Gå til innhold

Når polere, seale og vokse nylakkert bil.


Stig R. Vormestrand

Recommended Posts

Stig R. Vormestrand

Hei, Jeg er ny her og med en indre glede av og stelle og kose med bilen min:)

For en ukes tid siden fikk jeg bilen min tilbakers fra coustom lakk jobb.

Spørsmålet er, Når kan jeg/skal jeg polere, seale og vokse bilen?

Hvilke produkter samsvarer best med PPG´s Ceramiclear? (Keramisk klarlakk)

Hilsen nylig frelst bilpleie mann:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakkrens og voks eller sealer burde holde om du har omlakkert heile bilen :thumbup: Før blei det sagt minimum 2 veker før polering, høytrykksvask osv, men veit ikkje om det er annerledes no. Lakk har jo forandret seg masse dei siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Lakkverkstedene anbefaler å vente ca en måneds tid før man legger voks på bilen for at lakken skal få pustet fra seg og frigitt gassene fra lakkeringsprosessen. Da er man sikker på at den har fått herdet skikkelig og er klar for forseglende beskyttelse i form av lakkforsegling og/eller voks.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle vaske bilen med sterk avfetting eller såpe den første måneden, og heller ikke polere eller vokse den før etter en måned. Forsiktig vask med myk vaskehanske, mild/tynn såpe og hvis jeg måtte bruke høytrykkspyler - minst 70cm avstand fra lakken.

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig R. Vormestrand

Et spørsmål til:

Er denne høytrykk spyleren

http://www.jula.no/hoytrykkspyler-e130-2-8-x-tra-220104

Pluss denne Foam canon´en

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=56_80&products_id=602

Er dette en god kombo med tanke på Trykk (Bar) og Vannmengde (liter/t) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lakkert min bil med PPG Ceramiclear også, og fikk beskjed om å vente 3 - 4 uker før voks legging.

Voks og sealer kan du velge hva du ønsker. Noen merker har voks tilpasset farge på bilen.

Lakken er noe av det hardeste jeg har vært borti noen gang.

Min lakkerer klarte å få et sig på ene døren og jeg hadde ikke noe problem med å la min 7 årige datter få slå seg løs med våtsliping.

Bildet er fra dagen etter lakkering. Tidlig krøkes... :D

post-1720-0-50252800-1318200058_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Et spørsmål til:

Er denne høytrykk spyleren

http://www.jula.no/h...-8-x-tra-220104

Pluss denne Foam canon´en

http://www.scandicsh...products_id=602

Er dette en god kombo med tanke på Trykk (Bar) og Vannmengde (liter/t) ?

Jeg har den rimligste Nilfisken og den orginale skumkanonen, det fungerer. Krever litt mer trening med tanke på blandingsforhold, da bruksanvisning og dvd'n som medfølger er noe man ser på først når den slutter å fungere.. Men etterhvert så savner man litt mer futt, litt mer slange(med rett type armering) og justeringsmulighetene en skikkelig foamcannon gir deg ;)

Endret av Sigmund Salamonsen Dy
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel anbefalt å kjøpe en spyler med stålarmert slange først som sist.

Foma 737 er vel den billigste som har dette.

Jeg kjøpte meg like godt en Nilfisk P150 (P-serien har stålarmert slange) og er fornøyd med det, med skumkanon fra Bilnerden ble det saker her i gården ;)

Kosta litt men jeg liker å ha noe som er solid og kan brukes en stund fremover, har gang på gang erfart at billig dritt ikke funker i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Hvor fornøyd er du med klarlakken ang riper osv? i og med de sier den skal være "ripe-fri/resistant"

Har ikke angret ett sekund på at jeg brukte de få ekstra kronene på denne lakken.

Ripefri er den nok ikke, men tåler mye mer enn "vanlig" klarlakk. (finnes selvfølgelig forskjellige typer her også)

Har et panser som er lakkert med vanlig PPG klarlakk og denne får riper av tørke håndkle om jeg ikke er veldig forsiktig med tørken.

Har ikke sett noen riper i Ceramiclear lakken enda i hvert fall.

Så, tommel opp fra meg. :thumbup:

Endret av TeGe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig R. Vormestrand
Er vel anbefalt å kjøpe en spyler med stålarmert slange først som sist.

Foma 737 er vel den billigste som har dette.

Jeg kjøpte meg like godt en Nilfisk P150 (P-serien har stålarmert slange) og er fornøyd med det, med skumkanon fra Bilnerden ble det saker her i gården

Kosta litt men jeg liker å ha noe som er solid og kan brukes en stund fremover, har gang på gang erfart at billig dritt ikke funker i lengden...

Bestillte faktisk 10m stål armert slange (orginal nilfisk) på tess idag:) men denne spyleren er vel ikke noe billig dritt?:o

Har ikke angret ett sekund på at jeg brukte de få ekstra kronene på denne lakken.

Ripefri er den nok ikke, men tåler mye mer enn "vanlig" klarlakk. (finnes selvfølgelig forskjellige typer her også)

Har et panser som er lakkert med vanlig PPG klarlakk og denne får riper av tørke håndkle om jeg ikke er veldig forsiktig med tørken.

Har ikke sett noen riper i Ceramiclear lakken enda i hvert fall.

Så, tommel opp fra meg.

Høres bra ut:) Min bil fikk 2-3 lag med ceramiclar (den råeste og oppdrive) med mellomsliping mellom hvert lag:) så er nokk klarlakk på den;)

Da vet jeg at som nybegynner bør jeg være litt forsiktig med tørk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg at som nybegynner bør jeg være litt forsiktig med tørk?

Bare pass på at bilen er HELT ren før du "drar" over med håndkle.

Er litt forskjellige metoder å bruke tørkehåndkle på.

-Noen ligger håndkle på lakken og "tapper" forsiktig på det, for så å ta det av og legge det på ny plass å gjøre det samme. (kanskje den sikreste metoden å unngå riper på)

-Noen legger på og drar av.

-Andre igjen tørker bare over som du ville vasket en bil.

Vill i hvert fall anbefale deg minst 2 stk. tørkehåndkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig R. Vormestrand

Bare pass på at bilen er HELT ren før du "drar" over med håndkle.

Er litt forskjellige metoder å bruke tørkehåndkle på.

-Noen ligger håndkle på lakken og "tapper" forsiktig på det, for så å ta det av og legge det på ny plass å gjøre det samme. (kanskje den sikreste metoden å unngå riper på)

-Noen legger på og drar av.

-Andre igjen tørker bare over som du ville vasket en bil.

Vill i hvert fall anbefale deg minst 2 stk. tørkehåndkler.

Okay! Takker å bukker:) har kjøpt 2 kvalitets tørke MF. Har handlet mye hos SS til nå:) Gleder meg til onsdag når det kommer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...