Gå til innhold
Krisse

Hvilken beskyttelse, og er du fornøyd?

Recommended Posts

Krisse    332
Krisse

Starter en tråd hvor folka kan legge ut info om hvilken beskyttelse de bruker på bilen sin. Tenker man kan skrive hvordan denne var å påføre, buffe, ser ut, beader og sheeter. Bilder er selvsagt ønskelig ;) Grunnen til at jeg starter denne tråden er fordi det hadde vært fint med et lite ''register'' hvor voks, lakkforsegling ++ er samlet, med erfaringer fra flere personer. Det hadde vært smart hvis man også kunne skrive eks. ''dette er voksen for deg hvis du er ute etter....'' og ''dette er IKKE voksen for deg hvis du er ute etter...''

Jeg får begynne da :fun:

-Collinite 476 -

Påføring:

Lett å påføre, men det er lett å ta for mye produkt på padden!

Buffing:

Lett å buffe hvis du legger tynt nok, hvis du legger for tykt, så har du jobb i laaaang tid fremover.

Ser ut:

Gir lakken ok glans og våthet, men kunne nok ha vært bedre....

Beading og sheeting:

Beste beadingen jeg har sett i virkeligheten uten redigering. Sheeter ikke så veldig bra, men ok hvis du ''spyler av'' vannet riktig.

Dette er voksen for deg hvis:

Du verdsetter HOLDBARHET :thumbup: Varer veldig lenge, og beadingen er like fin etter 3 uker her i gården ;) Og beading !

Dette er ikke voksen for deg hvis:

Du er ute etter maks glans og våthet. Her er nok ikke 476 den beste.

Tilbakemeldinger mottas med stor takk :thumbup:

post-2969-0-37273300-1317412392_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Jeg får henge meg på da ;)

-Meguiar's #16 -

Påføring:

Lett å påføre hvis paden er primet, og du bruker lite voks på hvert panel.

Buffing:

Lett å buffe hvis du legger tynt nok, hvis du legger for tykt, så har du jobb i laaaa-aang tid fremover. Ikke få vann borti haze-prosessen.

Ser ut:

Gir lakken mye glans og dybde. Både på sølv og sort lakk, selv uten metallic.

Beading og sheeting:

Beader og sheeter godt. La ett lag med #16 i april på nypolert flate, og nå 30.september er det så og si like god beskyttelse. Beader og sheeter fremdeles bra :)

Et godt og billig alternativ. Dette var den første voksen jeg kjøpte, og angrer ikke. Mye for pengene! Har brukt denne på 12-13 biler nå, og har vel 80% igjen i boksen, selv etter at jeg la for tykt i starten.

Beste beading- og sheetingegenskaper. Men allikevel en voks jeg anbefaler sterk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 907
Christer

- Chemical Guys Pete's 53' Black Pearl -

Påføring:

Lett å påføre, er som smør.

Buffing:

Lett å buffe uansett tykkelse, kan buffes av omtrent umiddelbart etter påføring. Hazer ikke/trenger ikke haze-periode.

Ser ut:

Gir lakken veldig mye glans, dybde og wetlook, på lys og mørk lakk (i følge reklamen; har bare lagt den på mørk/blå bil selv)

Beading og sheeting:

Beader og sheeter godt.

Prismessig veldig bra; billig i innkjøp, drøy i bruk hvis man utviser måtehold ved pålegging (som de fleste vokser).

Hvis du er ute etter glans, dybde, wetlook, så leverer denne voksen varene.

...lang holdbarhet er ikke denne voksens sterkeste side, men et boosterlag hver ca 4 måned skal gjøre susen (fremdeles i følge reklamen).

-------------------

-Meguiar's #16 -

Deler TobiasWs erfaringer.

-------------------

- Meguiar's Tech Wax 2.0 -

Dette er strengt tatt ikke en voks, men en syntetisk lakkforsegling, navnet til tross.

Påføring:

Flytende lakkforsegling, fantastisk lett å legge på.

Buffing:

En lek å buffe av, selv om man har lagt på tykke lag. Liker ikke vann i påleggingen eller haze-prosessen.

Ser ut:

Gir lakken mye glans og dybde. Skjuler mindre defekter veldig godt.

Beading og sheeting:

Beader og sheeter godt. Store, fine dråper. Relativt lang holdbarhet. La to lag i juni og har vasket bilen med slemme konsentrasjoner av avfetting og sterk såpe, og den beader fremdeles litt uten noen boosting underveis.

...du ikke har poleringsmaskin men vil ha blank bil likevel, siden den skjuler mindre defekter. Lekende lett å legge på, så er kjapt gjort å legge et boosterlag etter vask.

...du liker store, fine vanndråper.

Varer ikke forferdelig lenge, og defektene i lakken kommer til syne igjen i løpet av etpar måneder selv om beading og sheeting fremdeles er godt til stede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Vil bare legge til noen av mine erfaringer med produktene nevnt over her.

Collinite 476: Etter skikkelig forarbeid synes jeg denne gir både våthet og glans.

Meguiars #16: Crazy beading og ikke fullt så crazy sheetingegenskaper.

Techwax 2.0: Elendig beading, grei sheeting og grei holdbarhet. Her burde det vært små runde dråper og ikke store slappe.

Her går det mest i Concorso, Glacier og Collinite 845. Alle er lekende lett å påføre/buffe nesten uansett hvor tykt du legger.

Alle har god holdbarhet, fantastisk beading, og collinite sheeter i tillegg ganske bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

trogha: Angående #16 så mener du vel omvendt? Har hørt og sett at den har fantastisk shedding...

Ellers har jeg lagt 'Engel' fra BB/Dodo Juice på 3 biler nå, og må si den er helt knall! Grei å legge og veldig lett å buffe, så lenge man legger tyyynt. Den har veldig flott beading og shedding. :)

Kan legge til at jeg tror det er veldig bra holdbarhet på denne voksen, den første la jeg vel i slutten av juli og har like god beading. Men vil tro den varer i et halvt år til! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

trogha: Angående #16 så mener du vel omvendt? Har hørt og sett at den har fantastisk shedding...

Mente ikke at den shedder dårlig, her har den hatt en rå beading i begynnelsen men etterthvert som voksen blir sliten shedder den fortsatt vannet ganske bra.

Endret av trogha

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Meguiar's #21 som får herde skikkelig, med Natty's blå eller Swissvax Mirage på toppen, gir bra beskyttelse og herlig voksbeading de første ukene.

Alternativt gir ett lag Dodo Juice Purple Haze Pro nesten like lang beskyttelse, men litt mindre beading første uka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HenrikTA    1
HenrikTA

Sist vinter brukte jeg Vertura Bond, Meguiar's #21 med 24t herding og Shield på toppen - dette holdt bra hele vinteren igjennom.

I høst har jeg vinterpreppet på to forskjellige måter:

Mercedes A-klasse med Vertura Bond, Meguiar's #21 med 24t herding og Swissvax Shield på toppen (som ifjor)

Mercedes C-klasse med Vertura Bond, 1 lag Swissvax Shield med 4t herding og 1 lag Swissvax Insignis V2 med 12t herding før QD.

Allr produktene er fine og jobbe med. Hittil er jo Insignisen hakket vassere på beading, men det blir spennende å se på holdbarheten utover vinteren.

Endret av HenrikTA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Bare et lite innspill her:

Hvis alle som legger inn sine erfaringer følger malen til trådstarter, så blir det enormt mye enklere for fremtidige lesere å skumme igjennom erfaringene.

Så kan jo f.eks alle avsporinger legges inn i spoiler-taggen, som jeg mener er

[spoiler]Noe slikt[/spoiler]

Så blir det både oversiktlig, OG rom for avsporinger eller ytterligere kommentarer ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf    5
Rolf

-Wolfs Body Wrap -

Påføring:

Konsistens som vann eller liknende og blir derfor litt tung å påføre. Må brukes veldig lite produkt, aldri for mye! Det gir skjolder.

Buffing:

Veldig greit, jeg brukte så klart for mye produkt når jeg brukte den, men var ikke mer en 'litt tung' å buffe.

Ser ut:

Flaaaakes overalt! Tok seg veldig bra ut på svart metallic i allefall. Fikk spørsmål om bilen var nylakkert.. ;)

Beading og sheeting:

Jeg har ikke så mye å sammenlikne med, men jeg synes at den både beader og sheeter bra.

Du vil ha en real beskyttelse før vinteren uten å ofre glans og utseende på noen måte.

Du foretrekker brukervennlighet. Mye lettere å kjøpe en voks. Husk at dette er en sealer om bør herde mange timer og kan gi skjolder om du bruker produktet feil. Men det løses lett med QD eller håndvask.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

RejeX- Enkel å legge både med maskin og for hånd.

Holdbarhet er veldig god, glatt over vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig