Gå til innhold

Erfaringer med BMW E39


TobiasW

Recommended Posts

Hei folkens :)

Etter jeg solgte Golfen har jeg allerede begynt å titte på ny bil. Har alltid likt 5-serien E39 godt, og nå er ikke prisen så aller værst heller for de eldre. Er det noen her med erfaring fra denne bilmodellen?

Skal se på en 1999 520iT med manuell kasse. Gått 155000km og eu.godkjent i 2 år, nylig byttet forstilling, bremser og ABS-styringsenhet. Hva tror folk? :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • TobiasW

    14

  • ChristerM

    5

  • Christer

    3

  • T.J.

    3

Se etter rust nederst på bakluke, i bunn av dører samt etter rust/bobler i lakken ved bensinlokket. Dersom dette er ok, og førsteinntrykket av første kjøretur er bra er det bare tut og kjør :) God bil med god motor. - Freude am fahren :)

Edit:

Du kan jo ta en titt her f.eks:

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Endret av olavkige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixelfeil i instrumenter, å så hadde jeg ikke gått for mindre motor en 523, 520 sliter litt, og bruker faktisk mere drivstoff en 523.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte min forrige i vår. Konge bil, savner den.

Syns automat er ett must på disse bilene. Er også ganske mange av de til salgs, så det er lett og få en bra bil til en billig penge.

Også en fordel at det er skiftet forstilling siden det er en svakhet med de. Dette er også smådyrt. (lytt etter skrangling ved evt. prøvekjøring og sjekk kvitteringer)

Som sagt så er rust ett lite minus med de. Selv om jeg ikke fikk, eller hadde det.

Hadde 525 dat executive touring - 2001.

Kort oppsummert:

Tysk kvalitet til forholdsvis lav pris.

Og, ja hadde pixel feil på display som var små irriterende.

Endret av kobsar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter rust nederst på bakluke, i bunn av dører samt etter rust/bobler i lakken ved bensinlokket. Dersom dette er ok, og førsteinntrykket av første kjøretur er bra er det bare tut og kjør :) God bil med god motor. - Freude am fahren :)

Edit:

Du kan jo ta en titt her f.eks:

http://www.autopower...gnatguiden/E39/

Litt rust langs listene i baklukeglasset, ikke synlig fra utsiden. Kunne ikke se rust under dører eller tanklokk, men derimot 2 små prikker - en ved hovedlykt og en ved A-stolpe. Veldig god å kjøre, tight og fint drivverk, samt styring/hjuloppheng.

Takk har lest på den linken tidligere og :)

Pixelfeil i instrumenter, å så hadde jeg ikke gått for mindre motor en 523, 520 sliter litt, og bruker faktisk mere drivstoff en 523.

Ingen pixelfeil heldigvis. Og ja, enig med deg at 520i er i grenselaget, men er sjeldent å finne 523i i denne tilstanden/km/pris dessverre.

Solgte min forrige i vår. Konge bil, savner den.

Syns automat er ett must på disse bilene. Er også ganske mange av de til salgs, så det er lett og få en bra bil til en billig penge.

Også en fordel at det er skiftet forstilling siden det er en svakhet med de. Dette er også smådyrt. (lytt etter skrangling ved evt. prøvekjøring og sjekk kvitteringer)

Som sagt så er rust ett lite minus med de. Selv om jeg ikke fikk, eller hadde det.

Hadde 525 dat executive touring - 2001.

Kort oppsummert:

Tysk kvalitet til forholdsvis lav pris.

Og, ja hadde pixel feil på display som var små irriterende.

Jeg vil gjerne ha manuell på en 520i, men om den hadde hatt større motor kunne automat vært fint. Kvitteringer på 30 000,- fra desember 2010, og EU-godkjent halvannet år fremover. Dessverre en del riper/småskader/flassing av lakk rundt om kring, men tror jeg kan få rettet opp hvertfall en del.

Takk for innspill alle sammen :)

Et spørsmål; frontlyktene sliter av typisk feil med dugg/fuktighet og helt nedmattet. Har tittet rundt på lykter, og for komplett sett (uorginalt) må jeg ut med 3-4000,- Kjenner noen til et sted med kanonpriser, evt. brukte lykter foran og bak til E39 Touring? :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

De ligger med elektronisk utstyr man kjøper for å trekke til seg fukt/kondens som kan oppstå underveis i transport. Vet ikke om noen steder man får kjøpt slikt, egentlig... clas eller en elektronikksjappe?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 stk E-39.En 523 og en 520 og jeg sier det samme som Tommy.Gå for 523 minimum.Ellers så har jeg opplevd endel utgifter fra ca 170000 km.Da kommer feilene på rekke og rad og det blir for dyrt.Men bedre bil og kjøre skal du lete lenge etter i den prisklassen.

Skal du ha deler til E-39,skal du titte på www.koed.no De er best og billigst i norge på BMW deler.

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Disse silica-gel posene virket ikke så dumme. Men hvis jeg kjøper tror jeg at jeg er nødt til å bytte lyktene. De er helt nedslitt, og fikk kommentar ved siste EU-kontroll at de må byttes ved neste. Noen fler erfaringer/tips?

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hmm... Disse silica-gel posene virket ikke så dumme. Men hvis jeg kjøper tror jeg at jeg er nødt til å bytte lyktene. De er helt nedslitt, og fikk kommentar ved siste EU-kontroll at de må byttes ved neste. Noen fler erfaringer/tips?

De kan muligens poleres fine igjen? Hvis ikke er det jo en mulighet å våtslipe dem med fint papir og så polere dem. Hvis det ligger an til å uansett måtte kjøpe nye har du hvertfall ingenting å tape :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan muligens poleres fine igjen? Hvis ikke er det jo en mulighet å våtslipe dem med fint papir og så polere dem. Hvis det ligger an til å uansett måtte kjøpe nye har du hvertfall ingenting å tape :)

Ja, kommer til å prøve og våtslipe etterfulgt av flere steg med polering - god erfaring med det fra en X5 jeg tok :) Men har også lyst på andre lykter med hvite blink... Aller helst orginale Hella facelift, men de ligger jo rundt i Norge for ca 15000,- etter hva jeg har lest :o

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Hella facelift lykter fra koed til 3500 ca. De er jo prikk like orginale bmw lyktene ettersom hella produserer de samme for bmw. Works like a charm :)

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fin bil å kjøre og går godt. Har ikke prøvd 520, men har 523 selv og kunne aldri tenkt meg mindre motor. Som de andre sier, se etter rust generellt sett. Føles den fast og fin å kjøre er det bare å kjøre på. Jeg har hatt bilen fra påsken ca, og har hittil ikke hatt noe utlegg med unntak av bremser forran og ABS-sensor så må skiftes. Greit med ABS og antispinn når kong kulde slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...