Gå til innhold

S&S: Nissan 200sx S14a


Oluf

Recommended Posts

Lå en forespørsel ute i "jobb ønskes utført" seksjonen og jeg tenkte som så att en siste jobb før vintern setter inn hadde vært gøy. Så takker eier for en trivelig helg med polering og øl :)

Først litt om bilen. Bilen er en 97mod 200sx S14a som er "litt" modifisert. Masse godsaker i motorromet og er benket til 370hk ut på bakhjulene. Den har carbon panser samt bodykit av ett merke jeg ikke kommer på hva heter og interiøret har en del custom laget carbon detaljer som fallt skikkelig i smak her :)

Her er noen blder fra lørdags morgen.

DSC_0027.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0030.jpg

DSC_0031.jpg

DSC_0032.jpg

DSC_0033.jpg

DSC_0034.jpg

Emblemet bak ble forresten fjernet på fredags kvelden. Men dette var også det eneste som ble gjort den dagen da det var på minus siden av graderstokken desverre :(

DSC_0035.jpg

Lørdags morgen var det heldigvis pluss grader og tid for vask :)

Startet som vanlig med prickbort, her lagt på med lavtrykkskanne fra biltema som ser ut til å funke knall.

DSC_0036.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0039.jpg

DSC_0040.jpg

DSC_0041.jpg

Felger fikk seg ett lag med Scholl RIm7 blandet 1:1

DSC_0051.jpg

DSC_0045.jpg

Endestussen fikk også smake Rim7

DSC_0048.jpg

DSC_0049.jpg

DSC_0057.jpg

DSC_0056.jpg

DSC_0054.jpg

DSC_0055.jpg

Tid for skum. Bestående av orage prewash, megs nxt, CG Bugg bugger og en dæsh greenclean.

DSC_0058.jpg

DSC_0061.jpg

DSC_0059.jpg

DSC_0060.jpg

DSC_0062.jpg

Noe som lignet olje-søl pumpet ut av kriker og kroker bak lyktene og div andre steder under avspyling. Måtte spyle leeenge før det sluttet.

DSC_0065.jpg

DSC_0067.jpg

IronX ble påført hele bilen og en ny runde med (barber)skum ble påført bilen. Denne gang med maxi suds 2, orange prewash og greenclean,

DSC_0075.jpg

DSC_0076.jpg

DSC_0077.jpg

Understell fikk seg også en dæsh med skum :)

DSC_0078.jpg

DSC_0079.jpg

Lock 'N Load :P

DSC_0082.jpg

IronX virker.

DSC_0080.jpg

DSC_0081.jpg

DSC_0083.jpg

DSC_0084.jpg

"Jeg sa jo det koms til å komme snø i oktober i år også" :thumbs:

DSC_0085.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0092.jpg

DSC_0093.jpg

De tapre soldater

DSC_0095.jpg

Surfex HD ble funnet frem og bladet 1:10

DSC_0096.jpg

DSC_0097.jpg

DSC_0098.jpg

Happy detailer :)

DSC_0101.jpg

Dkksider ble skrubbet med Sufex og mothers felg børste

DSC_0102.jpg

Kjører DCN style og holder det ekte ;)

Fant frem Swissvax Detailer kost og greenclean som fikk rengjøre kriker og kroker sammen med surfex.

DSC_0104.jpg

DSC_0105.jpg

DSC_0106.jpg

DSC_0107.jpg

DSC_0108.jpg

Motorrom fikk ett lag med prickbort og kost for å løse opp diverse fett og noen flekker som minnet om størknet tjære.

DSC_0111.jpg

DSC_0112.jpg

DSC_0113.jpg

DSC_0114.jpg

DSC_0115.jpg

DSC_0116.jpg

Så ble det nok en runde med sum :)

DSC_0121.jpg

DSC_0122.jpg

DSC_0124.jpg

DSC_0126.jpg

DSC_0127.jpg

DSC_0128.jpg

Og endelig tørk med CG Wolly Mammoth

DSC_0129.jpg

Tid for inspeksjon.

DSC_0132.jpg

DSC_0135.jpg

Og slik var vel så og si hele bilen. Masse swirls og en god del dype RDS.

Hentet frem Metaboen og kjørte Scholl S17+ på sort Schol pad. 4-5 pass på ca 1800-2000 rpm med mye press og ned på 1600 uten press 1-2 pass.

Ikke korrigert;

DSC_0141.jpg

DSC_0142.jpg

Korrigert:

DSC_0143.jpg

DSC_0144.jpg

Hadde gått tom for maskerings teip, så ingen 50/50 denne gangen desverre :(

Eier satte i gang med Swissvax Leather Kit...

DSC_0138.jpg

DSC_0139.jpg

DSC_0140.jpg

...mens jeg fortsatte med S17+ som ga ett helt ok resultat.

DSC_0147.jpg

DSC_0148.jpg

DSC_0149.jpg

Noen slike ble desverre gjenværende. Så jeg gikk over på S3 Gold og prøvekjørte den på Lilla, Gul, og Hvit spider Scholl pads. Den tok heller ikke de dypeste RDS'ene etter 2-3 runder så jeg konkuderte med at vi ikke hadde tid til å få det 100% desverre. Skal også sies at korrigering under 13+ grader annbefales ikke. Polishen klumper seg hele tiden og er kjørt tørr etter spre-pass :(

Endestusser får smake blå sholl pad og autosol.

DSC_0151.jpg

Diverse i motorrom fikk også autosol.

DSC_0152.jpg

Forsøk på 50/50 her, Det til høyre for stab-staget er polert med autosol og det på venstre side er ikke.

DSC_0154.jpg

Shiney.

DSC_0153.jpg

Tilbake til korrigeringen.

DSC_0156.jpg

DSC_0157.jpg

DSC_0159.jpg

DSC_0161.jpg

Forsøk på 50/50 her.

DSC_0162.jpg

DSC_0163.jpg

DSC_0164.jpg

Jeg går ut i fra at jeg ikke trenger å nevne hva som er korrigert å ikke her :)

DSC_0165.jpg

DSC_0166.jpg

DSC_0167.jpg

Det ble i hvertfall noe jævelig med kjørespor, så eier satte i gang med S30+ på orange scholl for å rette opp i ugangen min :)

DSC_0168.jpg

DSC_0169.jpg

DSC_0170.jpg

Det gikk ikke lange kaffe pausen før jeg var på'n igjen.Her begynner det å bli litt seint, så da er det FULL konsentrasjon når man skal brette microfibe kluten :D

DSC_0171.jpg

DSC_0172.jpg

DSC_0173.jpg

Ser bra ut så langt :)

h

Men ikke helt i mål enda...

DSC_0176.jpg

Bakfangeren så rett å slett ikke ut.

DSC_0179.jpg

DSC_0180.jpg

Ladder S17+ på sort Scholl.

DSC_0182.jpg

Så ble det fort mye bedre.

DSC_0183.jpg

DSC_0185.jpg

Enda ett forsøk på 50/50

DSC_0187.jpg

På passasjer døren var det noe ulumskheter jeg prøvde å bli kvitt.

DSC_0188.jpg

DSC_0189.jpg

Etter 5-6 runder med div rpm komboer og maks press ga jeg meg da jeg var redd for att jeg skulle gå gjennom klarlakken.

Da så det slik ut. Det meste er borte i hvertfall.

DSC_0191.jpg

DSC_0192.jpg

Forskjerm høyre side før:

DSC_0195.jpg

DSC_0197.jpg

Etter:

DSC_0198.jpg

DSC_0199.jpg

DSC_0202.jpg

Bilen ble så kjørt ferdig med S30+ og så kjørt ut. Dyket i Surfex HD og mere skum!

Legger ved en liten filmsnutt og sier som Rock Fjellstad fra "Legenden Om Fjordheksa"; SKUM SKUM SKUM! :P

DSC_0203.jpg

DSC_0206.jpg

DSC_0212.jpg

DSC_0214.jpg

Scholl Skin ble funnet frem for testing.

DSC_0222.jpg

Scholl Skin lagt på passasjer side.

DSC_0223.JPG

Og Swissvax Leather Milk på førerside.

DSC_0224.JPG

DSC_0226.JPG

Konklusjon:

Etter de begge hadde fått trekt ett par timer føltes setet det Swissvax Leather Milk hadde blit påfølrt mye mykere og glattere. Setet med Skin var HELT tørt og hardt. Mulig det var forskjell på setene, men i følge denne erfaringen er Swissvax Leather milk uten tvil vinneren. Så på gammelt skinn som er tørket ut er det ingen tvil hva jeg kommer til å bruke av de to i hvertfall. Skal prøve Scholl Skin på noen nyere skinn seter når sjansen byr seg for å se om den imponerer bedre. Skin lukter forresten digg og ser pen ut etter den har tørket. Så på nyere skinn som ikke er så tørt fungerer den sikkert mye bedre. Men om du har som intensjon å myke opp gamle, tørre skinnseter virker ikke Skin som noen vinner.

Her legges CG Celeste Dettaglio :)

DSC_0232.JPG

Plast fikk Black WOW, dekk fikk Valet Pro Talos Protectant, vinduer fikk Sonax Fünsterspruts, hele interiøret ble støvsugd og matter ble renset med CG Greenclean.

Så noen ferdig bilder:

DSC_0238.JPG

Som sakt, fangeren skal byttes.

DSC_0239.JPG

Her bufes overskudd av dekkfornyer.

DSC_0240.JPG

DSC_0241.JPG

<DSC_0242.JPG

DSC_0243.JPG

DSC_0245.JPG

DSC_0246.JPG

DSC_0247.JPG

DSC_0248.JPG

DSC_0249.JPG

DSC_0250.JPG

DSC_0261.JPG

DSC_0255.JPG

DSC_0257.JPG

DSC_0258.JPG

DSC_0260.JPG

DSC_0262.JPG

DSC_0265.JPG

DSC_0266.JPG

DSC_0268.JPG

Stilig med custom bygd interiør av carbon :)

DSC_0264.JPG

Takk for meg.

Endret av Bilpleie gærning
  • DCN Poeng 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Looking good Olav...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Kjempebra s&s med masse skum og lakk korrigering her :) Cred! Det sies at scholl skin gir en mattere finish.Eller trekker den rett og slett ikke skikklig inn?

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, tråd og bilder fikset.

Kjempebra s&s med masse skum og lakk korrigering her :) Cred! Det sies at scholl skin gir en mattere finish.Eller trekker den rett og slett ikke skikklig inn?

Den trekker inn ja, og det blir meget matt og fint. Men skinnet blir ikke mykt slik som det blir av SV Leather Milk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Ødegård

Fint resultat, men hadde det ikke vært en ide å sladde skiltene på de første bildene mtp at teksten din nevner effekt over det originale? Aner ikke hva som evt. er godkjent på den bilen, men det er greit å være litt føre var på slike ting.

Cred er gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God, fyldig writeup med knakende flott resultat :thumbup:

+cred

Takker. Det ble litt lite bilder pga tidspress og det var mye mer jeg gjerne skulle gjort. Men men, allt i allt fornøyd :)

Likært!!

Takk Petter :)

Ser bra ut dette, cred for denne. :)

Heftig motor på denne bilen.

Takk.

Heftig motor ja, og med 3" eksos hele veien og 4" endestuss så var det skikkelig grom lyd også :)

Bra jobbet :) cred :thumbup:

Takker.

Fint resultat, men hadde det ikke vært en ide å sladde skiltene på de første bildene mtp at teksten din nevner effekt over det originale? Aner ikke hva som evt. er godkjent på den bilen, men det er greit å være litt føre var på slike ting.

Cred er gitt

Det glemte jeg helt i farten. Får gjøre det i morgen :)

Takker for cred.

Pent dette!

Takk.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en s14a selv som har masse swirls og bittelitt rds, noen gode tips eventuelt ting du ville gjort annerledes?

Cred for flott arbeid og tråd..

Kune vel ha gjort noe annerledes, men det jeg savnet mest var mer tid og pluss grader :)

Lakken virka ganske myk, da S17+ tok allt som var av swirls og en del RDS. Så jeg tror grunnen til att det ble igjen noen riper var fordi de var så dype, ikke fordi lakken var hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Pent arbeid dette.

Ang lakken så tror jeg mer at den var sticky enn at det var pga at det var kaldt.

Når midlene tørker inn når du sprer så er det ett typisk symptom på sticky lakk.

Og ang Skin så er jeg ikke enig med deg, foreløpig den beste skinnkremen jeg har brukt, trekker lett inn og ikke minst så blir det ikke skjolder sånn som det fort blir med Leather Milk :) Men Leather Milk er absolutt god den også, men trenger lengre tørketid og som sagt blir det lettere skjolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent arbeid på heftig bil!

Cred :thumbup:

(Har han dugg problemer på baklyktene?)

Takker for cred. Og ja, det dugget litt i baklyktene ja :)

Pent arbeid dette.

Ang lakken så tror jeg mer at den var sticky enn at det var pga at det var kaldt.

Når midlene tørker inn når du sprer så er det ett typisk symptom på sticky lakk.

Og ang Skin så er jeg ikke enig med deg, foreløpig den beste skinnkremen jeg har brukt, trekker lett inn og ikke minst så blir det ikke skjolder sånn som det fort blir med Leather Milk :) Men Leather Milk er absolutt god den også, men trenger lengre tørketid og som sagt blir det lettere skjolder.

Takk :)

Jeg vet ikke om det var pga lakken var sticky eller fordi det var kaldt. Jeg gikk ut i fra att temperaturen hadde mesteparten av skylden siden jeg hadde samme problemet på den Mercen jeg tok, da var også graderstokken under 12+ tritt og ofte og den merce lakken kan jeg ikke se for meg er sticky, men hvem vet :)

Ang skin så stemmer det at den trekker inn i skinnet mye fortere enn Leather Milk ja. Kanskje det var grunnen til att setet med Milk virket mye mykere (at Milk ikke hadde tørket skikkelig enda)? I hvertfall var setet med Skin skikkelig tørt og hardt etter den hadde tørket. Men for all del, den lukter digg og ser bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...