Gå til innhold

2009 modell som er produsert i oktober 2007 :(


EivindE91

Recommended Posts

Hei dere

Trodde jeg hadde kjøpt meg en fin 2009 modell BMW 118D i august hos en bilforhandler. Desverre viser det seg ut fra cassi nr at den er produsert i oktober 2007. Føler meg ensmule lurt her, så lurer på om jeg kan kreve noe av pengene tilbake? Bilen er facelift utgaven som kom midt i 2007.

Håper noen har noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da være en såpass stor mangel, at heving av kjøpet ikke skulle være noe problem hvis du ønsker det ;) Jeg ville spurt selgeren om heving er ok, hvis ikke så ville jeg gått til advokat. Dette er hvertfall min mening med den jusen jeg har hatt. Først må du finne ut hva du vil, enten få en del av kjøpesummen tilbakebetalt, eller heving av kjøpet :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Den er vel produsert i 2007 og registrert i 2009 da. Første jeg tenkte også er at det skal gå an å heve kjøpet.Håper du slipper å leie advokat for å få tilbake pengene..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha en bombesikker sak dersom du har det i kontrakten at bilen er solgt som en 2009 modell.

Var senest i forrige uke tror jeg at en bilkjøper fikk hevet kjøpet av en Toyota Yaris, bruktimportert sådan, som manglet cold weather package. Dette innebærer hos Toyota sterkere dynamo, starter, isolering, og bla bla bla.. Saken er at det ble regnet som en mangel på bilen som selger ikke informerte kjøper om.

Jeg personlig mener at det er mer alvorlig at selgeren lurer kjøper på 2 år i forhold til bilens alder. Men for å få gjennomslag for dette er det viktig at all dokumentasjon er i orden. Altså at du for eksempel har en kontrakt som sier at bilen er en 2009 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er produsert oktober 2007 som en 2008 spec modell. klargjort av forhandler i juni 2008 og registert 22 januar 2009 som demobil. Dette må bety at forrige eier viste at bilen ikke var en 2009 modell?? Får ta kontakt med Naf på mandagen og høre hva de sier. Er fornøyd med bilen bortsett fra at batteriet er gåen.

Vet ikke om jeg burde heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er sikker like god som 2007 som om den hadde vært en 2009, så heving av kjøpet er strengt tatt ikke nødvendig. Men en refusjon av kjøpesummen tilsvarende to års verditap syns jeg hadde vært på sin plass i denne saken.

Avhengig av kilometerstand og utstyr kansje en refusjon i størrelsesorden 20.000-25.000,- per år.. Og et nytt batteri... :)

Produsert i oktober 07, da vil jeg tro at bilen er produsert som en 2008 modell, men fortsatt så er det feil av selger å påstå at bilen er en 2009 modell. Så er dokumentasjonen i orden ville jeg gått inn for å få refundert ett års verditap, i og med at du har kjøpt en vare som er ett modellår eldre enn hva selger gikk ut med.

Endret av Blaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bilen er sikker like god som 2007 som om den hadde vært en 2009'' Vel, når Tuscani skal selge bilen om noen år så kommer ikke neste kjøper til å betale for en 2009 mod, og få en 2007 mod tilbake..... Jeg hadde hevet kjøpet, ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har rullet 32000km nå. Tenkte jeg skulle ta meg en prat med NAF advokaten, samt selger hos merkeforhandler før jeg trekker noen konklusjon, men som "Krisfje" sier, så er det viktig at jeg får kompensert for verditapet bilen allerde har hatt. I kontrakten står det at det er en 2009 modell, men i utstyrs oversikten jeg har står det at bilen er produsert 22 oktober 2007. Det blir spennende å se hva jeg kan forvente meg.

Skal få sjekka hva differansen mellom en 2008 modell og en 2009 modell er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kjenner ikke bmw så godt, men hvis det ikke var noen endringer på bilen fra 2007 til 2009, så blir den regnet som en 2009 mod. hvis den er førstegangsregistrert i 2009. Dette er vanlig praksis hos forhandlerne. Er det derimot en facelift i mellomtiden blir de solgt som "overligger" med noe redusert pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives jo at bilen er en 2008 spec, da er det i praksis en 2008 modell. Produksjonsdato hos fabrikken betyr lite sånn sett.

Så det er en 08 modell førstegangs-registrert i januar 09, da er det normalt å kalle det en overligger, uten at prisen på bilen nødvendigvis synker. Mulig første eier fikk med vinterdekk feks inkl i prisen, eller at den var inkl omreg?

Forsikringsselskapene tar feks hensyn til når bilen er førstegangsregistrert, ikke produksjonsdato. Jeg hadde en A4 B6 en kort periode, som var 2002modell men førstegangs registrert i 2001. Ifølge både bank og forsikringsselskap var det 2001 som da gjaldt.

Det samme gjelder andre veien; bilen din som er førstegangs registrert i 2009 er ifølge offentlige registre en 09-modell.

Er det rart folk blir forvirret? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives jo at bilen er en 2008 spec, da er det i praksis en 2008 modell. Produksjonsdato hos fabrikken betyr lite sånn sett.

Så det er en 08 modell førstegangs-registrert i januar 09, da er det normalt å kalle det en overligger, uten at prisen på bilen nødvendigvis synker. Mulig første eier fikk med vinterdekk feks inkl i prisen, eller at den var inkl omreg?

Forsikringsselskapene tar feks hensyn til når bilen er førstegangsregistrert, ikke produksjonsdato. Jeg hadde en A4 B6 en kort periode, som var 2002modell men førstegangs registrert i 2001. Ifølge både bank og forsikringsselskap var det 2001 som da gjaldt.

Det samme gjelder andre veien; bilen din som er førstegangs registrert i 2009 er ifølge offentlige registre en 09-modell.

Er det rart folk blir forvirret? :)

Bilen ble tatt ut av forhandler selv som demobil i januar, uten at vinterdekkene er noe å skryte av. De var nemlig produsert i uke 42 i 2006. En annen ting er at broren til eieren jobbet ved forhandleren på det tidspunktet, noe som sikkert ga en lavere pris. Det er også samme person som har byttet jobb til det firma som jeg kjøpte bilen av, som igjen bestemmer om jeg får nytt batteri eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så høres det ut som om original forhandler var sleip og tok en liten vri for å hindre at kjerra ble en overligger ja. Kjedelig.

Men som det er sagt før her, det er slik at registreringsår er det som regnes, ikke hvilket modellår produsenten sier det er. Vet at et par bruktbilselgere i Tønsberg har tapt i retten når dem har solgt biler som modellår-modell og ikke registreringsår.

Muligens har første eier av bilen fått en god deal å den, mens nestemann da tar smellen.

Og siden registreringsår er det som brukes som årsbetegnelse, så har jo trådstarter teknisk sett kjøpt en 2009 modell........ :wacko:

Så at det står 2009 i kontrakten betyr jo da ikke noe fra eller til. (hvis det ikke da står 2007 modell der, og kjøper har betalt for en 2009 modell.,,,,,da er det jo prutemuligheter men det er vel ikke saken her.)

Tror dette blir fin-juss for å finne hva som er reglene i dette landet ja.

Noe å huske på for alle da, sjekk VIN for modellår ved bruktbilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg en 20.03.2006 mod bmw 118d fra tyskland som er førstegangsregistrert i norge mai 2009...så i følge biltilsynet er min en 2009 mod..helt utrolig.så viss den ikke har vært registrert før i norge..(f.eks. kunn kjørt med prøveskilt)å bilen ble rega i 2009 av forrig eier så er den 2009 mod ifølge biltilsynet..men opprinlig en sen 2007 mod/2008mod.ifølge bmw og forsikringselskapene.

men det er jo bare å gå igjennom salgs kontrakten å se hva som står der.lykke til ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg en 20.03.2006 mod bmw 118d fra tyskland som er førstegangsregistrert i norge mai 2009...så i følge biltilsynet er min en 2009 mod..helt utrolig.så viss den ikke har vært registrert før i norge..(f.eks. kunn kjørt med prøveskilt)å bilen ble rega i 2009 av forrig eier så er den 2009 mod ifølge biltilsynet..men opprinlig en sen 2007 mod/2008mod.ifølge bmw og forsikringselskapene.

men det er jo bare å gå igjennom salgs kontrakten å se hva som står der.lykke til ihvertfall.

Ta en titt til i vognkortet ditt for det du skriver der er HELT feil..

I vognkortet er det tre forskjellige registreringsdatoer:

-Registrert første gang, denne datoen er når bilen ble registrert første gang uavhengig av om det er i Norge, Tyskland eller et annet land. Det er denne datoen som er legges til grunn når for eksempel engangsavgiften skal beregnes. Og det er også denne datoen som Statens Vegvesen legger til grunn når de setter hvaslags årsmodell bilen er.

-Registrert første gang i Norge, det sier seg jo nesten selv.

-Registrert på eier, forteller når bilen sist hadde et eierskifte.

Så har bilen vært registrert i utlandet før innførsel til Norge er det registreringsår i utlandet som Statens Vegvesen bruker.

Men skulle du for eksempel komme over en bil i utlandet som aldri har vært registrert tidligere, om det så skulle være en 1980 modell, vil Statens Vegvesen og Tollvesenet regne denne som en 'nybil' og du vil måtte betale full avgift ved innførsel. Altså får ikke noe aldersfradrag på engangsavgiften.

Jeg tror at mer eller mindre alle bilfabrikanter legger om produksjonen til neste års spec mellom sommerferien og september, slik at alle bilene som blir levert fra fabrikken etter årsskiftet er neste års modeller. Jobber hos en Mitsubishi forhandler, og vil har alt solgt et par Pajeroer med 2012 spec. Disse er litt annerledes utseendemessig enn 2010-2011 modellene. Men fortsatt er de førstegangsregistrert nå i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...da beklager jeg den feilimformasjonen.husker jeg bare selv ble litt overraska da fikk krav om eu godkjenning på min bmw rega 2009 mod siden det hvar en 2006 mod,ringte de å spørte om de hadde skrevet feil..men det hvar alltid den første reg.datoen i norge de gjikk ut i fra sa damen fra statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: bilen din er en 2008 modell. Jeg var tidligere i år på nippet til å kjøpe en Mazda 6 hos forhandler. Denne var annonsert som 2010 modell, men jeg ante ugler i mosen da jeg fant en Tectyllapp merket februar 2009. Forskrekkelsen var enda større etter en telefon til Mazda Norge; bilen var produsert i april 2008(!).

Som om ikke dette var nok, skulle bilen hatt faceliften, noe den ikke hadde. Konfronterte forhandleren med dette, som på sin side hevdet av "vi bruker registreringsdato som utgangspunkt for annonseringen".

Det ble ingen handel der, gitt.

Produsert oktober 2007 = 2008 modell. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-
Produsert oktober 2007 = 2008 modell. Enkelt og greit.

Kan tillegge at modellåret for biler starter i august, så en bil produsert etter f.eks. august 2007 er produsert i modellåret 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ihvertfall til å stille en krav om tilbakebetaling av differansen mellom en 08 og 09 modell. , også får vi se hvor mye kranglig som skal til for å få dette til. De har gitt seg på batteriet, så det har løst seg. Nå er det bare resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur inn på Mekonomen.no og Meca.no begge disse sidene sier at jeg har en 2008 modell. Mekonomen henviser til statens vegvesen hvor de har hentet inn kjøretøy opplysning.

Ifølge meca ble "2008" modellen produsert fra 10.04.2007.

Skal i møte med ledelsen på butikken, men litt usikker på hva jeg skal kreve??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...