Øyvind G

Problemer med siste steg (UFSE og roterende)

Er nå igang med siste steget av korrigeringa av min 940. (Link til S&S er i signaturen min)

Bruker 3M UFSE og tilhørende pad på Flex roterende (L3403 VRG).

Problemet er at jeg føler jeg ikke får kjørt den skikkelig ut. Når jeg er ferdig, så ligger det en hinne med produkt/olje som er vanskelig å buffe vekk. Får det jo vekk, men må jobbe skikkelig med det og sånn skal det jo ikke være.

Noen som har forslag til hva jeg gjør feil?

Fremgangsmåten er:

- Spre produkt på laveste hastighet (1100 rpm)

- Et par pass med 1100 rpm og medium press

- Et par pass med ca 2000 rpm og lett press

Imorgen skal jeg også prøve med DA maskin og se om det hjelper noe.

Lakken heter 019 og er svart.

Kan også nevnes at lakken er litt sticky. Dette har jeg dog ikke merket noe til med UFSE. Kun med FCP.

Hadde hvert fint hvis noen kan komme med tips om hvilke fremgangsmåter jeg bør prøve.

Er det behov for mere info, så er det bare å si ifra så skal jeg svare så godt jeg kan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ligge igjen en grei hinne med ufse når du er ferdig. Det verste man gjør med denne er å kjøre den for lenge eller kjøre den tørr. Faktisk så skal den sprute litt ifølge 3M selv. Hvis ikke er det et tegn på at man bruker for lite.

Men vanskelig å buffe av skal den ikke være. Du har brukt den på annen lakk før? Regner kanskje med at der er noe spesiellt med denne lakken. Jeg har dog opplevd på et par biler at ufse "svetter". Man buffer det helt rent og 2 min senere er overflaten full av oljer og oljehologrammer igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt den på annen lakk ja. og da hadde jeg ingen problemer (Samme fremgangsmåte. Dette var på 240 med rød SS lakk som heter 601. Har også prøvd på en blå SS lakk som dette gikk helt smertefritt.)

Trodde man skulle bruke lite produkt jeg? Har brukt 1-2 dråper på ca 60*60 panel. Ser ikke ut som den går tørr heller?

Den er på en måte så seig at den ikke lar seg fjerne så lett.

Har prøvd litt forskjellige fremgangsmåter når det gjelder pass og press, men med samme resultat.

Har du trua på at DA maskin kan være løsninga her? Har da gått fint med roterende tidligere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med mer produkt, og litt lavere hastighet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan hende at det er for tynt + at det er kaldt = vanskeligere å buffe av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lyder umiddelbart som 'sticky paint' - det kan godt forårsage, at produktet er problematisk at tørre af.

2000 omdr. er nu også en del til finish. Jeg havde kørt maksimalt 15-1600 omdr. - især fordi den er sticky; varmen kan godt få polermidlet til at opføre sig anderledes. Forsøg dig evt. med at slutte på laveste omdr. igen, efter at have nedbrudt polermidlet på 1500 omdr.

Ved aftørring på 'sticky paint' kan det i øvrigt nogle gange hjælpe af opløse polermidlet med en IPA blanding inden aftørring.

Venligst,

Ebbe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sticky lakk kan lett suge ut oljene av polishen og gjøre den seig og vanskelig å fjerne.

Hvis du føler du må opp på ca 2000 for å få bukt med hollos eller få den glansen du ønsker kan du prøve med enten litt mer produkt som gjerne sticky lakker kan trenge. eller du kan kjøre lett over med en liten dært på padden etterpå for å "løse opp".

eventuelt ha litt på en håndpad å gni over med før du buffer vekk.

Men ofte så er sticky lakker ikke så glad i varme, samt de suger til seg mye oljer og det funker derfor ofte (men ikke alltid) med litt ekstra mye produkt og lavt turtall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge denne karen skal Ultrafina SE brukes med fukt. Står jo ikke noe om det på flaska, men har du prøvd dette? :)

Ref.: 13:55 på videoen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er vel ikke Volvo 019 lakken den lakken med best rykte på seg når det kommer til polering heller, har sett her på forumet før som har sliti ut seg på Volvo 850 med 019..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UFSE er ved siden av PO85RE det jeg har kjørt leeeeeeeeeeenge uten å gå tørr, men mulig jeg ikke har vært borti noe tilsvarende 019 da. Er vel varmesensitivitet ute og rusler her, så jeg hadde heller latt være å kjøre opp i RPM, men holdt meg på max 1100-1200, og gått ned til 700 på slutten - totalt antall pass mellom 8 og 10.

Men du bruker Flex og da er 1100 minimum ja, men du får holde deg der nede mesteparten av tiden - ikke gå spesielt mye opp. La panelet være i fred i et par minutter, så buffer du av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk wipedown, nok oljer til å skjule 2000 våtslip :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv 3M sin kontrollspray. Synes ikke vanlig IPA tar oljene etter UFSE.

Endret av tsk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i mål nå. Løsninga ble å kjøre UFSE med DA på en (lavest) hastighet. Da var det lettere å få av igjen. ikke som på en "vanlig" lakk, men det gikk greit. Prøvde litt med roterende også kun på 1100, litt mere produkt og lite press. Funket det også, men følte det var lettere med DA maskinen.

Har hvert nøye med wipedown etter FCP og EFC, så det var ikke mye spor igjen i lakken før UFSE som jeg kunne se.

Jeg har merket at denne lakken var mere krevende ja. Har jo hvert lærerikt da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive