offroad

Rekkevidde på trådløs router

Kjøpte med internettradio http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=596891 til kjøkkenet og garasjen. Har bare 1 strek på dekningsindikatoren begge plasser. Radioen i garagen ligger ca 20-25 meter unna routeren, mens kjøkkenradioen ligger i etasjen under routeren. Hvordan forlenge rekkevidden/styrken på signalet? I garasjen er det akkurat for dårlig signal..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først burde du sjekke hvilken kanal routern din kjører på og om noen andre kjører på samme kanal. Har du feks trådløs tlf eller mikro som står å går på kjøkkenet har det mye å si på signalet.

Du finner apps for det hvis du har iphone eller android, men du kan også laste ned feks http://thepcsecurity...eware-inssider/ eller lignende program. Prøv å skift kanal til noe ingen andre i området ditt har. Prøv også å flytt routern høyere opp feks.

Endret av AndreasLie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går også an å flytte routeren eller evt. gå for innkjøp av en med flere antenner og bedre dekningsområde. En signalforsterker fungerer også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så og si alle rutere kjører samme frekvens 2,4ghz, samme som en vanlig mobil telefon, tv støy, mikrobølge ovn osv. Men den bytter automatisk mellom opp til 11 forskjellige kanaler alt etter hvor det er svakest støy. Å kjøpe en 5ghz router blir ikke forstyret av disse frekvensene men det gjør skjeldent en standar ruter i dag, kan hende du får problemer kjøper du en til 99kr på europris men så er jo prisen der etter også. Det som er problemet ditt er rekke vidden på ruteren. den blir blokert av betong, vegger, isolasjon og alt annet som kan komme i veien og svekker da rekkeviden på ruteren din. det du kan gjøre er å kjøpe den en krafitgere ruter med støre rekkevide eller kjøpe et Access Point og koble til ruteren, som gjør avstanden og blokeringen mindere, samtidig som Access punktet funker som en direkte kobling til ruteren.

Her er penetrerings fordelene på de forskjellige frekvensene

100Mhz (FM Radio) - 299.72 cm

700Mhz - 42.672 cm

900Mhz - 33.02 cm

2.4Ghz - 12.446 cm

5Ghz - 5.842 cm

Endret av Bompi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ann på hvilken router og hvilke "hindringer" som er i veien. Glass har vist seg å være dens verste fiende, tro det eller ei.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få trådløst nett i garasjen har jeg anskaffet en slik . Fungerer veldig greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte leilighet i blokk i 2008 og her er det stort sett murvegger overalt.

Kjøpte kort tid etter innflytting en Linksys d-615 router etter anbefaling fra en på Elkjøp. Med den har jeg til dags dato ikke opplevd 5 streker, uten at jeg satt i sofaen ved siden av den.

På soverommene gikk ofte signalstyrken ned i 2 streker og kunne innimellom oppleves som ustabil.

Før sommeren ville jeg oppgradere til et n-nettverk (raskere enn g-nettverk) og kjøpte derfor Apple's Airport Extreme.

Den har ikke engang eksterne antenner, men gir fullt signal på alle rom i leiligheten. I tillegg kan den settes opp trådløst, der jeg på d-linken måtte koble meg til den med kabel.

Den har også vist seg å være utrolig stabil disse månedene, så den kan anbefales med god samvittighet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte leilighet i blokk i 2008 og her er det stort sett murvegger overalt.

Kjøpte kort tid etter innflytting en Linksys d-615 router etter anbefaling fra en på Elkjøp. Med den har jeg til dags dato ikke opplevd 5 streker, uten at jeg satt i sofaen ved siden av den.

På soverommene gikk ofte signalstyrken ned i 2 streker og kunne innimellom oppleves som ustabil.

Før sommeren ville jeg oppgradere til et n-nettverk (raskere enn g-nettverk) og kjøpte derfor Apple's Airport Extreme.

Den har ikke engang eksterne antenner, men gir fullt signal på alle rom i leiligheten. I tillegg kan den settes opp trådløst, der jeg på d-linken måtte koble meg til den med kabel.

Den har også vist seg å være utrolig stabil disse månedene, så den kan anbefales med god samvittighet.

Airport Extreme kjører 5ghz og det kan ha gjort utslaget her. Absolutt en bra router, vurderer å bytte til den selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få trådløst nett i garasjen har jeg anskaffet en slik . Fungerer veldig greit.

denne bestilte jeg her om dagen også, en på jobben anbefalte den, håper det blir bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også Airport Extreme, men den har heller ikke mulighet til å rekke inn i garasjen (bunkersen) som er av 100% betong.

Forøvrig er det den soleklart beste routeren jeg har hatt, veldig god rekkevidde, og den har vært oppe i snart ett år nå, uten en eneste restart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive