Gå til innhold

Fjerne lakkrust og lakkere! Tips og triks!


Svolp

Recommended Posts

Morna!

Skal fjerne noe lakkrust på min gamle opel.

Har ordnet meg oljebasert vanntett grunning og sparkel, skal sandblåse med punktblåser.

Eneste jeg trenger nå er lakk og klarlakk.. Tenkte og ta alt forarbeidet først fordelt utover noen dager, gjerne ei uke og to og ta og lakke alt med lakk og klarlakk når alt er preppet. Derav den oljebaserte ruststopp/grunningen siden det ikke blir påført lakk og klarlakk med en gang.

Spørsmålet er, mangen snakker om 2 komponent klarlakk da enkelte klarlakker kan reagere med f.eks avfetting og andre sterke vaskemiddler slik at klarlakken faktisk blir klissete og "renner "av? Er dette tilfellet med vanlig klarlakk på boks som ikke er 2 komponent?

Noen som har no erfaring med klarlakk som kan anbefales? Var innom bilxtra der jeg kjøpte grunning/ruststopper samt sparkel. Dem hadde også klarlakk men var litt i tvil da dette ikke var 2 komponent... Som forøvring de hadde sluttet og selge sammen med 2 komp epoxy grunning siden de aldri solgte noe....

Noen med erfaringer med klarlakken på bilxtra? Kunne tenke meg og handle resten der da jeg har en hel del rabatter gjennom jobb..

Takker for svar.

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til et lakkeringsverksted der kan du få base blandet etter ønske og 2k klarlakk på boks.

Det er en "to kammer" boks som du slår hull i ved hjelp av en tapp i bunn også rister du sammen klarlakken og herder. Boksen må da brukes senest innen 2 uker etter at du har tatt "hull" på den.

Denne blir som vanlig 2k klarlakk.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg mener Tyggern, slik to komponent klarlakk.. Er det veien og gå? Vil den klarlakken på boks som ikke er to komponent fra bilxtra bare være dritt og kunne vaskes vekk over tid?

Noen andre med erfaring fra bilxtra eller annen klarlakk som er verdt og bruke penger på?

Greia med bilxtra er at jeg har 20% på alt jeg handler så penger spart er penger spart!

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 komponent spraybokslakk har ingenting og gjøre på en bil som du er glad i ;)

De pengene du "sparer" på og kjøpe det på bilextra kommer i det lange løp til og koste mer, siden 1 komponent lakk ofte sprekker/løser seg opp, og du må ta det opp igjen. Spesielt ved polering.

Kjøp 2 komponent grunning, base og klarlakk. Er en grunn til at 1 komponent lakk kalles "hobbylakk" i enkelte butikker.

Anbefaler Wurth sin rustmelk som ruststopper istedenfor det som selges på bilextra.

Mitt råd ivertfall :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

Takk for svar. Jeg hadde tenkt og kjøpe meg to komponent grunning.. Slik epoxy grunning. Var og så på det på bilxtra i sørlandsparken og der hadde dem det. Dro hjem til Stavanger for her har jeg rabatter og her har dem det ikke. Så jeg kjøpte en annen oljebassert rusttopp/grunning som vedkommende i butikk mente var det beste siden dem ikke hadde to komponent grunning.

Bilen er 12 år gammel, er jo glad i den og vil ha vekk rusten. Da må jeg gjerne bare bytte varene tilbake og gå for 2 komponent grunning, base og klarlakk hvis dere mener at det er den eneste veien og gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk syregrunning først etter du har sandblåst. Dette for å få heft, og etse evnt rester av rust i porer. Deretter sparkel, puss jevnt, fyllergrunning, så evnt epoxy, den må være tokomponent... Syregrunning heter ofte etch primer eller washprimer og er gjerne 1-komponent. Jeg ville gjort meg ferdig med hver flekk før jeg hadde brukt bilen uansett om jeg hadde brukt epoxygrunning. Det du har fått på bilxtra er sikkert Brunox Epoxy, og denne er etter min mening skrot. Funker dårlig er min erfaring. Base(fargelakk) syns jeg du bør gå for blanding etter fargekode som tyggis skriver over her, ellers får du garantert store fargeskiller. Vil anbefale å flekke ut med fargen, og legge ny klarlakk på hele panelet som er flekket på, da får du minst nyanseproblemer. Klarlakk må være 2-komponent om det skal være holdbart, en annen ting er at 1komp klarlakk ikke er vanntett, så flekker som fikses med slikt vil ofte ruste igjen alt for fort... Tyggis skriver at boksen må brukes innen 14 dg, men de fleste leverandører sier at den skal brukes innen et døgn. Når det gjelder vannbase så er normal holdbarhet en til to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...