Gå til innhold

Microfiber vask gikk til h*****


MadsH

Recommended Posts

Hei

Jeg har da vasket endel av microfiber samlingen min, for første gang.

2stk washmitt

12-16stk nanolotus gruppekjøp microfiber

3 microfiber tørkehåndkle (til bil ofc)

Alt kjentes likt og å så bra ut.

1. Renset alle såpe slots i vaskemaskinen.

2. Kjørte vanlig vask uten innhold 60C.

3. Når den var ferdig hev jeg en skvett milo (alt som tåler vann tåler milo)

4. Kastet i alt microfiberen og startet maskinen på 90¤. (ser i ettertid det kansje hadde holdt lenge med 40 eller 60 :(.

Idag vasket jeg godbilen og bruksbilen.

Godbilen først alt gikk greit testet ull-mitt for førstegang var rart, men er vel vanesak.

Når jeg pakket opp tørke klutene mine (3 forskjellige, blant annet mg watermagnet.)

Jeg ville ikke kalt den watermagnet lengre værtfall, heller water resistent blanket.

(Såg også etter på at det sto 90F på mg watermagnet :( )

Hva har jeg gjort feil?

Er det noe håp for disse klutene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Her skiller jeg i vaska

- mitts og vaskeredskaper for seg selv

- generelle mikrofiberkluter (fargesorteres også) for seg selv

- Watermagnets/tørkehåndkler for seg selv

Aldri alle sammen i samme vasken

Et knep har vel vært å legge feks mikrofiber i i bilt hamber surfex hd blanding, det løser opp en del møkk og lort for både mikrofibere, mitt og tørkehåndkler. Kan være du redder de med det...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 graders vask har neppe noe med at water magnet ikke suger vann lenger. Det er vel egentlig noe den er kjent for å (ikke) gjøre. Jeg vasker alt av MF på 90 grader alltid, og bløtlegger vanligvis over natta før vask i surfex.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så om jeg bløtlegger dem og kjører en runde i varmt vann med surfex (eventuelt alternativ?) så skyller jeg dem godt og tørker dem?

Har ikke gått til innkjøp av surfex ennå.. men kan jo se ut som det er på tide.

Jeg var ganske fornøyd med water magnet før vask :P ellers har jeg 2 andre waffle håndklær som funket bra før vask :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Water Magnet har hett Water Repellent her hos meg siden tredje gangs bruk. Den kom seg en smule etter et døgn i Surfex HD 1:5 etterfulgt av 90 graders kokvask med MF Rejuvenator, men etter en runde til på 90 grader (uten Surfex-bad) er den like vannavstøtende igjen. Tror jeg skal la fruen få det til kjøkkenhåndkle, eller la hunden ligge på det...

Nå bruker jeg, og kan sterkt anbefale følgende:

  • CG Miracle Dryer (har 4)
  • CG Woolly Mammoth (har 1)
  • Dodo Juice Double Touch Drying Towel (har 1)

Jeg vet jeg kommer til å ryke på et Dodo Juice Supernatural Drying Towel på et tidspunkt, og det kommer til å være fordi jeg er så misfornøyd med Meguiar's Water Magnet at jeg må kompensere... :)

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Legg de i bøtte med surfex HD blanding (1-2 dl i til ca 7-8 l) noen timer, vri de opp og kast de i maskinen på 90c uten noe som helst vaskemiddel..

Surfex HD kan brukes til så mangt at det er et flott produkt å ha i skapet uansett.. (prewash, dekksider, plastmatter etc)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Cobra Guzzler FTW... knallsak, holder lenge og blir ikke dårligere etter årene heller.. (bare vask de slik en skal)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo også så flax at HT'en bestemte seg for å låse seg i lavtrykk, så hele vasken idag gikk til h******. Endte i total demontering av HT'en som viste seg at jeg aldri hadde trengt å skru ut mer enn 1 skrue :P

Jeg er jo da på jakt etter endel etter vært.

BH Surfex HD 5liter

Cobra Guzzler WFT 2-3stk

IronX 1-5liter

Schol polerings produkter med-cut low-cut finish (eventuelt annet litt usikker på hva jeg bør gå for)

DA polerings maskin (har sett meg ut flex DA men alle tips mottas)

PADS med-cut low-cut finish x2

voks usikker?

chemical guys citrus wash and gloss 5l

Er det en nettbutikk jeg får tak i alle disse produktene? eventuelt tilsvarende greier. Er ny i gamet men tror jeg begynner og forstå.

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Legg de i bøtte med surfex HD blanding (1-2 dl i til ca 7-8 l) noen timer, vri de opp og kast de i maskinen på 90c uten noe som helst vaskemiddel..

Surfex HD kan brukes til så mangt at det er et flott produkt å ha i skapet uansett.. (prewash, dekksider, plastmatter etc)

...vask av badet...

såpass.. finnes det noen "rimelige" tørkehåndklær som kan brukes igjen og igjen og igjen da ?

Miracle Dryer holder koken år etter år, sies det. Jeg har hatt mine i ca et halvt år og de suger til seg som ... ja. Du vet.

Vaskes på 60-90 grader annenhver gang med MF Rejuvenator og blir fine og rene.

Jeg noobet litt på sorteringen og vasket etpar av dem sammen med noen mørkeblå kluter, så to av de fire jeg har er litt skittengule i fargen, men funker like bra.

Hadde jo også så flax at HT'en bestemte seg for å låse seg i lavtrykk, så hele vasken idag gikk til h******. Endte i total demontering av HT'en som viste seg at jeg aldri hadde trengt å skru ut mer enn 1 skrue :P

Jeg er jo da på jakt etter endel etter vært.

BH Surfex HD 5liter

Cobra Guzzler WFT 2-3stk

IronX 1-5liter

Schol polerings produkter med-cut low-cut finish (eventuelt annet litt usikker på hva jeg bør gå for)

DA polerings maskin (har sett meg ut flex DA men alle tips mottas)

PADS med-cut low-cut finish x2

voks usikker?

chemical guys citrus wash and gloss 5l

Er det en nettbutikk jeg får tak i alle disse produktene? eventuelt tilsvarende greier. Er ny i gamet men tror jeg begynner og forstå.

Alle tips mottas med takk.

  • Surfex HD får du hos BlankBil.no, Bilnerden.no og autobahn-bilpleie.no.
  • Cobra Guzzler får du hos BlankBil.
  • IronX får du vel også hos BlankBil, og hos Autobahn Bilpleie. En 5-liter koster ca en tusenlapp, lukter råtne egg og er noe av det mest hysterisk effektive jeg noensinne har sett. Verdt hver eneste krone.
  • Scholl poleringsprodukter får du hos Scandicshine.
  • Flex DA får du mange steder; vær obs på at du kan få den billigere fra utlandet. Ellers har Scandicshine, Swissvax og Bilnerden hvertfall maskiner på lager.
  • Voks - the sky is the limit, egentlig, hvis ikke kjerring eller lommebok setter en stopper for galskapen først :) Les Show & Shines og se hva folk bruker av vokser, finn ut hvor mye du vil bruke på en krukke og kjøp :)
  • CG CW&G får du hos BlankBil, Scandicshine og RBTuning.no.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk :) takker, rimelig og godt nok er vel mottoet for voks..

Kan ikke si fruen deler samme entusiasme som meg for bilpleie eller bil generelt :P

Bankkontoen er også en ivrig motstander for dette :P

Endret av TaXiTuS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Fantastisk :) takker, rimelig og godt nok er vel mottoet for voks..

Kan ikke si fruen deler samme entusiasme som meg for bilpleie eller bil generelt :P

Bankkontoen er også en ivrig motstander for dette :P

Både fruen og bankkontoen blir vant til det. Fruen fordi hun kan bearbeides og fås til å innse at bilen har godt av det og at det øker en evt salgsverdi, og bankkontoen fordi den ikke har noe valg. Bare husk å betale alle faste regninger før du trykker "kjøp" ;)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Imens du venter så er Zalo et bra alternativ til Surfex HD i bløtlegging. Har funka bra her hvertfall. Og husk at du ikke mååå vaske tørkehåndklær etter hver eneste gang (bilen skal jo være ren når du er ferdig, og du tørker jo bort rent vann). Jeg vasker Miracle Dryer annenhver gang (inspeksjon gjøres da...), og da legges det i Surfex HD noen timer etterfulgt av maskinvask m/ Milo på 60 grader. Etter ca et halvt år er det like mykt og vannabsorberende som det var da det var nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Fantastisk :) takker, rimelig og godt nok er vel mottoet for voks..

Kan ikke si fruen deler samme entusiasme som meg for bilpleie eller bil generelt :P

Bankkontoen er også en ivrig motstander for dette :P

Løses enkelt med Nanosvamper fra nanolotus det der... en sveip med de og så er det "hmmmm, ikke så dumt dette her" he he

Bruker du Zalo i vannet, så skyll klutene i vann før de går i vaskemaskinen.. Zalo skummer vilt om det kommer en del av den i vaskemaskin.... :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jeg har forsøgt en del forskellige vaskemidler og andet, og er kommet frem til...

"MicroRestore Microfiber Detergent" er det bedste so-far, og vasker med det hver gang. Jeg bruger hvid/klar eddike(håber det hedder det samme på norsk, eller spørg hvad det er) til rensning af vaskemaskine og somme tider til at fjerne kalk fra mine tørreklæder. Vi har meget kalk i vandet her i Danmark, lokalt ligger vi på 3-400 ppm, så det kan mærkes.

Vask foretaget ved 40c når vi taler: Tørreklæder, voks og polish klude, og QD-klude. Hver type vaskes for individuelt.

All-purpose klude som har været brugt til interiør, plastik- og gummi-dressings, dæk glans osv. får 60c.

Særligt beskidte klude bliver lagt til i en Meguiars APC blanding i nogle timer før vask.

Venligst,

Ebbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløtlegger over natta i CG MF-vask, vasker på 60-90 grader i CG MF-vask og opplever ikke det som noe problem. Har prøvd Milo og Omo, men MF-vasken fungerer bedre. Selv mitt første tørkehåndkle som er vasket og brukt en hel del gjennom 3 år fungerer fremdeles prikkfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jeg har forsøgt en del forskellige vaskemidler og andet, og er kommet frem til...

"MicroRestore Microfiber Detergent" er det bedste so-far, og vasker med det hver gang. Jeg bruger hvid/klar eddike(håber det hedder det samme på norsk, eller spørg hvad det er) til rensning af vaskemaskine og somme tider til at fjerne kalk fra mine tørreklæder. Vi har meget kalk i vandet her i Danmark, lokalt ligger vi på 3-400 ppm, så det kan mærkes.

Vask foretaget ved 40c når vi taler: Tørreklæder, voks og polish klude, og QD-klude. Hver type vaskes for individuelt.

All-purpose klude som har været brugt til interiør, plastik- og gummi-dressings, dæk glans osv. får 60c.

Særligt beskidte klude bliver lagt til i en Meguiars APC blanding i nogle timer før vask.

Venligst,

Ebbe

X2 på "MicroRestore Microfiber Detergent"

Men vet ikke helt om det er noen som forhandler denne i norge lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang spesifikke MF vaskemidler; annet enn overnevnte MicroRestore Microfiber Detergent (noen som vet hvor man får den?) og CG MF Rejuvenator, er det noe andre alternativer som funker der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg vet jeg kommer til å ryke på et Dodo Juice Supernatural Drying Towel på et tidspunkt, og det kommer til å være fordi jeg er så misfornøyd med Meguiar's Water Magnet at jeg må kompensere... :)

De pengene kan du spare deg, for da kommer du til å bli enda mer skuffa enn Water magnet. Jeg har vært så lur å kjøpe to stykker og begge røyter værre enn noe annet. Har vasket de sikkert 10 ganger nå og fortsatt legger de igjen lint på bilen.

Ang spesifikke MF vaskemidler; annet enn overnevnte MicroRestore Microfiber Detergent (noen som vet hvor man får den?) og CG MF Rejuvenator, er det noe andre alternativer som funker der ute?

Jo, SmartWax har en og Sonus Der Wunder Wasche. Funker bra begge to og er de jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...