Gå til innhold

Sølvgrå Toyota Avensis, 1-stegs jobb


CFM

Recommended Posts

En liten S&S fra en kjapp jobb jeg tok i dag. De som jeg tok den blå Avensisen og den sølvgrø Colten for var tydeligvis veldig fornøyde så ryktet har spredd seg utover i familien og i dag tok jeg en Sølvgrå Avensis som ikke akkurat hadde blitt vasket så altfor ofte. Kanskje like greit. Da blir det mindre swirls for meg å ta. :)

Jeg fikk også testet IronX som jeg fikk tak i dagen før. Funket veldig bra! Det eneste negative med IronX er at den lukter dritt, selv om det står at den har ny og forbedret lukt. De som lager den kan ikke ha luktesans igjen fra forrige versjon...

Det ble ikke rare greiene i dag da bilen er sølvfarget som sagt (kjedelig å korrigere da det "ikke synes" hvis noen er med meg på den :P ) og at jeg igjen egentlig bare skulle legge på et lag voks til vinteren, men kort fortalt så fikk jeg vekk de værste ripene og swirlsene med S17+ på Biltema DA maskin med Sonax pads.

Bilder av selve korrigeringen ble det dårlig med, men jeg har i stedet tatt en del flere bilder fra vasken som kanskje veier litt opp. (Skal ta en rød eldre Caddy til mandag og tirsdag og da blir det andre boller ettersom jeg har litt bedre tid på meg! Fylle igjen riper, steinsprut osv. + våtslip f. eks. :) )

Totalt tidsforbruk: 5-6 timer.

Vask og clay:

  • Prickbort
  • Surfex HD 1:5-10
  • IronX
  • Meguairs NXT såpe
  • Zymöl svamp
  • FerroBet felgrens
  • Scholl blå clay
  • ONR 1:20-30 som claylube

    Korrigering og wipedown:
    • Scholl S17+
    • Biltema DA maskin med oransje Sonax pads
    • En del mikrofiberkluter
    • Surfex HD 1:5-10

    LSP:

    [*]Collinite 915

    [*]RainX på frontrute

    [*]Owatrol Polytrol på plastdetaljer

    [*]Biltema dekkfornyer for å bruke denne opp (grei den første timen og holdbarheten er 1-2 dager...)

    Bilen ser jo ganske grei ut:

    IMG_8592.jpg

    IMG_8605.jpg

    Eller kanskje ikke...:

    IMG_8598.jpg

    IMG_8594.jpg

    IMG_8596.jpg

    IMG_8599.jpg

    Dynket først nedre halvdel av bilen (fra vinduene og ned) i Prickbort og lot det stå i 10 minutter før jeg spylte det av:

    IMG_8610.jpg

    IMG_8609.jpg

    Dynket så nedre halvdel av bilen med Surfex HD og lot den stå i 6-7 minutter og spykte av. Da så det slik ut. Fikk vekk masse skitt, men det er fortsatt masse piggstøv igjen:

    IMG_8611.jpg

    IMG_8613.jpg

    La på IronX og lot den virke i 5 minutter før jeg spylte av:

    IMG_8616.jpg

    IMG_8617.jpg

    IMG_8622.jpg

    Litt på felgene også:

    IMG_8629.jpg

    Etter det var det så og si ingenting igjen. Fantastisk produkt!

    Så var det på tide med bøttevask og så claying. Litt asfaltprikker var det igjen, men fint lite. Her er claybiten etter hele bilen:

    IMG_8631.jpg

    Nå er bilen ren. :)

    IMG_8634.jpg

    IMG_8635.jpg

    Så var det på tide med en kjapp inspeksjon. Tok bare et par bilder, men det var generelt lite riper, en del veldig lette swirls, men ikke noe særlig mer enn det. Sett bort i fra bakfangeren og frontfangeren da, som tydeligvis hadde truffet litt av hvert.

    IMG_8638.jpg

    Litt holos også:

    IMG_8639.jpg

    Rigget opp til en bråkorrigering:

    IMG_8636.jpg

    Testet med S17+ med DA maskin og det tok veldig greit. Lakken vaer ganske god å jobbe med. Passe myk egentlig. Her er et bilde etter CF02 wipedown:

    IMG_8640.jpg

    Null holos også:

    IMG_8641.jpg

    Fra nå ble det desverre tatt lite bilder. Ikke at det var noe særlig å ta bilder av heller da, men jeg hadde ikke tid. Det er dritkjedelig.

    Et bilde etter å ha kjørt høyresiden:

    IMG_8644.jpg

    Håndmerker. Eier hadde visst holdt på med Loctite og så lent seg mot bilen. Da blir det såklart merker... Var slik på begge sider:

    IMG_8647.jpg

    Borte vekk:

    IMG_8648.jpg

    Wipedown med Surfex HD. Vannet ligger rimelig flatt nå:

    IMG_8652.jpg

    Så la jeg et lag med Collinite 915. La på panser og framskjermer for så å tørke av igjen ettersom det da hadde gått ca. 2-3 minutter fra da jeg begynte å legge på den andre siden. Fortsatte etter med resten av venstresiden og tørket av, taket og tørket av etter å ha ventet et par minutter, baken og fronten og tørket av og høyresiden og tørket av.

    RainX ble lagt på frontrute, Polytrol på plastdetaljer og Biltema dekkfornyer på, tja, dekk. Og vips så var man ferdig. :)

    IMG_8655.jpg

    IMG_8656.jpg

    IMG_8657.jpg

    IMG_8658.jpg

    IMG_8659.jpg

    - Bjørn

Endret av CFM
  • DCN Poeng 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin liten jobb dette. Og ja, om den hadde tilsvarende lakk som den svarte jeg har tatt, så var den grei å jobbe med til en 1-stegs jobb. :) Men likte ikke at du brukte Biltema's dekkfornyer, den har jeg helt ut i vaske for lenge sia da den gjorde dekkene mine brune, SELVOM jeg skrubba dem med Surfex HD (sterk blanding) en dag eller to etter...

Du hadde buffa av Polytrolen før du tok ferdigbildene forresten? Så veeeldig shiny ut liksom, litt vel shiny nesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Biltema dekkfornyeren er crap. Det skrev jeg også, men jeg vil gjerne bruke den opp nå som jeg har den. (Det er fattern som kjøpte den inn for noen år siden.)

Polytrolen er buffa av ja, er bare skvettlappene og spylerdysa til frontlyktene som fikk Polytrol, resten av listene er lakkerte. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bedre å ikke bruke de jeg da, siden dekkene antakelig blir brune etterhvert. Men klart, det ser jo bra ut der og da. :)

Beklager syting. Du gjorde en bra jobb! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe syt i vei du :P De dekkene jeg har brukt den på til nå har ikke blitt brune ennå, men det er vel kanskje mye forskjell fra dekk til dekk også...

Det blir nok kjøpt inn Pneu ganske snart ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...