tS_

Hvor ofte kan bilen poleres mtp lakkslitasje?

Ja, som emnetittelen sier så har jeg lurt på dette en stund. Bilen skal jo poleres hver vår og høst..Vil ikke dette slite litt på lakken i lengden?

I sommer korrigerte jeg lakken på bilen min med S03 Gold. Den knallharde lakken var i ganske go stand før jeg begynte, til tross for at jeg har brukt svamp i to år :thumbup: men tok det meste av bilen alikevel - etterfølgt av s30+ såklart :) Nå kommer ikke jeg til å kjøre S03 Gold så ofte, bare der det evt dukker opp noen riper "snillere" polish ikke klarer å ta.

Lakken ble forseglet og lagt voks på i sommmer, og når jeg skal "freshe" den opp nå til vinteren kommer jeg til å kjøre på med S40 eller lignende med Flex DA.. Hvor mye vil dette skade lakken dersom det gjøres 2 ganger i året? Og hvor nødvendig er det å kjøre en runde med finishing polish før jeg legger ny lakkforsegling og voks?

mvh

Endret av tS_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke svare noe fornuftig om din bil uten å vite litt om den.

Generelt kan man uten problem ta en finpolering med DA-maskin et par ganger i året på lakk hele bilens levetid (Fiat/Renault lever statistisk sett bare halvparten så lenge som Volvo/Mercedes så noen variabler er det men...)

Dette forutsetter originallakk på 120 my eller mer som utgangspunkt. På metallic ned på 80-90my bør man begrense polering med slipemidler.

Hensikten med alle vaskeregimene her inne, er å vaske skånsomt så det ikke er behov for grovrubbing på annet enn lokale skader.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er A4 B8 du snakker om og denne har like mye lakk som min så er det bare å kjøre på!

Jeg tviler på at du greier å fjerne vaskeriper med S40 og DA på denne lakken. Blank blir den og swirls kan bli sjult med S40.

På min hvite A4 B8 måtte jeg ned på gul/blå Scholl pad med S03 Gold for et aksetabelt resultat av rubbing.

Etter en sånn runde er det vedlikehold som er viktigt.

Jeg ville kjørt S30+ og oransje pad før vinterklargjøring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er B8 ja :) Skulle kanskje ha lånt meg en lakkdybdemåler å sjekket hvordan tilstanden er, så vet jeg ihvertfall.

Med tanke på hvor fin lakken var etter 2 års vask med svamp, tror ikke jeg det er rare greiene jeg kommer til å finne nå før vinterpreppen. Har vært meget forsiktig ved vask, og for det meste bare spylt bilen. Korrigering med S03 Gold blir det ihvertfall ikke, fikk ryddet opp ganske bra i sommer.. Så nå før vinterprep blir det bare for å fjerne restene av lakkforsegling og voks. Har både S30+ og S40, og orange pad - så blir vel bare å prøve seg fram. Men om en lakk skal tåle polering "livet" ut så har jeg vel ikke mye å bekymre meg over ^_^

Takker for svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før vinteren mener ihvertfall ikke jeg at det er så stort poeng å ta bilen så grovt. S40 på DA maskin holder for vinteren, så kan man heller ta bilen ett røsk til våren når sola titter frem igjen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var noe slikt jeg også tenkte :) Blir hovedsaklig bare å klargjøre lakken for beskyttelse, og da er vel s40 gode greier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I.fht det med lakkdybde så er det viktig å være veldig forsiktig rundt kanter/knekker og profiler generelt fra begynnelsen av, der skal det ikke mye til for å gå igjennom, spesielt med roterende. Er man veldig uforsiktig/uoppmerksom både ved sommer og vinterklargjøring, er veien til enorm frustrasjon kort :o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som emnetittelen sier så har jeg lurt på dette en stund. Bilen skal jo poleres hver vår og høst..Vil ikke dette slite litt på lakken i lengden?

I sommer korrigerte jeg lakken på bilen min med S03 Gold. Den knallharde lakken var i ganske go stand før jeg begynte, til tross for at jeg har brukt svamp i to år :thumbup: men tok det meste av bilen alikevel - etterfølgt av s30+ såklart :) Nå kommer ikke jeg til å kjøre S03 Gold så ofte, bare der det evt dukker opp noen riper "snillere" polish ikke klarer å ta.

Lakken ble forseglet og lagt voks på i sommmer, og når jeg skal "freshe" den opp nå til vinteren kommer jeg til å kjøre på med S40 eller lignende med Flex DA.. Hvor mye vil dette skade lakken dersom det gjøres 2 ganger i året? Og hvor nødvendig er det å kjøre en runde med finishing polish før jeg legger ny lakkforsegling og voks?

mvh

nei
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive