Simen

Vinterprepp: Min sølvbil skal bli VÅT! Vokskombo.

God kveld.

Sitter her og gleder meg til jeg endelig får tid/anledning til å gjøre go'bilen klar for en røff vinter på vestlandet i år. Skal sette igang neste uke tenkte jeg, evt. til helga... Skal bruke hele uka på den tenkte jeg, og ALT skal gjøres.

AF21E414-orig-1.jpg

Har planene ganske så klare, men er litt usikker på hvilken vokskombo jeg skal gå for. Innser at målet med lakken på bilen er å gjøre utseendet så "vått" som overhodet mulig. Bilen har en fin sølvfarge, og tror den kan bli skikkelig våt og fin med de rette produktene.

Her er noen produkter jeg har som kan være aktuelle:

Polish og glaze

- Meguiar's Ultimate Compound

- Meguiar's DC Polish

- 3M Extra Fine Polish

- 3M Ultrafina SE

- Chemical Guys Black Light

Voks

- Meguiar's #16

- Minnevoksen "Engel"

- Meguiar's DC Carnauba Wax

...ser for meg denne komboen forløpig:

1. CG Black Light

2. Meguiar's #16

3. "Engel"

Digger beading og shedding egenskapene til sistnevnte, derfor tenkte jeg å ta den tilslutt. De to andre er for å shine opp og få wetlook på bilen.

Andre forslag til komboer? Hvilke polish'er vil etterlate seg best finish på sølvfarga bil? Kom gjerne med forslag til andre vokser også, kan bruke noen hundrelapper på det, om det er verd det. :)

Mvh. Simen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ikke se forskjell uansett hvilken voks du legger på så lenge preppen er riktig :) uansett vil vokslagene blandes sammen, ikke legge seg over hverandre da hvert lag løser opp/fjerner det forrige. Ultrafina gir noe av den ypperste glansen du får.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. Da skal jeg avslutte med Ultrafina etter grov/medium korrigering. Er myk lakk, så skal bli lett å få bort swirls og RDS på bilen.

Men hvorfor skryter noen her inne så voldsomt av at #16 gir "bra wetlook på sølvfargede biler", om man uansett ikke ser forskjell?? Da blir det nok bare et par lag "Engel" etter Black Light. Eller mener du det ikke er vits med Black Light også, Geir? Zymol-svampene er på vei forresten. ;) Tenk det, jeg skal begynne å vaske med svamp jeg også - hadde jeg aldri trodd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare slenge inn her når du sier vi kan komme med forslag! :thumbup:

Kan garantere at det ikke er mye der ute som danker ut denne comboen^^

1. S17 på orange/lilla Scholl pad.

2. S30/S40 på orange Scholl pad.

3. EZ Cremeglaze

4. Chemical Guys Celeste Dettaglio <---- SYKESTE PÅ SØLVGRÅ BIL !!! :thumbs:

denne er også meget holdbar, hadde den selv i 4mnd på min bil før jeg gikk på med maskin på nytt

Endret av Tom Christian/Scandicshine
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. og 2.: Vel, jeg har bestilt 3M pakka, og vil tro de vil gjøre samme jobben + at UFSE skal kunne gi den ypperste glansen, ifølge Mighty. Så stoler på han og holder meg til det forløpig. :)

3.: Hva er forskjellen på den og Black Light? Virka som samme greiene utifra beskrivelsen...

4.: Om jeg kan få kjøpe en prøvesmak av deg, så kan jeg det. Kunne som sagt bruke noen hundrelapper, ikke tusenlapper. Den der var litt for dyr :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte Dodo Supernatural Hybrid på min stål-grå Saab nå sist, etter prepp med Dodo Lime Prime Lite. Må si at såpass fornøyd med finish (nja, blankhet og wetness er vel mer korrekt, har ikke korrigert lakken skikkelig egentlig) på egen bil har jeg ikke vært tidligere. Og den har fått smakt #16, #21, Petes53, Engel, Shield og Concorso tidligere....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på Tom her, ligger Celeste på EVO'n nå og den er digg på sølv bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3.: Hva er forskjellen på den og Black Light? Virka som samme greiene utifra beskrivelsen...

EZ Creme Glaze er en ren glaze uten slipemidler, mens Black Light inneholder litt slipemidler og kan (i følge reklamen) brukes som en AIO. Det skrytes mer av glansen fra Black Light enn EZ Creme Glaze, men jeg tror ikke noen av delene blir feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. og 2.: Vel, jeg har bestilt 3M pakka, og vil tro de vil gjøre samme jobben + at UFSE skal kunne gi den ypperste glansen, ifølge Mighty. Så stoler på han og holder meg til det forløpig. :)

4.: Om jeg kan få kjøpe en prøvesmak av deg, så kan jeg det. Kunne som sagt bruke noen hundrelapper, ikke tusenlapper. Den der var litt for dyr :P

Hehe, som jeg sier...ingenting er som Scholl Consepts;) hihi...blir sikkert greit dette^^

Har desverre ingen prøver eller lignende av denne... :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Råeste jeg har prøvd mtp våthet er Chemical Guys E-zyme.

Men den koster mer enn noen hundrelapper.

Det finnes andre vokser som blir mer kliniske blanke, men med E-zyme ser hele bilen våt ut, selv når den er tørr.

Edit: Må legges til at vurderingen ble foretatt på VW's Magic Black som er en sortfarge med metallic som går igjen fra ca 1998-nå.

"Konkurrentene" våtheten ble vurdert mot var:

SV Shield

Collinite 845

Victoria Wax Mayhem

Dodo Juice Blue Velvet Pro

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Råeste jeg har prøvd mtp våthet er Chemical Guys E-zyme.

Men den koster mer enn noen hundrelapper.

Det finnes andre vokser som blir mer kliniske blanke, men med E-zyme ser hele bilen våt ut, selv når den er tørr.

Ja både denne og Celeste er undervurdert av mange, er vokser i klassen til de dyrere gutta egentlig;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zymol glasur er også fin på sølv metallic.La denne på min Corsa med Klasse sealant glaze under.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EZ Creme Glaze er en ren glaze uten slipemidler, mens Black Light inneholder litt slipemidler og kan (i følge reklamen) brukes som en AIO. Det skrytes mer av glansen fra Black Light enn EZ Creme Glaze, men jeg tror ikke noen av delene blir feil.

Innlegg om Black Light i annen tråd.

:shocking2:

Serr?? Er ikke BL bare en "Glaze"? Isåfall, hva er det jeg styrer så fælt med i tråden ovenfor!? :wub:

Holder til i Haugesund, by the way (så ikke at du spurte om det før nå)...

Ellers, takk for alle forslag her. Men forløpig ser det ut til at jeg lander på:

- Ultrafina polish

- Black Light

- "Engel"

Tenkte på å legge "Engel" to ganger, men det er vel ikke noe poeng så lenge jeg legger grundig og dekker absolutt alle flater?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte Dodo Supernatural Hybrid på min stål-grå Saab nå sist, etter prepp med Dodo Lime Prime Lite. Må si at såpass fornøyd med finish (nja, blankhet og wetness er vel mer korrekt, har ikke korrigert lakken skikkelig egentlig) på egen bil har jeg ikke vært tidligere. Og den har fått smakt #16, #21, Petes53, Engel, Shield og Concorso tidligere....

Må bare si X2 på denne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Serr?? Er ikke BL bare en "Glaze"? Isåfall, hva er det jeg styrer så fælt med i tråden ovenfor!? :wub:

http://www.chemicalg.../gap_619_16.htm

Chemical Guys Black Light as an All-In-One (AIO)?

Since I’ve worked with Black Light for so long, and have had discussions with the behind-the-scenes people in charge of designing this formula, I can tell you another use for this product that you won’t read on the label, or in other product reviews…it also makes a great All-In-One (cleaner, polish, sealant).

Black Light contains very fine abrasives in the formula to help clean and lightly polish the surface while it’s adding gloss and protection. So if your car (or customer’s car) is a bit needy, but a major paint correction detail isn’t on the menu or budget, then you can reach for an incredibly easy to use product like Black Light for the job. I’ve taken worn-out cars and given them a quick application of Black Light, and have been stunned by the difference that it made in such a short amount of time. And to further define “short amount of time”, I mean just 30 minutes with a D/A polisher! Not only will you get light correction and color/gloss enhancement, but you’re completing it with a layer of durable protection at the same time.

Jeg kjenner jeg er veldig klar for å legge dette på min egen bil...

Endret av csjoh
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff, jeg som har styrt så mye, og prøvd så mye rart. Black Light funka jo da faktisk! Digg. Da er det bare å komme seg ut i garasjen og fortsette da. :) Men synes kanskje det er litt rart at det fjerna holos på pad som ikke hadde cutt!? Hvit Cyclo...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff, jeg som har styrt så mye, og prøvd så mye rart. Black Light funka jo da faktisk! Digg. Da er det bare å komme seg ut i garasjen og fortsette da. :) Men synes kanskje det er litt rart at det fjerna holos på pad som ikke hadde cutt!? Hvit Cyclo...

Som nevnt har Black Light bittelitt cut og reddet nettopp ræven din ;)

Endret av csjoh
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si jeg har blitt litt glad i Black Light da :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er litt slipemidler i BL vil de jo fortsatt være der om du bruker en pad uten cut, ergo kan det jo være akkurat det som gjorde at det ble nok til å fjerne holos uten å lage nye, det viktigste er at pad`n ikke blir groverere enn produktet.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive