Gå til innhold

Alfa Romeo


staljin

Recommended Posts

Hei,

Skal rubbe/pollere en Alfa Romeo 1993 model. Bilen har en del riper + swirls + hologram på panseret men det er ikke så veldig gale. Lurer på om den har myk lakk, og hva bør jeg eventuelt bruke av det jeg har:

Optimum Hyper Compund

Optyimum Polish

Menzerna SIP

Meguiars Body Scrub

Alle 3 Sonus pads

Grunnen til at jeg spør er at jeg vil helst bruke så lite tid som mulig. Og hvilken kombinasjon er best (hvis en vil spare tid) agressiv pad+ mild polish, eller agressive polsih+mild pad?

Tenke egentlig å prøve først med Optimum Polish + Hvit Sonus pad, eller skal jeg ta 4" medium pad og Optimum Hyper Compound på de verste/mest ripete delene?

Har både roterende og en DA Clas Ohlson maskin.

Takker for hjelpen på forhånd. Har dessverre ikke mulighet å legge ut bilder av bilen foreløpig.

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Test alltid minst aggresiv kombo først, det gjør du fort på bakluka, da ser du om lakken er bløt eller hard også på denne, bløt lakk kan lettere gi kjørespor med hard pad, men den er lettere å korrigere med en bløt pad, derfor er det best å teste med bløt pad først på mange biler som du ikke vet/er sikker på har hard lakk.

Er som sagt lakken bløt trenger du ikke noe hard pad, og det lar seg "fort" korrigere med en bløtere pad, kjører du hard pad kombo på bløt lakk er det ofte at du må over uansett med bløt for å rette opp kjørespor/hologrammer.

Er lakken hard er det hardere pad og kombo som må til, da kan du være heldig/flink (avhengig av produkt valg) å få lakken også LSP klar etter en runde, men ofte kreves det 2 omganger for å være på den sikkre siden og ikke ha hologram himmelen når bilen kommer ut i lyset igjen....Det er IKKE artig

Til hard lakk er også Ull pad en UBER sak, mindre varme, kjappere kutt. Den da må du korrigere bort spor etter uansett, men det klarer du med en bløt pad og lett korrigerings polish (bare husk at den kutter kjappere en pad da, så vær obs på kanter ol)

Bilder er must....he he

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Truhaa. Bilen er ganske blank i utgangspunktet, så da får jeg prøve meg først med Finishing pad fra Sonus + Optimum Polish. Har fått gode resultater med Menzerna SIP på en Octavia, men jeg syns Menzerna SIP støver en del og tørker relativt fort.

Skal polere bilen på tirsdag 23.9. så tar jeg en del FØT og ETTER bilder.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Hva brukte du SIP sammen med da? Jeg brukte SIP her om dagen og den tørket ikke ut ihvertfall... Holdt på leeeenge og ikke noe støv heller... Dette var med gul sonus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bernhard, varer lenge og støv kommer bare frem når "tripple duty brush" blir dratt over med 1500 omdr. på puta ;) Er det den gule Autoglym paden som har den insektsvamp-strukturen?

Powergloss derimot, da snakker vi støv..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte min flaske med 105...

Du skulle solgt den til meg.. hehe.. Måtte prøve den etter det jeg leste om den på detailingworld, og jeg synes den er fin.. Skal få kjøpt meg en flaske med #95 snart, men har PG, 85 og 105, så trenger ikke noe med det første..

Ja kris1986, det er den insekt svamp lignende Autoglym pute.

Staljin

Tung å jobbe med? mins jeg husker den er litt høy??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den var ganske høy. Syns ikke den var så veldig vanskelig å jobbe med. Glir fint.

Er ikke svampaktig litt mer sånn (hvordan skal jeg si det) syntetisk plastaktig. Vanskelig å beskrive det.

Staljin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no
Fordi?

har prøvd dette litt , men må den røres sammen i ei flaske ? blandes 50\50 ?

"optimun powergloss compound" hehe

OT men,

Likte den ikke noe særlig. Ja, jeg la den rett på lakken og tok den opp i puten.

5050 på en flaske og SHAKE

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...