøpte i vinter stod til 225.000kr, 2 år gammel med 7000km på telleren. Betalte 190.000kr. Forrige bilen jeg hadde var en Qashqai, stod i 275.000kr. Kjøpte for 250.000kr!

MAO, det er så og si alltid kjøpers marked, by til du skammer deg. Vedkommene har to muligheter, enten vil han selge eller er i en situasjon hvor han MÅ selge. Hvis ikke, kan han la den stå og da får fløyta en annen låt. Da er det selger som bestemmer. Du tjener ingenting på og være dumsnill når du kjøper kjøretøy. Sett deg ei grense og med summen du snakker om hadde jeg møtt opp om med f.eks. 30.000kr kontanter og latt han fått snust på det hvis det er en pris du syntes den er verdt.

Oppi alt dette kan en si at det er verdt det og det men det bunner jo helt og enkelt i hva du vil ha og hva du er villig til og betale! Det er det vanskelig og sette pris på.

PS: Opelen jeg har nå skulle vedkommende ha 36.000kr for, betalte 18.000 :blush:

Konstruktiv pruting, selger jævla fort!

Endret av Svolp
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykkelen er verdt det noen vil betale for den, det skader aldri å begynne lavt.

På den andre siden oppfattes det som utrolig lite seriøst når folk begynner å prute på noe som selger allerede mener er en passende pris. Jeg har fått mange skambud jeg bare har gitt faen i, og aldri slitt med å selge noe.

Trolig har selger allerede kalkulert inn at det muligens må tas service etterhvert, og mange gjør jo slikt selv på billige sykler som 30-50k. Så å forvente et gigantavslag i pris tror (med vekt på tror) jeg du kan se langt etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og kikket litt. Sykkelen var forsåvidt i grei stand men ikke noe glansbilde.

Den hadde veltet på støtta en gang med resulterende lakkskader på håndtak bak, skraper på kåpa og kofferten, sprekk i kåpa og sikkert nye speil. Fant en del olje bak den bakre sylinderen og en liten fiselyd som jeg tolker som lekk toppakning, alle bremseklosser må skiftes, ledningnettet bør oppgraderes og eier kunne ikke vise til når siste ventiljustering var gjort...

Hadde det ikke i meg å gå så hardt ut som 30k så jeg slang ut 37k til å starte med.. Da gikk eier ned en tusenlapp til 45 000 (utrop var egentlig 46 men jeg regner med det var en "prutelapp" der fra starten).

Jeg takket for titten og sa jeg kanskje tok en tur til helga da det er meldt varmt vær. Føltes litt snålt å by på en sykkel jeg bare hadde sett på støtta ... :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som glemmesak, egentlig... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, høres ut som det trengs mye arbeid og det er vel ikke verd pengene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare og la det ligge.. mye anna bra sykkel i den prisklassen :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høyres ut som ein sykkel som det berre er å gløyme.

Kva er du ute etter?

Løvaas har litt å velge imellom. Du har f,eks. denne: http://www.finn.no/f...nnkode=31551009

Jeg har satt opp noen ønsker for ny sykkel.

Fortrinnsvis tre eller færre sylindre men kan også gå for en stor firer.

Større enn 300ccm

Ikke RR-R eller beinharde motard saker, da blir det fort en kombinasjon av å skru seg i hjel og å kjøre seg i hjel..

Plast eller ikke er ikke så farlig.

Øvre prisgrense ~50 000

Etterhvert som jeg tenker meg om glir jeg litt vekk fra den første jeg kikket på ja. Et lite overslag sier meg at det venter bortimot 20 000 i utgifter for å få sykkelen på et nivå der jeg er trygg på mekanikken og det lapper ikke hele hullet i servicehistorikken.

Endret av Larsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åhhhhhh... Det er så kjekt og handle sykkel :rolleyes:

Handla min ny i vinter rett etter jeg solgte dem gamle og var helt i Hammerfest og henta drømmebiken.. Satt den på godsbåt i Hammerfest og fikk den levert ei uke senere i Sandnes.

Vell..

Gamle biken jeg hadde var en Suzuki Bandit, eller GSF om du vil! Du får den både med og uten halvkåpe og det er myyyye sykkel for penga! Kjørte min ca 30.000km og hadde ikke anna utgifter en vanlig service! Anna allrounder er Yamaha TDM som jeg også vurderte den gang før jeg kjøpte GSF`n.

Ønskene dine for ny sykkel har jo et veldig stort sprang og det er jo bare greit. Masse og velge mellom!

Jeg hadde sett på gsf, tdm, gsx eller en eldre ducati monster? Litt subjektivt.. Dette er jo sykkler jeg liker men de ligger innafor budsjettet ditt! Lykke tl B)

EDIT: Jeg kjøper verken motorsykkel eller bil uten servicehefte lengere, spess eldre kjøretøy! Noe og tenke på!

Endret av Svolp
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde storebror til Bandit tidligere, GSX750N fra 2000. Nydelig sykkel med klassisk utseende, svingarmsmonterte piggybackdempere, luft\oljekjølt firer som går EVIG... Hadde montert litt bredere, sort styre, heiseklosser på bakdemperne så den fikk litt luft under hekken og brattere gaffel, potte med grom låt... Skjønner ikke lenger hvorfor jeg solgte den? :huh:

Storebror hadde også Bandit til motardviruset tok ham. Etter 2 motorras og mange liter svette for å tråkke i gang skiten har han begynt å angre stort på at han solgte den!

Faktisk har jeg kikket litt på en nær slektning av TDM, en TRX 850! Halvsportslig motorsykkel som ikke er full av gimmikgreier, 2hjul, motor og bremser :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TRX 850 er vel forgjengeren til TDM om du vil?

Aldri prøvd den dog.. Velger du sykkel som er såpass gammel må en jo forvente litt vedlikehold utover vanlig service?

Fant bare en på finn.no men så da god ut den. VFR800 gir jo også litt for penga i den prisklassen! Tipset mitt er og styre unna forhandlere da prutinga blir mye tøffere siden de ofte ikke har hastverk med og selge, spess nå på vinteren. Brukt privat med servicehefte er ikke så dumt.

Motard har jo sin sjarm men nyere motarder har vell ofte EL start fått? Slik at du sleppe og trå deg i hjel :thumbup:

Det er ikke lett, husker når jeg begynte og se etter min første store mc etter lett-mc og ble mest bare mer og mer utsikker jo mer jeg så. Må også nevne V-STROM som en skikkelig kandidat! Dem leverer ikke 1000ccm3 til norge lengere da 650 ikke er så anderledes og ganske mye rimligere. Ser på finn.no at det er ikke så langt unna budsjettet ditt og da får du oså litt nyere sykkel!

Jeg kjøpte min ZZR1400 nå i vinter og det var greit nok for meg siden denne biken har jeg hatt lyst på siden den først kom i 2006 :wub:

Endret av Svolp
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vfr har jo alltid hatt en kunstig høy pris, både den og cbr1000.

I tillegg er dette sykler som blir mye brukt og de fleste har derfor gått langt.

Ducati Monster er en sykkel jeg falt for for maange år siden, men da var de ganske dyre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er nokre mc som kan passe til ditt valg. Er masse å velge imellom. Er vel morro å kike etter mc på finn? :)

Suzuki SV 650 http://www.finn.no/f...nnkode=30264641

Disse har 2 sylindra motor på 70hk.

Yamaha XT 600 http://www.finn.no/f...nnkode=31622885

BMW GS 650 http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=30825573

Ducati ST2 http://www.finn.no/f...nnkode=30771379

Honda XL650 Transalp http://www.finn.no/f...nnkode=31661156

Honda NT650 Deuville http://www.finn.no/f...nnkode=31610669

Honda Varadero http://www.finn.no/f...nnkode=31573492

Kawasaki KLE 500 http://www.finn.no/f...nnkode=21224487

Moto Guzzi Breva 750 http://www.finn.no/f...nnkode=29521543

NB! Er ein 2003 modell

Yamaha XJ 900 http://www.finn.no/f...nnkode=31104855

Denne har 4 sylindre.

Endret av todleif
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive