Gå til innhold

Forbruk av produkt


Gremlin

Recommended Posts

Hei,

Tok en A4 B6 stasjonsvogn i helgen. Jeg hadde tenkt å notere meg hvor mye produkt det gikk med på denne bilen for å regne hvor mange kroner man bruker på en bil, men glemte det helt.

Eier hadde vasket bilen. Jeg kjørte en runde s03gold, en rundes30+, to lag jetseal og to lag SV shield, samt autobahn på felger og eksos.

Hvor mye produkt tror dere gikk med? Hvor mange kroner tipper dere gikk?

Man burde kanskje legge til slitasje på pads, mf osv også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det der har jeg tenkt på å notere også, men jeg husker aldri på det...

Men: Da jeg tok Saab'en sist helg gikk det med 2/3 flaske Scholl S3 Gold, minimal slitasje på pads. Det gikk med ca en halvmeter :P Tech Wax 2.0 og ca 3mm Pete's 53'-voks. Brukte vel 4cm såpe totalt på vask og avfetting, 1,5 liter Surfex HD 1:5, 0,4l Wolf's DeIronizer, ca 3dl Prickbort, 2/3 flaske CG Speed Wipe, 50 gram clay, 30 MF-kluter/håndklær, 1dl Grime Reaper, 0,2dl Insta Finish Engine Degreaser, 0,2dl Green Clean, litt vindusrens, litt vindusforsegling, litt Scholl Spam, litt Scholl SW20, en halv rull maskeringstape. Sikkert noe mer også...

Kostnad? Aner ikke. 2-300 kroner?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

2/3 flaske S3 gold? Håper du ikke har litersflasker da :P

Heldigvis ikke, det var (er) en 250ml-flaske, men likevel... jeg håper jeg har gjort noe feil og at jeg rett og slett har brukt altfor mye produkt...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt mellom 0.5 og 2dl er vel normalt. 1 dl sealer er ikke normalt. Har brukt en jetseal flaske på minst 8 biler og den har bare mistet et par cm.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på jetseal flasken min nå og deler det på antall biler så ser jeg at det ikke har gått mye i det heletatt.

Men hvis jeg da bruker en stasjonsvogn som målestokk, så får man tatt 6-8 biler på 1liter s03/s30 da.

Greit å ha litt oversikt over hvor mye som går så man vet når man må fylle opp litt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en 3-stegs korrigering går det som oftest mest av (f.eks) grønn 3M da denne gjerne kjøres flere runder hvis målet er tilnærmet ripefri lakk. De finere produktene (gul og blå) kjøres (som oftest) bare en runde hver etter grovkorrigering, ekstremt vanskelig å gi ca. mengde produkt pr. bil, men regn ihvertfall med at det i snitt blir å gå mer S03 enn S30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsninga er vel å veie flaska mellom hver bil, så vet du fint hva du bruker :)

Tar du i tillegg å veier tomflaska ser du det reelle innholdet og kan dermed finne pris per gram og regne ut nøyaktig hvor mye det koster per runde.

Er nok litt arbeid å få inn rutiner på dette, men det kan jo være artig om det går.

Jeg hadde nok gjort det om jeg hadde en garasje og litt mer system, men her må jeg stå på en "gangvei" i et borettslag og løpe ut og inn fra en overfylt bod, så blir ikke ennå.

Jeg kan godt lage et Excel-ark for dette om noen er interessert i det, så har jeg det klart til jeg skal begynne hardcore selv :D

Og ja, er økonom om noen lurte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Man bruker helt klart mye mer av feks S3Gold el grønn 3M kontra finere polish..

Samt det går hardere utover puter under rubbingprosessen enn under holofjerning..

Beregne en totalkost for hva man bruker av produkter, slitasje av utstyr, vask av utstyr osv osv tror jeg kan bli vanskelig. Men man kan i det minste finne ut ca hva man bruker av produkter :)

Jeg bruker somregel mellom 500 og 1000,- i produkter tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg ett exel ark med produkter, kjekt å ha oversikt.

Bruker mange kostbare produkter, så jeg ender opp på en kostnad mellom 1200kr til 1500kr, på en to stegs korrigering, dette er uten lsp.

Legger inn kostnad på en pad. pr. jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å beregne sånne "indirekte" utgifter som strøm, slitasje på maskiner og utstyr, vask av kluter og utstyr osv, men sånn der og da er det nesten bare polish og pads pluss avfetting osv som koster såpass at det er verdt å nevne for min del. En hundrelapp på polish og en hundrelapp på slitasje på pads og en 50lapp kanskje på avfetting og vask.

Plast/gummi fornyer, voks, glassrens osv er såpass drøyt at det bare dreier seg om noen få kroner. Jeg er ganske sparsom på produktene også, så det meste holder "evig". Og ja, jeg er litt gjerrig.. ^_^

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med saken, prøver å bli litt gjerrig på produktene. :) Men det går fort 3-4 dl. med Prickbort og IronX.

Suffex går det to liter av, men den er hvertfall billig, P21s 3-5dl.

Bruker også en ny clay til hver bil, det er egentlig sløsing, skjeldent att clayen blir møkkete.

Jeg ser att jeg har mellom 20-30 lag med voks, på biler i stv. str. av en 200ml. krukke.

Legger nok framdeles for tykke lag med voks. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok også fort en halvliter med prickbort og kanskje 2-3dl konsentrert surfex i forskjellige blandingsforhold. Surfex brukes ofte som felgrens også i tillegg til f.eks megs wheel brightener på inngrodd møkk. Jeg har haugevis med "unødvendige" produkter som jeg er sikker på at jeg aldri får brukt, og dette tar også en stund å tjene inn selv om det mest står å støver ned.

Jeg har f.eks over 20 forskjellige vokser og sealere, de færreste er det brukt mer enn 10% av da det stort sett går i de "vanlige", altså de jeg mener er best. Det samme gjelder felgrens, polish, div dekkfornyere osv osv. Jeg tipper de fleste her sitter med mye produkter som de "aldri" bruker..

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjenn der, mange produkter som man bare "må ha" som bare blir liggende på hylla og samle støv.

Kanskje ikke så lønnsomt i lengden, men hobby skal koste penger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg bruker nok også fort en halvliter med prickbort og kanskje 2-3dl konsentrert surfex i forskjellige blandingsforhold. Surfex brukes ofte som felgrens også i tillegg til f.eks megs wheel brightener på inngrodd møkk. Jeg har haugevis med "unødvendige" produkter som jeg er sikker på at jeg aldri får brukt, og dette tar også en stund å tjene inn selv om det mest står å støver ned.

Jeg har f.eks over 20 forskjellige vokser og sealere, de færreste er det brukt mer enn 10% av da det stort sett går i de "vanlige", altså de jeg mener er best. Det samme gjelder felgrens, polish, div dekkfornyere osv osv. Jeg tipper de fleste her sitter med mye produkter som de "aldri" bruker..

Jeg tenker hver gang (altså ikke så ofte) at jeg skal "prøve noe annet enn hva jeg vanligvis bruker", men så er det det med tidsklemma, da... jeg har rett og slett ikke tid til å "kaste vekk" en time eller to på å prøve andre avfettinger enn jeg vanligvis bruker for å finne et blandingsforhold som tar godt nok, når jeg vet at Prickbort, Surfex HD 1:4-10 og IronX gjør jobben knusebra hver gang. Jeg har også en grei såpesamling som sikkert hadde hatt godt av litt rotasjon, men igjen velger man det man vet funker for å få jobben unnagjort. En time spart på produkttesting på avfetting er en time ekstra poleringstid, eller en time tidligere hjem om kvelden.

Jeg får som regel bilen fredag ettermiddag, så om jeg kommer meg hjem elleve istedenfor ved midnatt, så er det absolutt å foretrekke, særlig siden det betyr en time mer søvn og at jeg faktisk har sjans til å komme meg tidligere opp lørdag for å kjøre maskin.

Søndag har så langt blitt interiør- og LSP-dag, selv om jeg prøver å få bilen ferdig korrigert tidlig nok lørdag til at jeg kan legge første lag LSP og la den herde til dagen etter... Dette har ikke skjedd enda :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har laget meg ett exel ark med produkter, kjekt å ha oversikt.

Bruker mange kostbare produkter, så jeg ender opp på en kostnad mellom 1200kr til 1500kr, på en to stegs korrigering, dette er uten lsp.

Legger inn kostnad på en pad. pr. jobb.

Kan du sende meg en det regnestykket og Christian?

Driver og går etter regnskapet :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...