Gå til innhold

Trenger veiledning ang valg av poleringsmaksin.


Terje Berg

Recommended Posts

Hei

Jeg er helt fersk her på forumet, og har blitt bitt av bilpeleiebasillen...!

Jeg er på jakt etter en roterende poleringsmaskin, og har sett for meg 3 typer..

Festool RAP 150

Makita (et eller annet)

og Flex PE 14-2 150

Det er litt prisforskjell på maskinene, det er jeg veldig klar over, men hvorfor er den ene dyrere enn den andre? Og er det veldig stor "kvalitetsforskjell" på maskinene?

TAKK på forhånd!!

Mvh

Terje Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Alle disse maskinene skal være veldig solide da.Jeg ville valgt den du synes ser best ut ;) Har hatt Flex3403 i 2 år.Lett,sterk,grei pris og har brukt den på rundt 40 biler uten noen problem.Makita er kanskje enda bedre, men er i tvil om den er så lett. Fordelen om du kjøper en ny maskin som festoolen eller flexen du nevner er at de kan startes på ganske lavt turtall.Har klart meg godt med 1100 rpm jeg da men..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Festool og Flex-maskinene veier rundt 2,2kg, mens Makita (9227cb) veier 3,6kg (alle uten bakplate/pad). Så det er en viss vektforskjell mellom dem, men meningene om hvorvidt vekten spiller en rolle er like mange som det er brukere av maskinene :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makita! ;) Eh, jeg har egentlig ikke testa min skikkelig ennå da, menneh... det virker som en veldig solid og god maskin. :P Men ja, den veier jo litt og det er både fordeler og ulemper med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt testing av forskjellige maskiner som var tilgjengelig på kurset på Ås, så kom jeg frem til at det var Flex'en som passet meg best.

Nå er jeg nybegynner på dette her også, men for min del spiller vekta en del inn. Kommer an på hvor på bilen man polerer. Liker best å ha ei lett maskin når man tar på bilsider og slik. Men på liggende flater, så spiller nok vekta mindre inn. Eneste er om man har vekta av maskina til å hjelpe seg slik at man ikke trenger å legge sååå mye press på.

Jeg likte som sagt Flex best totalt sett av de jeg testet.

Dette er som sagt bare refleksjoner av en "fellow n00b". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har fått et veldig fint tilbud på flexen, så da ble den bestillt. Jeg har en Flex 3401 VRG. Og denne synes jeg var veldig god å bruke!

Håper jeg blir fornøyd. (Noen jeg GARANTERT blir)

Takk for hjelpen folkens :)

Etter litt testing av forskjellige maskiner som var tilgjengelig på kurset på Ås, så kom jeg frem til at det var Flex'en som passet meg best.

Nå er jeg nybegynner på dette her også, men for min del spiller vekta en del inn. Kommer an på hvor på bilen man polerer. Liker best å ha ei lett maskin når man tar på bilsider og slik. Men på liggende flater, så spiller nok vekta mindre inn. Eneste er om man har vekta av maskina til å hjelpe seg slik at man ikke trenger å legge sååå mye press på.

Jeg likte som sagt Flex best totalt sett av de jeg testet.

Dette er som sagt bare refleksjoner av en "fellow n00b". ;)

Kjempe! Tror kanskje jeg har valgt rett da? :)

Endret av Terje Berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne maskinen er kjempebra for nybegynnere og en god del av gjengen her har en 3401.

MEN, dette er ikke samme type maskin som du har skrevet i første post, da alle der er roterende maskiner, mens den du har bestilt er en DA maskin.

DA maskiner er etter sigende mye bedre for nybegynnere da det er mye vanskeligere å ødelegge lakken med disse, og denne spesielt skal ha svært gode egenskaper slik at den er en slags "mellomting" mellom billigere DA-maskiner og roterende maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha..

Jeg leste at han hadde bestilt den...

Satt oppe halve natta og designet kjøkken fra IKEA så er ikke helt våken..haha...

Har man en flex fra før så bestiller man jo en til, klart det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...