Simen

Vask i regn u/ tørk - hvor lenge må det regne?

Tenkte jeg skulle vaske bilen til dama etterpå. Det er meldt regn helt til ikveld, så det vil antakelig regne en god del timer etter vask...

Det jeg lurer på, er om det er nødvendig å tørke bilen etter vask da? Dvs., vaske ferdig, spyle, kjøre inn i garasjen for å tørke den, for så å parkere den ute igjen (hun har ikke plass i garasjen her). Eller holder det å spyle av med hageslangen etterpå, og prøve å spyle slik at så mye vann som mulig 'spyles av' bilen etter vask, også tar kanskje regnet med seg resten? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer seg an på hvor mye kalk du har i vannet der du bor. Vann fra himmelen har ikke kalk i seg, mens grunnvann kan ha en del kalk - som igjen setter flekker når det tørker. Det skal regne relativt kraftig før regnet fjerner evt. kalkflekker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at kalkflekker sitter jævlig lenge selv om det regner mye (og jeg bor i Bergen), så tørk er absolutt å anbefale. Hvis det regner er det begrenset hvor tørt du får det, men hvis du hvertfall går over hvert panel med tørkehåndkle og får fjernet vaskevannet/avspylingsvannet, så er mye gjort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørk bilen og gå over med QD.

Her hvor jeg vasker er det sykt med kalk i vannet som gjør bilen helt grå etterpå..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer seg an på hvor mye kalk du har i vannet der du bor. Vann fra himmelen har ikke kalk i seg, mens grunnvann kan ha en del kalk - som igjen setter flekker når det tørker. Det skal regne relativt kraftig før regnet fjerner evt. kalkflekker :)

Mhm I know. Men jeg tenkte kanskje at det gikk greit, siden det meste av vannet som blir spylt på bilen, shedder av slik at det ikke blir så mye igjen, slik:

Tenkte ikke at det skulle tørke skikkelig før regnværet tok slutt ikveld, tanken var kanskje at regnet tok det lille som ble igjen av dråper etter avspyling. Skulle nesten hatt det filteret deres, Dag, så hadde jeg slippet å styra på med tørk i garasje osv. :)

Min erfaring er at kalkflekker sitter jævlig lenge selv om det regner mye (og jeg bor i Bergen), så tørk er absolutt å anbefale. Hvis det regner er det begrenset hvor tørt du får det, men hvis du hvertfall går over hvert panel med tørkehåndkle og får fjernet vaskevannet/avspylingsvannet, så er mye gjort.

Sant det. Bor jo ved Haugesund, og det er mye regn her også. Ett herlig syn med biler som er vokset hvertfall da. :)

Tørk bilen og gå over med QD.

Her hvor jeg vasker er det sykt med kalk i vannet som gjør bilen helt grå etterpå..

Yes sir. ;) Tror det er veldig mye kalk her også, husker det var en gang jeg vaska en sort bil her og tørka ikke godt/fort nok, for et stygt syn! :shocking2: Måtte gnikke rimelig hardt med mf og QD for å få det bort...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke så god tid til bilvask idag. Men fikk vaska den grundig og spylt av på best mulig måte, og det regna mye. Ble vel ferdig i halv tre tiden, og den har stått under regn sammenhengende siden da. Blir spennende å se på den når/hvis det blir oppholdsvær og den får stå og tørke. Ble en slags 'test' dette. Men hadde tørka den og gått over med 3M Quick Wax om jeg hadde hatt tid da. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skyllevannet som lå igjen er nok borte for lengst da tenker jeg. Jeg gikk til innkjøp av deioniseringsfilter for noen uker siden (samme prinsipp som aqua gleam filteret bare mye større) og har ikke angret på det et sekund. Når jeg er ferdig med å vaske og skylle vrir jeg over en bryter og sender vannet igjennom filteret, så skyller jeg over bilen en gang til. Da kan den soltørke uten at det blir noen spots i det hele tatt. Geeenialt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres veldig genialt ut ja. Det forminsker jo faktisk sjansen for å lage riper med tørkehåndkle også, særlig man står utendørs. Noe hvertfall jeg som oftest gjør. Skal tenke litt på det der, kanskje det er noe jeg skal skaffe meg etterhvert. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive