Ælen

Bilvarmer - Hva bør jeg velge?

Nå som høsten er her for fullt og vintern kommer før vi aner det, har jeg begynt å tenke på å kanskje skaffe seg Defa varmer for motor og kupé. Det har seg slik at jeg har 6km å kjøre for å komme meg på jobb om morgenen, og da blir jo så vidt motoren varm, noe som ikke er bra for bilen.

Jeg kan lite om dette, men ser for meg at Defa er det beste alternativet for meg? eller tenker jeg feil nå? i og med at bilen kjøres så kort før den blir stoppet, er webasto ganske ugunstig da batteriet blir utladet etter hvert.

Noen med erfaring med dette? Og om det er noen som er flink og nøye som driver med montering av slikt i Trondheims området? evt om det er sånn at man kan motere selv?

Og til slutt: Jeg liker egentlig ikke disse store kupéviftene man ofte ser plassert på passasjersiden av bilen, finnes det noen mer skjult måte å montere slike på?

- Erlend

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Defa i bilen min og er veldig fornøyd.

Gunstig at bilen hele tiden har toppleder batteri samt den varmer motor og coupe.

Viftene er nå også mye mindre enn de var før, min vifte er på 2100 satt og er plassert oppe under hanskerommet slik at den ikke synes.

Ulempen er jo at man alltid er avhengig av strøm.

Bilradiospesialisten i Trondheim er vel dyktige på dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjappe svar :-) ser bilradiospesialisten har noe ja, så får høre med pris hos de.

Er det denne som blir "best" da eller? Nå tenker jeg til min bil som er en ikke alt for stor diesel stasjonsvogn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått pris på SMARTSTART KOMPLETT SYSTEM som inneholder: Smartstart, lader, 1350W kupevifte, motorvarmer.

I tillegg skal det være mulig å koble til en iphone

når den kommer ut.

Dette får jeg for 7992 kroner inkl montering. Da koster det også 270,- ekstra om jeg vil ha 2100w vifte, noe jeg tror det blir.

Er ingen dårlig pris dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du må 16 Ah kurs på 2100W viften :)

Med montering så er det en en vanlig pris ville jeg tro..

Kjøp også med ett ekstra batteri el 2 til Smart Start fjernkontrollen.

Samt en lengre kabel til inntaket på veggen.

Jeg har 4 kabler til bilen min, en som ligger fast i bilen, en som står i veggen hjemme, en som er på jobben og en som henger i boden hjemme :) Kjekt å ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du må 16 Ah kurs på 2100W viften :)

Liten korrigering her, om du har en dedikert 10A kurs kan du i utgangspunktet laste den med 2300W

Effekt(2300W) = spenning(230V) x strøm(10A) eller ca 3600W for en 16A kurs.

Vanlige sikringer tillater ca 10% overlast i en time før de ryker men det trenger du ikke gamble med, da er det bedre å gå for en 16A. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten korrigering her, om du har en dedikert 10A kurs kan du i utgangspunktet laste den med 2300W

Effekt(2300W) = spenning(230V) x strøm(10A) eller ca 3600W for en 16A kurs.

Vanlige sikringer tillater ca 10% overlast i en time før de ryker men det trenger du ikke gamble med, da er det bedre å gå for en 16A. :thumbup:

Du regner riktig, men glemmer vel motorvarmeren som også trekker strøm... og evt. lader da, men det er nok ikke stort den trekker ;)

Edit: Men der er selvsagt lov å pirke på Bernhard med en pinne for å blande inn AmpereTimer (Ah). Sikringskurser oppgis i Ampere (A)

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger også til at det er sjelden at Defa'n står på i under 1 time, samt så trekker vel motorvarmeren også ca 850w om jeg ikke husker feil.

Og jeg skrev feil ang A og Ah ja, godt ØHN liker å leke med pinner :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I stand corrected, jeg hadde ikke tatt med elementet til motorvarmeren i mine betraktninger!

Joiner heller i lefling med pinner, får holde meg til det jeg kan best ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive