Gå til innhold
Papo

Høytrykkspyler med varmtvann

Recommended Posts

Papo    0
Papo

Er det noen som kan svare på om det er dumt å spyle bilen med varmt vann og høytrykkspyler? Synes glansen består, men den glatte overflaten og "wetlooken" forsvinner.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 517
truhaa

Kommer ann på varmen, noe spess over 60c trenger en ofte ikke, ved 90c så fjerner du mye fra lakken. Carnaubavokser har vel smeltepunkt på 83c eller noe sånt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 766
Tommy

Jeg pleier å bruke ca kropstemp, ved "vedlikeholdsvak", og gjerne opp mot 90gr før en korrigeringsjobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Wetlook forsvinner ved å HT-vaske med varmt vann? Hørtes rart ut synes jeg. Pleier å bruke varmt vann til forvask sjøl, og det eneste jeg merker er at det rengjør bedre! :P Bruker ofte springvann på maks varme. Vet ikke hvor varmt det er (noen som vet??), men det ryker jo og er veldig ubehagelig å skylle henda i (ouch!)...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

De værste bilene jeg har hatt inne er fra folk som bruker varmtvann når de vasker bilene sine, gjerne steamer. Lakken har vært mye tørrere på disse og nesten på grensen til å krakelere.

Anbefaler samtlige å vaske med kaldt vann etter behandling hos meg og gjør bare det selv også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 214
NeDD

Wetlook forsvinner ved å HT-vaske med varmt vann? Hørtes rart ut synes jeg. Pleier å bruke varmt vann til forvask sjøl, og det eneste jeg merker er at det rengjør bedre! :P Bruker ofte springvann på maks varme. Vet ikke hvor varmt det er (noen som vet??), men det ryker jo og er veldig ubehagelig å skylle henda i (ouch!)...

75 er standard temp når de blir montert mener jeg.

Å stille ned vvb´n anbefales ikke mtp. bakterievekst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    321
TobiasW

Trodde ikke vanlige høytrykkspylere hadde gått av varmt vann jeg? Går ikke pakninger og slanger (motor?) fortere da, ettersom de ikke er konstruert for det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Kaldtvannsvaskere som kan tilkobles varmtvann har som regel en maks temperatur på 50-60 grader. Varmere vann enn dette kan de ta skade av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

75 er standard temp når de blir montert mener jeg.

Å stille ned vvb´n anbefales ikke mtp. bakterievekst.

Mener å huske fra to år på elektrofag at man kan godt stille ned vvb til en nedre grense på 65C :) Under det er ikke anbefalt på grunn av, som du sier, bakterievekst.

Som Mighty sier er ikke kaldtvannsvaskere beregnet på varmtvann, vår Kärcher her har maks 30C og slangen, pumpa og "innsuget" ble ødelagt når jeg kjørte gjennom varmtvann fra springen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

De værste bilene jeg har hatt inne er fra folk som bruker varmtvann når de vasker bilene sine, gjerne steamer. Lakken har vært mye tørrere på disse og nesten på grensen til å krakelere.

Anbefaler samtlige å vaske med kaldt vann etter behandling hos meg og gjør bare det selv også.

Hmmmm interessant. Dette skal jeg ta til ettertanke. Mener du det bør være iskaldt, eller er det greit med en liten lunk på vannet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Om det er rett som han sier så er det jo greit med oppimot 30 grader da det er øvre grense for hva maskina tåler...

Sjekk eventuelt brukermanualen som kom med maskina så ser du hva det står der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Står her også - 60 grader. Så det har nok gått fint, men skal nok roe ned litt mtp. lakken på bilen. Holder det under 30 grader heretter tenker jeg, høres lurt ut! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Hmmmm interessant. Dette skal jeg ta til ettertanke. Mener du det bør være iskaldt, eller er det greit med en liten lunk på vannet?

Jeg spyler med kaldvann fra kranen, men bruker å ha en liten lunk på vannet i vaskebøtten for komforten sin del. Når jeg ikke brenner meg på fingrene er ikke vannet så varmt at det gjør noe. :)

Min far jobber som montør for National Oilwell, og der har de steamer som mange av de ansatte bruker på bilene sine.

Jeg har hatt inne to biler som ofte blir steamet der og greit nok så var lakken helt ren, ingen asfaltnupper eller noe. Men overflaten var veldig ru/tørr og føltes mer som lakken på en california-bil som har gått lenge i solen. Jeg er ikke i tvil om at varmt vann er med på å fjerne oljer på/i lakken og dermed gjøre det værre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Fomaen min har temperaturmerking på max 40 grader trykt på slangen...

Jeg bruker dog bare kaldt vann fra springen når jeg vasker, og har ingen problemer med det. Jeg har dog vurdert å blande litt varmere vann i ved neste korsvei da møkk som kjent løsner lettere med varmt vann enn kaldt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Lunkent vann rundt 30-40 grader (kroppstemperatur) er nok ikke et problem uansett. Er det ubehagelig på huden så er det ubehagelig for bilen også, er vel en grei regel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Vasker som regel på rundt 60 grader før korrigering, da lakken uansett skal få seg en omgang med maskina. Men ved vedlikeholds vask har jeg for det meste brukt 60 grader da også, (noen ganger 40 grader) og har ikke merket noe forskjell enda i alle fall...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-volvoRsport-    3
-volvoRsport-

Jeg spyler med kaldvann fra kranen, men bruker å ha en liten lunk på vannet i vaskebøtten for komforten sin del. Når jeg ikke brenner meg på fingrene er ikke vannet så varmt at det gjør noe. :)

Min far jobber som montør for National Oilwell, og der har de steamer som mange av de ansatte bruker på bilene sine.

Jeg har hatt inne to biler som ofte blir steamet der og greit nok så var lakken helt ren, ingen asfaltnupper eller noe. Men overflaten var veldig ru/tørr og føltes mer som lakken på en california-bil som har gått lenge i solen. Jeg er ikke i tvil om at varmt vann er med på å fjerne oljer på/i lakken og dermed gjøre det værre.

Jeg har nesten alltid brukt steamer/høytrykk på rundt 55-60 grader til vanlig vask, beskyttelsen på bilen har ikke hatt noe dårlig holdbarhet fordet.

Det er nok andre faktorer som spiller inn på de bilene du snakker om enn kun bruk av varmtvann, hvis de da ikke steamer på 100-120 grader konsekvent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig