Gå til innhold

Lakkering av Rondell Felger


ChristerM

Recommended Posts

Hei.

Etter sommeren har jeg klart å fått MYE irring av klarlakken på mine 10x18 Rondell D58 felger, og i det hele tatt ser det veldig lite attraktivt ut. Er det noe fin fremgangsmåte for å fikse opp i dette? Malingsfjerner og polere opp med autosol eller matalpolish?

Eventuellt hva en må ut med for å la et lakkeringsfirma gjøre jobben for meg?

RondellD58.jpg2011-08-19161822.jpg

Det er altså kun ytterst på felgkanten som dere ser som er virkelig ille.

Endret av ChristerM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Da har du også litt å gjøre gjennom hele sommeren med vedlikehold :)

Hadde det vært meg så hadde jeg levert det fra meg og fått de pusset opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg tilgang til dreiebenk, og å gå i gang med dette for hånd tenker jeg blir en skikkelig dritt jobb. Litt spesielt men felgene forran er helt strøken uten sår, og jeg har brukt Bilberry felgrens med lik blanding både forran og bak. Pluss jeg kjører på høyere profil bak enn forran. Hva gjør det seg at bakfelgene ser ut som de er voldtatt herfra til månen da? :)

Ca. pris på å fikse opp to felger som dette? :) Eventuellt noen i hordaland som har lyst å ha noe å gjøre i vinter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg sleit også med irring på sine rondellfelger, der polerte jeg bare opp med metallpolish og hadde på to lag autobahn, han har vært påpasselige med å holde felgene vokset etterpå, og felgene har holdt seg i 3 år nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil metalpolish gjøre samme nytten som Autosol? I så tilfelle hjalp ikke det særlig utenom at kanten ble vesentlig blankere. Irringen gikk ikke vekk.

Er vel noe av det samma, men jeg synes ikke AS er effektivt i det heletatt iforhold til skikkelige saker som Mothers, Meguiars eller Swissvax.

Men noe mer vesentlig, gikk du til verks for hånd eller med maskin? Mothers cone eller ball kan vel være lurt å ha til denne oppgaven. Funker sikkert med en roterende maskin og en pad du ikke er forelska i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg prøvde med Autosol gikk jeg til verks for hånd, før jeg prøvde med maskin i senere tid. Dette var vel og merke i hovedsak kun på kanten av felgen, altså flaten hvis man kan kalle det det.

Skal hive meg rundt med metalpolish å se om dette hjelper videre. Hvis ikke, så får jeg sende dem inn eller hente ut noen andre typer felger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette orginale Rondell eller SuperDTM(kopien), for kopien har klarlakk på kanten, og da hjelper det fint lite med noe annet enn sandpapir for å få vekk klarlakken for så å gå på med våtslip for deretter å kjøre på med metallpolish..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har samme problem som deg med mine rondell 0058 felger.

Min plan er og montere dem på bilen.

Gjekke bilen opp i høyden.

Starte og sette den i gir.

Da kommer jeg til og pusse med 40 - 80 - 120 - 240 - 320 - 400 og 500 korning sand.

800 - 1200 vannsliping.

Autosol på en liten og hard pute på roterende maskinen.

Dette var oppskriften en bekjent av meg gjorde da han pusset opp sine rondel 0058 felger som var pulverlakkert sort.

Kanten ble speilblank :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har hatt lignende problem da jeg hadde org Hartge felger, fikk irring på kanten.

Nå må du være veldig forsiktig når u gjør dette, husk stoppeklosser!

Det jeg gjorde var å jekke opp bakstillinga mi(bakhjulstrekker), brukte 2 støttebukker.

Lot bilen gå i andre gir, så tok jeg bare og begynte med 600 våt -> 800 -> 1000 -> 1200 -> 1500 -> Autosol..

Grunnen til jeg jekka opp var at det var enklere å la den jobbe og jeg bare holde opp slipepapiret..

Ble blankt og fin igjen! :)

Men husk beskyttelseslag.. :D Noe felgvoks er fint, selv bruker jeg SV sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Highlines metode er veldig effektiv. Jeg gjorde det samme med borbetfelgene mine. (etter at jeg hadde fjernet lakken med duxola malingsfjerner og høytrykkspyler)

Hvis man ikke har differensialbrems, holder det å jekke ett hjul opp fra bakken. ;)

Før:

IMG_1742.jpg

Under:

Bilde606.jpg

Etter:

Bilde607.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...