Gå til innhold

hjelp til vinter klargjøring av bmw le mans blå?


bjarne89.

Recommended Posts

hei. i morgen skal jeg hente ut den nye bilen min:) en 2011mod e90 le mans blå :)

nå nærmer jo vinteren seg fort her. så må vel ta en vinter klargjøring snart. det jeg lurer på er:

hvordan bør jeg gjøre dette. hva bør jeg bruke på denne bilen. syns det er veldig morro å drive på med bil, men har ikke så mye peiling enda. så da må jeg spørre litt. vil ikke gjøre noen fei å ødelegge noe på bilen min;)

av vaske utstyr har jeg:

bøtte med rist.

vaskehanske

NXT Generation Car Was

Water Magnet Microfibre Drying Towel

av polerings utstyr har jeg:

2 hodet maskin fra clas olson

puter pra clas olson.

meguiars 3 setp serie

meguiars ultimate compund

å masse mf kluter

så da lurer jeg på. bør jeg bruke noe av dette? eller bør jeg kjøpe noe nytt.

bilen er jo som sakt kless ny,så lakken er vel ganske strøken regner jeg med

veldig fint hvis noen hadde tatt seg tid til å skrive ned litt hva jeg bør kjøpe. å hvordan jeg bør gå frem:)

tusen takk for all hjelp:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

av vaske utstyr har jeg:

bøtte med rist.

vaskehanske

NXT Generation Car Wash

Water Magnet Microfibre Drying Towel

Du trenger Prickbort feks, samt felgrenser fra feks p21s power gel om du ikke har det. Plusser du på IronX også, så trenger du muligens ikke clay, men det vet jeg ikke sikkert når jeg ikke har sett lakken din.. Meguiars sin Quick clay kit er uansett greit å ha for handa, bra sett, med det du trenger i.. Water magnet er det vel litt opp og ned mht hva folk syntes om, mine her har vært ok de, men mange klager på dårlig sugeevne på den. En sikker vinner der er Cobra Guzzler om du skal ha nye, de er knallbra..

av polerings utstyr har jeg:

2 hodet maskin fra clas olson

puter fra clas olson.

meguiars 3 setp serie

meguiars ultimate compund

å masse mf kluter

Fungerer bra med DAn der og trestegen fra Meguiars om lakken er bra. Er det noe mer riper må du over på Ultimate Compound..

For min del så holder det å ta rens + polish med DA og så sealer (wax) for hånd. Husk å ha nye puter på maskinen pr steg du tar.

Rens og Polish i den serien er Wipe on wipe off produkter, dvs de jobber du bare over panelet noen ganger med maskinen og så tørker du over asap før du går videre til neste panel med rens..

Ultimate Compound korrigerer, det gjør ikke rens i DC serien, så den skal jobbes lengere på bilen, dvs til den blir vaselinaktig/klar før den buffes av, husk å jobbe den ned og ikke overdriv bruken av produktet (gjelder alle produktene du har her/aka generelt bilpeie produkter ) Ultimate Compound krever også egne pads, men du kan gå nedover i skalaen om du vil, dvs at du kan bruke rensen først og så bytte til Ultimate Compound på samme pads (om ikke rensen tar nok), men ikke fra Ultimate Compound til rensen, da må du ha nyvaska/nye pads

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. takker for svar. bilen er helt ny. så regner med lakken er strøken:) skal hente den ut av bavaria i morgen:)

hvordan voks vil du annbefale:)?

kan du annbefale noen andre produkter som er lette å bruke. morro å prøve noe annet også:) som kansje er bedre enn mg sin 3 step serie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

DoDo juice har bra vokser, samme har Swissvax, Victoria voks er bra, MG16 fra Meguiars er bra.. mange å velge i her..

DoDo orange crush og Swissvax sin Concorso er vel de jeg har vært veldig glad i her.. Orange Crush er mer til røde biler pga fargepigmenter (selv omd et er svinnende lite av det i den) De har flere å velge i.. Så det er prisen som bestemmer litt her, DoDo eller Victoria Wax om du ikke skal svi av for mye, Swissvax om du skal ha rosinene med en gang :D

DC 3 sealeren (wax) kan du legge to ganger så holder den ok den også, men ikke av de mest slitesterke på markedet, Meguiars MG21 holder leeeenge, samme gjør Duragloss 111 om du skal ha en annen sealer.

Her bruker jeg ikke så mye voks over sealer lenger, men holder meg enten til voks eller sealer alene, begge deler holder bra om du får renset lakken bra før du legger de og lar de herde så lenge du klarer (sealer)

Voks holder også bra bare du bruker en prewax før voksen og får flatene 100% rene og bra før du legger på..

Smak og behag.. Thomas K her på forumet har vel bil i samme farge som deg, husker dog ikke hva han har på sin nå om dagen, mendu finner trårder på Bimmern hans her i show & shine delen tipper jeg..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Jopp.. MG 16 jeg mente der.. takker :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars #26 er ikke så dum den heller, litt enklere i bruk enn #16.

Men når det kommer til voks er utvalget enormt, og jeg skjønner godt at nybegynnere blir forvirra så det holder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg bruke følgende i rekkefølge:

Swissvax Cleaner Fluid

Duragloss 111 Clear Coat Polish

? lakken er strøken siden bilen er kless ny:)

bruke maskin på cleaner fluid? å legge på duragloss 111 for hånd? ell trenger jeg noe mere. ell bruke noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal handle på nett er jeg veldig fornøyd med bilnerden.no,spesielt når det kommer til avfetting. Har handlet noen liter SurfexHD, P21 og IronX derfra.

Såpe, polish, glaze voks osv. handler jeg mest fra scandicshine. Dem har mye bra fra Chemical Guys som er ett av mine favorittmerker. Scandicshine har også andre pads til maskinen din hvis du vil prøve noe annet et det du har.

En annen butikk jeg har handlet endel fra er blankbil.no. Der finnes favorittsåpen min, og sikkert til mange andre på forumet og, som heter Duragloss 901.

Hvis du ikke skal handle på nett blir utvalget litt mindre, iallefall i min del av Norge (Sør), men bilxtra har endel Meguiars-produkter.

Gratulerer med fin bil og enda finere farge!

Endret av jalmar

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk. skal handle fra nett. er enklest det:) bare finne ut hva jeg trenger. hva syns du om den lista jeg satt opp. fungerer deette?

kan jeg bruke følgende i rekkefølge:

Swissvax Cleaner Fluid

Duragloss 111 Clear Coat Polish

? lakken er strøken siden bilen er kless ny:)

bruke maskin på cleaner fluid? å legge på duragloss 111 for hånd? ell trenger jeg noe mere. ell bruke noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk. skal handle fra nett. er enklest det:) bare finne ut hva jeg trenger. hva syns du om den lista jeg satt opp. fungerer deette?

kan jeg bruke følgende i rekkefølge:

Swissvax Cleaner Fluid

Duragloss 111 Clear Coat Polish

? lakken er strøken siden bilen er kless ny:)

bruke maskin på cleaner fluid? å legge på duragloss 111 for hånd? ell trenger jeg noe mere. ell bruke noe annet?

SV Cleaner Fluid er vel helst laget for at SV voksene skal hefte bedre til lakken? Så kanskje ein pre wax fra Duragloss hadde passet bedre til Duragolss #111? F.eks. Duragloss PreCleaner #652?

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt på nybegynnerstadiet selv, men kan prøve uansett.

Jeg ville iallefall byttet ut padsene fra Clas Ohlson med Uber-pads fra Scandicshine.

Såpen din ville jeg kanskje byttet ut med den tidligere nevnte Duragloss 901. NXT-såpen liker jeg ikke, men dette er som mye annet en smakssak.

Som truhaa skriver trenger du også avfetting. Prøv en liter med SUrfex HD, og kanskje også prickbort. Surfexen er veldig god, og du kan blande den etter bruken. F.eks 1:5 før polering/vokslegging og 1:20 ved dagligvask. Har også lest om folk som bruker 1:30, så den er meget drøy i bruk. Prickbort kommer ferdig blandet, men den er LSP-vennlig (den fjerner ikke beskyttelseslaget ytterst, voks eller sealer)

Jeg ville også tatt med felgrens. Prøve P21 første gang i dag, og er veldig fornøy. Den reagerte kraftig på skitt jeg ikke så på felgene, så den kan jeg anbefale.

Kanskje du trenger en clay i tillegg, og det koster ikke så mye og varer lenge, så kjøp det først som sist.

Ville kanskje kjøpt ett annet tørkehåndkle i tillegg. Chemcial Guys Miracle Dryer er et som får veldig mye skryt her inne.

Swissvax Cleaner Fluid og Duragloss 111 Clear Coat Polish har jeg ingen erfaring med, så jeg vet ikke noe om bruk.

SOm du kanskje skjønner er det en dyr hobby du har fått deg! :fun:

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...