Gå til innhold

German ABE godkjenning i Norge


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Noen her som har godkjent noe på biltilsynet med ABE dokumentasjon i stedet for TUV?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sjekka opp litt angående deler til ombygging til 960-front på den forrige bilen min så sa han må biltilsynet at det funka både med det amrikanske godkjenningssystemet(husker ikke forkortelsen), ABE og TUV..

Er vistnok en lov Amcar Norge har klart å presse igjennom :)

Hva er det du skal godkjenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Han har bestilt sånt panserhorn til Evo'n. Tror han bør bestille dobbeltime hos BT for den der.

5215702541_34988c91bf_o.jpg

  • DCN Poeng 4

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Coilovere fra TEIN muligens, fikk beskjed om at de hadde ABE dokumenter og at det ikke skulle være noe problem å godkjenne med det i Norge.. er bare litt skeptisk til å handle Coilovere til 20-30 t og så ikke få det godkjent i vognkort...

Er det sånn at coilovere må stå på bilen før de kan si noe eller kan en dra på tilsynet med papirer og får bekreftelse på at det går greit?

Og nei ØHN det panserhornet leverte jeg tilbake, det ble for stort for bilen her... :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilovere fra TEIN muligens, fikk beskjed om at de hadde ABE dokumenter og at det ikke skulle være noe problem å godkjenne med det i Norge.. er bare litt skeptisk til å handle Coilovere til 20-30 t og så ikke få det godkjent i vognkort...

Er det sånn at coilovere må stå på bilen før de kan si noe eller kan en dra på tilsynet med papirer og får bekreftelse på at det går greit?

Og nei ØHN det panserhornet leverte jeg tilbake, det ble for stort for bilen her... :D

Mitt stalltips er å printe ut dokumentasjon uten å kjøpe coiloversene, dra på BT og hør med de, sier de at der er greit spørr du etter skriftlig bekreftelse på dette, veldig viktig da disse gutta snur fra kjempegreie til nazi fortere enn en kvinne som er inne i den riktige tida av måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt stalltips er å printe ut dokumentasjon uten å kjøpe coiloversene, dra på BT og hør med de, sier de at der er greit spørr du etter skriftlig bekreftelse på dette, veldig viktig da disse gutta snur fra kjempegreie til nazi fortere enn en kvinne som er inne i den riktige tida av måneden...

Skriver under på den. Var inne for å få godkjennt senk og felg. Senk gikk i boks men felgene manglet dokumentasjon på ET, og fikk da beskjed om at jeg kunne ta med kvitering el. fra GS Bildeler så skulle det være i boks, men neida. Neste gang jeg var inne var det ikke mulig å få dem godkjennt av helt andre grunner en ET.

Endret av Mossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tein er vel så vidt jeg vet Japanske, og da skal det godt gjøres, for Japser bryr seg som regel fint lite om TÜV. US godkjenninga heter forøvrig DOT-approved (Department of Transportation). Har ikke H&R eller KW eller Bilstein noe fint til Evo'n da Truls? Eller kjører du japanske deler tvers igjennom?

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos BT er det bedre faktisk å få tillatelse en tilgivelse. :-) om man legger frem dokumentasjon som de krever er det faktisk mulig å godkjenne både det ene og andre.:-) Men riktig dokumentasjon er for dem en nødvendighet siden de ikke ønsker å stå personlig ansvarlig for godkjenningen. :-) Setter meg selv laglig til for hogg her men. :-) ikke skyt budbringeren. :-)

Endret av Freddy73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Øhlins Truls, Øøøøøøhlins :-)

Han har jo Øhlins, men de er ikke TUV godkjente på "Den Røde Fare"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos BT er det bedre faktisk å få tillatelse en tilgivelse. :-) om man legger frem dokumentasjon som de krever er det faktisk mulig å godkjenne både det ene og andre.:-) Men riktig dokumentasjon er for dem en nødvendighet siden de ikke ønsker å stå personlig ansvarlig for godkjenningen. :-) Setter meg selv laglig til for hogg her men. :-) ikke skyt budbringeren. :-)

Skal absolutt ikke hogge her. Det du sier er HELT RIKTIG.

Jobber tett med biltilsynet til daglig i jobben og skal godkjenne mye rart som blir gjort med biler.

Minstekravet biltilsynet ber om er dokumentasjon. Da de har dette ser de bare over at jobben/monteringen er utført ordentlig.

De har ikke mulighet / lov til å ta egne avgjørelser på om det som er gjort holder fabrikantens spesifikasjoner.

Hvis det er litt "spesielle" endringer som skal utføres, er det å snakke med biltilsynet før endringene utføres eneste vei å gå.

På denne måten kan de hjelpe med å finne løsninger på hvordan det skal gjøres, og dermed få en grei fremgangsmåte før du møter til kontroll.

Biltilsynet setter pris på at du tar hensyn til regelverk og at de kan få ha en finger med i spillet før endringene blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo Øhlins, men de er ikke TUV godkjente på "Den Røde Fare"..

Det har du forsåvidt helt rett i når jeg tenker meg om ;)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Dette sier kjøretøyforskriften....

Så skal ikke være noen grunn til at BT ikke godtar ABE. Men det er jo enkelt å skrive en rask søknad så får du fort svar på det..

kjøretøy avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

  • DCN Poeng 1

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Takker for bra innputs her..

Grunnen til TEIN er at det er en tysk importør som tar dette inn til Tyskland (allerede eller snart) og han godkjenner disse mht ABE dokumentasjon og ikke TUV pga prisforskjellen på dette.

Øhlins er knall, men de gidder ikke å få TUV på mye de selger pga prisen. Samme importør som skal ta inn TEIN til Tyskland sitter på TUV til Øhlins også (ikke Øhlins selv), men det ble mye om og men mht papirer til bilen min og jeg er usikker på hvorvidt de kan godkjennes.

Story:

Mine Øhlins med mitt produkt navn er opprinnelig godkjente til EVO 6 tme, MEN de ble produksjons endret til å passe 7 og 8, da med samme navnet som til EVO 6, så endret de navnet på settet og fikk ny TUV på de med det nye navnet. Dvs at mine Øhlins er riktige til min bil (7/8/9), men har feil navn på seg og jeg får kun papirer til EVO 6 mht produksjons navnet selv om de er laget til 7 og 8 utg...

Tror det blir litt for innviklet ovenfor BT dette (ikke at de har tungt for det) men mine dempere faller da inn i klemma mellom 2 typer. Samme demper, men med forskjellig artikkel navn, der den jeg IKKE har her mht artikkel navn er den som er TUV

:D

Det å reise til BT først kommer jeg nok til å gjøre.

Han "garanterte" at TEIN demperene ville bli godkjent, så er han så sikker sender han sikkert ABE papirer til meg først så jeg kan sjekke det med BT før handel.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Slightly off-topic, men relatert, og jeg håper du tilgir meg...

Jeg har en Galant og har lyst på Tein Super Sport coilovers til den, men siden disse ikke kommer med noen form for godkjenning sier BT kategorisk "nei" når folk vil ha dette godkjent på bilen. Har han tyske importøren muligheter til å oppdrive godkjenningspapirer for dette settet for Galant? Evt, hadde du giddet å spørre om mulighetene for dette?

Galanten har chassiskode EA0, spesifikt for min bil er EA2W.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Skal sjekke jeg csjoh, om han lager TUV på TEIN så tror jeg det kan bli trøkk på markedet her, mange som ønsker TEIN til mange Japanske biler..

Har sendt Øhlins flere mailer, men aldri fått noe svar annet fra han i Tyskland.. Tragisk til å være et såpass solid varenavn som Øhlins syntes jeg..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...