Latsabben

Ny bil - hva bør jeg gjøre?

Har kjøpt meg fabrikksny Bmw 5-serie (standard sort lakk). Bilen har kostet meg en halv formue, så jeg har tenkt til å beholde den i tipp-topp shape i mange år fremover.

Men jeg kjenner meg selv. Jeg kommer ikke til å ha tid til å gnikke på bilen, og er derfor på jakt etter tips om hvordan jeg kan beholde bilen best mulig i flest mulig år.

Et alternativ er å sette bort bilen til lakkforsegling, og gjenta prosessen hvert år. I mellomtiden vaskes bilen.

Er det andre fremgangsmåter som heller anbefalles? Hvilke behandlinger anbefalles at jeg kjøper? Ditec er vel den jeg har hørt om?

Sorry for at jeg spør virkelig nybegynnerspørsmål her, og at jeg dessverre ikke helt har interessen (eller tiden) til å ta temaet seriøst som entusiast. Men det bør gi dere av dere som driver profesjonelt mange muligheter for å få en godt betalende og trofast kunde ved å svare ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du med "sette bort bilen til lakkforsegling"? Er ikke vanskelig å legge forsegling eller voks selv, og ditec har jeg ikke hørt mye bra om så det ville jeg droppa...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... hvor holder du til i landet? Det er mange her som leverer fantastiske resultater, så det er godt mulig du kan få deg en fast detailer til å ta seg av bilen din etpar ganger i året. Da vil den holde seg så god som ny i mange, mange år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en ting til; svart bil med masse swirls/vaskeriper er ikke pent (spesielt i direkte sollys), så om du ikke har tenkt til å maskinkorrigere bilen årlig så er det veeeldig viktig at du lærer deg en god vaskerutine med skikkelig forvask før håndvask og tørk. Dette inkluderer avfetting, gjerne skum og grundig høyttrykksvask... Hvis ikke du gjør dette kan jeg garantere deg vaskeriper! ;) Kan også anbefale deg Zymolsvamp som trekker all eventuell gjenværende skitt inn i porene på svampen, og vil ikke ripe lakken. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ti tommeltotter, jobber normalt 11-12-timers dager og bør helst tilbringe litt tid med familien i helgene, så jeg ønsker å betale noen for at de skal gjøre jobben for meg. Selv om det sikkert ikke er spesielt vansklig, så vet jeg med meg selv at prosjektet blir utsatt og utsatt til bilen sikkert er 2 år gammel før jeg får gjort jobben selv.

Så kort og godt hva jeg spør om er hvilken behandling anbefalles at jeg kjøper fra noen som kan gi bilen min et best mulig utgangspunkt. Tar gjerne også tips om hvilke behandlinger jeg bør fortsette med utover den initsielle, hyppighet på behandlinger osv.

Jeg har også hørt blandet om Ditec, og derfor spør jeg dere som er eksperter; hva anbefalles som et alternativ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativet blir jo en dedikert voks eller evt. lakkforsegling + voks. Collonite voksene er nok en god idé. :) Men ja, hvor holder du til??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tja... hvor holder du til i landet? Det er mange her som leverer fantastiske resultater, så det er godt mulig du kan få deg en fast detailer til å ta seg av bilen din etpar ganger i året. Da vil den holde seg så god som ny i mange, mange år.

Holder til delvis i Oslo, delvis i Stavanger.

En fast detailer som kan gjøre en god jobb et par ganger i året kan definitivt være en mulighet. Hvilke behandlinger bør da vedkommende gjennomføre? Hva vil eventuelt noe slikt innebære av prosesser/kostnader? Bør da lakkforsegling utgå?

Hva mener du med "sette bort bilen til lakkforsegling"? Er ikke vanskelig å legge forsegling eller voks selv, og ditec har jeg ikke hørt mye bra om så det ville jeg droppa...

Jeg har ti tommeltotter, jobber normalt 11-12-timers dager og bør helst tilbringe litt tid med familien i helgene, så jeg ønsker å betale noen for at de skal gjøre jobben for meg. Selv om det sikkert ikke er spesielt vansklig, så vet jeg med meg selv at prosjektet blir utsatt og utsatt til bilen sikkert er 2 år gammel før jeg får gjort jobben selv.

Så kort og godt hva jeg spør om er hvilken behandling anbefalles at jeg kjøper fra noen som kan gi bilen min et best mulig utgangspunkt. Tar gjerne også tips om hvilke behandlinger jeg bør fortsette med utover den initsielle, hyppighet på behandlinger osv.

Jeg har også hørt blandet om Ditec, og derfor spør jeg dere som er eksperter; hva anbefalles som et alternativ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags behandling avgjøres vel egentlig best av den som skal ta hånd om bilen din. En vanlig detail består av korreksjon av lakken, for å fjerne riper og defekter, får deretter å påføre beskyttelse. I tillegg kommer selvfølgelig behandling av gummi, plast, glass osv. Skånsom vask er det aller viktigste for å holde bilen pen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lever inn bilen til en detailer f. Eks før vinter, og til våren igjen. Kjøp inn enkelt vaskeutstyr, slik at du har mulighet til å få vasket den skånsomt og mildt av og til. Hva du bør kjøpe får du hjelp her inne, eller du kan be han du setter bort jobben til, til å bestille inn for deg. Hvis du rett og slett ikke har tid til vask, så bør du spyle av bilen med jevne mellomrom, samt levere inn bilen til en detailer oftere for grundig vask og vedlikeholde av beskyttelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Oslo og omegn er det mange her inne som kan gjøre jobben godt.

I Stavanger ville jeg personlig tatt kontakt med Tommy da han virker å ha stålkontroll på hva han gjør, og han har hatt bemerkelsesverdig mange fine biler.

http://www.facebook.com/TommysCARSPA

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive