Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 28 September, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 28 September, 2011 Show & Shine Saab 9-3 SE 2003-modell 23-25. september 2011 Da er det duket for min første offisielle Show & Shine. Pasienten denne gangen var en kamerats 2003-modell, blå metallic Saab 9-3 SE. Bilen har fått sporadisk vask i hans eie og var full av vaskeriper, swirls, mye og dype RDS og historiske mengder steinsprut. Jeg døpte derfor bilen Saab 9-3 Steinsprut-Edition. Bilen ble behandlet helgen 23-25. september, også denne i min mors carportgarasjekonstruksjon. Jeg så på bilen for ca en måned siden og fikk prøvekjørt PD8'en og den nye lykten min litt, og selv om bilen stort sett var grå av trafikkfilm fikk jeg et godt inntrykk av tilstanden til lakken. Lakkdybden lå på 105-135µm over hele bilen, og bikket under 90µm på bakluken. Midterste felt på dørene på passasjersiden var omlakkerte og bakdøren har et lag sparkel. Fredag 23.09 leverte eier bilen hjemme hos meg, og jeg stablet en kasse MF og pads i bilen sammen med Fomaen og kjørte avgårde. Ankom lokalet klokken ca 18, som var altfor sent. Tenkte jeg skulle sette igang med vask med en gang, men da jeg kom ut av bilen så jeg at jeg hadde en jobb å gjøre før jeg kunne begynne. Forrige gang skrev jeg i "lessons learned" at gulvet måtte kostes før jeg satt i gang, så da var det jo bare å spise ordene mine og finne en kost. Enda en halvtime forsinket og med dagslyset på hell var gulvet ferdigkostet og kjemisettet pakket ut.Produktliste for helgen:Dag 1, fredag: Avfetting, skumlegging, vask og tørkAvfetting: Prickbort Surfex HD 1:4 Wolf's Chemicals DeIronizerSkum: Chemical Guys Green Clean Elite Snow Foam Meguiar's NXT Generation Car Wash Chemical Guys Grime Reaper Chemical Guys Bug Bugger & Tar Remover Chemical Guys Citrus Wash & GlossVask: 2BM, 1 med Grit Guard, 1 uten Bernhard's Mitt Meguiar's NXT Generation Car WashTørk: Chemical Guys Miracle Dryer x2Dag 2, lørdag: Clay og poleringClay: Meguiar's Fine Clay (hvit) Magic Automotive Detailing Clay (fra eBay)CG Speed Wipe Spray Wax & Quick Detailer som lube Chemical Guys Ultra Plush MFPolering: Scholl Concepts S3Gold Scholl Concepts S17+ Scholl Concepts Orange pad, str M Scholl Concepts Blue pad, str M Scholl Concepts Burgundy pad, str L Scholl Concepts White/Black Spider pad, str M Scholl Concepts White/Red Spider spot pad, str S Scholl Concepts CF02 kontrollspray Scholl Concepts SW20 som pad rejuvenator En bøtte Nanolotus Engros MFDag 3, søndag: Wipedown og skum, motorvask, vindusvask/-forsegling, interiør, LSPWipedown: Surfex HD 1:3Skum: Insta Finish Maxi Suds Elite Snow FoamTørk: Chemical Guys Miracle DryerMotorvask: Chemical Guys Grime Reaper 1:0 Skumblanding Nanolotus Engros MFVinduer: Chemical Guys Streak Free Window Cleaner Nanolotus Glassforsegling Proff Nanolotus Glass MFLSP: Lakk, første lag: Meguiar's Tech Wax 2.0 Scholl Concepts Black SOFTouch Waffle Pad, str M Chemical Guys Elite MF (lys blå) Lakk, andre lag: Chemical Guys Pete's '53 Black Pearl Chemical Guys Softest Applicator Pad, rød Scholl Micro Plus MF Dekk: Meguiar's Gold Class Endurance Tyre Gel Plast/vinyl: Owatrol Polytrol Metall: Meguiar's NXT All Metal Polysh Polytrol og AMP ble buffet med to slitne Biltema-kluter.Utstyr: Foma 747 Foma PowerVAC 1150 tørr-/våtstøvsuger Scandicshine skumkanon Ultrafire LED-lykt Flex XC 3401 VRG Makita 9227CB Scholl Concepts Padbørste Elite dekkbørste Chemical Guys Tyre applicator EZ Detail Wheel Brush Mange meter 3M blå maskeringstape Clas Ohlson 20mm rundkost Clas Ohlson 30mm rundkost Diverse lavtrykkssprøyter fra Biltema, Mekonomen og Clas Ohlson Nanolotus NanosvampenDag 1, fredag: Tok noen kjappe bilder ved ankomst: Med andre ord en del å ta tak i. Dette gav en god indikasjon på arbeidsmengden, før jeg løp rundt bilen med Prickbort. Sparte ikke på kruttet og guffet på hele bilen under vinduene (og litt på taket). Mens Prickbort gjorde jobben sin blandet jeg en flaske Surfex HD i ca 1:4 og la dette på toppen av Prickbort, og lot det ligge noen minutter. Vanligvis ville jeg på dette tidspunktet lagt på Iron-X, men denne gangen skulle jeg prøve Wolf's Chemicals DeIronizer i steden. Denne vil helst legges på tørr lakk, noe som nå ble vanskelig, men den skulle hvertfall få avspylt lakk. Dermed ble dette steget utsatt, og det var tid for å blande litt skum. Pandoras esker var allerede åpne, så det var bare å ta for seg. Det hang en del organisk materiale på bilen, så Green Clean ble helt i flasken. Mye annen dritt også, ja? Grime Reaper meldte seg på kalaset. Alt hjelper, tenkte jeg, og helte oppi en god klunk Megs NXT Gen Car Wash. Denne såpen er ansett som veldig sterk, og blandet med CG CW&G og CG BB&TR måtte jo dette fjerne alt som var igjen av møkk på bilen. Flasken ble fylt opp med varmt vann, og koblet på Fomaen for frisk skumming. Dagens helter: Det ble et ganske tykt skumlag denne gangen, og det hang godt på bilen. Møkken rant av, men effekten var ikke like dramatisk som sist. Dette kan muligens skyldes mangelen på Iron-X på lakk og felger. Skummet fikk henge på bilen ca en sigg og ble så spylt av. Vannet lå rimelig dødt på bilen, så jeg lot den få stå litt og renne av seg før DeIronizeren ble gravd ut av kjemisettet. Dagslyset var nå helt borte, så lyskasterne ble slått på for at det skulle være mulig å se noe som helst. En kompis hadde tatt turen for å leke med skumkanonen samt å få polert bort noen fuglebajs/QD-merker han har hatt på panseret i flere måneder, og som vi begge har irritert oss grønn over. Grunnet barnefødsel har det dessverre ikke blitt tid til å gjøre dette før, men nå hadde han omsider fått landlov til å vaske bilen. Se innlegg i bilpleieloggen (link i signatur). Men først, felgrens. Jeg guffet liberalt på og forventet samme dramatiske effekt som med Iron-X, og ventet forgjeves. Det skjedde jo ingenting! Kjedeliiiiig! Jaja, jeg fullførte runden og lot guggen virke noen minutter mens jeg tok med DeIronizer og gikk en runde med det rundt bilen. Mens alt virket kikket vi på felgene og så at P21S virket som den skulle likevel, diskuterte felgrensens gleder og hvor mye vi har lært om bilpleie det siste året. En kjapp inspeksjonsrunde viste at DeIronizeren hadde begynt å gnage seg inn i metallpartiklene som var igjen på lakken. Det var ikke mye, men det som var der, var under kraftig angrep. Samtidig hadde P21S fått felgene til å blø lystig, så jeg tok en runde med felgkost for litt frisk agitering. Vi ventet en sigg til og spylte av. Nok får være nok, vi hadde ikke hele natten på oss heller. Klokken var 20 og det var kølsvart ute; på tide å få vasket og få bilen under tak. Lei av å vente nå... Spylespylespyle! Dekkene måtte også få, så Grime Reaper kom på banen igjen sammen med sin nye kompis, dekkbørsten. Sprayet på og møkken begynte å tyte ut med en gang. Børstet grundig og dekkene ble jevnt brune over det hele... Spylte av... ...og tok en runde til. Stemningsbilde: Blandet en god skvett Megs NXT Car Wash i bøtte med jævlig varmt vann, vrengte på meg sauen og druknet den i bøtten uten nåde. Vasket overalt og det ble rent og pent. Fant den gamle Biltema-mitten og vasket felger, under sideskjørt og litt inni hjulbuene med den. Hjulbuene var litt for trange grunnet senkefjærer til at jeg hadde noe som helst håp om å få Mothers-børsten inni der, så det fikk bli med litt mitt-sleiking langs ytterkanten. Etter endt vask var det spylings igjen og så inn under tak for tørking. Jeg fant frem to Miracle Dryer da det lå mye vann igjen på lakken. Etter å ha sveipet taket var det første håndkleet rimelig vått, men jeg tenkte det nok ville holde til panseret også. Ingen bilder av vask eller siste spyling, det er begrenset hvor spennende det er å se en mann med dårlig rygg slepe 30 liter vann rundt bilen På panseret lå vannet så flatt og dødt at vi måtte til med kunstig gjenoppliving for å få det av i det hele tatt. Håndkleet lugget og lugget og ville ikke slippe lakken, så jeg begynte allerede da å glede meg til claying. Etter mye om og men ble panseret greit tørt, så jeg byttet håndkle og tørket resten av bilen. På dørene måtte jeg kjefte opp vannet for å få jagd det av, så konklusjonen var jo rimelig enkel - det finnes ikke det fjerneste spor av noen former for beskyttelse på lakken. Dører: Panser: Jeg hadde tenkt å ta interiøret også denne kvelden, men klokken var halv elleve og vi hadde en del jobb å gjøre med kompisens bil også, så det fikk vente til en annen dag. (Mens jeg tørket sto han og avfettet, skummet og hadde akkurat begynt på vasken da jeg var ferdig.)Tidsforbruk: 5,5 timer.Dag 2, lørdag: Kom på plass ca elleve om morgenen og gikk i gang med å inspisere lakken med en gang. Inspeksjonen viste helt ville forekomster av steinsprut, swirls og RDS over store deler av tak og panser, samt her og der på andre paneler. Jeg ble overbevist om at "SE" i modellbetegnelsen var nødt å bety "Steinsprut-Edition", for dette her var helt vilt. Det var steinsprut på frontfanger, panser, forskjermer, tak, frontrute, alle fire dørene, bakfanger og bakluke, samt en av siderutene. Er det mulig? Bilen så i korte trekk ikke ut. Fant frem PD8'en og begynte å notere lakkdybder. Det varierte mellom ca 110µm og 130µm over hele fronten av bilen. Bakluken hadde ~90µm, mens midterste felt på passasjerdørene hadde målinger over 230µm. Midt på bakdør på passasjersiden fant jeg målinger på opp til 570µm, så der har det tydeligvis vært en bulk som har blitt pent sparklet over. Fangere, spoiler bak og speilhus var av plast, så de ble det ikke målinger på. Jeg gikk (sannsynligvis feilaktig) ut fra at frontfangeren ville ha ca samme lakktykkelse som resten av fronten, og bakfangeren ville nok ha ca det samme som bakluken. Omsider var det på tide å sette igang med poleringen, men først var det tid for claying. Da jeg hadde en klump igjen av den hvite Megs-clayen fra forrige gang brukte jeg denne først. Dette var også en fin anledning til å teste CG sin flytende rosa tyggisguffe (Speed Wipe Spray Wax & Quick Detailer) som claylube. Ganske udrøyt produkt, men det er også fullt mulig at jeg brukte det feil og dermed altfor mye... det gikk hvertfall med over en halv flaske av stoffet, og hele garasjen luktet rosa og klissete. Clayet panseret og fant mye dritt der. Brettet og knevjet og gikk løs på taket og fant like mye dritt der. Brettet og knevjet enda en gang og tok venstre framskjerm fordør og bakdør. Deretter var det på tide å bytte clay, for da tøt det møkk ut alle steder. Dette var da en glimrende sjanse til å teste eBay-clayen. Åpnet en pakke og ble møtt av en lukt som minnet litt om plastilin, men konsistensen var riktig helt til jeg rev av en bit. Den var veldig kornete og grov i strukturen, men etter litt bearbeiding ble den bra. Den oppførte seg som clay skal og fjernet mye dritt fra lakken, og det er jo hele poenget. Til 36 kroner for 160 gram var det ikke noe å si på prisen heller. Resten av clayingen foregikk uten dramatikk, og lakken ble smooth og fin. Clay etter halve panseret: Tørket kjapt av med en CG Ultra Plush-klut, og så var alt klart for maskering. Tapet opp det som var av gummilister, lykteviskere, plast og ting som ikke skal ha polish på seg. Møkkajobb som vanlig, men det må gjøres. La frem både Flexen og Makitaen og tenkte at jeg skulle kjøre roterende til en forandring. Jeg tapet opp tre testfelter på panseret og begynte å planlegge komboer. Siden man skal begynne forsiktig, skrudde jeg på Festool medium bakplate og fant en orange Scholl-pad og ladet denne med Scholl S17+. Kjørte en runde på et ca 40x40-felt. Padden var umulig å kjøre, mye hopping og sterk høyredragning. Løftet av, kjeftet på padden og prøvde en gang til. Padden tok kritikken og var mye mer medgjørlig denne gangen. Gode greier, dette går veien, tenkte jeg. But no. Tørket av produktrester og fant holo heaven, men det hadde skjedd ca ingenting med swirls. Yey. Ladet en ny orange pad med S3 Gold og kjørte feltet ved siden av. Tok en del mer, etterlot seg en del holos, men finishmessig var det fremdeles et drøyt stykke fra gevinst. Begynte å tenke litt, og kom på at jeg hadde kjøpt hvite Scholl Spiderpads. Hentet en hvit/svart spiderpad og klinte den på, ladet med S3 Gold og gav gass på feltet jeg hadde kjørt S17+ på. Bingo! Fjernet alt av swirls, mye RDS og etterlot seg en holofest av en annen verden. Kom frem til at dette kom jeg aldri til å klare å rydde opp i, rett og slett fordi jeg kom til å ha så vondt i ryggen at jeg ikke kom til å orke. Jeg måtte ha en trygg kombo som ikke etterlater seg holos men som er fin nok til at jeg kan gå rett på finishing polish, evt LSP. Flyttet spideren over på Flexen og tok et uberørt felt med den, og fant forsåvidt komboen jeg var ute etter. Problemet var at paden ikke likte å kjøres på Flexen og truet med å falle fra hverandre. Dette funket dårlig, og jeg begynte å lure på hvor reservekannen med bensin sto hen... Sjekket i boksen og så over hva jeg hadde av pads: Masse orange Scholl, noen blå Scholl, svarte Scholl, noen CG HEX-LOGIC-pads av forskjellige typer, men jeg ble ikke noe klokere. Heldigvis hadde jeg skrevet ut pad/polish-ruletten til Scholl, så jeg kikket litt på den og fant ut at S3 Gold kan kjøres med stort hell på ull, hvit/svart spider, burgunder og blå pad på veldig oppskrapet lakk. Burgunder pad, ja... jeg kom plutselig på at jeg jo fikk med en stor, burgunder Scholl-pad med polish-settet og gravde den frem fra esken. Full av håp og smålig religiøs i gjerningsøyeblikket klasket jeg den på Flexen, ladet med S3 Gold og tok en runde med den. Bingo! Scholl S17+ på orange Scholl og roterende: Scholl S17+ på hvit/svart Scholl spider og Flex DA: Ubehandlet til venstre, S17+/hvit/svart spider og Flex DA-behandlet til høyre: Scholl S17+ på hvit/svart spider og roterende til høyre, burgunder Scholl og S3 Gold til venstre: Dette tok hardt nok til at swirls forsvant, mye av RDS forsvant og, ikke minst, det ble holofritt og glansfullt. Dette ble vinnerkomboen, så for å feire tok jeg en 9-timers seiersrunde på hele bilen. Her og der måtte jeg til med Makitaen og en liten hvit/rød spot-spider-pad for å fjerne ekstra gjenstridige riper, og lakken fikk jo hologrammer bare den så skyggen av Makitaen... heldigvis var det trøst å finne i Flex+burgunder, så med noen trøstepass av den ble alt bra igjen. Lakken varierte fra knallhard til klissete, gjerne innenfor samme panel. Tidvis var det vanskelig å styre Flexen, og jeg klarte å lage holos her og der med den, så da ble det strafferunder og dask på lanken. Alt i alt gikk det bra, og komboen jeg hadde funnet var generelt veldig behagelig å jobbe med. At den etterlot seg en (i mine øyne) LSP-klar overflate var jo heller ikke dumt. Spredde i kjent stil på 1, og etter en del famling kom jeg frem til at 5-7 pass med voldelig mye press gjorde susen. Gladvolden ble etterfulgt av 2 pass med moderat press, deretter 1-2 pass med lite press, og det ble riktig så vakkert. Gikk over hele bilen med Scholl CF02 og MF og tørket poleringsstøv og sjekket for holos. Kunne ikke se noen, men så var det mørkt, lyset var rart og jeg var trøtt som et fly. Klarte ikke helt å slå meg til ro med at det ikke var noen der, og bestemte meg for å se på det dagen etter. Jeg skulle gjerne hatt en dag ekstra til polering slik at jeg kunne gått over med S40 for bedre finish, men det får bli neste gang. Halv elleve ble jeg hentet av eier og kjørt hjem. Litt random bilder og noen 50/50: Tidsforbruk: ca 11 timer.Dag 3, søndag: Hadde en snedig plan om å stå opp klokken 9, men det var i overkant optimistisk. Sto opp litt over ti i steden og kom frem til at det nok var bedre for meg. Halvveis til gnikkeriet kom jeg på at jeg hadde glemt kameraet, men gadd ikke snu og kjøre tilbake i frykt for å måtte til med noe husarbeid før jeg fikk gå igjen. Mobilkameraet fikk duge, selv om jeg fryktet for bildekvaliteten... Ankom gnikkeriet i tolvtiden og rullet bilen ut i strålende overskyet vær for holospotting. Jeg så ingen, selv med lykt, så da tenkte jeg det var greit. Dynket hele bilen i Surfex HD 1:3 og agiterte i dørkarmer og her og der. Poppet panseret, pakket inn luftfilteret og sprayet godt nedi der også. Fulgte opp med Grime Reaper og agiterte friskt med børste her også. Blandet Maxi Suds og Snow Foam i kanonen og skummet ned hele bilen. Lot dette ligge på i ca 10 minutter mens jeg tok en sigg og kranglet med pistolen på Fomaen. Omsider fikk jeg på variolansen og justerte trykket til pingle og strålen til bredest mulig og begynte med å spyle motorrommet rent, deretter resten av bilen. Frisk høytrykkspyling i dørkarmer uten å få vann i bilen frembrakte spontan applaus i hodet mitt. Trillet bilen inn i garasjecarporten igjen og tørket med to nyvaskede Miracle Dryer. Fremdeles ingen holos. Jubel i bygden! Litt pirkearbeid rundt emblemer: Så kom det store spørsmålet - hva skal vi ha som LSP i dag? Jeg hadde snakket med eier om lakkforsegling kontra voks og har sjelden sett noen fase ut så fort, og fikk inntrykk av "Ja takk, begge deler" i beste Ole Brumm-stil. Med andre ord ble det sånn. Flexen kom frem fra gjemmestedet sitt og var klar for action på et øyeblikk, ble dandert med en svart Scholl-vaffel og Meguiar's NXT Generation Tech Wax 2.0 som topping. Peiste over hele bilen med Flexen lystig brummende på spor 1 og var ferdig på rundt 20 minutter. Hvorfor har jeg ikke gjort dette før når det går så raskt og er så enkelt? -- eh, jo, fordi jeg ikke hadde Flexen da jeg la Tech Wax sist. Stemmer, stemmer... Mens guggen lå og koste seg på lakken fant jeg frem Foma PowerVAC'en og monterte den. Gulvmattene ble røsket ut og druknet i en sinna blanding av Surfex HD 1:3 og konsentrert Grime Reaper (det var mudder på den ene matten). Dette lå og søyet noen minutter mens jeg lette etter en passende børste. Valget falt på en Mothers interiørbørste som sporenstreks ble kommandert i arbeid på mattene. De gikk fra grå med skitt på til jevnt bajsebrune, og ble spylt rene med HT. Deretter ble de dandert pent rundt om i garasjen for å tørke. Tech Wax'en ville ha litt mer tid på seg så jeg gikk i gang med å støvsuge interiøret. Et par pscht med tynn Green Clean (1:20 eller noe sånt) på de aller verste flekkene og litt gnikkings med den andre Mothers interiørbørsten, så ble det bra. Det var noen veldig innbitte flekker igjen, men tiden begynte å løpe fra meg, så de får jeg ta ved neste korsvei (men jeg gråt meg i søvn likevel). Fomaen slurpet lystig i seg både 50-øringer og lodotter, drops og grus fra alle mulige kriker og kroker. Jeg kom i skade for å løfte på sitteputene i baksetet, fant litt knask og plutselig ble det rent der også. Vel ferdig med støvsugingen var det tid for å buffe av TechWaxen. Jeg fant frem en CG Elite MF og buffet av, og resultatet var slående. Fargen på bilen kom virkelig til sin rett med Tech Wax 2.0. Dyp, fin glans og glød og deilig wetlook. Mmmm... Gode greier, dette gikk virkelig veien! Full av pågangsmot slengte jeg Fomaen inn i bagasjerommet og hang opp ledningen så den ikke skulle lage tyggemerker på lakken, og støvsugde bagasjerommet og hattehyllen. Etter en time var jeg lei av bagasjerommet og fant ut at det var bra nok. Siden jeg ikke hadde verken pinsett eller nok tid til å pirke hver enkelt av de #%%!" flisene ut av nålefilten fikk det bli sånn denne gangen. Vinduene så ikke ut i måneskinn, og jeg tviler på at det har vært særlig trygt å kjøre bilen i lav sol i det siste. Heldigvis bor vi i Bergen, så på denne tiden av året er det sjelden et problem. Uansett, de var fulle av møkk og dritt, så CG Streak Free Window Cleaner kom på banen sammen med sin nye kompis, Nanosvampen. Dusjet litt på vinduet og litt på svampen og gnukket på vinduene til de var rene. Tørket av og polerte med Nanolotus Glass-MF. Det ble etpar runder på noen av vinduene grunnet store mengder film, men til slutt ble de rene. Frontruten fikk Nanolotus Glassforsegling Proff. Resten av interiøret sto så for tur. Jeg fant frem en pose Nanolotus Engros MF, CG Detailing Sticks og Scholl SPAM og begynte å pirke på trange steder. Noen dusj her og der og tørking med MF og vips var kupeen ren og velduftende. Setene fikk en runde SPAM+MF, og dette dro ut en del skitt. Jeg gikk med tanker om full interiørrens, men det var dette med tiden igjen, da... Eier hadde ytret at "husk at jeg blir fornøyd LENGE før du blir det, så ikke slit deg ut", så jeg satset på at han mente det han sa og at det ville være bra nok for ham, selv om jeg selv egentlig ikke var helt fornøyd. Baksetet hadde noen mystiske hvite flekker jeg ikke vil spekulere i hva var for noe. En dusj SPAM og frisk agitering med MF fikk dem hvertfall vekk. Bilen har delskinnseter, men jeg var ikke sikker på om det var skinn-skinn eller kunstskinn. Alt ble uansett dusjet med SPAM og gnukket rent med MF. Plastdetaljer og interiørdeler fikk samme behandling, og til slutt luktet bilen riktig så friskt. Da var det på tide å legge andre lag LSP. Siden jeg ikke har hatt anledning/tid/overskudd/landlov til å ta min egen bil enda (ja, jeg skjemmes og gremmes) valgte jeg å ta jomfruen på Chemical Guys Pete's '53 Black Pearl. Denne voksen skal i følge reklamen gi en sinnsyk glans, glød og wetlook, så jeg var veldig optimistisk. Dro frem en rød "Softest Applicator Pad" og sto et øyeblikk og lurte på om jeg skulle prøve meg på å legge voksen med maskin. Kom frem til at nope - dette er kosekosejobben som virkelig kompletterer alt det andre arbeidet, så det skal gjøres for hånd. Som tenkt, så gjort. Paden gikk i krukken og ble primet med voks, og så var det bare å legge tyyyyyyyyyyyynt på over hele bilen. Etter 20 minutter ble den buffet av med en Scholl Micro Plus-MF. Jubelfluffy og supermyk koseklut. Mmm, deilige kluten... Voksen fikk så ligge og kose seg i fred i ca 20 minutter mens jeg kjørte for å kurere abstinenshodepinen min med kaffe. Vel tilbake - uten hodepine - fant jeg frem Polytrol og pensel og penslet alt av plast: Skvettlapper fremme, deksel nedenfor frontrute, lister på sidene av frontruten, dørhåndtak, trekantene til speilene, vinyllister på B- og C-stolper, viskerdeksel bak, antennen på taket og antenneklumpen på venstre bakskjerm. Eksoshalen fikk Meguiar's NXT Generation All Metal Polysh påført for hånd og buffet med en etterhvert ødelagt Biltema-MF. Grillen var også krom (sikkert plast med krombelegg) og fikk også All Metal Polysh. Påført og buffet av med MF her. Etter 15 minutter ble Polytrolen buffet av med en MF som nå er kastet. Penselen som ble brukt til påføring av Polytrolen er også kastet. Dekk fikk Meguiar's Gold Class Endurance Tyre Gel, og plutselig var jeg ferdig. Eier kom for å hente bilen og var full av godord om hvor usannsynlig blank den var, og er fremdeles storfornøyd. Felgene skulle fått Autobahn, men da jeg skulle legge på så jeg at de ikke hadde blitt skikkelig rene. Overflaten er matt og ikke helt glatt, så det satt fremdeles litt skitt fast her og der. Dette ble fjernet med Scholl SPAM på en MF. Jeg avtalte med eier om at vi tar felgene igjen ved omlegging til vinterdekk, da med full vask og voks før vinteropplag. Vinterfelgene skal også få seg en runde før de settes på bilen for vinteren. Var ute mandag og tok noen etterbilder siden det var stupmørkt da jeg var ferdig. Takk for titten!2013-08-30: Endret bildelinker, omsider... 41 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Er ikke altid lett å lese så mye, men synes resultatet ble bra :)Konge bilde med sigg og skumkanon,hehe.Kred for kjempeinnsats! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Padden var umulig å kjøre, mye hopping og sterk høyredragning. Løftet av, kjeftet på padden og prøvde en gang til. Padden tok kritikken og var mye mer medgjørlig denne gangen. :rofl1: Særdeles bra og utfyllende S&S. +1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Cred! Kjempe bra dokumentert og skrevet! Og ikke minst en veldig god jobb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Bra jobbet og bra skrevet Fin lakk å jobbe med også, siden S03G på burgunder blir holofritt samt at pad'n ikke graver seg ned i lakken hele tiden. At du kjente tendenser til sticky lakk er nok pga litt varmeutvikling siden Flex-DA har tvungen rotasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Igjen; flott skrevet, masse bra bilder. En sann fornøyelse å lese. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Very nice. Artig write-up også, dro på smilebåndet flere ganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 29 September, 2011 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Er ikke altid lett å lese så mye, men synes resultatet ble bra :)Konge bilde med sigg og skumkanon,hehe.Kred for kjempeinnsats! Takk for det Jeg føler at tidsenheten "en sigg" er veldig undervurdert innen bilpleie. Etter mine erfaringer er det perfekt tid for et produkt å virke på, ulempen er at det fort går med mye mer sigg enn til vanlig siden det er en del venting underveis... :rofl1: Særdeles bra og utfyllende S&S. +1 Takk for det, jeg prøver å gjøre writeups litt underholdende for andre enn meg selv også Cred! Kjempe bra dokumentert og skrevet! Og ikke minst en veldig god jobb Takker og bukker! Som jeg skrev var jeg ikke helt fornøyd selv, men eier begynte å omtale meg som "sterkt skadet", "ekstremt anal" og andre hedersbetegnelser. Da jeg sa jeg skulle bruke pengene for jobben på nye produkter spurte han "Du har ikke vurdert å begynne med heroin i stedet? Det må da bli billigere i lengden også?" -"Du har sannsynligvis rett i det..." Bra jobbet og bra skrevet Fin lakk å jobbe med også, siden S03G på burgunder blir holofritt samt at pad'n ikke graver seg ned i lakken hele tiden. At du kjente tendenser til sticky lakk er nok pga litt varmeutvikling siden Flex-DA har tvungen rotasjon. Takk Lakken var ganske kranglete til tider, men alt i alt gikk det jo helt greit. Flex DA er i høyeste grad i stand til å varme opp lakken, spesielt på full fart og med hele kroppen som press på mange pass. Panseret var nesten like varmt som om jeg hadde kjørt på med roterende, men det tok vesentlig lenger tid. Igjen; flott skrevet, masse bra bilder. En sann fornøyelse å lese. Takker I aim to please Very nice. Artig write-up også, dro på smilebåndet flere ganger. Jess, da har jeg nådd målet mitt Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 29 September, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Fin jobb, masse fine bilder og god tekst. Cred for dette Kinderegget av en S&S. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Bra med tekst+mye bilder! Flott jobb! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein 90 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Glimrende writeup for oss som er ferske og gjerne vil lese og lære av andres S&S. Siter www.sanne.com / www.oysteinsanne.comAudi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011, Audi A3 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Inspeksjonen viste helt ville forekomster av steinsprut, swirls og RDS over store deler av tak og panser, samt her og der på andre paneler. Jeg ble overbevist om at "SE" i modellbetegnelsen var nødt å bety "Steinsprut-Edition", for dette her var helt vilt. Det var steinsprut på frontfanger, panser, forskjermer, tak, frontrute, alle fire dørene, bakfanger og bakluke, samt en av siderutene. Er det mulig? Høres nesten ut som en liten sort Toyota jeg har tittet på endel (med unntak av SE delen...) Flott vis-og-forklar, et grønt eple til læreren Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Mye tekst, men så velskrevet at det var en fryd å lese Flott resultat +cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 29 September, 2011 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Fin jobb, masse fine bilder og god tekst. Cred for dette Kinderegget av en S&S. Er det muli'a? Takker og bukker Glimrende writeup for oss som er ferske og gjerne vil lese og lære av andres S&S. Jeg satt faktisk og så på hva jeg hadde gjort på min mors bil før jeg tok denne... går for lang tid mellom hver gang, dessverre. Så jeg lærer faktisk av meg selv også! Høres nesten ut som en liten sort Toyota jeg har tittet på endel (med unntak av SE delen...) Flott vis-og-forklar, et grønt eple til læreren Mmm, eple! Tusen takk! Mye tekst, men så velskrevet at det var en fryd å lese Flott resultat +cred Bra med tekst+mye bilder! Flott jobb! Takk skal dere ha Jeg prøver faktisk å begrense meg når jeg skriver writeups, men får det ikke helt til... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Cred!! Dette så jo ut som et rent helvette før du begynte, og endte opp meget bra! Morsomt skrevet også, har humret litt igjennom tråden... Fortsett slik, jeg vil gjerne lese og se mer fra deg! Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Sykt grundig writeup. Denne ble råbra creds for å skrive opp hver eneste lille børste, pad og klut inkl form og farge, haha Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Kred for veldig bra skrevet S&S, bra innsats og fint resultat. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 29 September, 2011 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 (endret) Cred!! Dette så jo ut som et rent helvette før du begynte, og endte opp meget bra! Morsomt skrevet også, har humret litt igjennom tråden... Fortsett slik, jeg vil gjerne lese og se mer fra deg! Eier har fått pristilbud på omlakkering av panseret, men strengt tatt sett burde nok hele bilen fått seg en dusj. Mellom for- og bakdør på passasjersiden er det en elendig lakkovergang der man ser grunningen (eller kanskje metallet) grunnet dårlig arbeid, og det er som sagt steinsprut overalt. Men ja, jo, jeg føler jeg klarte å løfte den en del fra slik den var. Eier fikk også tips om å bestille seg nye skilter da de som er på bilen er bulkete og stygge. Ferske skilter er også med på å løfte inntrykket. Dette ble godt mottatt, og de ankommer vel BT like etter helgen. Emblemene er også slitte og trenger utskiftning, og dette hadde han allerede tenkt på å få gjort. Takk for gode ord, det inspirerer til merinnsats. "Ulempen" nå er at kånemor er powergravid og har nedlagt forbud mot flere gnikkeseanser til etter bebis, så om jeg skal få tatt noen flere biler nå må det bli ninjapoleringsjobber under skjul av "overtid" på jobben. Sykt grundig writeup. Denne ble råbra creds for å skrive opp hver eneste lille børste, pad og klut inkl form og farge, haha Jeg er så innmari distré at hvis jeg ikke har noe å se etter mellom hver gang, så glemmer jeg å ta med meg et eller annet... som på søndagen, da jeg glemte kameraet. Endret 29 September, 2011 av csjoh 1 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ustrucks 67 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 (endret) Morsom og artig tråd Brukte 2 timer på denne da jeg var på jobb, og den gjorde meg i godt humør Bilen så ganske sliten og raukjørt egentlig. Det rettet du opp i, den ble så si strøken! Hva har skjedd på fangeren? rygget i noe? Snodig bulk Cred gitt Endret 29 September, 2011 av ustrucks Siter BMW F30 320D 2012 M-Sport Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline Seat Toledo 1.6 SR 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 29 September, 2011 Rapporter Share Skrevet 29 September, 2011 Morsom og artig tråd Brukte 2 timer på denne da jeg var på jobb, og den gjorde meg i godt humør Bilen så ganske sliten og raukjørt egentlig. Det rettet du opp i, den ble så si strøken! Hva har skjedd på fangeren? rygget i noe? Snodig bulk Cred gitt Så lignende skade bli laget på parkeringsplassen på jobb, da ei av vaskedamene rygget Renaulten sin på hengerfestet på jobbilen jeg var i ferd med å få inn i garasjen. ("Du sto jo ikke der da jeg kom ut") Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.